Spector Euro 4 Classic

Prata om allt som har med elbasar att göra
Slagis
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 05:55

Spector Euro 4 Classic

Inlägg av Slagis »

Har efter några års frånvaro från basspelande beslutat mig för att kitta upp mig igen och har fastnat för Spector Euro 4 Classic, någon som har erfarenhet av denna eller LT/LX? En bra preamp vill jag gärna ha förslag på, är ute efter gritty ljud med tyngd. Det enda jag är säker på är vilken stack jag vill ha, Trace Elliot AH250 eller AH500 med en 4x10 och en 1x18.
Clover Avenger 4, Fender Jazz Geddy Lee MIM, Eastwood EUB-1, Orange Terror Bass
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spector Euro 4 Classic

Inlägg av bjelkeman »

De Spector basar jag spelat på är underbara instrument. De jag inte gillat har varit Tonepump preampen som endel basar har.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spector Euro 4 Classic

Inlägg av blackparkas »

Euro Classic är väl den enda Euro-Spectorn idag som tillverkas som de gjordes från början.
Dvs Lönnkropp rakt igenom istället för dagens vanliga Euro och Euro LT.

LT har ju dessutom Bartolinimickar och annan preamp och vad jag förstått så tycker folk inte ens att den låter som en Spector.
Bartos är ju ganska "kalla", "hårda" medan EMG är mer färgade och, tycker jag, så komprimerar de ljudet lite.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Slagis
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 19 okt 2020, 05:55

Re: Spector Euro 4 Classic

Inlägg av Slagis »

Tack för inputs, jag håller med bjelkeman, tonepump preamp faller mig inte alls i smaken och jag har provat både LT ,LX och NS Pulse, det klickar inte alls. Men av en slump så kollade jag in hos Basstore och fastnade för en Clover Avenger 4. Fick en demo av Marcus och det klickade direkt. Sjukt bra sound och billigare än Spector. Så den blev det, väntar med spänning på att få den hem. Har även införskaffat en Fender MiM Geddy Lee, Tech21 Bassdriver Di och en Darkglass B7K Microtubes. Tänkte splitta och köra två förstärkare. Förslag på förstärkare/kabinett?
Clover Avenger 4, Fender Jazz Geddy Lee MIM, Eastwood EUB-1, Orange Terror Bass
Skriv svar