Limmad vs skruvadnhals

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Limmad vs skruvadnhals

Inlägg av maxoges »

Spontant känner jag att jag inte bryr mig ljudmässigt, men att jag måste ha mycket förtroende för kunnandet/nogrannheten hos tillverkaren för att överväga limmad hals. Det talas mycket online om att de stora tillverkarna slarvar med kvalitetskontrollen. Eftersom jag inte kan ändra på halsvinkeln på en limmad hals skulle jag tveka lite inför att köp av en sådan bas. Nu när alla ska spara pengar på lagerhållning krävs det ofta att man beställer basen online. Då kan man ju inte prova först.
Det känns som att gamla sättet att köpa instrument ( man köper det som finns i affären) var säkrare.
Vad säger ni? Limmad hals tycker ni att det är värt besväret?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Limmad vs skruvadnhals

Inlägg av BBQV »

Jag har en Aria Pro II SB600 med limmad hals. Den låter väldigt likt de Ariabasar med genomgående hals jag spelat på. Dessutom finns det stora likheter ljudmässigt med Thunderbird- och Rickenbackerbasar som också har genomgående hals.
Alltså kan man lika gärna köpa en bas med genomgående hals istället för limmad. Visserligen har de fortfarande samma nackdel (att inte kunna justera halsvinkeln) som limmade, men det känns ändå tryggare och mera stabilt.
Jag har aldrig byggt en bas med limmad hals, det blir antingen skruvad eller genomgående, och det som avgör vilket det blir är ljudet.
När jag tänker efter så har jag köpt alla tre varianterna otestat och jag har aldrig haft problem med halsen på varken limmade eller genomgående halsar. Jag har flyttat stallet och bytt mikar/elektronik på dem, men halsen har aldrig varit ett problem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Limmad vs skruvadnhals

Inlägg av bjelkeman »

Olyckor i arbetet kan alltid hända när man jobbar med levande material. Det är väl ganska bekräftat att Ibanez på 80-talet byggde något av de bästa grejerna kvalitetsmässig under den tiden.

Jag köpte en Musician MC800 då med genomgående hals. Efter ett halvår så vred sig halsen. Jag fick en ny bas på garantin. En ny bas är nog ok då vi i praktiken har två års producentansvar nu. En gammal bas lär har uppvisat dessa problem inom två år.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Limmad vs skruvadnhals

Inlägg av Danne »

Jag har inte upplevt några problem med limmade halsar. Faktum är att av mina 13 basar är 9 st limmade/genomgående och 4 st skruvade.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Limmad vs skruvadnhals

Inlägg av maxoges »

Eftersom jag inte spelat på Gibsonbasar annat än i musikaffärer, har jag inte så mycket erfarenhet av limmade halsar. Enda Gibsonbasen som jag har gillat estetsiskt är thunderbirden, men den passar verkligen inte mig ergonomiskt. Nu är jag redan inkörd på skruvade halsar.
Lite kul var den senaste eb-modellen med 2 humbuckers, men limmad hals? Jag har ju ingen erfaranhet av dessa...
Vad jag kan minnas har jag bara haft 3 st necktrough. En yamaha bb1000s och två Peavey (Cirrus och Rudy Sarzo) en har jag kvar. Kvalitet rakt igenom.
Hade jag inte bara läst bra recensioner under alla år om hur välbyggda just de modellerna är, hade jag tvekat innan köp.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Limmad vs skruvadnhals

Inlägg av basmartin »

Ofta mer problem med fastskruvade halsar än limmade. En bas med genomgående hals borde hålla halsvinkeln eftersom den saknar halsinfästning. Möjligtvis kan en set neck-infästning röra på sig, men det är väl inga problem att försänka stallet en smula, ifall halsvinkeln har ändrat på sig såpass att det inte går att få tillräckligt låg stränghöjd.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Limmad vs skruvadnhals

Inlägg av bazzilla »

Hållfasthetsmässigt är det nog ingen skillnad mellan genomgående och limmad hals om limförbandet är korrekt utfört. Teoretisk ska en limmad/genomgående hals ha bättre sustain och det ska påverka tonen något jämfört med skruvad. I verkligheten är det flera andra faktorer som också påverkar dessa egenskaper så jag tror man ska vara försiktig med att ha förutfattade meningar hur det en eller andra kommer att låta.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Skriv svar