Intyg o värdering av pre-cbs bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Flatwound
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 11:05
Ort: Uppsala

Intyg o värdering av pre-cbs bas

Inlägg av Flatwound »

Tänkte höra om det finns tips på någon som kan gå igenom och kolla alla delar på en pre-cbs precisionsbas inför en ev försäljning. Också bra om man kan få nån uppskattad prisbild
Aktuellt i Stockholm - Uppsala
/ Magnus
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Intyg o värdering av pre-cbs bas

Inlägg av BBQV »

Kolla med pbas63 här i stan, han är rutinerad och har dessutom bra kontakter.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intyg o värdering av pre-cbs bas

Inlägg av blackparkas »

Flatwound skrev: fre 05 feb 2021, 23:52 Tänkte höra om det finns tips på någon som kan gå igenom och kolla alla delar på en pre-cbs precisionsbas inför en ev försäljning. Också bra om man kan få nån uppskattad prisbild
Aktuellt i Stockholm - Uppsala
/ Magnus
Säg inte att det är dags....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Flatwound
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 11:05
Ort: Uppsala

Re: Intyg o värdering av pre-cbs bas

Inlägg av Flatwound »

Kanske dags...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intyg o värdering av pre-cbs bas

Inlägg av blackparkas »

Läskigt... :)

Värt att tänka på när man ska ha en dylik pjäs värderad är att många av de butiker eller liknande som värderar ser till den globala marknaden.
Ganska säkert att du får ut bättre betalt om du säljer utomlands, vilket t.ex. Halkan, Jam osv räknar med att kunna göra.
De kan säker förmedla försäljning också mot procent.
Eller som nämnda instanser och en del andra, de sätter ett pris och har råd att vänta på att någon betalar det eller når ut till "rätt kundkrets".

Jag satte ut min 65:a som är Refin men i övrigt original med slitna originalband för 35 förra året och hade 3-4 köpare ganska snabbt, men jag ångrade mig eftersom Pre CBS-basen jag tänkte köpa istället som inte kostade jättemycket mer, troligtvis hade oversprayad hals men resten original.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Flatwound
Medlem
Inlägg: 254
Blev medlem: sön 23 jan 2011, 11:05
Ort: Uppsala

Re: Intyg o värdering av pre-cbs bas

Inlägg av Flatwound »

Tackar för tipsen!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Re: Intyg o värdering av pre-cbs bas

Inlägg av Ale »

Ja prisbilden i Sverige är "för låg" nu, man kan ju börja med att snegla på Bassshat eller tyska vintagesidor som ju samlar den europeiska privatmarknaden ganska bra. Jag har basbekanta ute i europa som skriver till mig hela tiden och frågar om det kommit upp något intressant i Sverige eftersom priserna ligger så efter. Där tycks också (med all rätt) fortfarande finnas en större distinktion mellan en pre-cbs och 70-talare, här har ju 70-talarna gått upp desto mer och börjat närma sig samma pengar.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intyg o värdering av pre-cbs bas

Inlägg av blackparkas »

Och samtidigt verkar det som att det på senare år blivit mindre viktigt med "pre CBS".
Tycker det börjar bli ungefär samma priser på basarna åren efter 64 som på de före, eller i alla fall inte skilja lika mycket som för några år sedan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar