Stingray

Prata om allt som har med elbasar att göra
Captainchaos
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 feb 2022, 11:40

Stingray

Inlägg av Captainchaos »

Hej basfreaks !
Jag har bland mina andra basar en Music Man Stingray som ni kanske tycker är kul att se.
Kanske någon till och med har info om basen. Jag har ingen historik förutom att förre ägaren köpte den i detta skick.

Bild

Bild

Kroppen är från 1990 och är en Stingray, medan halsen är en Sabre från 1980.
Låter super enligt mig och halsen är en dröm att spela på. lacken är bortslipad baktill.
Kroppen ser ut som den varit i Vietnam under nåt napalmanfall men den får vara så tills vidare.
Det finns ju ingen likadan i alla fall :)
Men nu till problemet och hur jag löste det.
Halsen har - och det är tydligen vanligt på dessa pre Ernie Ball halsar - slagit sig lite kring första bandet.
Alltså inget katastrofalt. Den är inte vriden, men det går inte att justera ner stränghöjden så lågt som jag skulle vilja.
Eftersom jag spelar rätt mycket på basen så har jag sökt en lösning. Även om den var spelbar som den var.
Försökte först att beställa en ny hals från Ernie Ball MusicMan. _ Tvärnit!!
Dom ville inte hjälpa mig. Kanske om det hade varit en nyare hals.

Till sist hittade jag en kille som hjälpte mig att tillverka en utbyteshals precis enligt de mått jag gav honom.
Jag ville ha en precis likadan just för att min Sabre hals är så skön att spela på samt att det gamla, pre Ernie Ball
utförandet på huvudet tycker jag är snyggare. Lite smärtare eller hur man nu ska uttrycka sig.
Huvudet är också lite längre pga att på de gamla modellerna sitter justeringen av dragstången uppe vid huvudet.
Se på bilder nedan. Huvudet är alltså lite stretchat mellan sadeln och stämskruvarna jämfört med nyare modeller.
Jag behöll de gamla proportionerna. Beställde utan logga, men bad honom sätta sin logga på halshälen.
Jag vill inte låtsas som det är en originalhals, så tillverkaren avslöjas om man lossar halsen.
Sedan har jag monterat en MM logga för att jag vill ha det.
Han tillverkade även halsen av samma bit trä. Även om det inte är en one piece neck så ser det ut så, med skunk stripe och allt.
Beställde lite mörkare lack, men den kunde kanske ha fått vara liite mörkare....
Jag använde all hårdvara från den gamla halsen vilket innebar att han fick borra 17mm hål för mekaniken i stället för 18.
Halsen kanske inte är precis lika bra som en originalhals, men den funkar klockrent att spela på och ser bra ut tycker jag.
Eventuellt kommer jag att matta ner baksidan på halsen.

Jag har kvar den gamla halsen om jag vill återställa den eller ifall jag hittar en Sabre kropp :)

Här kommer lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Allt gott till er alla ! :)
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Stingray

Inlägg av Basstore »

De där är min gamla bas ju.
Asgrym.

Snubben jag köpte den av hade försökt elda den på scen. Men den brann som fan så han blev skraj och släckt den. Glömde dock torka bort fotoskenen från kroppen och nästa gång han öppna caset såg basen ut så här. Några gig senare så slog han basen i scenen och knäckte då originalhalsen. Därav bytet av hals.

Ja minns att den både lät grymt och va kanon att spela på.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Captainchaos
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 12 feb 2022, 11:40

Re: Stingray

Inlägg av Captainchaos »

Hej!
Kul att du kände igen den Basstore och att du kunde berätta lite om basens tidigare liv.
Ja - Mitt antagande om napalm var inte helt ogrundat ;)
Man kan ju fundera vad som hände med originalhalsen även om den var trasig.
För att inte tala om den Sabre som fick donera halsen....

Och vilken bassist / band / låt som kunde inspirera till att elda upp en stingray på scen :)

Kanske någon vet mer om denna händelse...

Tack för info :)
Skriv svar