Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
Ort: Uppsala

Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Inlägg av Bumsebrul »

Hej! Jag undrar om någon kan hjälpa mig med värdering av min bas. Fender American Deluxe Dimension V. Versionen med en mick. Färgen är lite ovanlig, Root Beer vilket var en begränsad upplaga.
Inköpt ny av mig 2015 för 1555€ och sedan dess mycket sparsamt spelad p.g.a. ändrade prioriteringar. Inköpsbevis finns.
Allt i skick som när den köptes. Enda minuset är att bandkanterna kan kännas lite under fingrarna [EDIT: det är nu professionellt åtgärdat].

I övrigt tycker jag den varit hur bra som helst både ljud- och spelmässigt. Halskrökningen har inte rört sig en millimeter vid årstidsväxlingar vilket skiljer sig markant från alla andra basar jag haft.

Funderar nu på vad den kan vara värd för att avgöra huruvida jag ska sälja den eller lämna den i garderoben för framtiden. Skulle jag ha spelat mer och behövt en femma vore det ett enkelt beslut att behålla men det ser inte ut som att den kommer att få mycket speltid.

Tacksam för input om av vad som vore ett rimligt pris.


Bild



Bild



Bild



Bild
Senast redigerad av Bumsebrul den lör 19 nov 2022, 08:54, redigerad totalt 2 gång.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Inlägg av Basstore »

De är ju lite Love/Hate feeling på dessa basar. Utsågs väl nyss till Fender fulaste genom åren vilket jag personligen absolut inte håller med om. Ja tycker själv dom är supersnygga. Har en dubbelmickad 5a själv som jag älskar och som jag aldrig kommer sälja. Ljudet i dessa är väldigt eget både från Fender men även från övriga basae, jag har aldrig ägt en bas med dessa ljudmöjligheter. Asymmetriska halsen är gudomlig att lira på.
Massor med plus från mitt håll för dessa basarna.
Pga denna Love/Hate grejen så tror ja dock inte värde landar så högt, att den dessutom är en mickars höjer inte värdet.
En PBare la ut sin 4a för 11000:- nu i helgen, 2 mickars.
Jag tror de är absolut Max vad man kan få för en sån här, 10-11000:-.
En mickars något lägre så ja skulle säga ca 8-9000:- nånstans.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Inlägg av blackparkas »

7-8k skulle jag tro som mest.
Och då tror jag att det skulle kunna ta tid ändå att sälja.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
Ort: Uppsala

Re: Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Inlägg av Bumsebrul »

Tack för er input, det är till stor hjälp! Får fundera lite på om det är värt att sälja.

Jag blir lite förvånad att höra att folk tycker de är fula, själv tycker jag den är jättesnygg och smälter in i nästan vilket sammanhang som helst. :)
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Inlägg av Busta B »

Vad är det för stringspace vid stall på dessa? Halsbredd vid sadel? Vikt?

Cool bas hur som helst. Skulle jag söka en femma så hade en 2-mickars legat nära till hands =)
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
Ort: Uppsala

Re: Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Inlägg av Bumsebrul »

Spacing vid stallet är 18mm, vid sadel 44mm. Har inte vägt detta ex. men 4,46kg på motsvarande modell kunde googlas upp. Kan nog stämma, upplever den varken som särskilt tung eller lätt.

Värt att notera apropå 2 vs 1-mickars är att stallmicken är mer centralt placerad på enmickarsversionen, så det är inte riktigt samma sak som en tvåmickars utan halsmick. Jag valde den eftersom jag gillar den mickpositionen bättre, blir lite rundare än enbart stallmicken på den andra men går ändå att ratta fram rätt knorr. Sedan tycker jag generellt att det är skönt att slippa alltför mycket valmöjligheter på instrumentet, de flesta används ju inte ;)
Användarvisningsbild
Kristoffer Helle
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 04:42
Ort: Borås

Re: Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jag skulle tro att man inte får mer än någonstans mellan 5000-8000 för den. En butik skulle kunna ligga något högre. Det är en sån bas som tappar värde direkt när den lämnar butiken, tror inte att den kommer stiga särskilt mycket i värde heller i och med att det inte har blivit någon klassiker. Snarare tvärt emot.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Värderingshjälp? Am. Dlx. Dimension

Inlägg av blackparkas »

Kristoffer Helle skrev: sön 10 jan 2021, 22:27 Det är en sån bas som tappar värde direkt när den lämnar butiken
Det gäller iofs i princip ALLA basar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar