Råd kring försäljning

Prata om allt som har med elbasar att göra
Scatterbrain
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 03:33

Råd kring försäljning

Inlägg av Scatterbrain »

Jag har spelat bas i många många år, men har aldrig satt mig in i märken och modeller. Därför blir jag alltid lite smått handsvettig när det vankas köp eller sälj. Nu är jag på gång att sälja min femsträngade Fender Jazz American Deluxe tillverkad 2012 och enbart använd av mig. Färg är Olympic White och Rosewood-greppbräda. Den har ett par mindre märken på kroppen samt att den andra volymratten från vänster glappar något när jag drar på full gas.

Nu vänder jag mig således till Sveriges basexperter. Är basen svårsåld till privatpersoner? Är det smidigast att sälja till återförsäljare? Och vad kan den vara värd?

Tack för svar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Råd kring försäljning

Inlägg av blackparkas »

Beroende på vem som letar bas just när du ska sälja så KAN det vara svårsålt.
Men det beror ju också på prislappen.

Att sälja till ÅF är aldrig lönsamt för dig som privatperson.
Smidigt förstås att snabbt bli av med den utan att behöva annonsera, och en del butiker sätter ju oerhört höga begagnatpriser för tillfället, men jag tvivlar på att de ger så mycket mer betalt vid rent inköp mot förr.
Bor du i eller nära en större stad kan ju sälja på kommission vara ett alternativ.
Du hänger in basen i butiken, de säljer den åt dig och tar en viss procent för försäljningen.
Behöver såklart inte vara i en stor butik i en stor stad, men man vill ju hänga in den där man vet att det finns ett stort antal kunder som är potentiella köpare.

Fixa den glappande pot:en är mitt tipps dock, oavsett hur du säljer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar