Nybörjare

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

Hej!
Jag är på g att köpa mig en elbas för att genomföra en gammal dröm. Men min fråga är vart börjar jag, för att komma igång på ett bra sett. Vilken bok och vilken youtube kanal är bra att börja med så jag kommer igång?
Min bakgrund är eller snarare brist på, är att jag gick en termin och spelade blockflöjt 😅 35-40 år sedan. Kan alltså inget!

Squier Affinity P Bass PJ Pack Tror jag att jag börjar med! Men det viktiga är att komma igång inte kanske utrustningen imo.

Mvh
Mr T
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av inber »

Kul att du ska börja spela bas! Jag har dessvärre dålig koll på rena nybörjarvideos, eftersom jag spelat i runt 45 år nu...

Men med det sagt så finns det några som gör ett jäkligt bra jobb. Det är antagligen lite för svårt för dig där du är nu, men man blir snabbt lite bättre. Bok tror jag inte riktigt på. Musikböcker hade sin storhetstid innan YouTube fanns. Vi är nog ganska många som har svårt att ta till oss musik från böcker. I alla fall jag själv lyssnar heller och tittar på hur någon gör än följer en massa prickar på ett papper. Men folk är olika.

Scott's Bass Lessons är väldigt bra. Han har material på alla möjliga nivåer för både avancerade basister och sådana som är mer gröna. Här skulle jag börja titta. Det finns någon form av prenumerationsförfarande eller klubb man kan vara med i och följa sin egen progression i sin egen takt. Vet inte mer om detta, men det är antagligen bra, med tanke på vilken hög nivå hans material håller överlag.
https://www.youtube.com/user/devinebass

Dansken MarloweDK är väldigt inriktad på funk och slapbas, men här finns mycket kul att träna på när du blir lite duktigare.
https://www.youtube.com/user/MarloweDK
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Nybörjare

Inlägg av Per »

Scott's är lysande, men jag vet ärligt talat inte hur långt ner på nybörjarstadiet han går.

Här har du en annan kurs av Stu Hamm:
https://www.youtube.com/watch?list=RDQs ... e=youtu.be

Och här är en riktig nybörjaravdelning:
https://www.youtube.com/watch?list=RDQs ... e=youtu.be

Förhoppningsvis passar någon av dem, annars är det bara att googla vidare. Sedan är det naturligtvis så, att inget slår en egen lärare IRL, men då ska man hitta en, som är bra, går att lösa, bor på rätt ställe och har tid. Mycket nöje!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Nybörjare

Inlägg av AlbinH »

Som alldeles för många andra så har trådskaparen (ännu) inte insett hur klokt det är att fylla i "Ort" på sin profil. Tänk om du har en blivande baskompis ett kvarter bort???

Var bor du?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

AlbinH skrev: tor 24 dec 2020, 01:45 Som alldeles för många andra så har trådskaparen (ännu) inte insett hur klokt det är att fylla i "Ort" på sin profil. Tänk om du har en blivande baskompis ett kvarter bort???

Var bor du?
Norrköping
Har lagt in i profilen nu!
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

inber skrev: ons 23 dec 2020, 22:27 Kul att du ska börja spela bas! Jag har dessvärre dålig koll på rena nybörjarvideos, eftersom jag spelat i runt 45 år nu...

Men med det sagt så finns det några som gör ett jäkligt bra jobb. Det är antagligen lite för svårt för dig där du är nu, men man blir snabbt lite bättre. Bok tror jag inte riktigt på. Musikböcker hade sin storhetstid innan YouTube fanns. Vi är nog ganska många som har svårt att ta till oss musik från böcker. I alla fall jag själv lyssnar heller och tittar på hur någon gör än följer en massa prickar på ett papper. Men folk är olika.

Scott's Bass Lessons är väldigt bra. Han har material på alla möjliga nivåer för både avancerade basister och sådana som är mer gröna. Här skulle jag börja titta. Det finns någon form av prenumerationsförfarande eller klubb man kan vara med i och följa sin egen progression i sin egen takt. Vet inte mer om detta, men det är antagligen bra, med tanke på vilken hög nivå hans material håller överlag.
https://www.youtube.com/user/devinebass

Dansken MarloweDK är väldigt inriktad på funk och slapbas, men här finns mycket kul att träna på när du blir lite duktigare.
https://www.youtube.com/user/MarloweDK
Tror den blir bra när jag tagit mina första tre fyra första stegen! Sparat länken! Tack!
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

Per skrev: ons 23 dec 2020, 23:52 Scott's är lysande, men jag vet ärligt talat inte hur långt ner på nybörjarstadiet han går.

Här har du en annan kurs av Stu Hamm:
https://www.youtube.com/watch?list=RDQs ... e=youtu.be

Och här är en riktig nybörjaravdelning:
https://www.youtube.com/watch?list=RDQs ... e=youtu.be

Förhoppningsvis passar någon av dem, annars är det bara att googla vidare. Sedan är det naturligtvis så, att inget slår en egen lärare IRL, men då ska man hitta en, som är bra, går att lösa, bor på rätt ställe och har tid. Mycket nöje!
Som sagt är jag ju nybörjare, ska testa så får vi se, bara jag får min bas 🤩.
Senast redigerad av tt99k3 den tor 24 dec 2020, 20:13, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av fieldflower »

Sedan är det väldigt bra att bara börja spela också. :tummenupp:

Sätt på musik du gillar och se om du kan hitta rätt toner.
Behöver inte vara lika snabbt och helt ok om en del är svårt att få till - man lär både fingrar och öron längs vägen.

Och är det nån låt man verkligen vill lära sig brukar det alltid finnas nån Youtube-video som visar hur man gör.
Eller googla "Låten bass tabs" så finns det säkerligen nån hjälp att få (man kommer snabbt in i hur tabs funkar).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Nybörjare

Inlägg av bjelkeman »

Ett grej som varit bra för mig är, skaffa Rocksmith på Steam. Man kan nog inte bara använda det för att lära sig, men det är kul, uppmuntrande och man lär sig en hel del.
https://rocksmith.ubisoft.com/rocksmith/en-us/home/
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av inber »

bjelkeman skrev: tor 24 dec 2020, 14:54 Ett grej som varit bra för mig är, skaffa Rocksmith på Steam. Man kan nog inte bara använda det för att lära sig, men det är kul, uppmuntrande och man lär sig en hel del.
https://rocksmith.ubisoft.com/rocksmith/en-us/home/
Rocksmith har jag aldrig hört talas om, men det verkar ju hur kul som helst! (fast minst 40 år för sent i mitt fall...).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av inber »

tt99k3 skrev: tor 24 dec 2020, 20:15 Vad tror ni om denna kombination?
https://www.musikskolan.se/sv/artiklar/ ... h-dvd.html
Det blir nog alldeles utmärkt för dig som nybörjare och 295 spänn är heller inte någon stor kostnad att tala om. Jag lärde mig spela gitarr en gång i tiden med ett liknande material (bok + skiva) och det var asbra. Det låter som ett klart bra köp i ditt läge.

Jag gillar YouTube, som sagt men det handlar ju inte om att välja det ena eller andra. Börja med boken. Tids nog kommer du nog att hitta bra material som ligger på nybörjarnivå på YouTube. Man blir snabbt duktigare i början, så det som verkar oöverstigligt svårt första tiden kommer du nog klara efter ett år eller så.

Om du söker på "Backing Track Bass" på YouTube så finns också massvis med bra material med hela låtar där basgången är borttagen, t ex denna:

https://www.youtube.com/watch?v=T1XbGtZtFoQ

Men det låter klokt att börja med boken och CD/DVD:n så att du kommer igång. Man ska inte underskatta värdet av en fast hand som säger "Spela den där tonen och på det här sättet - det är det enda som låter bra". Och det är ju vad du får med kombon bok+ CD/DVD. Man ska nog inte ha för många frihetsgrader i början när man lär sig något, det blir lätt rörigt i huvudet då. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Nybörjare

Inlägg av mrbaloo »

tt99k3 skrev:Vad tror ni om denna kombination?
https://www.musikskolan.se/sv/artiklar/ ... h-dvd.html
Ja, den där är säkert superbra. Jag gillar Utbults böcker med cd. Har spelat lite tillsammans med grabben när han gick i skolan. Deras skolorkester körde Utbults musikböcker. De var grymma och inspirerande, även för mig.

Kör på det!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

Tack alla, för hjälpen!
Har fått bra uppslag att ta mig vidare.
Nu ska jag börja testa mig fram!
Hoppas på att basen kommer före årsskiftet 😇😉.

Mvh
Thomas
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

Fortsätter på min tråd med mer frågor!
Jag söker någonting som kan hjälpa mig att höra när jag ska börja räkna och för att hålla takten! Ska spelar på 1 och 3.
Spelar efter låten ”Second Change”
E G E E E G A A A G A A A G E E

Mvh
T
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av inber »

tt99k3 skrev: lör 02 jan 2021, 16:37 Fortsätter på min tråd med mer frågor!
Jag söker någonting som kan hjälpa mig att höra när jag ska börja räkna och för att hålla takten! Ska spelar på 1 och 3.
Spelar efter låten ”Second Change”
E G E E E G A A A G A A A G E E

Mvh
T
Jag antar att det där är en låt från din bok/CD/DVD? Vet inte vad det är för låt.

Jag skulle föreslå att du lyssnar på låten 5-10 gånger utan att hålla i basen och försöker gnola, humma eller sjunga basgången samtidigt som du lyssnar. Basspel sitter väldigt mycket i huvudet, inte i fingrarna. Om du inte får ordning på ditt gnolande, så blir det bara värre om du dessutom ska knäppa på basen med ovana fingrar. Även om du sjunger falskt som fan så spelar det ingen roll - det är takten som är viktig.

När huvudet så småningom har förstått och känner hur du ska spela, så går det lättare att få ner samma sak i fingrarna. Men det måste vara i den ordningen.

Om du inte kan hålla takten så kan det bero på att du skruvat upp ljudet på din bas så mycket att du inte hör CD:n ordentligt. Det är begripligt, för man vill ju att basen ska låta starkt. :mrgreen: Men att dränka de andra instrumenten underlättar inte precis när man ska hålla takten...

Bas är ett kompinstrument och är inte meningen att vara starkast i bandet (även om vi basister tycker så). Så skruva ner basen eller höj ljudet på CD:n så att du faktiskt hör vad de andra spelar också.

Jag minns inte längre hur det är att vara nybörjare och har heller inte hört din låt, men oavsett vilken nivå av spel man ligger på så är det viktigt för basisten att höra bastrumman och spela i takt med den. För lite förenklat kan man säga att du ska knäppa på din bas samtidigt som trummisen smäller till på baskaggen. Det är grundregeln. Trummisen och basisten är ett team. Spelar ni olika så låter bandet illa, även om de flesta som lyssnar kanske inte fullt ut förstår exakt vaddet är som låter illa.

Hör du baskaggen i din låt?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

inber skrev: lör 02 jan 2021, 17:06
tt99k3 skrev: lör 02 jan 2021, 16:37 Fortsätter på min tråd med mer frågor!
Jag söker någonting som kan hjälpa mig att höra när jag ska börja räkna och för att hålla takten! Ska spelar på 1 och 3.
Spelar efter låten ”Second Change”
E G E E E G A A A G A A A G E E

Mvh
T
Jag antar att det där är en låt från din bok/CD/DVD? Vet inte vad det är för låt.

Jag skulle föreslå att du lyssnar på låten 5-10 gånger utan att hålla i basen och försöker gnola, humma eller sjunga basgången samtidigt som du lyssnar. Basspel sitter väldigt mycket i huvudet, inte i fingrarna. Om du inte får ordning på ditt gnolande, så blir det bara värre om du dessutom ska knäppa på basen med ovana fingrar. Även om du sjunger falskt som fan så spelar det ingen roll - det är takten som är viktig.

När huvudet så småningom har förstått och känner hur du ska spela, så går det lättare att få ner samma sak i fingrarna. Men det måste vara i den ordningen.

Om du inte kan hålla takten så kan det bero på att du skruvat upp ljudet på din bas så mycket att du inte hör CD:n ordentligt. Det är begripligt, för man vill ju att basen ska låta starkt. :mrgreen: Men att dränka de andra instrumenten underlättar inte precis när man ska hålla takten...

Bas är ett kompinstrument och är inte meningen att vara starkast i bandet (även om vi basister tycker så). Så skruva ner basen eller höj ljudet på CD:n så att du faktiskt hör vad de andra spelar också.

Jag minns inte längre hur det är att vara nybörjare och har heller inte hört din låt, men oavsett vilken nivå av spel man ligger på så är det viktigt för basisten att höra bastrumman och spela i takt med den. För lite förenklat kan man säga att du ska knäppa på din bas samtidigt som trummisen smäller till på baskaggen. Det är grundregeln. Trummisen och basisten är ett team. Spelar ni olika så låter bandet illa, även om de flesta som lyssnar kanske inte fullt ut förstår exakt vaddet är som låter illa.

Hör du baskaggen i din låt?
Här är en länk till listan med låtar låt nummer två ”Second Chance”
https://open.spotify.com/album/5jZdBTs2 ... vBHaTXl5TA
tt99k3
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 22 dec 2020, 21:32
Ort: Norrköping

Re: Nybörjare

Inlägg av tt99k3 »

inber skrev: lör 02 jan 2021, 17:06
tt99k3 skrev: lör 02 jan 2021, 16:37 Fortsätter på min tråd med mer frågor!
Jag söker någonting som kan hjälpa mig att höra när jag ska börja räkna och för att hålla takten! Ska spelar på 1 och 3.
Spelar efter låten ”Second Change”
E G E E E G A A A G A A A G E E

Mvh
T
Jag antar att det där är en låt från din bok/CD/DVD? Vet inte vad det är för låt.

Jag skulle föreslå att du lyssnar på låten 5-10 gånger utan att hålla i basen och försöker gnola, humma eller sjunga basgången samtidigt som du lyssnar. Basspel sitter väldigt mycket i huvudet, inte i fingrarna. Om du inte får ordning på ditt gnolande, så blir det bara värre om du dessutom ska knäppa på basen med ovana fingrar. Även om du sjunger falskt som fan så spelar det ingen roll - det är takten som är viktig.

När huvudet så småningom har förstått och känner hur du ska spela, så går det lättare att få ner samma sak i fingrarna. Men det måste vara i den ordningen.

Om du inte kan hålla takten så kan det bero på att du skruvat upp ljudet på din bas så mycket att du inte hör CD:n ordentligt. Det är begripligt, för man vill ju att basen ska låta starkt. :mrgreen: Men att dränka de andra instrumenten underlättar inte precis när man ska hålla takten...

Bas är ett kompinstrument och är inte meningen att vara starkast i bandet (även om vi basister tycker så). Så skruva ner basen eller höj ljudet på CD:n så att du faktiskt hör vad de andra spelar också.

Jag minns inte längre hur det är att vara nybörjare och har heller inte hört din låt, men oavsett vilken nivå av spel man ligger på så är det viktigt för basisten att höra bastrumman och spela i takt med den. För lite förenklat kan man säga att du ska knäppa på din bas samtidigt som trummisen smäller till på baskaggen. Det är grundregeln. Trummisen och basisten är ett team. Spelar ni olika så låter bandet illa, även om de flesta som lyssnar kanske inte fullt ut förstår exakt vaddet är som låter illa.

Hör du baskaggen i din låt?
Tog på mig hörlurar nu hör jag låtens ”baskagge” tydligt!
Vilken skillnad, ska koppla in cd till min bas AUX input se om det blir bättre. 😎
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av inber »

:tummenupp:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Nybörjare

Inlägg av Danne »

Härligt, bara att nöta på så ska du se att det släpper! Det är ju det som är kul i början. Framstegen kommer tätt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare

Inlägg av fieldflower »

Och efter ett tag hör man helt magiskt vad basen gör mycket tydligare i vilken låt som helst.
Ju mer man spelar desto tydligare blir det.

En rolig övning om ett tag när du nött dig igenom dina första låtar är att lyssna på typ Spotify radio eller VH1 på TV eller nåt där du inte själv styr vilka låtar som kommer upp. Enormt bra övning att bara lyssna in och försöka spela med under tiden som låten går.
Tack & förlåt, och så nästa låt direkt på!
Övar upp öronen enormt bra, och ger fingrarna en dust i att hitta tonen örat hört.
Medlem i PB50+
Skriv svar