The big conundrum 2022

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

Man får ju minst en gång per år lite ångest över alla basar som hänger och som man inte använder...

Har i princip bestämt mig för att sälja två Warwick Streamer.
Men när man börjar fundera på att sälja så känner man ju ibland att man kanske skulle passa på att sälja fler basar på en gång och göra nåt kul, eller köpa nåt kul som inte har med basar att göra...

Streamer LX4
Streamer LX5

Dessa hänger väldigt löst.
I alla fall fyran.
Men förmodligen femman också.

Gibson Thunderbird -76
Rickenbacker 4001 -79
Music Man Stingray Pre EB -80

Dessa blir ju sammanlagt väldigt mycket pengar som man skulle kunna göra väldigt roliga saker för...
Köpa en skoter.
Köpa en busbil.
Köpa en skoter OCH en busbil...

Men jag är inte redo att kränga iväg allt känner jag.

Av de gamla basarna så hänger Stingrockan mest löst, samtidigt så känns den stundtals mest jobbig att släppa.
Den var svårast att få tillbaka efter att jag sålt den första gången..
Men jag använder den aldrig.
Thunderbird Bicentennial kommer jag aldrig kunna köpa igen.
Och den är svincool.
Men jag använder den aldrig.
Ric och Stingray kan man alltid få tag på igen...
Därav är Thunderbirden svår att släppa.
Ric:en har jag haft länge.
Den är dessutom tillverkad en månad innan jag kom till världen.
Så den är också svår att släppa.
Men jag använder den aldrig.

Därav känner man ibland att man kanske skulle släppa allihop så man slipper tänka på vilken som ska ryka.

Eller så skiter man i skoter och busbil och bara säljer Warwickarna och byter koppling på bilen och bokar en resa till London...
Eller så säljer man bara LX4:an och bara byter koppling på bilen....
Eller så säljer man allt, köper skoter, busbil, byter koppling och bokar resa till London och nåt mer ställe...

Nåväl.
Lagom snart-december-conundrum.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Katoosie
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 11 nov 2022, 16:52

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av Katoosie »

Att bestämma sig att sälja är väldigt lätt - sen efter du har lagt ut allt på nätet kommer det värsta - väntan.

En tips, från erfarenhet - skapa alla annonserna nu eftersom det kommer att ta ganska lång tid att faktiskt sälja basarna om du inte använder reverb och likadant.

Som de alla brukar säga...
GLWTS - good luck with the sale.

R.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

Härligt att du tycker det är lätt.
Det tycker inte jag. :D

Det är ju den svåra biten.
De basar som jag är mest tveksam till att sälja lär gå iväg rätt snabbt skulle jag tro med tanke på vad det är, de dyker inte upp så ofta.
Å andra sidan så är det ju av det "dyrare" slaget sett till vad genomsnittlige svenska basisten spenderar på en bas, så visst kan det kanske dra ut på tiden ibland.
Det är väl det här med att få ut sakers faktiska värde i Sverige som är lite problematiskt och som kan göra att det tar tid...
Men det är inte så noga för min del.
Har kommit över dessa basar när saker och ting var billigare än idag så då säljer jag dem hellre för priser som gör att de går åt.
OM jag nu ska sälja....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av saft »

Två tips. Olika tips.

1. Fundera vilket önskepris du skulle kunna släppa basarna för. Å lägg upp annonser och avvakta.
Typ som vissa mäklarfirmor jobbar. Lägg upp för överpris och se om någon dyker upp som är villig och betala överpriset.

2. Sälj inte, nu. Sälj när det är dags att gå i pension och lev upp pengarna då istället. Pensionssparande.

Snöskoter och busbil. Nääää
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

saft skrev: mån 28 nov 2022, 19:41 Två tips. Olika tips.

1. Fundera vilket önskepris du skulle kunna släppa basarna för. Å lägg upp annonser och avvakta.
Typ som vissa mäklarfirmor jobbar. Lägg upp för överpris och se om någon dyker upp som är villig och betala överpriset.

2. Sälj inte, nu. Sälj när det är dags att gå i pension och lev upp pengarna då istället. Pensionssparande.

Snöskoter och busbil. Nääää

Bra tips.
Men skulle jag sälja skulle det ju vara för att kunna ha roligt på annat sätt.
Om jag sätter önskepriser och får sålt i mars finns det ju ingen vits att köpa skoter... :D

Skoter och busbil är ju sånt som gör livet värt att leva egentligen.
Betydligt mer värt än dammiga basar på en vägg egentligen...
Och jag har ingetdera, och har inte haft på länge nu men däremot dammiga basar på en vägg...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av BB3000S »

Sälj basarna, det hörs ju att du verkligen vill ha en busbil! :tummenupp:
Du har ju P-65’an kvar no matter what. :D
Jobbigt: Tänk på ungarna o hur fort dom växer upp också, eller inte - jag är lite kluven i just den frågan själv, men helt klart är att dom inte har nån ökad glädje eller minnen från ’bara för att’ basarna man har som i bästa fall spelas hemma, men eg skulle liras mer hos nån annan ägare. Kan ni göra det ni vill i familjen oavsett basar så kan dom iofs gott få bli gamla skönheter i stallet som du sen plockar fram då och då och förevisar barnbarnen dina gamla klenoder. :heart:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av mrbaloo »

Vad är en busbil? Köp hellre en basbil i så fall.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

BB3000S skrev: tis 29 nov 2022, 00:33 Sälj basarna, det hörs ju att du verkligen vill ha en busbil! :tummenupp:
Du har ju P-65’an kvar no matter what. :D
Jobbigt: Tänk på ungarna o hur fort dom växer upp också, eller inte - jag är lite kluven i just den frågan själv, men helt klart är att dom inte har nån ökad glädje eller minnen från ’bara för att’ basarna man har som i bästa fall spelas hemma, men eg skulle liras mer hos nån annan ägare. Kan ni göra det ni vill i familjen oavsett basar så kan dom iofs gott få bli gamla skönheter i stallet som du sen plockar fram då och då och förevisar barnbarnen dina gamla klenoder. :heart:
Precis!!

Det är ju det där med ungarna...
Nu har jag ju valt att ha en musikaffär, vilket inte direkt gör att man tjänar pengar.
Jobbar dessutom vid sidan av med annat så 7 dagar i veckan med jobb gör ju inte att man har en massa tid för att göra saker...
Vuxit upp med skoter t.ex. själv sedan jag var typ 8 år och alla roliga minnen i princip från yngre år innehåller snö och skotrar, alt. husvagn och oftast Öland.
Nu har vi iofs skaffat husvagn i fjol, men sålde senaste skotern jag hade när äldsta var typ 2 år...
Samtidigt... Vart ska man åka skoter?
Har aldrig tid att åka till fjällen i alla fall och här hemma går det knappt att åka.
Sen är det det där med busbil...
Skulle jag sälja basarna som jag funderar på att sälja så räcker pengarna ändå inte till en riktig busbil och frågan är hur kul det är med en semi-busbil.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev: tis 29 nov 2022, 06:30 Vad är en busbil? Köp hellre en basbil i så fall.
I verklig mening är en busbil en jänkare med V8.
Jag skulle iofs ändå inte ha råd med en busbil värdig namnet om jag sålde alla 5 basar, men nästan.

Äldsta har dessutom tagit körkort så har börjat sneglat lite på nåt lite semi-busbil-aktigt, litet, sportiga stolar och 200+ hästar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 873
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av Denada »

Hmmmm grabben min hade en typ sådan här
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /102799607
Det stod dock dodge stelth på hans.
men samma bil.

kul som fasen men det kan bli dyrt...

Kolla så fyrhjulsstyrningen funkar om det är aktuellt på den modellen vilket det borde vara.
Det kan bli dyrt annars.
Lyssna efter knack i motorn.

Bra drag i dem iallafall :D

En lagom busbil även för en gubbe som mig :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

Denada skrev: tis 29 nov 2022, 13:16 Hmmmm grabben min hade en typ sådan här
https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /102799607
Det stod dock dodge stelth på hans.
men samma bil.

kul som fasen men det kan bli dyrt...

Kolla så fyrhjulsstyrningen funkar om det är aktuellt på den modellen vilket det borde vara.
Det kan bli dyrt annars.
Lyssna efter knack i motorn.

Bra drag i dem iallafall :D

En lagom busbil även för en gubbe som mig :D
Haha!
Ja, då skulle grabben bli nöjd i alla fall! :)
Jag har sneglat ett bra tag på Focus ST dock.
Lite mer moderata priser och lite mer.... moderat sportighet.... :D

För de där pengarna så köper jag nog hellre något gammalt med V8 faktiskt.
En riktig busbil! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av saft »

blackparkas skrev: mån 28 nov 2022, 23:39
saft skrev: mån 28 nov 2022, 19:41 Två tips. Olika tips.

1. Fundera vilket önskepris du skulle kunna släppa basarna för. Å lägg upp annonser och avvakta.
Typ som vissa mäklarfirmor jobbar. Lägg upp för överpris och se om någon dyker upp som är villig och betala överpriset.

2. Sälj inte, nu. Sälj när det är dags att gå i pension och lev upp pengarna då istället. Pensionssparande.

Snöskoter och busbil. Nääää

Bra tips.
Men skulle jag sälja skulle det ju vara för att kunna ha roligt på annat sätt.
Om jag sätter önskepriser och får sålt i mars finns det ju ingen vits att köpa skoter... :D

Skoter och busbil är ju sånt som gör livet värt att leva egentligen.
Betydligt mer värt än dammiga basar på en vägg egentligen...
Och jag har ingetdera, och har inte haft på länge nu men däremot dammiga basar på en vägg...
Det är vinter igen nästa år!!

Synd att min sjuförti blev såld. Hade kunnat tänka mej byta in den mot din åskågel.
Du behöver inte förklara att du också tycker det är synd och att du alltid drömt om att få glida runt i Bollnäsrondellen i en smutsvit sjuförti-sedan. Jag förstår;)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av strummer »

saft skrev: tis 29 nov 2022, 18:42
Synd att min sjuförti blev såld.
Skönt tycker jag, jag hade fan bestämt mig för att köpa den när jag läste i tråden, o sen såg jag att den redan sålts...

Angående sälja basar är det ju skitsvårt, men jag har börjat köra griniga gubben och helt enkelt bara kränga av sånt jag inte använder, och det har i ärlighetens namn funkat över förväntan. Klart man tänker att "ämen faaan jag borde ju haft den-eller-den basen kvar", men samtidigt har jag ändå fler basar än jag behöver...
Sen att jag också köper basar jag inte alls behöver, ja där får jag väl skylla mig själv:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av bjelkeman »

Nu har jag ju valt att ha en musikaffär, vilket inte direkt gör att man tjänar pengar.
En sökning på Blocket ger konstant sådär 1000 träffar på Ibanez. Och det kommer nytt dagligen. Det är för mig ett under att de finns några musikaffärer alls kvar, när de finns så mycket begagnat.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av Håcke »

Om du nu mot förmodan skulle sälja dom där basarna som du älskar och köpa en busbil/skoter/whatever…

Vad skulle du ha på väggen hemma då?

Visst, man kan ha olika tider i livet då olika saker är viktiga.
Men jag misstänker att dina prioriteringar alltid kommer att tippa över åt bashållet.

En annan sak som kan vara tänkvärd är att dom där basarna är antagligen lättsålda i sämre tider också. Det kommer att bli tråkigare tider de närmaste åren.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av engson »

(Fascinerad av uttrycket 'conundrum' - har aldrig nånsin hört det tidigare...)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av mrbaloo »

engson skrev:(Fascinerad av uttrycket 'conundrum' - har aldrig nånsin hört det tidigare...)
Samma här...Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av engson »

I Bollnäs är dom internationella och grymt språkbegåvade...
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av norton »

engson skrev: fre 23 dec 2022, 19:54 I Bollnäs är dom internationella och grymt språkbegåvade...
=SKOTERRAGGARE
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av Roger Hedin »

Sälja i Snål-Sverige är SVÅRT.
Jag har sålt massor via BassChat. Man får bättre betalt utrikes. Sen är det mycket bökigt att sälja till O-EU, med det finns ju många BassChattare i O-Brexit-land som köper med glädje...

Sätt din plan i verket! Behåll det du VET att du kommer att använda. God jul, Johan!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

norton skrev: fre 23 dec 2022, 22:22
engson skrev: fre 23 dec 2022, 19:54 I Bollnäs är dom internationella och grymt språkbegåvade...
=SKOTERRAGGARE
Säger inavelsdalmasen.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

engson skrev: fre 23 dec 2022, 19:54 I Bollnäs är dom internationella och grymt språkbegåvade...
Se och lär Engson, se och lär! :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev: lör 24 dec 2022, 11:05 Sälja i Snål-Sverige är SVÅRT.
Jag har sålt massor via BassChat. Man får bättre betalt utrikes. Sen är det mycket bökigt att sälja till O-EU, med det finns ju många BassChattare i O-Brexit-land som köper med glädje...

Sätt din plan i verket! Behåll det du VET att du kommer att använda. God jul, Johan!
Nä, så är det ju.
Sen är det nog skillnad att sälja gamla Rickenbacker, Gibson och Music Man än en hel del annat.
Det finns ALLTID köpare.
Men visst, det skulle vara mer betalt utomlands.
Utländska priserna har ju dock blivit galna på dessa prylar så om jag fick ut hälften av de priserna så har jag ändå gjort en bra affär eftersom jag kommit över basarna när prisläget var ett helt annat.
Jag är för lat för att sälja i Sverige ens egentligen så att sälja utomlands lär aldrig hända... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: The big conundrum 2022

Inlägg av norton »

blackparkas skrev: tis 27 dec 2022, 11:54
norton skrev: fre 23 dec 2022, 22:22
engson skrev: fre 23 dec 2022, 19:54 I Bollnäs är dom internationella och grymt språkbegåvade...
=SKOTERRAGGARE
Säger inavelsdalmasen.... :D
:vinkar: Stånk Tommy
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Skriv svar