Pris och skillnad mellan två modeller CIJ & MIJ P 51´?

Prata om allt som har med elbasar att göra
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Pris och skillnad mellan två modeller CIJ & MIJ P 51´?

Inlägg av kosmos »

Vad är rimligt pris för en Fender MIJ 51´ Reissue Blonde tillverkad 1994-95?

Köpte en 2006-2008 Sunburst för 7000 kr exempelvis. Förklara gärna skillnaden i pris och tillverkning.

Tack!
Senast redigerad av kosmos den fre 12 feb 2021, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Pris och skillnad mellan två modeller av MIJ P 51´?

Inlägg av kosmos »

Har försökt kolla på gamla annonser och det enda som finns nu är en på Reverb för 16000 kr. Är i överkant eller rimligt nu för tiden även i Sverige? Vet att tidiga Squier från 1980-talet osv. börjar komma upp i dessa priser.
Senast redigerad av kosmos den fre 12 feb 2021, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Pris och skillnad mellan två modeller av MIJ P 51´?

Inlägg av kosmos »

Modellen Fender 51 Precision Bass Reissue MIJ alltså. Tele.
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+
Inlägg: 1048
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Pris och skillnad mellan två modeller CIJ & MIJ P 51´?

Inlägg av mikbass »

Myten säger väl att MIJ, de från innan 1997, är bättre. Från -97 är de CIJ och anses vara lite mindre attraktiva.
För att förvirra det hela gick Fender Japan tillbaka till MIJ 2007 och det verkar finnas serienummer som är i "samma"
prefix och nummerserier från båda perioderna av MIJ.
Jag har ägt tre sunburst, en tidig MIJ och två CIJ, samt en butterscotch CIJ och som jag minns det var verkligen den
tidigaste MIJ något "bättre" men jag har inte testat dem bredvid varandra.
(Butterscotch tycker jag har bättre färg på de tidiga. Inte lika gula som de senare.)

Priset på din tycker jag är vettigt. 16000:- som på Reverb är galet dyrt. (tycker jag)
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Pris och skillnad mellan två modeller CIJ & MIJ P 51´?

Inlägg av kosmos »

Tack. Jag har också läst något likande någonstans men minns inte var. Åtminstone färgen ska skilja dem åt som du beskriver. Bra info i alla fall!
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+
Inlägg: 1048
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Pris och skillnad mellan två modeller CIJ & MIJ P 51´?

Inlägg av mikbass »

Men du, har du kvar den sunburst p51 du köpte? Jag tycker de är klart snyggast, även
om de egentligen inte är "korrekta" reissues. Sunburst fanns tydligen inte på de gamla
slab body utan kom först med de första konturerade kropparna.
Men det skiter jag i. De är ggrymt snygga.
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Pris och skillnad mellan två modeller CIJ & MIJ P 51´?

Inlägg av blackparkas »

I Sverige är det där CIJ/MIJ mest något som en del säljare försöker pusha för och tycka att de kan ta bättre betalt, eller att man ska köpa deras bas istället för nån annan som ligger ute.

Visst kan man uppleva skillnader, men det är marginellt, och det finns inte särskilt många i Sverige som betalar mer för det ena än det andra.
De flesta hamnar på runt 7-8 papp, även om jag sett någon ligga ute för runt 10, osäkert om den blev såld och vad den isf blev såld för.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Pris och skillnad mellan två modeller CIJ & MIJ P 51´?

Inlägg av kosmos »

mikbass skrev: mån 15 mar 2021, 07:36 Men du, har du kvar den sunburst p51 du köpte? Jag tycker de är klart snyggast, även
om de egentligen inte är "korrekta" reissues. Sunburst fanns tydligen inte på de gamla
slab body utan kom först med de första konturerade kropparna.
Men det skiter jag i. De är ggrymt snygga.
Sorry, har missat att svara i denna tråd. Basen är inte kvar. En tidigare ägare hörde av sig och jag sålde den.

Det var en trevlig bas på många sätt.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Pris och skillnad mellan två modeller CIJ & MIJ P 51´?

Inlägg av Markooo »

Jag har en Butterscotch, väldigt tidig sådan. Gav 7500 för den.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Skriv svar