Fenders amerikanare eller mexikanare?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Håcke »

Grejen är ju bara att alla har rätt.
För att alla har och får ha en åsikt.
Man får till och med tycka att en Dacia är rätt.

Och att Fender oftast är rätt är bara att acceptera.
Men det funkar inte alltid till all musik i alla sammanhang.
Sandberg är jättebra men kanske ibland låter lite modernare då den är det.

Däremot tycker jag att det spelar roll vad andra tycker.
Att det inte gör det är bara inte sant. Ingen lever bara i sin egen värld.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: ons 21 jul 2021, 08:04
Däremot tycker jag att det spelar roll vad andra tycker.
Att det inte gör det är bara inte sant. Ingen lever bara i sin egen värld.
Vad jobbigt att behöva bry sig i vad andra tycker hela tiden.
Självklart behöver man lyssna in ibland när det gäller en del mer... Sociala bitar...
Men när det kommer till val av instrument skiter jag fullständigt i vad andra tycker.
Där gäller det väl bara att ha någorlunda omdöme om vad som passar till vad.
Och om man gör jobb åt andra där det krävs något specifikt av prylarna.
Till och med Schaffer har fått åkt och bytt sin röda Larrive mot en Les Paul på studiojobb...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Håcke »

Öh va?
Les Paul har det väl varit från början för Schaffer.
Iaf första albumen:

Bild
Bild

Sen har han haft gamla strator också, nån blev stulen typ en 63:a eller nåt.

Sen har vi ju Presens lite senare som var den första LP:n jag köpte för egna pengar.
Absolut Les Paul där med.
Bild

Larriveen kom väl först med Electric Grafitty -87 tror jag.
Kan ha varit min första CD, men minnet kan svika där.
Ifall han inte körde den med EBB ev också före det.
Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Håcke »

Jo just ja….
Larriveen blev ju också stulen 2018 och tjuvarna försökte få 200 lax i lösensumma.
Men han fick tillbaka den 2020 tror jag men den var tydligen rätt sabbad men fick renoveras.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Fluktbas »

En sån underbar 70-talskänsla på de där bilderna på Schaffer! Särskilt första av de två.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

Håcke skrev: ons 21 jul 2021, 23:36 Öh va?
Les Paul har det väl varit från början för Schaffer.
Iaf första albumen:
Jodå, jag vet, det hindrar väl ändå inte att han när han skulle lägga gura på bl.a. en DiLeva-platta, fick åka och byta gitarr?
Han dök upp med Larriven, det vart nej, och så fick han hämta LP:n.

Poängen var att man inte ska bry sig så mycket om vad andra tycker, men att om man gör jobb åt andra, en producent eller artist, får vara beredd på att de vill ha något annat än din 7-strängade cirkusbas.
Samt förstås att det kan vara bra, ofta i alla fall, att känna av vad det är för nåt man ska göra och välja bas utefter.
Även om det går att spela allt på allt så behöver det inte vara "rätt".

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: tor 22 jul 2021, 11:45 Även om det går att spela allt på allt så behöver det inte vara "rätt".
Och att den enes rätt inte är den andres rätt, vilket kanske även kan sammanfatta den här tråden...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: tor 22 jul 2021, 12:30
blackparkas skrev: tor 22 jul 2021, 11:45 Även om det går att spela allt på allt så behöver det inte vara "rätt".
Och att den enes rätt inte är den andres rätt, vilket kanske även kan sammanfatta den här tråden...
Mnja... Du dyker inte upp till ett Hellacoptersgig med en bandlös sexsträngad Zon.
Det var väl mer kanske det sunda förnuftet jag var ute efter...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev: tor 22 jul 2021, 12:57
fieldflower skrev: tor 22 jul 2021, 12:30
blackparkas skrev: tor 22 jul 2021, 11:45 Även om det går att spela allt på allt så behöver det inte vara "rätt".
Och att den enes rätt inte är den andres rätt, vilket kanske även kan sammanfatta den här tråden...
Mnja... Du dyker inte upp till ett Hellacoptersgig med en bandlös sexsträngad Zon.
Det var väl mer kanske det sunda förnuftet jag var ute efter...
Mja, mjo, fast Jeff Aments bandlösa lir i Pearl Jam var lika oväntat i genren som det var skitbra i låtarna.
Hellacopters kanske skulle låta apbra med bandlös bas, men man får såklart vända i dörren om man skall vicka ett gig och tar med sig en bandlös - det finns ju redan ett etablerat sound till det bandet, som inte uppfylls med bandlös Zon.

Men inom denna trådens omfattning finns det inga stenhårda rätt och fel.
Såklart Mexi lägger mindre tid på bitar och passform, och åtminstone mickarna är självklart (och väldigt medvetet) något sämre.
Men har man tid att leta efter ett exemplar som är bra och vill lägga tid/pengar på att byta mickar kan man få en väldigt bra bas.
Dock inte värt det om man köper ny Mexi - då är det såklart bättre att leta bland beggade Amrisar.
Men hitta en bra beggad Mexi och lägga lite kärlek/pengar på den så kan man få en riktigt bra bas - väl i klass med en Amris.

Personligen hade jag letat efter en beggad Amris, mest pga mickar och elektronik...
Även om man inte hör skillnad på mickar till en början så gör man det sannolikt efter ett tag, när man blivit så van vid ljudet att man hör de små, små detaljerna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: tor 22 jul 2021, 15:08
Men hitta en bra beggad Mexi och lägga lite kärlek/pengar på den så kan man få en riktigt bra bas - väl i klass med en Amris.
Mnja... :D

Möjligtvis med en Roadworn eller Nate Mendel.
Då kommer man rätt nära med rätt exemplar.
Men i övrigt så kommer man alltid känna skillnad.
Det är träbitar och lack, som man iofs också kan byta ut... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av basmartin »

Fender mex är jättebra om man byter ut all mekanik, stall och elektronik. :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av mrbaloo »

basmartin skrev:Fender mex är jättebra om man byter ut all mekanik, stall och elektronik. :D
Samt kropp, hals och greppbräda. :D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev: fre 23 jul 2021, 08:26
basmartin skrev:Fender mex är jättebra om man byter ut all mekanik, stall och elektronik. :D
Samt kropp, hals och greppbräda. :D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Glöm nu inte dekalen... ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av maxoges »

Jag köpte en mexikansk rostad hals. Hittade inga fel. Bara att installera direkt. Till och med dragstången var inställd. Sen har jag provat en hel del mexikanska fenders som har varit medelmåttor och tråkiga. Ingen direkt dålig. Bara oinspirerande.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

maxoges skrev: fre 23 jul 2021, 10:12 Sen har jag provat en hel del mexikanska fenders som har varit medelmåttor och tråkiga. Ingen direkt dålig. Bara oinspirerande.
Precis.
Det är lite så det är.
Oinspirerande.
Fullt användbara (oftast) men tråkiga.
Betalar gärna några tusen till för det där lilla extra som gör att det blir kul att lira på grejerna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Enbasist »

maxoges skrev:Jag köpte en mexikansk rostad hals. Hittade inga fel. Bara att installera direkt. Till och med dragstången var inställd. Sen har jag provat en hel del mexikanska fenders som har varit medelmåttor och tråkiga. Ingen direkt dålig. Bara oinspirerande.
Har också köpt en sån hals tidigare men numer har jag en liknande fast USA tillverkad på en lim ed Am pro P-bas. Även om Mexiko halsen var ok så är det stor positiv skillnad på US halsen vad gäller hur den känns och ser ut kvalitetsmässigt.
Allt då utifrån min smak och känsla såklart. Att ha haft bägge parallellt och kunna direkt jämföra gör ju också skillnaden väldigt tydlig.

Sen är ju hela den här diskussionen lite frågor där man vill ha ledande svar för vi ställer ju helt enkelt samma tillverkares olika modeller mot varandra där det såklart finns en marknadsföringsaspekt i att ha ett utbud som går från billiga prisvärda instrument tillverkade i Mexiko eller Asien till USA tillverkade mycket påkostade typ CS och såklart är det i Fenders intresse att lägga in en kvalitetshöjning i varje steg upp i prisklasserna för att man ska få nöjda kunder i hela köpspektrumet.
Därför är det ju i dom allra flesta fall bättre delar, puts och känsla i dom dyrare även om man såklart kan gå lite bakvägen och köpa billigt och sen vartefter uppgradera olika delar. Om man nu orkar och inte efter en massa såna år kommer fram till att det är enklare att lägga ut mer pengar direkt för att få det man helst tror man vill ha.
Även detta högst individuellt val såklart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av bt »

Enbasist skrev: fre 23 jul 2021, 12:46 Sen är ju hela den här diskussionen lite frågor där man vill ha ledande svar för vi ställer ju helt enkelt samma tillverkares olika modeller mot varandra där det såklart finns en marknadsföringsaspekt i att ha ett utbud som går från billiga prisvärda instrument tillverkade i Mexiko eller Asien till USA tillverkade mycket påkostade typ CS och såklart är det i Fenders intresse att lägga in en kvalitetshöjning i varje steg upp i prisklasserna för att man ska få nöjda kunder i hela köpspektrumet.
Kunglig meningslängd :D
Och jag håller med. Ska man tillverka egna instrument och leva på det så lär man antingen nischa sig eller erbjuda olika prisnivåer, eller som vissa, både och.
Själv har jag i övre medelåldern upptäckt den där d.i.y. trenden, där man kan spendera ganska feta pengar på att förbättra billiga instrument :) Börjar man räkna ihop kostnaden för alla komponenter så tar det inte lång tid innan man funderar på att börja tillverka egna. Jag köpte en överhandsfräs och MDF-skiva efter att ha väntat 3 månader på ett plektrumskydd från usa t.ex.
Men, jag måste säga att det funkar ganska bra generellt, i mitt fall. Det är roligt, först och främst. Vissa instrument blir faktiskt bättre redan efter första försök, och andra lär man sig av. Jag kan nog sanningsenligt säga att alla instrument jag bytt till kvalitativ elektronik på låter mycket bättre än innan. Mer sustain, fetare bas, o.s.v. (efter att jag lärt mig löda ordentlig d.v.s.)
Men det tar tid och kräver verktyg och passande utrymmen, och en dålig hals är faktiskt inget man gärna ger sig på...


bas
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av hitman »

Enbasist skrev: tis 20 jul 2021, 00:59 Tror att liknelsen med Dacia var tänkt som ett sätt att säga att har en bil 4 hjul och tar en från A till B så fyller den sin funktion. Många väljer därför att köra en sån och sparar massa pengar i inköp.
Det hindrar ju inte att vissa andra väljer att betala mer och köpa BMW, Volvo, VW eller Mercedes. Dom tar en också från A till B på ett rätt likartat sätt. Ev med en lite annan känsla.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast om man vill ta sig från A till B så ska man undvika Volvo. Den tar dig från A till verkstaden, och de mesta av dina pengar blir kvar hos dom. Skitbil, jag skulle möjligen kunna ha en Dacia och stå ut med problem, det är ju en billig bil. Men betala dyrt och sedan bli lurad av en jävla märkesverkstad, sådant förlåter jag inte.

On Topic: de bästa fendrarna är nog japanska?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

Nej.
De bästa Fendrarna är gamla.
Och Customshop.

Japaner i all ära men de slår inte heller AVRI-serien eller dess efterträdare, eller andra US-byggda i 20k-klassen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: tor 09 sep 2021, 22:13 Nej.
De bästa Fendrarna är gamla.
Och Customshop.

Japaner i all ära men de slår inte heller AVRI-serien eller dess efterträdare, eller andra US-byggda i 20k-klassen.
Tror aldrig jag testat en AVRI, så jag passar.

Däremot är inte alla gamla Fender bra. Min är från 1976 men halsen är kass, så nu sitter det en Warmoth på - den är riktigt bra (Fender har, i vart fall förr i världen, köpt halsar från Warmoth som de satte på CuromShop-basar - det är ju ett utmärkt betyg!) Och en av de värsta, minst spelbara basar jag över huvud taget testat var en P-bas från 1953, så det räcker inte alltid att vara gammal. men jag förstår vad du menar, kvalitetskontrollen var nog lite bättre före än efter CBS tog över.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

Jag har hört det där i så många år nu.
"Inte alla gamla Fenders är bra"

Jag har inte testat en enda Fender före 1970 som varit dålig.
Därmed sagt att det inte finns.
Jag har testat sådana som varit jobbiga att spela på, men det är en helt annan sak än att den skulle vara dålig.
En 53:a t.ex. som är dåligt justerad gör ju ingen glad, förutom möjligtvis Dereborn.
Speciellt om man inte är van en SCPB-Fender.
Jag gillar dem inte egentligen t.ex, micken funkar inte till det jag gör.

Hur som.
Även om det finns dåliga ex (som oftast handlar om misshandlade eller dåligt justerade) så kan man lugnt konstatera att de gamla är väldigt bra.
1976 är inte gammalt, och alla vet ju hur svajigt det kunde vara i slutet av 70-talet på de flesta håll.
Testa TDHP:s 75:a eller 76:a eller vad det nu är, den är väldigt bra.

Har man inte testat större delen av Fenders katalog ska man nog ta det lugnt med att påstå att Japanarna är de bästa.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av PHubb »

Jag har haft några Fender American Standard Precision mellan åren 2008-2016 och alla har varit bra även om en av dem stack ut av någon anledning. Den sålde jag dessvärre för en Fender Professional Precision vilket inte blev till det bättre. Har även haft en Fender Mexico Classic Series 50 och den var riktigt fin. Numera spelar jag på Tokai Hard Puncher från 1980-talet och är nöjd så det kan kanske vara ett alternativ värt att testa? Finns även många andra precisionbasar från den tiden som är trevliga och många av dem ligger ungefär i samma prisklass som begagnade Fender Mexico.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

En CAR Tokai Hard Puncher nog den enda billiga basen som jag ångrar att jag sålde.
Väldigt snygg och som jag minns det väldigt resonant och trevlig...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

....med det sagt så skulle jag nog ändå välja en AVRI, AM Original eller CS framför en Tokai.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
PHubb
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 09 aug 2018, 12:15

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av PHubb »

blackparkas skrev: ons 15 sep 2021, 10:59 En CAR Tokai Hard Puncher nog den enda billiga basen som jag ångrar att jag sålde.
Väldigt snygg och som jag minns det väldigt resonant och trevlig...
Håller med om att min också är resonant och trevlig och ännu bättre med blev det med Lundgren Vintage-mickar så det blev en extra kostnad förstås.
Skriv svar