Vanligt med jämna frets?

Prata om allt som har med elbasar att göra
mrJive
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 apr 2022, 22:05

Vanligt med jämna frets?

Inlägg av mrJive »

Nu har jag bara spelat bas i några månader och har totalt fyra stycken.

Dyraste basen, en Fender Deluxe Active Precision Special (varför så fåordiga?) är från Mexiko och det är tydligt att de har jämnat ut alla frets. Crowningjobbet är inte 100 men skapar inga problem. Kan få ruskigt låg stränghöjd.

Hur vanligt är detta enligt era erfarenheter? Vid vilka prisnivåer brukar tillverkare göra detta?

Har beställt lite verktyg nu för att göra samma på mina billigare basar. Blev väldigt snabbt närmast besatt av låg stränghöjd :D
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vanligt med jämna frets?

Inlägg av Markooo »

Det är väl ganska vanligt att det görs i efterhand, annars görs det väl något grundligt oftast utan att behöva gå upp i alltför höga prisklasser.

Tror jag.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
mrJive
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 11 apr 2022, 22:05

Re: Vanligt med jämna frets?

Inlägg av mrJive »

Markooo skrev: tor 21 apr 2022, 18:10 Det är väl ganska vanligt att det görs i efterhand, annars görs det väl något grundligt oftast utan att behöva gå upp i alltför höga prisklasser.

Tror jag.
Okej, ja att göra i efterhand är nog vanligt. Någon som plekat en bas här?

Kan tänka mig att även 2000-3000 kr basar kan kännas rätt najs efter en ordentlig setup + filade frets. Risken tänker jag är att man går upp mycket mer i pris än vad man kanske ”behöver” pga dåliga setups i butiker, kanske speciellt på billigare instrument.

Min fender kostade 12k, jag tänkte att på ett så ”dyrt” instrument lär det gå att få en bra action.. Och jag hade rätt, men kanske på ren tur, då visste jag inte vad jag skulle kolla efter.

Aja, ska bli bra på att göra det själv, snart dags att börja fiska upp billiga basar på vend o blocket, eller köpa ett 5-pack harley benton.
Skriv svar