Köpa bas från eBay?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Chrisw
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 05 jan 2021, 14:26

Köpa bas från eBay?

Inlägg av Chrisw »

Hej alla! Vet ej om jag har postat detta på rätt ställe men jag funderar på att köpa bas från eBay och mina funderingar är om jag kan få feedback om nån av er har gjort det tidigare? Är lite skeptisk angående transportens inverkan på instrumentet i sig och även att man skulle bli blåst...

Tacksam för svar!

Mvh Christoffer
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av blackparkas »

Instrument skickas ju jorden runt dagligen, bara det är vettigt packat så går det oftast bra.
Blåst är ju alltid möjligt att bli, men just Ebay med Paypal är väl ändå relativt säkert skulle jag säga.

Hoppas det är nåt som är värt att importera bara.
Kul att känna på saker ibland innan man handlar, speciellt basar och det är ju ganska ofta som folk springer över ån efter vatten.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Chrisw
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 05 jan 2021, 14:26

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av Chrisw »

Javisst är det så. Är på jakt efter en beg music man som jag har ägt två av tidigare, så vet ju exakt vad jag vill ha. Men det finns inga ute på beg marknaden i svergie. Därför är ju detta ett alternativ.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av 200071 »

Chrisw skrev: tis 05 jan 2021, 16:43 Javisst är det så. Är på jakt efter en beg music man som jag har ägt två av tidigare, så vet ju exakt vad jag vill ha. Men det finns inga ute på beg marknaden i svergie. Därför är ju detta ett alternativ.
Tänk bara på att de blir moms och tull på rubbet om du köper utanför EU. Men det har du kanske koll på.
Instämmer med parkas; är det en seriös köpare som kan packa vettigt är det lugnt.
Jag har köpt och sålt ganska många basar genom åren och inget har hänt.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av saft »

Jag köpte min röda Rick på eBay 2007. Det gick bra. Sen dess har jag inte handlat något större instrument på eBay.
Kolla så att allt känns rätt och riktigt. Kommunicera med säljaren och försäkra dej om att hen packar basen väl. Använd paypal.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Chrisw
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 05 jan 2021, 14:26

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av Chrisw »

saft skrev: ons 06 jan 2021, 02:32 Jag köpte min röda Rick på eBay 2007. Det gick bra. Sen dess har jag inte handlat något större instrument på eBay.
Kolla så att allt känns rätt och riktigt. Kommunicera med säljaren och försäkra dej om att hen packar basen väl. Använd paypal.
Okej! Låter bra. Kommer du ihåg hur mycket extrakostnader det blev? Typ tull osv..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av bootsy »

Om det inte är inom EU får du räkna med knappt 30% påslag i tull och moms.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av maxoges »

Jag blev lite halvblåst på min Hamerbas jag köpte från USA. Säljaren hade tagit bort orginalmickar och preampen i basen och installerat billiga skitmickar.
Bilderna i annonsen var med orginal elektronik. Inget stod om att elektroniken bytts ut.
Frakten gick dock bra.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av blackparkas »

Chrisw skrev: tis 05 jan 2021, 16:43 Javisst är det så. Är på jakt efter en beg music man som jag har ägt två av tidigare, så vet ju exakt vad jag vill ha. Men det finns inga ute på beg marknaden i svergie. Därför är ju detta ett alternativ.
Just Music Man finns det ju egentligen ingen som helst anledning till att köpa begagnat utomlands.
Betydligt dyrare än i Sverige och handlar man utanför EU blir det extremt kostsamt.
De dyker trots allt upp ganska ofta i Sverige, ligger väl kvar en svart på nån köp/sälj på Facebook för under 10 lök.
Visst, ska man ha nån specifik kulör och med HH eller HS t.ex. så finns det ytterst få i Sverige.
Men när de dyker upp är de oftast 30-40% billigare än utomlands.

Kollade lite snabbt på amerikanska Ebay, de flesta verkar gå på runt 13 lax, + 1000 spänn i frakt (minst) + tull och moms (30% till).

Ha lite is i magen, det dyker upp nån nästan varje vecka för mellan 9-12 papp i Sverige och även om de har börjat blivit lite dyrare än för några år sedan så är det ganska många tusenlappar kvar till utlandspriserna.

Kollade tyska Ebay lite snabbt också, vilket brukar vara billigare än t.ex. UK.
Där ligger de på runt 15.
Vänta in rätt bas i Sverige, då kan du kanske testa den innan köp också, även om just Music Man är typ det enda fabrikatet jag skulle våga köpa otestat.

Köpte min Stealth 5 HH otestad trots att jag hämtade den hos svenska distributören själv och tog fram lådan på deras lager, öppnade aldrig kartongen på plats ens, jag visste att den skulle vara bra. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Chrisw
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 05 jan 2021, 14:26

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av Chrisw »

blackparkas skrev: ons 06 jan 2021, 15:55
Chrisw skrev: tis 05 jan 2021, 16:43 Javisst är det så. Är på jakt efter en beg music man som jag har ägt två av tidigare, så vet ju exakt vad jag vill ha. Men det finns inga ute på beg marknaden i svergie. Därför är ju detta ett alternativ.
Just Music Man finns det ju egentligen ingen som helst anledning till att köpa begagnat utomlands.
Betydligt dyrare än i Sverige och handlar man utanför EU blir det extremt kostsamt.
De dyker trots allt upp ganska ofta i Sverige, ligger väl kvar en svart på nån köp/sälj på Facebook för under 10 lök.
Visst, ska man ha nån specifik kulör och med HH eller HS t.ex. så finns det ytterst få i Sverige.
Men när de dyker upp är de oftast 30-40% billigare än utomlands.

Kollade lite snabbt på amerikanska Ebay, de flesta verkar gå på runt 13 lax, + 1000 spänn i frakt (minst) + tull och moms (30% till).

Ha lite is i magen, det dyker upp nån nästan varje vecka för mellan 9-12 papp i Sverige och även om de har börjat blivit lite dyrare än för några år sedan så är det ganska många tusenlappar kvar till utlandspriserna.

Kollade tyska Ebay lite snabbt också, vilket brukar vara billigare än t.ex. UK.
Där ligger de på runt 15.
Vänta in rätt bas i Sverige, då kan du kanske testa den innan köp också, även om just Music Man är typ det enda fabrikatet jag skulle våga köpa otestat.

Köpte min Stealth 5 HH otestad trots att jag hämtade den hos svenska distributören själv och tog fram lådan på deras lager, öppnade aldrig kartongen på plats ens, jag visste att den skulle vara bra. :D
Det är sant som du säger. Tror jag gav mellan 8-10 för dom jag haft tidigare. Ångrar lite att jag gjorde mig av med den jag hade senast. Men det kanske är bäst att avvakta marknaden här hemma ett tag. Om ni hör nått så vet ni att jag är sugen!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av blackparkas »

Japp, såg att du sökte Sterling.

De är ju oftast ännu billigare i Sverige än en Stingray.

Finns den där guldfärgade SR Slo Special kvar på Blocket skulle jag ha snott den, Stingraykropp med Sterlinghals.
Win-win för Sterlingfolk som får en snyggare bas men fortfarande Sterlingens smala hals. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av blackparkas »


Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av saft »

Chrisw skrev: ons 06 jan 2021, 11:28
saft skrev: ons 06 jan 2021, 02:32 Jag köpte min röda Rick på eBay 2007. Det gick bra. Sen dess har jag inte handlat något större instrument på eBay.
Kolla så att allt känns rätt och riktigt. Kommunicera med säljaren och försäkra dej om att hen packar basen väl. Använd paypal.
Okej! Låter bra. Kommer du ihåg hur mycket extrakostnader det blev? Typ tull osv..
Det var från fransland så inga extrakostnader, tull eller moms inom EU.

Momsen ligger på 25% av totalpriset priset ink frakten. Tullavgiften är lite olika beroende på vara, tror jag?
Räkna här:
https://www.tullverket.se/sv/privat/tja ... 10532.html
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Kristoffer Helle
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 04:42
Ort: Borås

Re: Köpa bas från eBay?

Inlägg av Kristoffer Helle »

Jag har köpt (och sålt) en hel del på eBay genom åren. Det var dock ett tag sedan. Jag tittar noga på vilken feedback det finns sedan tidigare på säljaren. Vid minsta lilla misstanke så låter jag bli, men ofta är det så att de som kör med oärliga kort inte blir långvariga. Är det någon med lite feedback skulle jag också vara lite skeptisk, men man kan ju se en hel del av hur bilderna är och hur annonsen i övrigt är utformad. Men de flesta som säljer på eBay är riktigt seriösa och gör många affärer just där.

Det jag däremot skulle vara väldigt försiktig med nu är fraktkostnaden som, särskilt från USA är skyhög. När jag undersökte möjligheten för ett par månader sedan så skulle det kostan över 10 000 att frakta en bas från USA till Sverige. De fraktpriser som står i annonserna kan vara fel och vara från innan corona, så se upp med det.

Sedan är det detta med moms och tull, vilket är ett nyare fenomen. Det var inte alls lika hårt med det förr i tiden. Nu är det i princip omöjligt att undvika.
Skriv svar