Höfner Club Ignition-fråga!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av Albrecht »

Hej, basvänner! Undrar bara hur ni som spelar på en Höfner Club Ignition med Pyramid Golds löst det med den stumma e-strängen. Det är det enda jag är missnöjd med när det gäller den här basen. Har haft minst ett tjog basar, från 6-strängad Alembic till Hagtröm Viking, men den här är verkligen annorlunda, jättetrevlig. Jag gillar den. Läser man på nätet så gives flera råd: höj eller sänk halspickup´n, vänta så tar sig strängen, köp en tunnare slipad sträng...etc. Hörde nyligen Suptropic Arkestra. Deras bassist spelade på en Club-bas, som lät hur bra som helst i en stor Ampeg-rig....Tar tacksamt emot alla tips!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Django
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 24 jun 2019, 23:05
Ort: Stockholm

Re: Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av Django »

Hej! Lirar själv en del på en höfner club ignition men har inte upplevt den stumma e-strängen. Sitter ghs 3020 flats (45-95) på min, riktigt bra o prisvärda strängar med det ”rätta” vintagesoundet. Har aldrig testat pyramid golds men var inne på att skaffa såna när jag nyligen köpt basen- avstod då jag (efter en del utforskande på nätet/forum) uppfattade att många resonerade liknande som dig. Kanske värt att testa andra strängar? Eller så tar sig strängarna efter ett tag, tycker personligen det brukar ta några månaders användande innan flats låter som man vill dom ska låta.
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av Albrecht »

Hej, Django och tack för tipset. Skall köpa GHS-strängarna. Som tack för tipset kan jag ge ett annat: jag har under åren testat otaliga preampar alltifrån Dave Hall rör-preampar till ryska SUNN-kloner. Det finns många bra, tex Catalinbreads SFT och Barbers Linden, men den bästa hittills är Rusty Box, som bygger på en klassisk Traynor-förstärkare. Den låter helt naturlig och är extremt dynamisk/anslagskänslig. Passar också på att fråga hur du får till ditt bästa ljud med Club-basen?
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Django
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 24 jun 2019, 23:05
Ort: Stockholm

Re: Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av Django »

Grymt! Har faktiskt kikat efter preamps senaste tiden så perfekt med lite tips, rusty box låter verkligen intressant, tack! Lite platt svar från mig då jag oftast gör det enkelt o nöjer mig med ljudet direkt i stärkaren, lirar mestadels på en ashdown little bastard helrörstopp på 30w som levererar ett varmt o gött ljud. Här spelar jag på club-basen: https://open.spotify.com/track/63iAbdcg ... l_branch=1
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av Albrecht »

Tack för länken. Den akall jag kolla på. Egentligen är det svårt att tipsa om preampar: vad är man ute efter, vad skickar man in i den och vad skall signalen in i? Jag är ute efter ljudet i en Versatone Pan-o-flex, det sound som Jack Casady har, och Rusty box är i närheten…men inte perfekt. Bara att söka vidare…
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Re: Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av bas putte »

Jag kör labella flats på min, och en Marshall Superbass med en mastervolym, genom en peavey enclusere 2*15. I andra bandet så en fafner o tks 1*158 och 15 ...eller en ebs t90 och 2*12 ebs classic. Tycker den funkar bra i alla men kanske lite bättre i Marshall
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av Albrecht »

Tack, Bas Putte! LaBella-tipset tar jag med mig. Har deras plastade på en annan bas (bandlös Rob Allen Mouse) och de är bra.
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+
Inlägg: 1048
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av mikbass »

Jag har en Club från -65 och kör med chromes just nu. Testade ett set Pyramid golds och
tyckte de var dåliga. Bland annat pga död E-sträng. Nu har jag ett set Labellas som ska på
så fort jag har tid/ork.
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Re: Höfner Club Ignition-fråga!

Inlägg av Albrecht »

Skriv gärna och berätta hur det går med strängbytet!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Skriv svar