Fenders amerikanare eller mexikanare?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Fluktbas »

Klart det är skillnad, men frågan är väl om priset motiverar detta. Men jag har ekonomin så nån särskild betydelse har det inte, så det fick bli en amerikanare. Sen kan kan jag väl vara glad att jag inte fått för mig att spela kontrafagott, eller något annat som kostar som en mindre villa. Men det fick bli en lite begagnad så jag inte retar upp någon dryg musikinstrumentkrämare.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Fluktbas »

Sen är det klart att det är skillnad på amerikanare. Hatten av för denna extrema stofil-inställning,

https://oldtimemusic.com/fender-america ... precision/

till att ingenting kan bli bättre. Eller kanske att inget slår originalet, inte ens originalet självt, och det har han kanske rätt i.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: sön 12 sep 2021, 00:10 Jag har hört det där i så många år nu.
"Inte alla gamla Fenders är bra"

Jag har inte testat en enda Fender före 1970 som varit dålig.
Därmed sagt att det inte finns.
Jag har testat sådana som varit jobbiga att spela på, men det är en helt annan sak än att den skulle vara dålig.
En 53:a t.ex. som är dåligt justerad gör ju ingen glad, förutom möjligtvis Dereborn.
Speciellt om man inte är van en SCPB-Fender.
Jag gillar dem inte egentligen t.ex, micken funkar inte till det jag gör.

Hur som.
Även om det finns dåliga ex (som oftast handlar om misshandlade eller dåligt justerade) så kan man lugnt konstatera att de gamla är väldigt bra.
1976 är inte gammalt, och alla vet ju hur svajigt det kunde vara i slutet av 70-talet på de flesta håll.
Testa TDHP:s 75:a eller 76:a eller vad det nu är, den är väldigt bra.

Har man inte testat större delen av Fenders katalog ska man nog ta det lugnt med att påstå att Japanarna är de bästa.
Vaddå, du har ju inte testat hela japanska Fenders katalog, så du ska väl inte uttala dig då, enligt din egen logik? :nickar:

Med risk för att bli tjatig: USA är delvis ett u-land, dom valde Trump till president, de kan inte längre bygga bilar utan det måste Toyota göra åt dom osv. Och en bas av fendertyp är inte något särskilt avancerat att tillverka idag, en CNC-fräs struntar väl fullständigt i vilket land den står i så länge bara nån har programmerat den rätt?

Jag bryr mig inte om var mina instrument är byggda, när man spelar på dom så märker man om de är bra eller inte.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

hitman skrev: tis 28 sep 2021, 21:57
blackparkas skrev: sön 12 sep 2021, 00:10 Jag har hört det där i så många år nu.
"Inte alla gamla Fenders är bra"

Jag har inte testat en enda Fender före 1970 som varit dålig.
Därmed sagt att det inte finns.
Jag har testat sådana som varit jobbiga att spela på, men det är en helt annan sak än att den skulle vara dålig.
En 53:a t.ex. som är dåligt justerad gör ju ingen glad, förutom möjligtvis Dereborn.
Speciellt om man inte är van en SCPB-Fender.
Jag gillar dem inte egentligen t.ex, micken funkar inte till det jag gör.

Hur som.
Även om det finns dåliga ex (som oftast handlar om misshandlade eller dåligt justerade) så kan man lugnt konstatera att de gamla är väldigt bra.
1976 är inte gammalt, och alla vet ju hur svajigt det kunde vara i slutet av 70-talet på de flesta håll.
Testa TDHP:s 75:a eller 76:a eller vad det nu är, den är väldigt bra.

Har man inte testat större delen av Fenders katalog ska man nog ta det lugnt med att påstå att Japanarna är de bästa.
Vaddå, du har ju inte testat hela japanska Fenders katalog, så du ska väl inte uttala dig då, enligt din egen logik? :nickar:

Med risk för att bli tjatig: USA är delvis ett u-land, dom valde Trump till president, de kan inte längre bygga bilar utan det måste Toyota göra åt dom osv. Och en bas av fendertyp är inte något särskilt avancerat att tillverka idag, en CNC-fräs struntar väl fullständigt i vilket land den står i så länge bara nån har programmerat den rätt?

Jag bryr mig inte om var mina instrument är byggda, när man spelar på dom så märker man om de är bra eller inte.
Nej, jag har inte testat alla Japanska Fendrar, men en hel del.
Och de är jättebra.
Men de är ändå inte bättre än Customshop. Eller en AVRI/AM Original.

Det spelar ingen roll om USA är ett U-land.
Tjeckien är mer U-land än USA, och de gör riktigt bra basar och gitarrer.

För övrigt bygger AMERIKANER bl.a. bilar åt Toyota och de flesta andra japanska fabrikat, i USA.
Mer än hälften av de japanska bilarna som säljs nya i Staterna är byggda i USA.

Och precis som du säger, när man spelar på dem märker man om de är bra eller inte, det är därför så många föredrar amerikanska basar.
Men förstår man inte att det handlar om mer än CNC-fräsning så kanske det är svårt att greppa nivåerna på byggena.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av kmo »

Jag har två p-basar idag, bägge japsare. Jag gillar Amerikanska basar men dessa två är bättre än alla AVRI och CS jag ägt och testat.
En Fender JV -83 och en Tokai HP PB80, iofs det bästa som byggts i Japan men mkt av det äldre japanska är sjukt bra för pengen.
Jag har full förståelse för tanken med en US, känslan av the real deal ska man inte förakta.
Mitt tips är iaf att snegla mot beggade japaner ist för mexico om man vill komma billigare undan.
Det finns många Mexikobyggda basar som är bra, men imo är japaner en helt annan liga.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Enbasist »

Allt är väl till en del beroende på egna upplevelser och intryck men också viktigt att ska det diskuteras balanserat så bör det ju gälla samma tidsperiod tillverkningsmässigt.
Jag som vintage-nörd tycker ju att 50-60'tals Fenderbasar oftast har något alldeles speciellt som tydligen är väldigt svårt återskapa. Har diskuterat detta med professionella gitarbyggare/fixare och själv iaf kommit till slutsatsen att en del ligger i materialet (metallen i hardware/mickar och kvalitén och tillgången på trät) men också såklart att produktionsmängden och hastigheten av tillverkningen som var på den tiden också påverkar till en del. Sen har vi då magin eller 'mojon' ;) men den verkar kanske snarare reta upp dom som tycker att vintageteorierna är bluff, så låter argumentationen vila.

Däremot tycker jag att pratar vi japan tillverkningen så är den ju bra och framförallt har kanske 1976-84 års tillverkning av div JVs, Tokai, Fernandes m fl från samma tillverkningsperiod och fabriker är ju hyllad. Även Yamahas Fenderliknande basar från denna period är ju ofta kanon. Tycker dock själv att jag känner att dessa instrument är bra men inte når upp till en vintage Fender. Sitter i detaljer och känslan och det är ju lite svårt att motivera men finns där i min värld.

Mexikotillverkade Fenderbasar helt ok i det prissegment dom ligger. Man kan ha tur men lite mer chansning om man handlar där. Roadworn och 50's modellerna ofta bra om inte bäst.

Är man i dagsläget inne på att investera finns ju många olika vägar att gå och jag tror att det som försökts framföras i denna tråd är väl att det gäller att prova och känna efter. Behöver inte finnas någon motsättning i det och att t ex jag och Blackparkas försökt framföra våra personliga insikter i frågan ang vintageinstrumentens ofta dyrköpta men i längden ändå prisvärda kvalité. Det är ju enbart att se som tips från några som kanske har den erfarenheten efter många års bytande, köpande, säljande och spelande. Kanske är det något som vissa aldrig kommer att uppleva eller hålla med om och då är det ju så. Viktigt bara att det inte blir en principsak att försöka motivera att inte köpa ett fint, gammalt instrument, som självklart ska provspelas och kollas upp innan köp.
Det kan ju faktiskt visa sig vara dyrare i längden att investera billigare, uppgradera saker, köpa nytt, och söka vidare, än att satsa 'högt' direkt. Tro mig, jag har testat :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

Tredje Fendern jag köpte var min 65:a

Efter att ha testat Dereborns 64:a ordentligt så insåg jag att ska man ha en Fender eller P-bas öht så är det gammalt som gäller.
Började med en AM Deluxe, sedan en 76:a för att sedan landa i 65:an. Sedan var man hemma.

Sålde 65:an ett tag, behövde deg till aktiekapital för att ta över butiken.
Hade då först en japanare som funkade bra, men hade inte "det".
Sedan skaffade jag en 75:a och en 80:a. De kom inte i närheten av 65:an och ärligt talat var japanen bättre, för mig.
Sedan lyckades jag få tillbaka 65:an och så blev jag nöjd igen.

Självklart är man ute efter olika saker i ett instrument.
Och om man jämför 75:an jag hade med japanaren så gillade jag feelingen i 75:an mer, men ljudet i japanaren var bättre.

Men har man en gång fått smak på vintage Fender, att det är måttstocken, då blir det svårt att köpa något annat.
JV är såklart nära tycker många, och de är såklart skitbra.
Men jag får bättre feeling med CS-instrumenten.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av gardinen »

Jag hade en 65'a p-bas, som jag fick iordninggjord av GNU, som jag sedan sålde alldeles för billigt. Hur jädra grym som helst. Har suktat efter en olympic white, med rosewoodbräda från '65 sedan dess :-).
Heja Fender!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av maxoges »

Jag bytte till mig en Fender Mexico Roadworn för en tid sen. Den känns i paritet med de USAtillverkade fendrar jag ägt. Customshop undantaget.
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av blackparkas »

Qudayr skrev: sön 19 dec 2021, 17:01 Okej... Vad är det jag ska känna?

Kan man höra skillnad? Vad i så fall?

Mera sannolikt då att den som spelar märker skillnad. Utmaning blir då att sätta upp ett blindtest.

Fast det kanske redan finns på YT?
Vad ett blindtest på YT kommer fram till har absolut ingen relevans för någon annan än de som gör testet.
De kan såklart berätta om vad de känner och tycker, men i slutändan så hjälper det ju inte någon som vet vad de vill ha ut av en bas.

Självklart är det i första hand den som spelar som märker störst skillnad, men det är väl å andra sidan det enda som spelar någon roll, vad den som spelar tycker.
Sedan finns det såklart folk som inte har varken öra eller händer för att känna/höra skillnad på en Rustabas och en CS Fender.
Då kan det kvitta om de köper en bas från Mexico eller USA.....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Les_Claypool
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 13:27
Ort: Orust

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Les_Claypool »

Köp den bas som är mest inspirerande att spela på och svårast att hänga tillbaka 👍
Sire V7
Ebs Drome Classic
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av Markooo »

Jag äger en AVRI P som är fantastisk och två japanska, en Jazz och en P51:a som är helt fantastiska.

Jag känner att mina två japanska är likvärdiga i förhållande till min jänkare. Jag har testat både vintage, nytt, mexikanskt osv. Vissa känns bra och vissa inte alls bra. Jag tycker att de nya mexikanska standardvarianterna känns mer påkostade än de för ca 10 år sedan. De kändes lika billiga som en Squier.

Någon annan skulle kanske inte nödvändigtvis hålla med mig om hur jag upplever de basar jag äger, men det spelar inte så stor roll så länge en själv är nöjd. Jag är dock villig att pröjsa extra för smådetaljer jag anser att att man inte kan kompromissa om. Båda mina japanska Fendrar är från det japanska toppskiktet av deras olika versioner. Mickar, mekanik och liknande är lite skitsamma för min del för sånt är kul att byta ut.

Nu har jag svamlat färdigt.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Fenders amerikanare eller mexikanare?

Inlägg av JohannesH »

Av de fenderbasar jag ägt har en amerikansk deluxe, ett par japanska mustanger, en japansk jaguar, ett par, tre amerikanska standards och en custom shop varit fantastiska och i mitt tycke likvärdiga. Jag har provat någon japanbas jag inte var förtjust i och några amerikanska standards som känts helt fel, mexico har varit mellan meh och ok för mig.
När det kommer till amerikanska har alla byggda efter 2012 som jag provat varit kanon!

På gamla jobbet (högstadie) fanns en gammal takeharu P som var riktigt grym! Misshandlad, eländig och elektroniken var slut men den var riktigt kul att lira på.
Skriv svar