Går i tankar om att sälja

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2011, 21:20

Går i tankar om att sälja

Inlägg av Mrandrenv »

Hej,

Sitter på en Gibson EB 2013, men då dom inte längre finns på marknaden längre och verkar ovanliga i andrahand så har jag ingen som helst känsla för vad som är rimligt att begära för den. Kanske finns någon här med lite mer kännedom? ;)


Bild

Bild
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av maxoges »

Enligt prisjakt har de svenska nypriserna svajat lite mellan 7000 och 11500kr.
Du får nog hoppas på att hitta nån som verkligen vill köpa just den här modellen.

Jag tycker halva nypriset är ett attraktivt pris i en basannons. Sätt 6000 och se om nån nappar :)
Bild
Användarvisningsbild
soulbrother-smoke
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 30 jan 2023, 20:26

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av soulbrother-smoke »

Jag har inte stenhårt koll på den modellen förutom att jag själv hade velat köpa en 5 strängade version som på den tiden gick för runt 10.000sek.

1.Om du tar hänsyn till nypriset som du har betalat eller som finns på prisjakt (kan vara lite klurig på en modell som inte längre säljs då det oftast är sista priset när företagen ville tömma sina lager) kan det lätt bli krånglig. Räkna in inflation i priset osv då hamnar man rätt snabbt på mycket högre belopp (10.000 2013 efter 10år med 2% inflation blir 2023 drygt 12.000 men inflationen har legat mycket högre.. så). Och sen vet man inte vad som är rimligt.. halva nypris för en bas i nyskick känns exempelvis ganska lite.

2.Sen är dessa basar ganska sälsynta och du kan inte veta om utbudet är större än efterfrågan.

3.Så om man istället kollar på nätet:
För att ha koll på övre gränsen gå till reverb och kolla vad de tar: https://reverb.com/p/gibson-eb-bass-2013-2016
De går där för 13.000: OBS priserna där brukar ligga högt och de basar som finns att sälja nu är inte såld än, så du vet inte om nån kommer köpa dem för detta priset.

Så vidare till ebay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=gi ... itleDesc=1
Det finns flera begagnade basar av samma modell som går för 13.000-17.000 som du kan köpa nu. En enda säljs för 9000sek (kolla vad det är för skick pe den innan du tar hänsyn till detta priset). Men samma problem där. Du vet inte om nån kommer köpa dem. När man letar efter sålda basar finns det tyvärr bara en vänsterbas som såldes nu i janurai för 18.000sek.

Går vi nu till nere prisgränsen brukar jag kolla på talkbass.com. Det är ett amerikanskt forum och du säljer en amerikansk bas så priserna där brukar ligga (mycket) lägre än på svenska marknaden:
https://www.talkbass.com/threads/gibson ... n.1195178/
https://www.talkbass.com/threads/2013-g ... s.1450737/
Du ser att de ligger nånstans mellan 600 och 800 dollar. Om man räknar om till SEK ligger man även utan inflation mellan 6500 och 8600 sek.
Om du vill ha koll på lägsta prisgränsen gå till din lokala musikaffär och låt de räkna vad de skulle ge dig för din bas. Då de måste göra vinst kommer deras erbjudande ligga mycket lågt.

Det känns ju som att du skulle kunna kräva mycket mer än 6000sek om din bas är i bra skick.

MEN: just nu har folk ont om pengar, svenska marknaden är liten, modellen kanske inte är den mest eftertraktade nånsin.. sånt är svårt att räkna in.

Mycket beror på: hur duktig du är på att lägga ut annonser. Om du erbjuder frakt eller liknande, kanske även skickar utomlands. Hur mycket tålamod, oek och is i magen du har. Och ren slump att en männska som letar efter den modellen och har pengarna ser just din annons.

Lycka till.
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2011, 21:20

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av Mrandrenv »

Tack för mycket bra svar!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av Danne »

Svårt att jämföra utomlands nu med svag krona och allmänt upptrissade handlarpriser. Sveriges begagnatmarknad känns som att den står lite utanför. Vad jag minns har dessa sålts begagnade här i Sverige för mellan 6500-8500:-.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av lekamen »

PM till dig.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av blackparkas »

Ja, helt irrelevant att kolla priser på reverb och ebay i dagsläget, eller det har det iofs alltid varit förutsatt att man inte tänkt sälja på de plattformarna förstås.

Svenska marknaden är betydligt sämre än utomlands.
Som sagt.
Helt irrelevant gällande värdering om man ska sälja i Sverige.

Jag vill minnas att de här introducerades för runt 7-8000, typ 7995:-
Alltså när de kom på marknaden, inte vid utförsäljning av sista exemplaren.
Sen blev det en prisökning som syns i Maxoges bild, och efter det kan det hända att de sista exen reades ut för runt 7-8k som de faktiskt kostade från början...


Låg väl en likadan fast i annan kulör ute nyligen för runt 7 har jag för mig men som inte blev såld på en gång direkt.
Jag skulle börja där.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av lekamen »

Nu är det ju en nio år gammal annons men den senaste jag såg gick för 5500kr.

https://www.pratabas.se/viewtopic.php?f ... 3#p1233794
Användarvisningsbild
soulbrother-smoke
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 30 jan 2023, 20:26

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av soulbrother-smoke »

blackparkas skrev: fre 10 feb 2023, 13:05 Ja, helt irrelevant att kolla priser på reverb och ebay i dagsläget, eller det har det iofs alltid varit förutsatt att man inte tänkt sälja på de plattformarna förstås.

Svenska marknaden är betydligt sämre än utomlands.
Som sagt.
Helt irrelevant gällande värdering om man ska sälja i Sverige.

Jag vill minnas att de här introducerades för runt 7-8000, typ 7995:-
Alltså när de kom på marknaden, inte vid utförsäljning av sista exemplaren.
Sen blev det en prisökning som syns i Maxoges bild, och efter det kan det hända att de sista exen reades ut för runt 7-8k som de faktiskt kostade från början...


Låg väl en likadan fast i annan kulör ute nyligen för runt 7 har jag för mig men som inte blev såld på en gång direkt.
Jag skulle börja där.
Jag fattar vad du menar och håller med det mesta. Men om det inte finns mycket info inom svenska marknaden så kan de internationella sidorna ger dig en viss orientering när du vet hur de förhålla sig till svenska marknaden (då kan du använda mer populära produkter där du har upgifter från båda internationella och svenska marknaden och vet hur de förhålla sig till varandra aktuellt). Bara så att du inte är helt ute och cyklar med prisuppskattningen. Jag har inte hittat en enda något aktuell svensk annons och trots dess har vi kommit till ungefär samma resonemang - inte dålig för "helt irrelevant" skulla jag säga.

Allt möjliggör dock inte att uppskatta efterfrågan. I det här fallet är basen inte är särskilt vanligt och produceras inte längre. Då är det svårare att upskatta priset. Priset kan har gått upp om folk anser den som rar och eftertraktat eller ner om folk inte bry sig om modellen. Det är ju elefanten i rummet: om vi nu slår våra kloka huvuden tillsammans och beräkana det "rätta priset" och "aktuell marknadsvärde" av den exakta basen OP vill sälja, så har vi faktiskt ingen aning om nån vill köpa den för det där priset.

Jag har aldrig sålt internationellt. Ebay har jag använt mycket inom Tysklands gränser när jag bodde där. Reverb tar mycket betalt när man säljer där vilket leder till de oftast något högre priserna. Jag vet alltså inte hur mycket jag skulle rekommendera detta även om priserna verkar lockande.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Går i tankar om att sälja

Inlägg av blackparkas »

soulbrother-smoke skrev: lör 11 feb 2023, 10:08
blackparkas skrev: fre 10 feb 2023, 13:05 Ja, helt irrelevant att kolla priser på reverb och ebay i dagsläget, eller det har det iofs alltid varit förutsatt att man inte tänkt sälja på de plattformarna förstås.

Svenska marknaden är betydligt sämre än utomlands.
Som sagt.
Helt irrelevant gällande värdering om man ska sälja i Sverige.

Jag vill minnas att de här introducerades för runt 7-8000, typ 7995:-
Alltså när de kom på marknaden, inte vid utförsäljning av sista exemplaren.
Sen blev det en prisökning som syns i Maxoges bild, och efter det kan det hända att de sista exen reades ut för runt 7-8k som de faktiskt kostade från början...


Låg väl en likadan fast i annan kulör ute nyligen för runt 7 har jag för mig men som inte blev såld på en gång direkt.
Jag skulle börja där.
Jag fattar vad du menar och håller med det mesta. Men om det inte finns mycket info inom svenska marknaden så kan de internationella sidorna ger dig en viss orientering när du vet hur de förhålla sig till svenska marknaden (då kan du använda mer populära produkter där du har upgifter från båda internationella och svenska marknaden och vet hur de förhålla sig till varandra aktuellt). Bara så att du inte är helt ute och cyklar med prisuppskattningen. Jag har inte hittat en enda något aktuell svensk annons och trots dess har vi kommit till ungefär samma resonemang - inte dålig för "helt irrelevant" skulla jag säga.

Allt möjliggör dock inte att uppskatta efterfrågan. I det här fallet är basen inte är särskilt vanligt och produceras inte längre. Då är det svårare att upskatta priset. Priset kan har gått upp om folk anser den som rar och eftertraktat eller ner om folk inte bry sig om modellen. Det är ju elefanten i rummet: om vi nu slår våra kloka huvuden tillsammans och beräkana det "rätta priset" och "aktuell marknadsvärde" av den exakta basen OP vill sälja, så har vi faktiskt ingen aning om nån vill köpa den för det där priset.

Jag har aldrig sålt internationellt. Ebay har jag använt mycket inom Tysklands gränser när jag bodde där. Reverb tar mycket betalt när man säljer där vilket leder till de oftast något högre priserna. Jag vet alltså inte hur mycket jag skulle rekommendera detta även om priserna verkar lockande.
Jao.
Fast samtidigt så finns det ju erfarenhet här i gruppen.
Den här modellen flög väldigt dåligt ny så att säga, och det är inte en särskilt eftertraktad modell även fast den är ovanlig på marknaden, finns ju anledning till att den slutade tillverkas så snabbt.
Allt som är "rare" kostar inte per automatik mer.
Och som sagt.
Det har sålts några senaste åren så värderingen 6-7k är inte tagen ur luften.

Värt att veta om Reverb och Ebay är ju också att priserna som saker ligger ute för inte alltid (kanske inte ens särskilt ofta) är vad säljaren faktiskt får ut för grejerna.
Bättre att kolla slutpriser på auktioner samt sålda grejer på Reverb, även om jag gissar att statistiken på Reverb t.ex. bara visar vad säljaren begärde från början, inte ett ev. nedprutat pris.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar