Status Graphite headless värdering

Prata om allt som har med elbasar att göra
nils
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 apr 2021, 10:39

Status Graphite headless värdering

Inlägg av nils »

Hej allihopa,

jag har haft denna bas sedan jag spelade som ungdom men de senaste 20 åren har den i princip stått orörd i sitt case, så jag funderar över att sälja den. Skaffade en begagnad Laney BC50 i 2019 men det hjälpte inte till för att komma igång igen.

Innan jag evtl. slänger ut den på Blocket undrar jag om någon här skulle kunna ge en fingervisning om vad den kan vara värd?

Tusen tack för hjälpen!
//Nils

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av Lowlife »

En Status 3000 från runt -90. Jag har ägt flera "Tussar" och de är oförskämt undervärderade i Sverige där bara sönderskavda Jazzbasar är inne. Prova runt 8000-10000kr men var beredd på prutning.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
nils
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 apr 2021, 10:39

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av nils »

Ok tack!
Kanske läge att låta den mogna ett till decennium då 😄
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av 200071 »

nils skrev: mån 19 apr 2021, 16:08 Ok tack!
Kanske läge att låta den mogna ett till decennium då 😄
Eller eventuellt sälja utomlands.
nils
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 apr 2021, 10:39

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av nils »

Tänker du typ Tyskland?
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av olof42 »

Jättefin bas! 😍 Förstås trevligt om du säljer den till nån på Pratabas eller inom Sverige, men som sagt är det nog fler som kan tänka sig att betala mer för den utomlands. Samtidigt räcker det ju om det råkar finnas en statusfantast i landet som vill betala det du begär. Du skulle kunna sätta priset du vill ha och arbeta dig utåt, Pratabas, Blocket, Europa, och där är ju Reverb hjälpsamt även om de tar en avgift. Alternativ är Basschat och Statii i UK. Googling på Reverb med även sålda basar: https://www.google.com/search?q=status+ ... 60&bih=512
nils
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 apr 2021, 10:39

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av nils »

Tack Olof, jag tycker med att den är riktigt vacker :)
Ska kolla upp sidorna du tipsar om!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av blackparkas »

Eller så säljer man den bara, 9-10k är ju ändå rätt bra betalt för något man aldrig använder och som stått och varit bortglömd i 20 år.

Sälj den till nån som blir glad så den får spelas på.

Det går alltid att få mer betalt för vad man än säljer, men det blir lite löjligt att för någon ynka tusenlapp extra krångla med utlandsköpare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av mrbaloo »

Och jag som har en långsiktig plan att köpa en riktig huvudlös Status. Men min plan ligger ca 2 år framåt, annars hade jag gärna försökt komma överens med dig om den här basen. Jag siktar iofs mot en Series 2 men en sån där 3000 skulle ju kunnat fungera också.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

nils
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 apr 2021, 10:39

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av nils »

Ja du, det är ingen panik med att sälja den, mest att den inte längre används och bara står. Affektionsvärdet finns ju pga många minnen.
Så den kan gott finnas kvar om två år 😄
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av olof42 »

Jag tror en icke oansenlig andel pratabasare tänker "Ååå det vore ju trevligt om den såldes här på forumet eller i alla fall i Sverige, för då har jag kanske chans att lägga beslag på den om den kommer ut igen i framtiden" - rätta mig om jag har fel, men min egen första impuls var det i alla fall :D :D

Så om det inte är bråttom att sälja skulle du ju kunna sätta det pris du helst ville ha för den och låta den ligga ute ett tag på Pratabas, och bumpa tråden då och då (Bring Up My Post, så att tråden kommer högst upp igen och inte försvinner neråt för långt). En del basar ligger ju ute rätt länge men säljs till slut. Statusbasar är ju såpass ovanliga, och speciellt i skicket den här verkar vara, med originalgrejer, att det antagligen skulle klia i fingrarna på många även om den kostade mer än vanligt.

Mina spekulationer då :) :)
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av olof42 »

Snabbgoogling vad de sålts för på Reverb och Basschat, obs jag har inte lagt ner jättemycket research på detta så det kan förstås finnas mer variationer:

https://reverb.com/item/11012159-1987-s ... y-4-string

https://reverb.com/item/5689172-status- ... -3000-1988

https://www.basschat.co.uk/topic/300908 ... 3000-sold/

https://www.basschat.co.uk/topic/210511 ... -headless/

Utlagd men verkar inte blivit såld:
https://reverb.com/item/4344511-status- ... tural-wood
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av mrbaloo »

Det verkar som att en prislapp mellan 8000-11000 verkar rimlig. Men behåll den om du inte är i extremt behov av pengarna eller att du skulle vilja få mer av den.

Jag tror problemet att du inte kom igång med spelandet på basen är förstärkaren. Inte för att jag provat just Laney BC50, men av bilder och specar att döma skulle jag också tro att den förstärkaren inte gör basen rättvisa. Prova den gärna med nåt annat, tex EBS Magni-kombo, med lite mer headroom och bättre komponenter. Varför inte någon variant av Markbass, kombo eller topp/låda. Då får ditt basspelande nog en bättre skjuts.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


nils
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 apr 2021, 10:39

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av nils »

Ja det verkar så angående priset.
Jag (föräldrarna) köpte den som 14åring av min dåvarande baslärare och jag spelade aktivt i skolband och annat då. När jag började plugga / flyttade utomlands så somnade spelandet in och nu 30 år senare försökte jag en nystart i samband med att dottern började med att lära sig spela trummor, därav Laney'n som billig hemmaförstärkare. Men det är för mycket annat runtomkring, andra hobbies i vägen och för lite tid rent allmänt. Därför tänkte jag om jag inte bara ska sälja den så den kommer till nytta någon annanstans. Inget extremt behov av pengar, nej, så jag vill inte heller sälja den under värde. Jag kan väl skapa en tråd i säljes för säg 11000 och se vad som händer, samt försöka fixa lite finare bilder på den.
nils
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 apr 2021, 10:39

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av nils »

Så, lite ögongodis är ju aldrig fel :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av mrbaloo »

Jag såg din annons. Det är rätt skönt (för mig i alla fall) att det inte är en S2 Classic, då hade jag nog *behövt* köpa den.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av olof42 »

mrbaloo skrev: ons 21 apr 2021, 18:21 rätt skönt (för mig i alla fall) att det inte är en S2 Classic, då hade jag nog *behövt* köpa den.
Behov eller begär? :D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av mrbaloo »

Mer begär men jag inbillar mig själv att jag behöver en S2 Classic. ;-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av mrbaloo »

Fast egentligen har jag ända sedan ca 1987 drömt om att ha samma basmärke som Mark King. Han har väl kört med lite av varje, tex Jay Dee, men jag fastnade främst för hans Status-modeller (huvudlösa). Så med rimlig möjlighet att någon gång köpa en Status är det S2 Classic som jag gillar mest. Annars är ju Level 42 Anniversity-modellen som sitter i näthinnan som min absoluta drömbas.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av Lowlife »

mrbaloo skrev: ons 21 apr 2021, 18:42 Mer begär men jag inbillar mig själv att jag behöver en S2 Classic. ;-)

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Har faktiskt haft två S2, en med bolt on och en NTB. Köptes och såldes för ca 8000kr/st för ca 5 år sedan. Hade även en MM Stingray med Statusgraphite hals. Låg också runt 8000kr i marknadsvärde.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av mrbaloo »

Ja, var hittar man alla S2:or för 8000 kr? Headless skall det vara i alla fall.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av Stempa »

Kul att se detaljer på en Status bas. Jag har en Washburn Status och det verkar vara som det påstås att Washburn lego tillverkarde Status basar med exakt samma spec som Status. De fick hårdvara, pup's och elektronik från Status fabriken men smackade på sin egen logga. Enda skillnaden är att Washburn har en genomgående trähals och var väl betydligt billigare ny. Ser att Washburn Status går för mellan 3-5 tusen vilket jag tycker är lite för billigt. Borde ligga 30% högre för den kvalitén. Men om asiaterna kan nytillverka bra och välljudande basar för ett par tre tusen spänn påverkar det kanske andrahandspriserna?
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av boby »

Grymt bra basar. Hade en svart/ grafit i både kropp och hals.lät väldigt bra iallafall. Ännu en bas man ångrade att man sålde.tror den Var rätt dyr om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av mrbaloo »

Köp den här och då kommer spelandet tillbaka och den huvudlösa basen får nytt liv. https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

nils
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 19 apr 2021, 10:39

Re: Status Graphite headless värdering

Inlägg av nils »

Haha ja! Ska se om Kristoffer och jag får ihop det med Laney'n (i min säljesannons) först :)
Skriv svar