Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av JohannesH »

Jag köpte precis en fantastisk fenderfemma på Jam. Jag var där för att prova en Mattisson och tog Fendern som referens då jag lirat mest fender (4str). Den hängde bakom en pelare bakom en drös förstärkare.
Mattissonbasen var snabb men något stämde inte. Fendern däremot... Vilken lyckoträff! Bästa action jag haft, stämmisar in-line (jag gillar inte looken på basar med en ensam stämskruv) och klockren intonation. Jag tror att den kan knäcka min custom classic! 22 band dessutom!
(Synd bara på preampen, jag gillar inte fenders deluxepreamp..)

Någon som vet med sig att denne ägt min bas innan mig? Det ska vara en 00a. American Deluxe. Den har lite dings på konstiga ställen. Det vore kul att veta mer om den!

Sen undrar jag om någon har tipps på en bra preamp med passiv ton (gärna 18v och passivt läge med tonkontroll också). Jag har kikat på Sadowskyn men är inte övertygad.
Det känns som att den här basen skulle må av en preamp över passiv elektronik faktiskt. Nog för att jag vet att resultaten skulle bli grymt att bara slänga in passiv elektronik.

Helt fantastiskt att handla på Jam dessutom!

Bild
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av powerplant »

John East preaps har passivt läge m tonkontroll
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av JohannesH »

Just ja! Har du erfarenhet av dem?
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av powerplant »

Jag är nybörjare men har fått en uni-pre 4 pottar insatt i en mazuric (kan inte stava) bas och det funkar fin fint. Det är väldigt mycket spelrum i boost/Cut för diskant, bas o mid. Den har den passivt läge med tonkontroll ifall man är sugen på sådant. Utan batteri funkar passiva läget. Den kan vara transparent om man vill (finns en dipswithch för ett mer färgat läge, men det har jag inte provat).
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av JohannesH »

När du sa Maruszchik (kan inte heller stava det på rak arm..) kom jag på att jag hade en Maru-bas med Glockenklang-pre. Den bästa preamp jag kört på. Det blir nog den här: https://www.glockenklang.de/en/products ... s_bass.htm
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av Roger Hedin »

JohannesH skrev: sön 04 apr 2021, 23:05 Just ja! Har du erfarenhet av dem?
Jag har John East J-Retro Deluxe på en bas, hade på två, men den ena är såld. Fantastiskt bra preamp! Med passiv tonkontroll i både passivt och aktivt läge.

https://www.east-uk.com/wp-content/uplo ... luxe01.pdf
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av mrbaloo »

Intressant, passiv tonkontroll i både passivt och aktivt läge. Känns som lite kaka på kaka då?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av JohannesH »

Inte! Tonkontroll är det bästa! Ofta stor skillnad på hur ton och diskantkontroll beter sig. Det lär ju vara som att köra passiv bas in i valfri preamp.

Det som känns med J-retron är ju alla funktioner, man villar bort sig. Jag gillar Glockenklangs 2-bands av den anledningen. Bas, diskant, volym och balans volymen blir ton i passivt. Enkelt! :)

Någon som provat East med karaktär?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av BBQV »

Det är inte så dumt som det låter, en passiv ton skär ofta i ett annat register än diskanten i det aktiva systemet. Det innebär att du kan ratta fram ditt ljud med preampen och sen mjuka upp ljudet med tonkontrollen.
Jag har skruvat i J-Retro åt ett par kunder och varje gång blivit glad av den finessen. Även kunderna har gillat den...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av Roger Hedin »

JohannesH skrev: tis 06 apr 2021, 10:51 Inte! Tonkontroll är det bästa! Ofta stor skillnad på hur ton och diskantkontroll beter sig. Det lär ju vara som att köra passiv bas in i valfri preamp.

Det som känns med J-retron är ju alla funktioner, man villar bort sig. Jag gillar Glockenklangs 2-bands av den anledningen. Bas, diskant, volym och balans volymen blir ton i passivt. Enkelt! :)

Någon som provat East med karaktär?
Du kan villa bort dig eller låta bli. Jag skruvar i princip aldrig på eq, bara om rummet kräver det. Däremot är det skönt att ha de fördelar man har med en aktiv bas OCH den passiva basens fördelar i samma instrument...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av JohannesH »

Det är därför man kör SB300. Då är det bara att gasa på tills man överröstat rummets behov. ;)

Men allvarligt, jag kör oftast med preamp-pedal där finlir för rummet kan behövas. Med passiv bas har jag oftast klarat mig med att mixa mellan mickarna för rätt sound.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av basmartin »

BBQV skrev: tis 06 apr 2021, 10:56 Det är inte så dumt som det låter, en passiv ton skär ofta i ett annat register än diskanten i det aktiva systemet. Det innebär att du kan ratta fram ditt ljud med preampen och sen mjuka upp ljudet med tonkontrollen.
Jag har skruvat i J-Retro åt ett par kunder och varje gång blivit glad av den finessen. Även kunderna har gillat den...
En tonkontroll är ett lågpassfilter:

http://i731.photobucket.com/albums/ww31 ... 2a1129.gif

Och på preamps brukar det vara ett shelf-filter, så de gör som du säger helt olika saker och klart användbart med bägge. :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: Efterlyser info om bas (fender deluxe 5a)

Inlägg av powerplant »

Jag är en av de nöjda kunderna i tidigare inlägg ;)
Skriv svar