Kasuga?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Kasuga?

Inlägg av maxoges »

Jag börjar med att säga att allt jag vet om Kasuga är hörsägen. Jag har inte hållit i en sådan sen kanske på 90talet. Och i så fall var det inte länge jag höll i den.
Under alla år har jag hört att vi har sån tur att lågbudgetinstrumenten idag håller så hög lägstanivå. Annat var det på 70talet. Och så nämns Kasuga. Stämmer detta eller har jag blivit utsatt för en surgubbekör under alla år.
Senast redigerad av maxoges den ons 27 sep 2023, 23:02, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Kasuga?

Inlägg av B-Å Åhs »

Min va ganska usel med en tunn och sladdrig hals

Sent from my XQ-AU52 using Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Kasuga?

Inlägg av TDHP »

Min Kasuga-Rick är kanon.
Förutom att den inte är stereo är den det närmaste originalet jag har testat.
Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Kasuga?

Inlägg av B-Å Åhs »

Och självklart är jag en surgubbe

Sent from my XQ-AU52 using Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Kasuga?

Inlägg av maxoges »

:D
B-Å Åhs skrev: tor 28 sep 2023, 08:02 Och självklart är jag en surgubbe

Sent from my XQ-AU52 using Tapatalk
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Kasuga?

Inlägg av Hånken »

Det fanns mängder av likadana som Kasuga varken sämre eller bättre. Det var under counterfeit/"lawsuit" perioden slutet 70-tal början 80 tal. Jag gav 800 kr för min ny, på Hagström musik. Helt naturfärgad, maple neck. Fattade inget om stränghöjd och neckdive då, novis som man var. Flat strängar på den. Jazz bas kopia till minsta detalj, allt i naturträ. Finns kassettinspelningar kvar från replokal och scen, och det låter bra än idag tycker jag. Kommer inte ihåg något speciellt negativt med den, ej eller speciellt positivt. Om man bara jämförde med Fender så tyckte jag de inte var samma båtankare som Fender hade på 70-talet. Alla dessa counterfeitmärken försvann från svenska och europeiska markanden, ca 84 när Squier började bygga "kopior" (läs: Fender började bygga egna kopior billigt i Japan). Innan fanns det Ganson, Greco, Burny, Orville, Tokai, Kasuga, Emperador, etc , ja, vi kan namedroppa alla japanska märken ifrån den tiden, t o m Ibanez. Alltså olika märken men ifrån samma 2 japanska fabriker (Hoshino Gakki Gen och FujiGen Gakki). Här har ni en sammanställning av endast några av alla dessa märken, gitarrer dock:

Bild

De enda som jag vet är "värda" något är Fenderkopiorna på basar ifrån Ibanez ifrån den tiden. De följde t o m huvudets design ett kort tag. De håller upp fortfarande efter årtionden av "åverkan". De fanns ett kort tag innan de helt gick över till egen design. Men hade jag fått t ex välja mellan en Kasuga och Greco, hade jag valt Greco...om nu de fanns som jazzbasar.

Kasuga har dock det kanske tvivelaktiga ryktet att vara först och äldst med att göra kopior i Japan, förbehållet de egna design de hade, som bara såldes i Japan, först under lawsuit eran exporterade de till utlandet, sina kopior. Började med Gibson/fender kopior och exportera 1972. Redan 1935 fanns företaget. Kasuga slutade göra guror under eget märke mitten 80-talet, och slutade helt att finnas som märke ö h t 1996.
Skriv svar