Hur får man tag på en Zon bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Millekomet
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 mar 2021, 18:52

Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av Millekomet »

Halloj! Jag har fått lyssna på ett par Zon basar (Sonus 4 & Standard) och älskar ljudet, men de verkar inte så vanliga på marknaden. Vart kan man få tag på en Zon bas i Sverige? Om det inte är möjligt/kostar skjortan, vad skulle ett bra alternativ vara?

Tackar!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av 200071 »

Kolla med Elfström här på forumet
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av blackparkas »

Vet inte hur det är med Elfström och Zon, inte hört så mycket om det på sistone.
Sist jag hörde nåt så hade han väl en 2-3 Zon som demoex men ingen aning om de finns kvar.

Kostar skjortan - Ja, det gör det, om man ska ha nya. Och kollar man på begagnatmarknaden ute i Europa så är det inte särskilt billigt då heller om det är "rätt" modeller.
De kommer ut ibland för 20-30 lök på Basschat men de flesta säljs ganska snabbt.

Alternativ är svårt, beroende på vad man vill åt.
Är det kolfiberhalsen som man vill åt så finns ju även Modulus (som inte heller finns att få tag på i Sverige) som är närmast, men kostar lika mycket eller mer.
Mickar har väl Zon på senare år kört ganska mycket egna, men på förr var det en hel del Bartolini, medan Modulus kört mycket EMG.

Billigaste alternativet att få tag på som dyker upp ibland är väl Status och Peavey´s variant med kolfiberhals.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av Ljudfreak »

Grafit/kolfiberbasar är mina favoriter just nu, för att de ger bra attack, klarhet och balans mellan tonerna. Jag köpte min Zon av Marcus, som hade haft den ute ett tag, om jag minns rätt.

Parkas har bra koll på marknaden. Jag kollar ofta på bassic.de, maarktplats.nl eller zikinf.com. På sistone har jag hittat några Modulus. Vintage Guitars här i Stockholm har en Steinberger XL2 och en annan (qx2a), den senare har grafithals, vilket räcker för känslan och upplevelsen.

Jag har också en helgjuten Status Streamline, vilket har gjort mig välvilligt inställd till det märket. På statii.com kan man hitta begagnade, men dyra, Statusbasar.

Är rädd för att prislappen på en Zon sticker iväg en del om man absolut ska ha det märket. Jag hade gärna haft en Vinny. Men egenskaperna i materialet är fantastiska även på andra fabrikat, så testa om chansen ges. Bästa oddsen här i landet är nog Status eller Steinberger.
Millekomet
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 mar 2021, 18:52

Re: Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av Millekomet »

Jag får nog vänta med Zon för tillfället då, men alternativen får jag ta en titt på.

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av Ljudfreak »

Millekomet
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 07 mar 2021, 18:52

Re: Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av Millekomet »

Nämen perfekt, det är exakt den jag letar efter! Nu måste man bara skramla ihop slantarna på momangen
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av Elfström »

Bra beslut!
:tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur får man tag på en Zon bas?

Inlägg av blackparkas »

Elfström skrev: tis 09 mar 2021, 16:46 Bra beslut!
:tummenupp:
Har du inga Zon kvar Staffan?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar