Kompressor

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Kompressor

Inlägg av Bosse G »

Fuskar i två band. Spelar genom PA både på rep och på gig i det ena gänget. (Gig jätte sällan) I det andra bandet genom en rigg som låter mycket. (Dock inga gig där dock, spelar bara för att det är kul).
Fått tips att man borde ha en kompressor.
Tips på vad man ska välja önskas. (Amatör nivå).
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Kompressor

Inlägg av 200071 »

EBS MultiComp är utmärkt tycker jag. Enkel att hitta rätt med


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Kompressor

Inlägg av BBQV »

Ampeg Optocomp är också bra. Och enkel.
Dessutom ganska billig!
Cali76 är fantastiskt bra, men svårare att ratta och betydligt dyrare.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Kompressor

Inlägg av mrbaloo »

Jag vill också slå ett slag för Seymour Duncan:s baskompressor. Den kör jag och är mycket nöjd med den. Jag har provat Zoom 506ii, B2, MS-60B och B3 multieffekter, EBS och MXR tidigare, förutom den inbyggda i min före detta EBS Drome. Men jag gillade den inbyggda i combon mer än alla andra pedaler, förutom Seymour Duncan. Seymour Duncan ger mig det jag gillade i EBS combon och mer där till.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Kompressor

Inlägg av Fibbel »

En kompressor som tyvärr är lite förbisedd är TC Electronics Forcefield. Priset är inte många hundringar och för min del så funkar den alldeles utmärkt, både till el- och akustisk.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Kompressor

Inlägg av strummer »

För en lättskött comp som liksom bara gör allt bättre tycker jag att Diamond BCP-1 är oslagbar. Inte jättebillig men värd varje spänn imho
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Kompressor

Inlägg av TDHP »

Varför ska du ha en kompressor?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Kompressor

Inlägg av B-Å Åhs »

Jobba med jämnare anslag i stället.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Kompressor

Inlägg av Bosse G »

Blir nog så. För mycket spakar och rattar för min smak.
Användarvisningsbild
miromiromiro
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20

Re: Kompressor

Inlägg av miromiromiro »

Jag har en till salu om intresserad!
.
viewtopic.php?f=10&t=93377
.
Vänligen 🙂👍
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kompressor

Inlägg av blackparkas »

BBQV skrev: lör 20 nov 2021, 09:18
Cali76 är fantastiskt bra, men svårare att ratta och betydligt dyrare.
Fattar inte vad du menar.
Jag pluggade i min när jag köpte den för nåt år sedan, allt stod typ på kl 12 och det låter skitbra.
Jättelätt ju! :lol:

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Kompressor

Inlägg av blackparkas »

B-Å Åhs skrev: fre 03 dec 2021, 10:47 Jobba med jämnare anslag i stället.

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Nu jobbar ju en bra kompressor på mer saker än det man fixar med anslaget.
En bra kompressor gör jobbet OCH behåller dynamiken om man vill ha den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Kompressor

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev: mån 06 dec 2021, 14:06
BBQV skrev: lör 20 nov 2021, 09:18
Cali76 är fantastiskt bra, men svårare att ratta och betydligt dyrare.
Fattar inte vad du menar.
Jag pluggade i min när jag köpte den för nåt år sedan, allt stod typ på kl 12 och det låter skitbra.
Jättelätt ju! :lol:
Jo, den låter bra nästan jämt, men det är svårare att förstå hur man ska göra det annorlunda...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mikbass
Medlem+
Inlägg: 1048
Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
Ort: Uppsala

Re: Kompressor

Inlägg av mikbass »

BBQV skrev: lör 20 nov 2021, 09:18 Ampeg Optocomp är också bra. Och enkel.
Dessutom ganska billig!
Cali76 är fantastiskt bra, men svårare att ratta och betydligt dyrare.
Jag fattar inte riktigt terminologin i detta citat ang Ampeg Octocomp, kan nån förklara?

Klippt från Gear4Music

"Med hjälp av kontroller för komprimering, släpp och utmatning kan Opto Comp Pedal låta spelare ringa i olika komprimeringar för att hjälpa nötköttet upp sin ton eller skapa bättre ljud. Spelare kan ringa i en snabb, subtil kompression för att hjälpa till att styra toppar eller vrida upp hela vägen för att ge ton en unik karaktär"
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Kompressor

Inlägg av B-Å Åhs »

Maskinöversättningar är kul

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Kompressor

Inlägg av BBQV »

mikbass skrev: mån 06 dec 2021, 20:25
BBQV skrev: lör 20 nov 2021, 09:18 Ampeg Optocomp är också bra. Och enkel.
Dessutom ganska billig!
Cali76 är fantastiskt bra, men svårare att ratta och betydligt dyrare.
Jag fattar inte riktigt terminologin i detta citat ang Ampeg Octocomp, kan nån förklara?

Klippt från Gear4Music

"Med hjälp av kontroller för komprimering, släpp och utmatning kan Opto Comp Pedal låta spelare ringa i olika komprimeringar för att hjälpa nötköttet upp sin ton eller skapa bättre ljud. Spelare kan ringa i en snabb, subtil kompression för att hjälpa till att styra toppar eller vrida upp hela vägen för att ge ton en unik karaktär"
Pedalen har tre rattar som översättningen har givit obegripliga namn:

Compression (komprimering) styr mängden kompression, hur hårt pedalen komprimerar ljudet.

Release (släpp) avgör hur snabbt den släpper taget om tonen. Vill du bara kapa attacken så ställer du den lågt, vill du att den ska trycka ihop hela tonen så vrider du upp den.

Output level (utmatning) balanserar volymen mellan på och av.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Kompressor

Inlägg av JohannesH »

Om man har rattat synth eller ett envelopefilter så funkar en kompressor ungefär likadant fast med volymen och inte alls på samma sätt.. Men man har kommit en bit på vägen. :D

Treshold eller komp betyder vid vilken ljudnivå kompressorn aktiveras. Man kan säga att kompressorn är som en volympedal som jobbar mellan grundljudets volym och tresholdvärdets volym. (Ibland saknas tresholdratten och då styr man oftast hur stark volym som ska matas in i kompressorn, matar man in mycket jobbar kompressorn mer och jobbar man lite jobbar kompressorn mindre)

Attack betyder hur snabbt eller långsamt kompressorn börjar jobba. Snabb attack gör så att anslaget snabbt dras åt, långsam attack ger dig mer av anslaget.

Release eller sustain (ibland) bestämmer hur snabbt eller långsamt kompressorn släpper ifrån sig ljudet. Vill man ha en fet och jämn ton vid långa toner kan man försöka att matcha releasetiden med tonens avklingande. Då höjer kompressorn volymen samtidigt som ljudets volym avtar.

Har man prickat in snabb attack och releasen rätt kan man få det inspelade ljudet att likna en korv. (Finns en kompressor som heter korvpressor :D)

Sen har vi ”ratio” som blir lite mer komplicerat. Ration kontrollerar hur hårt kompressorn ska jobba. Är ration 10:1 så måste grundvolymen stiga 10 db över treshold för att öka 1db i volym. Med ratio på 5:1 så måste grundvolymen bara stiga med 5db för att kompressorn ska släppa igenom 1db. Med den här kan man kontrollera attacken kanska bra.

Skillnaden mellan kompressor och limiter är vilken ratio de jobbar med. En limiter använder man oftast för att kontrollera att volymen inte sticker iväg, t.ex på en stereomix. Den jobbar med en hög ratio, oftast över 10:1 medan en kompressor är lite mer dynamisk och jobbar på värden under 10:1. Ju högre ratio desto mer drastisk känns kompressorn.

De olika inställningarna kan göra att ljudet känns olika starkt. En hög ratio, låg treshold och snabb attack med långsam release gör så att en ton nyps åt ganska bra. Då kan man behöva något som boostar volymen efter kompressorn så att ljudet känns lika starkt med kompressorn av eller på.
Därför har de flesta kompressorerna en sk. Make up gain som kompenserar volymen efter kompressorn.

Vissa kompressorer lägger flera funktioner under samma kontroll vilket gör det lättare att ratta men man tappar sin egna kontroll över ljudet. Sen är det ofta lite olika vilket håll rattarna funkar åt, vissa blir snabbare moturs andra medurs..

Men överlag kan man tänka såhär:
Snabb attack, långsam release och hög ratio känns väldigt komprimerat.
Långsam attack, snabb release och låg ratio livar upp soundet.
Snabb attack, långsam release och låg ratio ger ett dynamiskt och kontrollerat sound.
Långsam attack, snabb release och hög ratio ger ett ett perkussivt sound.

Har fortfarande inte helt koll på hur det funkar men att tänka såhär gör att kompressorerna låter som jag vill när jag mixar i alla fall. :D
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: Kompressor

Inlägg av Basen1967 »

Kanske lite sent att svara. Jag har en sådan. Den är bra den ger lite extra tryck och jämnare ljud.
Jag har den till min gitarr. Har kopplat den till min bas också. Mycket bra pedal.
Skriv svar