Skadlig temperatur för instrument?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Skadlig temperatur för instrument?

Inlägg av Basstore »

Vad skulle ni säga är lägsta temeraturen för instrument innan dom tar skada?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Skadlig temperatur för instrument?

Inlägg av Danne »

Det viktigaste är ju att det inte blir för snabba temperatursvängningar. Att ta ut ett instrument från rumstemperatur till -20 gr och vice versa utan ett ordentligt case skulle jag undvika. Också viktigt att inte öppna caset för tidigt om det varit utsatt för kyla. Någon exakt gräns för hur nedkylt ett instrument i regel kan bli innan det tar skada har jag aldrig sett.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Skadlig temperatur för instrument?

Inlägg av mrbaloo »

Har basens preamp elektrolytkondensatorer så har de ofta en undre gräns för temperatur, typ -40 grader eller lägre än det. Men jag vet inte om de fryser sönder eller om de bara slutar funka elektriskt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Skadlig temperatur för instrument?

Inlägg av Body&Soul »

Efter att ha skickat grejor med bussgods i Norrland under vintern vill jag varna för att limmat trä inte mår bra i minus 30 grader...
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Skadlig temperatur för instrument?

Inlägg av bazzilla »

Min första akustisk gitarr bar jag i ett tygfodral i Norrland vintertid, nu hade denna skolgitarr inte solid lock för det hade nog inte gillat så snabba temperatur växlingar. Akustisk instrument och framförallt träblås är känsliga för snabba temperatur växlingar, men pratar vi solida instrument så tror jag riskerna är ganska små, en elbas tål rätt mycket. Möjligen att någon kondensator skulle kunna frysa sönder vid riktigt låga temperaturer men i övrigt så är nog inte kylan i sig själv någon fara utan det är snabba temperatur växlingar som skulle kunna få trät att spricka. Men även om basen skulle gå sönder så är det byte av en konding eller lite lim som behövs för att laga, så jag tror inte man ska vara så orolig.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Skriv svar