Shortscale

Prata om allt som har med elbasar att göra
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Shortscale

Inlägg av PHubb »

Tacksam för tips på shortscalebasar!

Har bara en p-bas nu för tiden och vill ha en backup med typ samma ljud som klassisk p.

Har väl hyfsad koll på de mest vanliga men inte hittat den där perfekta ännu. Serek är på tok för dyr men kanske finns något roligt alternativ av mer den handbyggda typen?

Tycker ändå Fender Mustang JMJ känns ok men lite för liten (kanske borde leta medium scale). Väldigt nyfiken på den nya G&L Fullerton Fallout.

Kala och Höfner går bort. Liksom Rumblekat och Guild Starfire. Har även svårt för EB-0 tyvärr även om den hade varit trevlig för plånboken.

Så skriv vad ni tycker, tack! :)
Owno
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 14 jul 2016, 09:38
Ort: Uppsala

Re: Shortscale

Inlägg av Owno »

Taka Hirose på Rebirth Custom Guitars tillverkar fina shortscales runt 10000kr-strecket. Allt som oftast är de bestyckade med speciallindade jazzmaster-mikrofoner från Mojo Pickups och plektrumskydd från Axion Custom Works. Jag har ägt en sådan tidigare och det var ett fantastiskt instrument.

Om du söker p-basljud och en något större kropp kanske Reverend Wattplower (eller Sentinel) kan vara något? Jag har sett att Malmö musikaffär säljer Reverendbasar och de verkar dessutom ha en Wattplower i lager.

Ett tredje alternativ om du vill ha p-basljud är Sandberg Lionel som finns att beställa från Thomann för runt 15000. Det går givetvis också beställa vilken färg du vill direkt från Sandberg, men det blir säkert dyrare då. Hyfsat "billigt" för ett instrument byggt i Europa i alla fall.
Serek Midwestern
Aguilar TH 500 | Barefaced Super Compact
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Shortscale

Inlägg av PHubb »

Tack!

Den förstnämnda har jag missat och vid snabb googling så verkar det tillverkats en del intressanta basar. Speciellt en svart tele. Verkar svårt att få en uppfattning om vad de pysslar med men ska se vad jag hittar.

Malmö musikaffär är toppen. Har handlat en hel del av dem. Den basen du nämner ser bekant ut. Jag har för mig att jag testat den någon gång men att den är lite åt Epiphone/Gibson-hållet. Måste nog testa igen och så har de förstås en del annat också.

Satt faktiskt och ritade på en Sandberg i deras configurator idag och hamnade ungefär kring 16-17. Tycker nog det är för mycket. Konstigt att det inte är möjligt att välja annat än burst och svart utan att behöva välja roadworn och därmed betala några tusenlappar extra. Skulle dock vara intresserad av en begagnad.
Owno
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 14 jul 2016, 09:38
Ort: Uppsala

Re: Shortscale

Inlägg av Owno »

Det lättaste är nog att följa Rebirth Custom Guitars på instagram. Det är ett enmansföretag som drivs av basisten i Feeder och det finns ingen uppstyrd hemsida.


Ett billigare precisionalternativ - som jag inte har någon alls erfarenhet av - är Schecter Banshee Bass.
Serek Midwestern
Aguilar TH 500 | Barefaced Super Compact
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Shortscale

Inlägg av PHubb »

Ok, ska kolla upp!

Svårt att bedöma hur den låter i ett Youtube-klipp men verkar intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=PWba24AgojQ
Användarvisningsbild
johan_maximilian
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:19

Re: Shortscale

Inlägg av johan_maximilian »

Hej!
Jag spelar själv på short scales men mest 6 strängat.
De 4 strängade basar jag tycker är intressanta är Supra Huntington som inte görs längre med är coola och låter bra. Tycker också att G & L’s Fallout verkar riktigt bra!

Jag driver Basstradersweden.com med shop på Reverb och tänker att alla på Prata bas får 10% rabatt. Dock har jag mest fokus på 6 strängade pga mitt egenintresse.

Just nu finns en splitterny Marleau Diva 6 bandlös med 30 tums skala. Marleauxs modeller går att beställa i short scale men kostar såklart mer än vad du vill ge. Jag lägger dock alltid priset under Thomann priser. Har även en Grosmann Travel bass med spalted maple top i butiken.

Den bandlösa Gary Willis blev precis såld.
Nischen i butiken är short scales och gärna high end handbyggt.

Är just nu inne på stt beställa från Unicorn eller MTD. Vi tar gärna kortskaliga 30 tums basar i inbyte! Vi köper också ev kontant om det är rätt objekt.

Välkomna,
mvh
Johan
If you think you can´t, you can´t. If you think you can, you can!
Unicorn Pure Art JM6, MTD 630-24, Fender Jazz, Kontrabas 1/4, se mer här: http://jm-bass.com
Skriv svar