Short Scale (Livskris)

Prata om allt som har med elbasar att göra

What to do?

Gör det inte, du kommer att ångra det!
0
Inga röster
Sälj alla dina 34”are!
3
30%
Sälj ett par basar och testa stingray’en (Skriv gärna vilka)
4
40%
Sälj någon bas och köp en sån här: (skriv vilken i tråden)
0
Inga röster
Annat alternativ. (Skriv i tråden)
3
30%
 
Antal röster: 10

Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Short Scale (Livskris)

Inlägg av JohannesH »

Hej!
Jag har spelat mestadels jazzbas de senaste tolv åren, det är ett fantastiskt instrument! På sista tiden har jag börjat spela mer och mer på min mustangbas, en japanbas med 38mm vid sadeln (38mm är viktigt!) och det är fantastiskt kul!
Med den basen kan jag göra saker jag inte kunnat göra pga. Triggerfinger och karpaltunnelsyndrom. Tyvärr ger inte micken den tydlighet jag vill ha för melodispel, den är perfekt för kompbas.
Men att lira på mustangen väckte tanken på att byta ”ner” instrumentparken till 30”. Problemet där är ju att jag måste sälja några älskade instrument för detta. Fender gör inte många kortskaliga premiuminstrument (till premium räknar jag american standard och uppåt) och ska jag vara ärlig gör ju fenderloggan en hel del, kanske inte för den som spelar men framförallt för de som man spelar med. Folk blir ofta lugnade av att man spelar fender. Med det sagt är fender branschstandard av en anledning, det blir inte fel med en fender. :D

Just nu sitter jag på följande instrument:
Fender Custom Classic med passiv elektronik och aguilarmickar. Helt fantastisk bas som varit mitt huvudinstrument sedan 2010
Fender Am Deluxe 5a, allt är original. Senaste basen. Klockren intonation, jämn ton, modernt hi-fi-sound ala möbelbas. Spelar mest på den just nu. En riktig lyckoträffbas, bästa jag provat faktiskt.
Fender am std bandlös, allt är original. Riktigt bra bandlös bas. Min fjärde och bästa bandlösa hittills.
Fender Mustang Japan, helt otrolig och rolig bas.
Hagström Swede från mitten av 70–talet. Återigen en grym bas, andra ägaren. Mest skaffade jag den då jag haft ett oförklarigt sug efter en gammelhagga. :)
Har också en Ns Design omnibass eub 34-tums skala (den gör jag mig inte av med)

Bild

Härom dan upptäckte jag att det finns short scale stingrays! Jag har aldrig spelat stingrays tillräckligt för att bilda mig en uppfattning om soundet då vanliga har för stabbig hals för mig. Med det sagt är det 30”, 22 band och 38mm vid sadeln (full pott) på short scalen, definition verkar heller inte vara något problem. Det största kruxet är väl priset. VÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT SUGEN PÅ EN SÅN!

Kollade in Maruszczyk men där blir det till att specialbeställa. Hade en sådan 32”, riktigt bra men det var något med halsen på den som jag inte riktigt klickade med.

Sandberg har ett par modeller på thomann men de verkar ha en bredare hals.

Vad finns det för andra bra alternativ? (Gäna jazz och p-liknande.)
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av Kultivator »

Jag har alltid gillat shortscalebasar, men var av konventionen länge bunden till 34". Men shortscale är liksom lättre och roligare att spela på, även för mig som har rätt stora händer och inte har några egentliga problem med 34" eller ens 35". Köpte min första shortscale för tolv år sen, och efter ett par år utan musicerande pga andra prioriteringar har jag blivit sugen på att fortsätta vidare på shortscalespåret. Fender har ju en P/J-mustang nuförtiden ser jag som torde ge lite fler ljudmöjligheter än den vanliga, men den är ju som du säger inte i premiumserien... Squier har väl en shortscale Jaguar, eller har haft rätt nyligen åtminstone, men det är kanske för budget? Känns tyvärr som att många shortscalebasar ligger just i budgetsegmentet. Jag hade definitivt provat en shortscale Stingray, om du kan hitta en nånstans! Ibanez har en ganska funky serie huvudlösa basar som är lite bättre än budget (prisklass runt 10k), som bl.a. kan fås som 30", har inte kollat hur bred halsen är på dem, däremot. Och det är ju verkligen långt från klassisk Fenderlook, så kanske inte är det du är ute efter. Vintage är ju ett alternativ också, fanns det inte en serie Fender/Squier JV med 30"-versioner av vanliga P/J-basar? Kanske är en specialbeställning det förnuftigaste alternativet ändå...

I vilket fall, med de problem du har med dina händer kanske det är rimligt att på sikt byta dina långskaliga basar mot korta. Shortscale har länge haft ett oförtjänt dåligt rykte, men det känns som att det börjat vända på senare år, och det tycks finnas ett större utbud nu än senast jag hade koll för bortåt tio år sen, det tycker jag är kul!
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av fieldflower »

Är det fysiska besvär som hindrar från att spela på 34:or är det väl läge att försöka byta ut parken.
Måste ju inte byta ut allt - man kan ju alltid spara nån favvis som man kan spela på för hemmabruk så länge det går.

Jag tycker alltid att shortisar är lite thumpiga och trubbiga i ljudet, men har säkerligen bara provat budgetvarianter.
Ett alternativ borde väl vara att kolla med nån av forumets byggar, BBQV t.ex., vad det skulle gå på att få en kortis byggd med mickar, etc som kan ge ett distinkt ljud..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av BB3000S »

Shortscale Stingray’en är ett riktigt coolt alternativ tycker jag! Finns ju dessutom i en billigare Sterling-version, så kanske du inte behöver sälja av dina älskade jazzbasar för att testa hur det är att lira i 30” på heltid. :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av blackparkas »

Svårt att tipsa om något i en såhär situation. :D

Det man VET om man köper en Stingray är ju att man får en vansinnigt bra bas.
Man vet ju däremot inte alls om det är vad man letar efter.
Kan tänka mig att en shortscale med P-mick mycket väl skulle kunna vara det du söker egentligen, om det är distinkt du vill åt.
Samtidigt så är väl de flesta shortscales byggda så de låter ganska rumligt, basigt och mysigt.
Så uppfattar i alla fall jag dem.
Där tror jag Stingrockan kommer vara en helt annan häst trots skallängden.

Det första du ska göra innan du gör nåt drastiskt är ju att testa en kortskalig Stingray så fort det går.
Har du ägt Stingrays?
Kan inte tänka mig att den kortskaliga varianten låter så vansinnigt mycket olika jämfört med en vanlig.
Vilket ju är ganska olikt en Jazz eller en Mustang t.ex.
Skulle det funka?

DLX påstår sig ha både BFR:en och en Sterling BMM Shortscale i lager.
Åk dit och testa!

Jag valde sista alternativet.
Och motiverar med: Testa! :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av blackparkas »

Kom att tänka på en sak.
I princip den enda Shortscale jag varit nyfiken på (förutom Schecters med P-mick som jag tror är för simpel om man funderar på Stingray) är Wilcock som tillverkas i London.

Har lite ågren över att jag inte köpte en 34" av hans basar förut när de var rätt överkomliga i pris, tror den kostade typ 7-8000 och det var innan Brexit...
Nu går de på över 20 lök tror jag.
Men de går att testa på Bass Gallery i Camden - London.

Har inte testat själv men sett videos och bilder.
Låter vansinnigt bra och ser väldigt bra ut.

Ett alternativ till lite mer lyxbygge och de dyker upp beggat ibland utomlands.

Går att custombeställa gällande mickar, finish, trä, bindings osv.

Wilcock heter de som sagt, finns på Facebook om man vill glutta på lite byggen.
Youtube kan du söka på t.ex. Wilcock "Mullarkey".

Bild

Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av blackparkas »

Mullarkey är alltså en bas som från början byggdes åt Rob Mullarkey.
Otroligt bra basist.

https://www.youtube.com/watch?v=LQsW96I1mbE

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av boby »

Har också funderat ibland på shortscale dom senaste 15 åren. Kanske skulle kännas bra med mina 166cm och 63kg. Och fingrar som matchar kroppen. Har tyckt att shortisar Har känts lite som leksaksbasar i jämförelse med 34 or.vill ändå ha lite hals att hålla i. Är det nån som testat stingray 30?
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av JohannesH »

Tack för alla bra tips!

Wilcockbasarna var riktigt fräna men det är lite läskigt att köpa helt otestat. Jag kommer att åka till deluxe och testa stingrockorna så fort jag får tillfälle.

Jag tror att de kortskaliga känns som leksaker mycket för att det är så kul att lira på dem! :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av fieldflower »

Jag har en rosa Squier Mustang shorty.
Tog med den till ett bandrep för ett tag sedan, och bandmedlemmarna tyckte det såg lite roligt ut med en liten kort och rosa bas på mig. (Är 190, väger 110 kg och gymmar en hel del. :D )
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av JohannesH »

Men den är fortfarande större än en gitarr!

Size matters!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av fieldflower »

Ja, och det var kul att spela med den. Thump galore och väldigt lättspelat.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av 200071 »

Jag har två stycken Gibson Triumph, den ena skulle eventuellt kunna bli till salu.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av JohannesH »

200071 skrev: fre 22 jul 2022, 08:42 Jag har två stycken Gibson Triumph, den ena skulle eventuellt kunna bli till salu.
Jag hade till för ett ögonblick sedan en gammal Hagström Swede och kroppsformen passar tyvärr inte mig. Men jag måste säga att triumphen verkar vara en riktigt tuff bas! Hur är halsen? Tunn eller stabbig?

Här är Swedebasen: https://www.youtube.com/watch?v=yBklzkQloYQ
Otroligt fett ljud med halsmicken och väldigt jazzbasliknande ljud med stallmicken. Men den väger ett ton, halsen är lite för djup (U-form?) och den är inte bekväm att sitta med. Tyvärr är det saker som måste funka för en vardagsbas. :D


Jag har varit i kontakt med dlx och tyvärr verkar det vara stopp om man vill ha andra Music Man-basar än de som finns på hemsidan.. Kollar med Uppsala musikverkstad som verkar ha många MM-basar.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av Håcke »

JohannesH skrev: Här är Swedebasen: https://www.youtube.com/watch?v=yBklzkQloYQ
Otroligt fett ljud med halsmicken och väldigt jazzbasliknande ljud med stallmicken. Men den väger ett ton, halsen är lite för djup (U-form?) och den är inte bekväm att sitta med. Tyvärr är det saker som måste funka för en vardagsbas. :D
Underbar video! BildBild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av 200071 »

JohannesH skrev: fre 22 jul 2022, 09:08
200071 skrev: fre 22 jul 2022, 08:42 Jag har två stycken Gibson Triumph, den ena skulle eventuellt kunna bli till salu.
Jag hade till för ett ögonblick sedan en gammal Hagström Swede och kroppsformen passar tyvärr inte mig. Men jag måste säga att triumphen verkar vara en riktigt tuff bas! Hur är halsen? Tunn eller stabbig?

Här är Swedebasen: https://www.youtube.com/watch?v=yBklzkQloYQ
Otroligt fett ljud med halsmicken och väldigt jazzbasliknande ljud med stallmicken. Men den väger ett ton, halsen är lite för djup (U-form?) och den är inte bekväm att sitta med. Tyvärr är det saker som måste funka för en vardagsbas. :D


Jag har varit i kontakt med dlx och tyvärr verkar det vara stopp om man vill ha andra Music Man-basar än de som finns på hemsidan.. Kollar med Uppsala musikverkstad som verkar ha många MM-basar.
Halsen är ju ganska smal, men inte platt. Växlar mellan denna och en Victory till exempel så känns denna väldigt "klen". (Men stabil)
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av JohannesH »

Håcke skrev: fre 22 jul 2022, 09:44
JohannesH skrev: Här är Swedebasen: https://www.youtube.com/watch?v=yBklzkQloYQ
Otroligt fett ljud med halsmicken och väldigt jazzbasliknande ljud med stallmicken. Men den väger ett ton, halsen är lite för djup (U-form?) och den är inte bekväm att sitta med. Tyvärr är det saker som måste funka för en vardagsbas. :D
Underbar video! BildBild
Tack! :D
Det är ett fantastiskt gäng, vi gjorde en platta för åtta år sedan: https://soundcloud.com/sugarglidermusic ... e-dead-yet
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av blackparkas »

JohannesH skrev: fre 22 jul 2022, 09:08

Jag har varit i kontakt med dlx och tyvärr verkar det vara stopp om man vill ha andra Music Man-basar än de som finns på hemsidan.. Kollar med Uppsala musikverkstad som verkar ha många MM-basar.


Ja.
Distributörerna blir tilldelade ett antal instrument, sedan får de välja lite vilka instrument det ska vara.
Vid Covid så sjönk det tilldelade antalet DRASTISKT vilket gjort att distributören prioriterat att köpa hem grejer som de vet säljer.
Petrucci-gitarrer och Luke-guror alltså. :D
Vet man vad man vill ha så skulle jag tro att det skulle gå att få en "vanlig" shortscale Stingray första kvartalet 2023.
Eventuellt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av JohannesH »

Hoppas på det!

Den lär ju inte vara så annorlunda mot denna: https://www.youtube.com/watch?v=_Qx718Ptvd8 :D
Owno
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 14 jul 2016, 09:38
Ort: Uppsala

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av Owno »

Jag gjorde exakt samma byte av likande skäl. Efter en del velande beställde jag en Serek Midwestern till slut och är väldigt nöjd!

Bild

Bild
Serek Midwestern
Aguilar TH 500 | Barefaced Super Compact
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av JohannesH »

Serek midwest 2 verkar ju väldigt spännande! Men visst landar den på drygt 40k? Lite mycket för mig just nu. :D
Owno
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 14 jul 2016, 09:38
Ort: Uppsala

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av Owno »

JohannesH skrev: lör 23 jul 2022, 23:49 Serek midwest 2 verkar ju väldigt spännande! Men visst landar den på drygt 40k? Lite mycket för mig just nu. :D
Nja. Snarare runt 26000 - 30000 beroende på val. Det är en helt annan typ av bas än Stingray dock. Om jag vore i din sits hade jag sålt ett par 34”-or och hållit utkik efter en begagnad EBMM Stingray-shortie.

Om du är intresserad av andra Custombyggda shortscales så finns en uppsjö av byggare. I Sverige finns t.ex. Fauna Guitars i Stockholm och Bluebox Guitars i Hudiksvall. På andra sidan Östersjön finns Vuorensaku Guitars. Sonnemo Guitars i Västerbotten har också en 30” på gång enligt ryktet.
Serek Midwestern
Aguilar TH 500 | Barefaced Super Compact
OB3ple
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 31 jul 2022, 20:54
Kontakt:

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av OB3ple »

Tjena
Har beställt en Serek MW (1 inte 2)... xcited. Ska komma i mars typ. 1 års väntetid. Hoppas på en shortscale med P baskänsla.
https://soundcloud.com/ob3ple

Fender J + P
Pedaler: origin 76 compressor, Boss Eq, Soulfood... förslag på en bra preamp och reverb?
Owno
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 14 jul 2016, 09:38
Ort: Uppsala

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av Owno »

OB3ple skrev: sön 31 jul 2022, 20:55 Tjena
Har beställt en Serek MW (1 inte 2)... xcited. Ska komma i mars typ. 1 års väntetid. Hoppas på en shortscale med P baskänsla.
Om du söker ett P-basljud rekommenderar jag dig att välja Lazenby-B90-mikrofonen. Skulle jag beställa en till så hade det varit mitt val. Jag har en Curtis Novak Guild/Darkstar i min Midwestern och jag tycker nog att ljudet erinrar mer om en hollowbody än p-bas. Bygget är kanonbra, för övrigt! Min Midwestern väger under 3 kilo och är oerhört resonant: det är en fröjd att spela på den! Hoppas att du blir lika nöjd!
Serek Midwestern
Aguilar TH 500 | Barefaced Super Compact
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Short Scale (Livskris)

Inlägg av JohannesH »

De där Serek-basarna verkar awesome men jag letar något mer ”hi-fi” då jag redan har en mustang för det råare funk-soundet. :D
Skriv svar