Hjälp med julklapp, att köpa.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Henrik Arvidsson
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 13 dec 2020, 13:47
Ort: Gällstad

Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av Henrik Arvidsson »

Hej på er,
Skall köpa en elbas och förstärkare till 17 årig tjej i julklapp.
Jag är helt musikokunning och tondöv.
Tanken är att köpa begagnat som håller någorlunda kvalitet.
Är inte intresserad av något start kit i affär som måste kastas undan om man tröttnar eller blir bra på det, det skall gå och sälja och få en del pengar tillbaka.
Hon kommer vara med vid köpet föra att provspela och så att det känns och ser bra ut dock är väl inte nivån så hög som nybörjare.
Hur går jag/vi tillväga?
//Henrik
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av AlbinH »

Hej! Klokt spår du har slagit in på.

Men gack genast tillbaka till din profil och fyll i din hemort. Det ökar intresset minst tiofaldigt för de medlemmar som bor i din närhet. Du kommer att få många köpförslag!

Javisst ja. Hur mycket pengar finns avsatt? För musikinstrument is the sky the limit. :shock:
Får jag gissa: 2000 kr per del - och här kommer jag att bli motsagd.

Fenders budgetmärke heter Squier. Hyggligt bra modellserier heter Vintage Modifies och Classic Vibe.
Modellerna heter Jazz bas och Precision bas.

Förstärkare är lite svårare. Hittar ni någon Fender Rumble 40 (nypris ca 2990 kr) kan det absolut vara ett alternativ. Särskilt med tanke på beg värde.

Vi får se vart tråden leder..
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Henrik Arvidsson
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 13 dec 2020, 13:47
Ort: Gällstad

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av Henrik Arvidsson »

Tack Albin för svar.

Uppdaterade hemort, dock är det väl inte köpförslag i första hand utan att få reda på vad man skall ha och titta på.

Hur mycket pengar kanske uppåt 3000 kr per del, om man skall lägga mer pengar på det en än det andra är det basen som ska kosta mer?
Hoppas på detta kan ge något av av kvalité.

Vad kan vara fel på begagnad utrustning mer än utseende samt att det låter skit, kan det vara något som gör den värdelös?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av bjelkeman »

En fungerande dragstång är det som kan ställa till det mest på en bas, som är lite knepigt att kolla om man inte vet vad man gör. Normalt så skall det inte vara ett problem. På äldre instrument (20 år+) kan det vara mer relevant.

Låter skit gör det sällan om inte en högtalare är skadad.

Rekommendationer för förstärkare: Ibanez Promethean combo, Warwick BC 20 & BC 40. En TC Electronic BG250 kan inte vara fel? viewtopic.php?f=9&t=92311

Begagnade basar så skulle jag spana in Ibanez SR, SRX och GSR (GSR är nybörjare grejer men helt ok).
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av AlbinH »

Henrik Andersson! Bara några rader om detta forum pratabas.se.

"Medlemmarna" här är inte ett tvärsnitt av landets befolkning. Här har på ett närmast oförklarligt sätt samlats ett stort antal riktigt schyssta snubbar. Man kan ställa hur udda frågor som helst och alltid få seriös hjälp. Det är något speciellt med basister som gör att de gärna är lagspelare och värnar om laget. Det har kanske att göra med att basisten i princip alltid är en del av en sektion, ett lag, rytmsektionen.
Det jag vill ha sagt är att jag har funnit att de råd jag har bett om från denna gemenskap har svaren varit av allra bästa klass.
Bara så du vet! :mrgreen:

Nej, jag har inget att sälja! :dancy:

3000 kr per del bör ge den unga damen en riktigt bra start. En utgångspunkt som köpare av begagnat är att bjuda halva nypriset. 60% öm det känns extra rätt. Om detta kommer jag också att få mothugg. :help:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av boby »

Storlek på kropp och händer kan vara relevant också .34 eller kortare hals? Ibanez med smal hals. Sr? Yamaha har väl en del prisvärt. Bla rbx tror jag dom heter.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av Håcke »

AlbinH skrev: "Medlemmarna" här är inte ett tvärsnitt av landets befolkning. Här har på ett närmast oförklarligt sätt samlats ett stort antal riktigt schyssta snubbar. Man kan ställa hur udda frågor som helst och alltid få seriös hjälp.
Jag var på riktigt tvungen att dubbelkolla att jag var inne på rätt forum.... Bild
Seriös och seriös....Bild
JAG skulle behöva seriös hjälp...

Men ja, det är helt klart hjälpsamt här på PB.

Jag skulle också rekommendera Ibanez och Squier som begagnade instegsalternativ, oftast helt ok grejer, dock så kan man ju ibland betala lite för mycket innan man vet.
Men det finns mycket bra annat också. Cort tex är ofta väldigt underskattade.
Känns det bra och låter det bra så är det bra. Hur det ser ut kan ju dock vara något som påverkar rätt mycket också så man har ”rätt” image för den musik man vill göra i det sammanhang man är.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av Bosse G »

Om hon har lite mindre händer ska man kanske kika på något kortskaligt, shortscale. Kortare hals.
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av boby »

Är nog ingen dum idé. Utbudet minskar väl en hel del. 30 eller 32 tum. Har lite dålig koll. Bla. Ibanez har nån ganska ny. Kallar dom den mezzobas? Ser bra ut i skyltfönstret på mig i Göteborg. Tror dom ligger hyggligt i pris.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av inber »

Bosse G skrev: tis 15 dec 2020, 22:24 Om hon har lite mindre händer ska man kanske kika på något kortskaligt, shortscale. Kortare hals.
Håller med om shortscale. En bas som är lite kortare är lättare att spela på, även om många tjejer spelar på normallånga basar och verkar klara det bra. Men shortscale är också jäkligt roligt - det blir en annan fjong i strängarna när de är korta. (Jag äger ingen shortscale själv, men jag har provat).

Generellt sett så finns det inte speciellt mycket skräp idag, så länge som man håller sig till märken som är någorlunda bekanta. När jag började spela bas för 45 år sen så var billiga instrument helt kass och de dyra var alltför dyra. Så usel som min första bas var, går inte att hitta idag, trots att de 610 kr jag betalade då säkert motsvarar ganska många tusenlappar i dagens penningvärde. Idag tillverkas allt med NC-styrda maskiner. I och med automatisering så är lägstanivån väldigt mycket högre idag.

Så jag tror inte att du gör bort dig om du köper något begagnat, så länge som du håller dig till kända märken som Fender, Ibanez, Squire, Yamaha osv. Om du har dålig koll så är det nog ett känt fabrikat om du själv har hört talas om det...

Det är ändå så mycket tycke och smak vad man sen fastnar för.

När det gäller förstärkare så är det ganska stor skillnad om man ska spela hemma eller i band och i så fall vilken typ av band. Jag har en hemmaförstärkare i form av en Hartke Kickback HA1200 på 120 watt och en ensam tolvtumshögtalare som är skitbra om man ska lira hemma. Tar lite plats och låter bra. Jag köpte den begagnad för en tusenlapp. Men jag skulle inte vilja försöka överrösta en arg gitarrist och en hårtslående trummis i en replokal med den. Hon ska antagligen spela hemma ett år eller två och få in greppen. I så fall finns det ganska många förstärkare att välja på.

Det finns också hörlurar speciellt för basister som inte är så jäkla dyra.

EDIT: De här skulle jag allvarligt överväga. Ungefär tusen spänn. Omgivningen blir betydligt gladare.
https://www.youtube.com/watch?v=lQnqi3c_9Cs

Eller denna, som många skrivit mycket gott om (men den kräver ett par hörlurar vid sidan om):
https://www.youtube.com/watch?v=SR2CN_LHrUo
Senast redigerad av inber den ons 16 dec 2020, 20:09, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av AlbinH »

Hej inber! Kul att se dig!! Long Time No See! :D


Härom julen diskuterade vi ett liknande ärende. Dock till en yngre kille.
Tråden finns här:

viewtopic.php?p=1366458#p1366458

Som svar på din tidigare fråga. Ja, lägg mer pengar på basen än på förstärkaren.

Sen behöver du en kabel mellan basen och förstärkaren (ca 100 kr för 3 meter. Köper du nytt i musikaffär kan de gott bjuda på den..)
Även en stämapparat behövs. 100 - 150 kr i affären. Eller gratisapp på mobilen, t ex Guitar Tuna.
Axelrem, från ca 100 kr.
Gigbag, vadderad väska, från 150 kr.

Kurser i elbas finns ibland hos bildningsförbunden. ABF t ex.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av inber »

AlbinH skrev: ons 16 dec 2020, 19:18 Hej inber! Kul att se dig!! Long Time No See! :D
Tack! Har varit borta ett (ganska bra) tag, men räkna med att jag nog hänger här lite oftare nu. :vinkar:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av Bosse G »

Vikten är också en aspekt man inte ska bortse ifrån.
Henrik Arvidsson
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 13 dec 2020, 13:47
Ort: Gällstad

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av Henrik Arvidsson »

Tackar för bra tankar och idéer som kommit upp här. Vi skall åka till Göteborg idag för att klämma och känna på några.
Vilka affärer gäller som har bra utbud även begagnat.
Det kan ju bli affär idag.
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av boby »

Mug är väl alltid bra. Musikbörsen. Har andreasson kvar tro?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av AlbinH »

Henrik Arvidsson skrev: fre 18 dec 2020, 09:29 Tackar för bra tankar och idéer som kommit upp här. Vi skall åka till Göteborg idag för att klämma och känna på några.
Vilka affärer gäller som har bra utbud även begagnat.
Det kan ju bli affär idag.
Vi är väldigt nyfikna på resultatet!

Man måste ju tänka på återväxten! :D

:ingenbild:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Christofer
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 17 dec 2010, 18:34

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av Christofer »

boby skrev: fre 18 dec 2020, 11:33 Mug är väl alltid bra. Musikbörsen. Har andreasson kvar tro?
Ödmans musik vid Stigbergstorget kan också ha en del roligt inne.
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av Bosse G »

Hoppas hon loggar in här. Finns inga dumma frågor. Bara mycket att lära.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Hjälp med julklapp, att köpa.

Inlägg av AlbinH »

Nu är det redan juldagen!

Hur gick det?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar