ratio stämmskruvar

Prata om allt som har med elbasar att göra
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

ratio stämmskruvar

Inlägg av powerplant »

Jag skall byt stämmskruvar (a o e glappar) och funderar på dessa som har olika utväxling beroende på sträng. Tycker mej ofta ha problem med att stämma B strängen då en mm kan var för mycket. Kanske skulle detta lösas med nya kvallitetsskruvar (det är 20 år gamla Schaller på basen). Har ngn provat dessa?
Svårt att hitta försäljare i sverige men om någon är med och vill ha ett set borde vi kunna fåt det fraktfritt från USA (kostar annars 80 dollar vilket är nästan lika mycket som ett helt set)

https://graphtech.com/pages/ratio-machine-heads
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: ratio stämmskruvar

Inlägg av Jensa »

powerplant skrev: tor 20 maj 2021, 13:51 Jag skall byt stämmskruvar (a o e glappar) och funderar på dessa som har olika utväxling beroende på sträng. Tycker mej ofta ha problem med att stämma B strängen då en mm kan var för mycket. Kanske skulle detta lösas med nya kvallitetsskruvar (det är 20 år gamla Schaller på basen). Har ngn provat dessa?
Svårt att hitta försäljare i sverige men om någon är med och vill ha ett set borde vi kunna fåt det fraktfritt från USA (kostar annars 80 dollar vilket är nästan lika mycket som ett helt set)

https://graphtech.com/pages/ratio-machine-heads
Nej, det beror på att strängarna har olika egenskaper, så det blir nog väldigt svårt att komma ifrån genom att byta stämskruvar.
Du skulle behöva byta till ett set med olika utväxling, anpassad efter strängarna. :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: ratio stämmskruvar

Inlägg av Danne »

Jensa skrev: tor 20 maj 2021, 22:04
powerplant skrev: tor 20 maj 2021, 13:51 Jag skall byt stämmskruvar (a o e glappar) och funderar på dessa som har olika utväxling beroende på sträng. Tycker mej ofta ha problem med att stämma B strängen då en mm kan var för mycket. Kanske skulle detta lösas med nya kvallitetsskruvar (det är 20 år gamla Schaller på basen). Har ngn provat dessa?
Svårt att hitta försäljare i sverige men om någon är med och vill ha ett set borde vi kunna fåt det fraktfritt från USA (kostar annars 80 dollar vilket är nästan lika mycket som ett helt set)

https://graphtech.com/pages/ratio-machine-heads
Nej, det beror på att strängarna har olika egenskaper, så det blir nog väldigt svårt att komma ifrån genom att byta stämskruvar.
Du skulle behöva byta till ett set med olika utväxling, anpassad efter strängarna. :)
Vilket stämmisarna i länken gör :wink: :

Bild
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: ratio stämmskruvar

Inlägg av Jensa »

Danne skrev: tor 20 maj 2021, 22:49
Jensa skrev: tor 20 maj 2021, 22:04
powerplant skrev: tor 20 maj 2021, 13:51 Jag skall byt stämmskruvar (a o e glappar) och funderar på dessa som har olika utväxling beroende på sträng. Tycker mej ofta ha problem med att stämma B strängen då en mm kan var för mycket. Kanske skulle detta lösas med nya kvallitetsskruvar (det är 20 år gamla Schaller på basen). Har ngn provat dessa?
Svårt att hitta försäljare i sverige men om någon är med och vill ha ett set borde vi kunna fåt det fraktfritt från USA (kostar annars 80 dollar vilket är nästan lika mycket som ett helt set)

https://graphtech.com/pages/ratio-machine-heads
Nej, det beror på att strängarna har olika egenskaper, så det blir nog väldigt svårt att komma ifrån genom att byta stämskruvar.
Du skulle behöva byta till ett set med olika utväxling, anpassad efter strängarna. :)
Vilket stämmisarna i länken gör :wink: :

Bild
Hah. Det gick för snabbt där. Läste det som att frågan var om det berodde på att stämskruvarna hade olika utväxling. :)
Jag ber om ursäkt.
powerplant
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 06 apr 2020, 16:54

Re: ratio stämmskruvar

Inlägg av powerplant »

Efter mycket förseningar så sitter ratio-stämmisarna på plats (tack bassdoc i Uppsala).
Kvaliteten känns helt ok även om jag inte har mycket erfarenhet och det är stor skillnad när man stämmer B och E man kan vrida mycket Utan att tonen far iväg
Jag tror att G skruven inte behöver vridas lika mycket heller men det känns inte som en stor fördel
So far so good
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: ratio stämmskruvar

Inlägg av BBQV »

Jag tyckte väldigt bra om dem!
Idén är bra och det känns helt naturligt när man stämmer upp strängarna.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar