Rickenbacker, ska det va nåt?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av BBQV »

Jag har aldrig ens tänkt tanken på att spela på en Ric, än mindre köpa en, men nu har tanken slagit rot.

Jag vet egentligen inte mer än att de har tätt mellan strängarna nere vid stallet, att de har dubbla outputjack och dragstänger och att Lemmy spelade på en, men det måste väl finnas mer?

Ni som kan saker om basar det inte står Fender på, vad är egentligen grejen med Ric?

Kan tilläggas att det bara är 4001/4003 som lockar. Välbyggda kopior är också intressanta, men jag antar att det finns mycket skräp man bör akta sig för.

Utbilda mig!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av norton »

Fernandes och Greco är riktigt bra grejer,men dom börjar oxå bli dyra...Dom har ju ett väldigt speciellt ljud....Man får lite mer tjong om man kopplar förbi kondningen på stall micken....På nyare 4003 or har du puch/pull pot för detta.....
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av fieldflower »

Mina 5 öre, från min 4003:a av nyare årgång...

Något jag blev förvånad över är hur mångsidiga de är ljudmässigt.
Jag trodde att de var mycket mer av en one trick pony, men det var totalt fel.
Halsmicken har sanslöst djup i basen, och stallmicken är precis lagom pushy (med kondig bortkopplad - inkopplad låter det bara klonkigt).
Med push-pull pot för att stänga av kondingen på stallmicken och förstås stereojacket kan man få till en herrejösses massa olika ljud on the fly. Konding ikopplad, stallmicken till distad gitarrstärk och halsmicken till basstärk är enormt roligt!

Låg output!
Man får vackert justera gain mellan Rick och andra basar om det skall stämma hyfsat vid basbyte.

Ergonomin lämnar en del att önska, speciellt för högerarmen om man manglar plektrum.
Har övervägt svettband, men såhär långt har jag föredragit blåmärken.

Vid fingerspel är det lätt att skära sig på stallmickssargen (om man gillar den handplaceringen).
Finns en innerkåpa som löser det (bezel), men kan vara svåra att få tag på till rimlig peng.

Annars - helt underbar bas!
När man spelar är alla tveksamheter ovan snabbt glömda.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av saft »

Min Rick 4003 har aldrig haft någon kondning, var en rätt lång period som dom va utan den innan man införde den igen, nu med pushpullratt.

Min 4003 har väldigt hög output, jämfört med många andra basar jag har. Med den får jag snarare kompensera åt andra hållet vid basbyte.

Svettband är ett måste med plektrum. Inga problem med blåmärken, vet inte riktigt hur jag skulle håll plektrumet för att lyckas få det:) Men köttiga skavsår blir det vid längre turnéer om svettband inte används. Basen har rätt skarp kant som handleden skaver mot.

Rejält kraftig hals har den också. Som en åra.

Min 4001 är en annan historia. Den har svagare output, tunn hals (stämmer ur sej om jag lutar mej framåt eller bak, typ).


Halsarna och strängmellanrummet är typ lika brett vid stall som sadel. Det är det jag gillar bäst. Sen tycker jag om skallgången också. Kroppen är rätt tunn och den hänger bra.

Jag kan ta med mej båda till Gottsunda om ni ska repa nångång framöver. När pandemi är slut å så. Om du vill prova?:)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av BBQV »

saft skrev: lör 16 jan 2021, 23:49 Jag kan ta med mej båda till Gottsunda om ni ska repa nångång framöver. När pandemi är slut å så. Om du vill prova?:)
Det vore ju lysande!

Det där med hals som en åra låter också bra... :kär:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av fieldflower »

Halsen är ju liksom jämntjock längs hela.
Så den känns tjock uppe vid huvudet och tunn nere vid kroppen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av saft »

BBQV skrev: sön 17 jan 2021, 06:30
saft skrev: lör 16 jan 2021, 23:49 Jag kan ta med mej båda till Gottsunda om ni ska repa nångång framöver. När pandemi är slut å så. Om du vill prova?:)
Det vore ju lysande!

Det där med hals som en åra låter också bra... :kär:
Haha, ja jag gillart. Men som sagt, stämmer ju inte in på min 4001 då halsen snarare är en glasspinne. Nyare 4003 ska åxå ha rätt tunn hals, har jag hört.
Min 4003 är från 2003 har jag för mej.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av norton »

Min 05 a va P bas grooov
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av blackparkas »

Min 79:a har ganska smal hals, men lite bullig. har jag för mig....


Grejen med dem är väl att de är skitsnygga och låter fränt.
Kan inte påstå att jag någonsin upplevt att det varit låg output i vare sig min 4001:a eller andra Ric:s jag testat.

Jo.
Kantbindingen är rejält vass... INTE skön att sitta i soffan och plinka på och när jag använde den mer än jag gör nu så var det lite smått obehagligt ibland med kanten mot handleden/underarmen..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av BBQV »

Det börjar låta som om jag borde skaffa en.

Skicket är inte så noga, så länge den är strukturellt frisk.
Men den måste vara svart! Jag vill ogärna göra en Rolle...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av Geddan »

Hur svårt kan de va?!
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av saft »

Geddan skrev: mån 18 jan 2021, 09:58 Hur svårt kan de va?!
Bild
Asa svårt!!!!! Det är sant!!!
Först repar man i ett halvår, utan svettband. I repan fjösar man bara och allt är frid och fröjd. No pain.
Sen åker man på turné, efter ett livegig så är det en rejäl blåsa. Och efter två gig så är det kött och blod.
Kaos att försöka hitta ett svettband som är tillräckligt brett i Gdanzk en tisdag kväll.

Eftersom man repat utan svettband så är det som att spela med boxningshandskar med svettband, innan man blivit van. Armen får en liten liten liten liten annan vinkel mot strängarna, och det känns inte som att man har någon kontroll på vart man har basen. Typ som att köra bil med träskor när man är van med converse. Så resten av turnén så känns det som att man spelar som en kratta och självbild och självförtroendet mosas i botten. Detta är en mycket farlig kombo tillsammans med lite kaxiga bandkamrater med en grabbig jargon och fri tillgång till alkohol varje kväll. Därefter följer tunga missbruk och depression. Slutar många gånger illa. Dom få få gångerna en bassist lyckas ta sej ur detta är det ofta genom att ta lite mer ansvar. Exempelvis över PA, turnebuss, planering osv. Finns en anledning att det är vanligast att man hittar bassisten vid merchbordet efter gigget överkomenserandes för att tillföra något till bandet efter att gjort en medioker insatts på basen.

Självklart inget problem om man vänjer sej och alltid repar med svettband. Tar dock ett tag att inse detta. Och det är jävligt lätt att tappa bort dom där jävla äckliga tygbitarna. Vart förvarar man det när man inte har det på armen? Borde finnas armbandsfack i varje bascase. Lufttätt ska det va också så att det slipper lukta gympapåse om allt.
Dessutom så slutar det ofta med pekande fingrar och hånflin från övriga bandmedlemmar i replokalen. "Ska du sätta på dej töntbandet, hehe" osv. Som vanligt tar man som bassist sin tillflykt till att serva turnebussen osv. Så sitter vi alla där bakom ratten medans resten av bandet dricker öl och har trevligt i baksätet....


DETTA ÄR SANNINGEN! ÖPPNA ÖGONEN!!!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av saft »

Ja jag jobbar hemifrån, ja jag är uttråkad...
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av BBQV »

:lol: :lol: :lol: :clappy: :clappy: :clappy:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av fieldflower »

:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av lekamen »

Haha, bra skrivet Saft!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av Per »

Vi har trevligt, när du är uttråkad. :lol: :wink:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
LiggLågt
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 30 dec 2014, 19:16

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av LiggLågt »

Bågskyttar har väl nåt skydd för inre underarm? Finns säkert i nåt fräsigt material, kevlar eller läder, som ser tufft ut. Jag har monterat en treble bezel med tumstöd på min, riktigt bra. Men, svår att komma över och jävligt meckig att få på plats.
Sen gillar jag att 4003/4001 har små kroppar. De har tilltalande proportioner. Jag kan tycka att en jazzbas är väl stor till exempel.
Sonnemo P, Fender CS ’64 Jazz, Rick 4003, HenBev B4, Trace Elliot V4, Weber Mywatt 200, Orange TH200.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av Geddan »

saft skrev: mån 18 jan 2021, 12:04 Ja jag jobbar hemifrån, ja jag är uttråkad...
Du är också en sjuk människa! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av taug »

Har både Ric och Fernandes, en nyare 4003 (2012), en 4001v63 ('97) och en Fernandes 80talare. 4003or har generellt grövre halsar, både Fernandes (efterapar tidig 70-Ric) och 4001v63 (som försöker efterlikna 60-talarna i utförande och mickar) har tunnare halsar.

Haft en Fernandes tidigare och både den och min nuvarande har en aning större kropp än Ric och åtminstone jag upplever att skalan är aningen längre på halsen på dessa också, men det skulle kunna vara inbillning pga. de lite större dimensionerna i övrigt. Sålt av mina Fender för en tid sedan så kan inte jämföra med annat heller nu för tin men det är min upplevelse av dem. Ingen erfarenhet av Greco, Ibanez och andra kopior, men en bekant påstod att hans Ibanez var 34" så är väl inte omöjligt att just skalan diffar på vissa kopior. Låter Ric om Fernandes åtminstone, även om elektroniken verkar kunna vara lite ojämn ex emellan... Halsmicken på min är väldigt väldigt klen, tex. Stallmicken är det inget fel på dock.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av blackparkas »

En Rickenbacker har väl 33,5" skala om jag inte minns helt fel.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rickenbacker, ska det va nåt?

Inlägg av saft »

blackparkas skrev: tis 19 jan 2021, 18:01 En Rickenbacker har väl 33,5" skala om jag inte minns helt fel.
33.25 / 33 1/4" till och med säger internät.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar