Kompressor
-
- Medlem
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
- Ort: Oxelösund
Kompressor
Fuskar i två band. Spelar genom PA både på rep och på gig i det ena gänget. (Gig jätte sällan) I det andra bandet genom en rigg som låter mycket. (Dock inga gig där dock, spelar bara för att det är kul).
Fått tips att man borde ha en kompressor.
Tips på vad man ska välja önskas. (Amatör nivå).
Fått tips att man borde ha en kompressor.
Tips på vad man ska välja önskas. (Amatör nivå).
- 200071
- Hedersmedlem
- Inlägg: 16205
- Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
- Ort: Göteborg
Re: Kompressor
EBS MultiComp är utmärkt tycker jag. Enkel att hitta rätt med
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- BBQV
- Forumvärd
- Inlägg: 17239
- Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
- Ort: Uppsala
Re: Kompressor
Ampeg Optocomp är också bra. Och enkel.
Dessutom ganska billig!
Cali76 är fantastiskt bra, men svårare att ratta och betydligt dyrare.
Dessutom ganska billig!
Cali76 är fantastiskt bra, men svårare att ratta och betydligt dyrare.
- mrbaloo
- Medlem++
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
- Ort: Ö-vik
- Kontakt:
Re: Kompressor
Jag vill också slå ett slag för Seymour Duncan:s baskompressor. Den kör jag och är mycket nöjd med den. Jag har provat Zoom 506ii, B2, MS-60B och B3 multieffekter, EBS och MXR tidigare, förutom den inbyggda i min före detta EBS Drome. Men jag gillade den inbyggda i combon mer än alla andra pedaler, förutom Seymour Duncan. Seymour Duncan ger mig det jag gillade i EBS combon och mer där till.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
- Fibbel
- Medlem
- Inlägg: 404
- Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
- Ort: Perstorp
Re: Kompressor
En kompressor som tyvärr är lite förbisedd är TC Electronics Forcefield. Priset är inte många hundringar och för min del så funkar den alldeles utmärkt, både till el- och akustisk.
- strummer
- VIP medlem
- Inlägg: 4727
- Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
- Ort: Bomma Riksby
Re: Kompressor
För en lättskött comp som liksom bara gör allt bättre tycker jag att Diamond BCP-1 är oslagbar. Inte jättebillig men värd varje spänn imho
Kompressor, det är livet!
- TDHP
- Forumvärd
- Inlägg: 37754
- Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
- Ort: Norrtälje
Re: Kompressor
Varför ska du ha en kompressor?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6575
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Kompressor
Jobba med jämnare anslag i stället.
Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
-
- Medlem
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
- Ort: Oxelösund
Re: Kompressor
Blir nog så. För mycket spakar och rattar för min smak.
- miromiromiro
- Medlem
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre 03 dec 2021, 14:20
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Kompressor
Fattar inte vad du menar.
Jag pluggade i min när jag köpte den för nåt år sedan, allt stod typ på kl 12 och det låter skitbra.
Jättelätt ju!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54756
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Re: Kompressor
Nu jobbar ju en bra kompressor på mer saker än det man fixar med anslaget.
En bra kompressor gör jobbet OCH behåller dynamiken om man vill ha den.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- BBQV
- Forumvärd
- Inlägg: 17239
- Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
- Ort: Uppsala
Re: Kompressor
Jo, den låter bra nästan jämt, men det är svårare att förstå hur man ska göra det annorlunda...blackparkas skrev: ↑mån 06 dec 2021, 14:06Fattar inte vad du menar.
Jag pluggade i min när jag köpte den för nåt år sedan, allt stod typ på kl 12 och det låter skitbra.
Jättelätt ju!
- mikbass
- Medlem+
- Inlägg: 1048
- Blev medlem: fre 09 feb 2007, 14:37
- Ort: Uppsala
Re: Kompressor
Jag fattar inte riktigt terminologin i detta citat ang Ampeg Octocomp, kan nån förklara?
Klippt från Gear4Music
"Med hjälp av kontroller för komprimering, släpp och utmatning kan Opto Comp Pedal låta spelare ringa i olika komprimeringar för att hjälpa nötköttet upp sin ton eller skapa bättre ljud. Spelare kan ringa i en snabb, subtil kompression för att hjälpa till att styra toppar eller vrida upp hela vägen för att ge ton en unik karaktär"
http://www.myspace.com/shortcutsonline" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
http://www.myspace.com/privatejetsmusic" onclick="window.open(this.href);return false;
Numera 50+ basist Med skägg ibland!
- B-Å Åhs
- Medlem++
- Inlägg: 6575
- Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
- Ort: Älvsjö
Re: Kompressor
Maskinöversättningar är kul
Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- BBQV
- Forumvärd
- Inlägg: 17239
- Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
- Ort: Uppsala
Re: Kompressor
Pedalen har tre rattar som översättningen har givit obegripliga namn:mikbass skrev: ↑mån 06 dec 2021, 20:25Jag fattar inte riktigt terminologin i detta citat ang Ampeg Octocomp, kan nån förklara?
Klippt från Gear4Music
"Med hjälp av kontroller för komprimering, släpp och utmatning kan Opto Comp Pedal låta spelare ringa i olika komprimeringar för att hjälpa nötköttet upp sin ton eller skapa bättre ljud. Spelare kan ringa i en snabb, subtil kompression för att hjälpa till att styra toppar eller vrida upp hela vägen för att ge ton en unik karaktär"
Compression (komprimering) styr mängden kompression, hur hårt pedalen komprimerar ljudet.
Release (släpp) avgör hur snabbt den släpper taget om tonen. Vill du bara kapa attacken så ställer du den lågt, vill du att den ska trycka ihop hela tonen så vrider du upp den.
Output level (utmatning) balanserar volymen mellan på och av.
- JohannesH
- Medlem+
- Inlägg: 597
- Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
- Ort: Falun
Re: Kompressor
Om man har rattat synth eller ett envelopefilter så funkar en kompressor ungefär likadant fast med volymen och inte alls på samma sätt.. Men man har kommit en bit på vägen.
Treshold eller komp betyder vid vilken ljudnivå kompressorn aktiveras. Man kan säga att kompressorn är som en volympedal som jobbar mellan grundljudets volym och tresholdvärdets volym. (Ibland saknas tresholdratten och då styr man oftast hur stark volym som ska matas in i kompressorn, matar man in mycket jobbar kompressorn mer och jobbar man lite jobbar kompressorn mindre)
Attack betyder hur snabbt eller långsamt kompressorn börjar jobba. Snabb attack gör så att anslaget snabbt dras åt, långsam attack ger dig mer av anslaget.
Release eller sustain (ibland) bestämmer hur snabbt eller långsamt kompressorn släpper ifrån sig ljudet. Vill man ha en fet och jämn ton vid långa toner kan man försöka att matcha releasetiden med tonens avklingande. Då höjer kompressorn volymen samtidigt som ljudets volym avtar.
Har man prickat in snabb attack och releasen rätt kan man få det inspelade ljudet att likna en korv. (Finns en kompressor som heter korvpressor )
Sen har vi ”ratio” som blir lite mer komplicerat. Ration kontrollerar hur hårt kompressorn ska jobba. Är ration 10:1 så måste grundvolymen stiga 10 db över treshold för att öka 1db i volym. Med ratio på 5:1 så måste grundvolymen bara stiga med 5db för att kompressorn ska släppa igenom 1db. Med den här kan man kontrollera attacken kanska bra.
Skillnaden mellan kompressor och limiter är vilken ratio de jobbar med. En limiter använder man oftast för att kontrollera att volymen inte sticker iväg, t.ex på en stereomix. Den jobbar med en hög ratio, oftast över 10:1 medan en kompressor är lite mer dynamisk och jobbar på värden under 10:1. Ju högre ratio desto mer drastisk känns kompressorn.
De olika inställningarna kan göra att ljudet känns olika starkt. En hög ratio, låg treshold och snabb attack med långsam release gör så att en ton nyps åt ganska bra. Då kan man behöva något som boostar volymen efter kompressorn så att ljudet känns lika starkt med kompressorn av eller på.
Därför har de flesta kompressorerna en sk. Make up gain som kompenserar volymen efter kompressorn.
Vissa kompressorer lägger flera funktioner under samma kontroll vilket gör det lättare att ratta men man tappar sin egna kontroll över ljudet. Sen är det ofta lite olika vilket håll rattarna funkar åt, vissa blir snabbare moturs andra medurs..
Men överlag kan man tänka såhär:
Snabb attack, långsam release och hög ratio känns väldigt komprimerat.
Långsam attack, snabb release och låg ratio livar upp soundet.
Snabb attack, långsam release och låg ratio ger ett dynamiskt och kontrollerat sound.
Långsam attack, snabb release och hög ratio ger ett ett perkussivt sound.
Har fortfarande inte helt koll på hur det funkar men att tänka såhär gör att kompressorerna låter som jag vill när jag mixar i alla fall.
Treshold eller komp betyder vid vilken ljudnivå kompressorn aktiveras. Man kan säga att kompressorn är som en volympedal som jobbar mellan grundljudets volym och tresholdvärdets volym. (Ibland saknas tresholdratten och då styr man oftast hur stark volym som ska matas in i kompressorn, matar man in mycket jobbar kompressorn mer och jobbar man lite jobbar kompressorn mindre)
Attack betyder hur snabbt eller långsamt kompressorn börjar jobba. Snabb attack gör så att anslaget snabbt dras åt, långsam attack ger dig mer av anslaget.
Release eller sustain (ibland) bestämmer hur snabbt eller långsamt kompressorn släpper ifrån sig ljudet. Vill man ha en fet och jämn ton vid långa toner kan man försöka att matcha releasetiden med tonens avklingande. Då höjer kompressorn volymen samtidigt som ljudets volym avtar.
Har man prickat in snabb attack och releasen rätt kan man få det inspelade ljudet att likna en korv. (Finns en kompressor som heter korvpressor )
Sen har vi ”ratio” som blir lite mer komplicerat. Ration kontrollerar hur hårt kompressorn ska jobba. Är ration 10:1 så måste grundvolymen stiga 10 db över treshold för att öka 1db i volym. Med ratio på 5:1 så måste grundvolymen bara stiga med 5db för att kompressorn ska släppa igenom 1db. Med den här kan man kontrollera attacken kanska bra.
Skillnaden mellan kompressor och limiter är vilken ratio de jobbar med. En limiter använder man oftast för att kontrollera att volymen inte sticker iväg, t.ex på en stereomix. Den jobbar med en hög ratio, oftast över 10:1 medan en kompressor är lite mer dynamisk och jobbar på värden under 10:1. Ju högre ratio desto mer drastisk känns kompressorn.
De olika inställningarna kan göra att ljudet känns olika starkt. En hög ratio, låg treshold och snabb attack med långsam release gör så att en ton nyps åt ganska bra. Då kan man behöva något som boostar volymen efter kompressorn så att ljudet känns lika starkt med kompressorn av eller på.
Därför har de flesta kompressorerna en sk. Make up gain som kompenserar volymen efter kompressorn.
Vissa kompressorer lägger flera funktioner under samma kontroll vilket gör det lättare att ratta men man tappar sin egna kontroll över ljudet. Sen är det ofta lite olika vilket håll rattarna funkar åt, vissa blir snabbare moturs andra medurs..
Men överlag kan man tänka såhär:
Snabb attack, långsam release och hög ratio känns väldigt komprimerat.
Långsam attack, snabb release och låg ratio livar upp soundet.
Snabb attack, långsam release och låg ratio ger ett dynamiskt och kontrollerat sound.
Långsam attack, snabb release och hög ratio ger ett ett perkussivt sound.
Har fortfarande inte helt koll på hur det funkar men att tänka såhär gör att kompressorerna låter som jag vill när jag mixar i alla fall.
Lite hemkok: https://johanneshallstrom.bandcamp.com/releases
-
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17
Re: Kompressor
Kanske lite sent att svara. Jag har en sådan. Den är bra den ger lite extra tryck och jämnare ljud.
Jag har den till min gitarr. Har kopplat den till min bas också. Mycket bra pedal.
Jag har den till min gitarr. Har kopplat den till min bas också. Mycket bra pedal.