Modell med liknande känsla som 80-tals Hagström Super Swede

Prata om allt som har med elbasar att göra
johnlennonx
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 30 aug 2022, 11:56

Modell med liknande känsla som 80-tals Hagström Super Swede

Inlägg av johnlennonx »

Hej,
Undrar om någon kan tipsa om någon annan modell som har liknande känsla som en Hagström Super Swede.
Spelade i ungdomen på farsans hagström och har alltid gillat den halsen och balansen mellan kropp och hals.
Har nyligen tagit upp basspelandet igen och letar nu efter en Hagström light.

Antar att första självklara alternativet är de nytillverkade ur northern och vintage serien, men det verkar svårt att hitta några exemplar av dessa att provspela någonstans.
Finns det någon annan tillverkare som man kan snegla på för att hitta liknande kropp och hals.
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6605
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Modell med liknande känsla som 80-tals Hagström Super Swede

Inlägg av Kultivator »

Nu var det hundra år sen jag kände på en riktig Super Swede, men nyutgåvan ligger rätt nära i känsla med avseende på vikt, halsprofil osv. såvitt jag kan minnas. Riktigt halvdan kvalitetskontroll på de nya däremot: Har sett ett par stycken i olika butiker där monorail-stallen varit snett fastskruvade. Klart underbetyg för en bas för tio papp! Rätt billig look/känsla i greppbrädan även. Vet inte var du bor, men om du vill bilda dig en egen uppfattning finns det två ex inne på Deluxe Music vid Fridhemsplan i Stockholm, och Uppsala Musikverkstad har ett ex.

Vad gäller liknande modeller är det lite smålurigt. Super Sweden är ju nån slags mellanting mellan en traditionell Fenderbas och slimmade moderna basar à la typ Ibanez. Finns inte jättemycket med det stuket... Vad spelar du på för bas idag, och vad är det du saknar hos den? Om det bara handlar om själva halsprofilen och basens balans borde du kunna hitta nåt du trivs med om du provar runt lite.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
johnlennonx
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 30 aug 2022, 11:56

Re: Modell med liknande känsla som 80-tals Hagström Super Swede

Inlägg av johnlennonx »

Hemmahörande i Hässleholmtrakten så närmaste större butik är nog Elmelid i Höör.

Idag har jag en Marcus Miller Sire v5 som huvudbas. Inte mycket att klaga på den, skön att spela på och gillar mickarna.
Vet inte om det är på grund av avsmalnande jazzhalsen eller ändrad spelstil men finner ofta att jag håller mig till band 5 och uppåt med denna bas.
Har även en gammal Squire precision bas från tidigt 00-tal som på senare tid fått agera mod-projekt med lite udda pickups konfigurationer.
Precision halsen är mer lik vad jag letar efter i bredden på greppbrädan men tjockare och rundare profil vilket gör att den är lite mer tungspelad är min känsla.

Jag har även en känsla av att banden på Hagströmen inte är lika höga som på andra basar jag spelat, men det var ett tag sedan jag spelade på den så kan mycket väl vara så att mitt minne hittar på features som egentligen inte finns.

Har nog aldrig testat en Ibanez, finns ju 10-tusen modeller så vet inte var jag skulle börja leta i den djungeln.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Modell med liknande känsla som 80-tals Hagström Super Swede

Inlägg av basmartin »

Jag tycker inte den nya varianten av Super Swede är speciellt lik den gamla. Den nya har märkbart tjockare hals och så sitter inte mickarna på samma ställe så blir inte samma sound. Den gamla låter likt en 70-tals jazzbas och den nya låter typ Ibanez Soundgear.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar