Mattisson

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Mattisson

Inlägg av boby »

Vad vet forumet om mattisson basar? Finns det några på forumet? Tycker serie 1 basarna är ser riktigt bra ut. Och känner att 33 tum skulle vara en skala som passar mig. Spelat mycket rick med33 1/4 genom åren. Och tycker typ 30 är på tok för kort.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Mattisson

Inlägg av JohannesH »

Jag provade en Mattisson, tror att det var en fullerton, som hängde på jam. Jag var beredd att köpa den då jag såg den på hemsidan. Väl på plats testade jag den och den kändes ok. Jag gillar jazzhalsar och den kändes grov, typ som en av de grövre p-basar jag provat. Något kändes off med basen så jag jämförde den med en deluxe 5a, jazz, som också hängde där och det var natt och dag. Fenderbasen hade den bästa action jag känt, hifi-aktigt dyrljud, jämn ton och näst intill perfekt intonation. Den sprang hästlängder runt både Mattissonbasen och min customshopjazz.. När jag såg närmare verkade Mattissonbasen ha varit med om en del och jag tror att det var en spricka där halsen och huvudet möts.

Hursom så gick jag därifrån med en fender för halva priset. Och nu ligger min huvudbas sedan över tio år pyrt till då jag spelar mest på femman.

Mattisson återigen, fet hals och känsla mer åt warwick än fender. Exet jag provade var nog inte på topp så prova en själv. Jag är nyfiken på vad andra säger.
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Mattisson

Inlägg av boby »

Jag gillar lite rundare halsar,typ Warwick.
Gillar jazzbasar också,har min 72-73 med lönnhals.vet inte om fender lönnhalsar är lite knubbigare över lag. Men min är det. Har aldrig sett nån mattisson i göteborg,eller så har jag tittat för dåligt.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Mattisson

Inlägg av JohannesH »

Kan vara så. Jag vet att jag är känslig för bredden vid sadeln och fenders jazzar brukar väl oftast landa på 38mm, därför älskar jag min japanmustang. :D
Halsen var som en ny warwick, ganska stabbig. Jag hade en warwick-sexa från nittiotalet för ca tio år sen som hade en riktigt tunn och fin hals, sen pajade handlederna. Det är inte förrns nu som jag vågat mig på fler strängar igen.

Visst är det någon som haft några dyrbasar till salu i Lerum? Till och från.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Mattisson

Inlägg av funkys**t »

Du får väl fråga Mattisson. Han finns här på forumet. Alt fråga i gruppen på Facebook.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Mattisson

Inlägg av boby »

Javisst. Bor själv i gråbo ett stenkast med krokig arm från lerum. Men vet inte vem det är.
Kunde vara roligt att höras nån gång.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Mattisson

Inlägg av funkys**t »

Han håller till i Kumla men det kan vara lättare att skicka ett meddelande till honom.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Mattisson

Inlägg av 200071 »

JohannesH skrev:Kan vara så. Jag vet att jag är känslig för bredden vid sadeln och fenders jazzar brukar väl oftast landa på 38mm, därför älskar jag min japanmustang. :D
Halsen var som en ny warwick, ganska stabbig. Jag hade en warwick-sexa från nittiotalet för ca tio år sen som hade en riktigt tunn och fin hals, sen pajade handlederna. Det är inte förrns nu som jag vågat mig på fler strängar igen.

Visst är det någon som haft några dyrbasar till salu i Lerum? Till och från.
Det är nog Lella Gisslen du tänker på, men hennes har varit specialbyggen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Mattisson

Inlägg av JohannesH »

200071 skrev: mån 13 jun 2022, 20:59
JohannesH skrev:Kan vara så. Jag vet att jag är känslig för bredden vid sadeln och fenders jazzar brukar väl oftast landa på 38mm, därför älskar jag min japanmustang. :D
Halsen var som en ny warwick, ganska stabbig. Jag hade en warwick-sexa från nittiotalet för ca tio år sen som hade en riktigt tunn och fin hals, sen pajade handlederna. Det är inte förrns nu som jag vågat mig på fler strängar igen.

Visst är det någon som haft några dyrbasar till salu i Lerum? Till och från.
Det är nog Lella Gisslen du tänker på, men hennes har varit specialbyggen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Precis!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Mattisson

Inlägg av strummer »

Jag har en Series 1-femma, men eftersom alla basar byggs från beställarens önskemål säger det inte så mkt haha. Min är 34", har en rejält bred och ganska tjock hals (assymetrisk) o vinklat huvud, Nordstrand-mickar med single/series/parallelswtchar, 3-bands aktiv preamp+passiv ton, kropp i ask och wenge, hals i lönn/wenge, och den är asbra:)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Kompressor, det är livet!
Skriv svar