Hagström Super Kent

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Carro
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 aug 2022, 11:23

Hagström Super Kent

Inlägg av Carro »

Hej,
Den här basen har stått hos min pappa i många år. Serienumret är 640390, nån som vet hur gammal den är? Pappa funderar på att sälja den men vill gärna få koll på prisbilden först. Den är i väldigt gott skick. Ser inte en repa på den. När jag googlar på dessa basar så har jag bara sett bilder utan dekal. Super Kent dekalen, var det nåt man satte på själv, om man ville?
Ni som har tid och ork, dela gärna med er info om ni har :-).

/Carro


Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av 200071 »

Hagström/Kent är inte riktigt min avdelning. Men även om man ser sådana basar ibland var det länge sedan jag såg någon i så fint skick! Hoppas du får god hjälp.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Carro
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 aug 2022, 11:23

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av Carro »

Tack, det hoppas jag med 🙂. Svårt när man är helt okunnig själv!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av Danne »

Vad jag kan hitta är den byggd 1965. Kent-basarma har inte haft något jättestort värde historiskt i alla fall. För ca 10-15 år sedan låg de väl på ca 3-4000:-. Den där ser ut att vara i ett fantastiskt skick och dessutom med case i lika fint skick. Jag skulle nog försöka med 10000:- med tanke på detta. Det gäller nog att försöka nå ut till samlare i ert fall.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av 200071 »

På Facebook finns flera Hagström-grupper!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Carro
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 aug 2022, 11:23

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av Carro »

Tack för svar! Bra tips om facebookgrupperna 🙂. Ja, den är i väldigt gott skick, kan inte vara spelad på många ggr.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av mrbaloo »

Vad kul med en bas i så fint skick. I våras fick jag en Kent, i skotskick, från 1964. Den har jag restaurerat till fint skick i alla fall. Men min är nog inte lika värdefull som den där basen.BildBild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Carro
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 01 aug 2022, 11:23

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av Carro »

Bra jobb med basen! Är så kul att det finns intresserade människor som får liv i saker och ting igen 🙂.
mrbaloo skrev: tis 02 aug 2022, 10:58 Vad kul med en bas i så fint skick. I våras fick jag en Kent, i skotskick, från 1964. Den har jag restaurerat till fint skick i alla fall. Men min är nog inte lika värdefull som den där basen.BildBild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Kati
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 sep 2022, 23:52

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av Kati »

Väldigt välbevarad, jag köper den på momangen om han inte har lust att lägga upp annons, kontakta köpare osv!! Skriv till mig i så fall.

Vad jag förstår så var basarna/gitarrerna med Kent-loggan producerade av vinyl för att skära ner produktionskostnaderna. Då kunde de tillverkas i stor kvantitet+billigt, men fick inte bära namnet Hagström eftersom det inte var säkra på ifall vinylen skulle hålla och spricka(!!)
Men idag har de stigit i värde, jag antar för att de är så förbaskat fina, och kanske för att en del gått sönder :)
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av Kultivator »

Kroppen har en kärna av trä, så inte vinyl rätt igenom. Baksidan är klädd i vinyl, framsidan i hårdare plast. Fanns med både Hagström och Kent-logga.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hagström Super Kent

Inlägg av mrbaloo »

Det såldes en sån där Hagström, fast röd, i min närhet alldeles nyss via tradera. Utgpngspriset car 5000 kr och slutade på 10000 kr.
BildBild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar