Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Hej ärade forum.

Jo jag tänkte på tillverkarnas hype, Hipshots Ultra-lite stämmisar, samt Gotoh Res-O-Lite lättviktstämmisar.

De gör reklam för att förhindra halsdykande basar och att deras ultralätta stämmisar skall helt kurera, eller minska detta. Jag undrar om vi har någon här på forumet som märkt av detta, som har skaffat dom?

Däremot har jag inte sett några tillverkare av "high mass" stall för bas hävda att det botar halsdyk. Fast de skulle fungera avsevärt bättre till ändamålet. Dvs neckdive, även om de väger kanske 100-200 gram mer är originalstall. Om vi nu koncentrerar oss till traditionella J och P basar och Fender, Squier och allehanda märken. Ett originalstall till Fender/Squier J bass väger ca 100 g men ett Fender High Mass i mässing 280 g. Och Leo Quahn Badass ännu mer. Det botar väl mer neckdive än några få gram uppe vid huvudet?

Anledning: Flertalet basar (de flesta P och J basar skulle jag säga) som jag har haft inne för setup, och reparation bär sig åt så här efter att ha tagit bort ALL mekanik ifrån huvudet inklusive sträng-träd samt bussningar:

De halsdyker (neck dive) i alla fall. Så vad skulle 20-40 g lättare stämmisar göra för skillnad då?

På med diskussionen!
Senast redigerad av Hånken den fre 06 okt 2023, 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av MatsD »

De gör ju ingen skada och är oftare lite bättre konstruerade dessutom än t ex traditionella primitiva Fender-stämmisar. Men jag har aldrig känt behov av att byta, varken för att minska dyk eller problem att stämma/hålla stämningen. Har man ett väldigt halkigt axelband eller hala kläder kanske men då är väl problemet snarare där, och sitter man och spelar är det snarast att basen glider iväg utåt knäna som är irriterande och det brukar jag lösa genom att sätta en remsa pedalbords-kardborre i vecket nedtill på baskroppen.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

MatsD skrev: lör 30 sep 2023, 20:37 De gör ju ingen skada och är oftare lite bättre konstruerade dessutom än t ex traditionella primitiva Fender-stämmisar.
Ja de är inte så billiga i heller. Då kan man lika bra köpa deras vanlig-vikt för de är oftast fortfarande ännu bättre än originalet, eller hur? Alltså som väger lika mycket som default primitiva Fender stämmisar.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av MatsD »

Jag har aldrig haft anledning att byta mekanik på en Fender eller annan bas med den typen av mekanik av allmänna kvalitetsskäl och pratar vi om en billighetsbas, t ex en Squier så är frågan om man vill betala för det i förhållande till vad basen är värd, särskilt som originalstämmisarna brukar vara OK även på dem i mitt tycke. Men vissa gillar ju att uppgradera och byta ut allt på billiga basar och tycker man det är kul så spelar rationella skäl mindre roll. Byta för att undvika dyk har jag som sagt heller inte känt behov av. Bara om de fått en smäll och blivit krokiga eller varit rena måndagsex eller jag relicat en bas har jag bytt. Allmän är kvaliteten på mekaniken mycket känsligare på gitarrer än på basar känns det som. Sällan nåt problem att basar stämmer ur sig av mekaniska skäl. Det är min erfarenhet i varje fall efter att ha spelat bas sen 1974.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av maxoges »

Hipshot gör väl inga dåliga stämskruvar generellt. Både lic. Hipshot och riktiga är bra. Schallerstämskruvarna på min Peavey Rudy Sarzo är nog de bästa jag provat, inkl. Hipshot. Jag skulle aldrig byta ut dem mot lättare stämskruvar.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Ja det är ju klart att det må vara så. Men varför envisas tillverkarna då av lättviktstämmisar att hävda att de lindrar halsdyk när det egentligen i andra ändan som gör det, och ännu mer, dvs tyngre basstall. Tro mig, det finns massor av lättviktstall också. Det som frapperar mig mest är att det som skall hålla fast strängarna, är mekanik och stall av - vanligtvis - aluminium vilket övergår mitt förstånd. Aluminium har 30-40 % mer "Thermal expansion" än rostfritt stål, så tänk efter själva. Minsta lilla temperaturförändring på stall-sadlar och mekanik får de att svälla eller krympa och således stämmer ur hela instrumentet. Ni kommer väl ihåg Travis Bean, Kramer med alu-halsar o s v. T o m allehanda träslag är mindre känsliga än aluminium.

Om stall och mekanik är gjorda av samma material som strängarna, så hänger de i alla fall med, och förvärrar inte situationen. Tunga, lätta eller mittemellan.

Jag var ute efter någon som har klart bevis på att halsdyket försvann helt när de satte på lättviktstämmisar. Enbart. Inte om de var bättre eller sämre än original.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

maxoges skrev: sön 01 okt 2023, 13:37 Hipshot gör väl inga dåliga stämskruvar generellt.
Har jag aldrig hävdat i heller. Varför nu lättvikts-stämskruvar automatiskt skulle vara av sämre kvalitet, än tyngre. Vi diskuterar inte kvaitet i denna tråden.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av MorganHeritage »

Jag har svårt att tänka mig att dom grammen skulle spela stor roll. Brukar inte neck dive bero till stor del på kroppens form och axelbandknoppens placering? Delvis därför många dyrare basar kör single cutaway trodde jag? Tänker på typ lefays herr schwartz etc...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av BBQV »

Varje gram räknas så långt från jämviktspunkten, men givetvis spelar den främre axelbandsknoppens placering större roll.
Dessutom glömmer många bort kroppens vikt. Om man jagar lättviktsbas så får man räkna med neckdive eftersom halsen måste byggas av ett hårt (och därmed relativt tungt) träslag.
Om basism är en materialsport så motsvarar lättviktsstämmisar Göran Kropps avsågade tanborstskaft och Gunde Svans nedfilade stavspetsar…
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Danne »

BBQV skrev: tis 03 okt 2023, 07:32 Om basism är en materialsport så motsvarar lättviktsstämmisar Göran Kropps avsågade tandborstskaft och Gunde Svans nedfilade stavspetsar…
:tummenupp: :nickar:
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av MorganHeritage »

BBQV skrev: tis 03 okt 2023, 07:32 Varje gram räknas så långt från jämviktspunkten, men givetvis spelar den främre axelbandsknoppens placering större roll.
Dessutom glömmer många bort kroppens vikt. Om man jagar lättviktsbas så får man räkna med neckdive eftersom halsen måste byggas av ett hårt (och därmed relativt tungt) träslag.
Om basism är en materialsport så motsvarar lättviktsstämmisar Göran Kropps avsågade tanborstskaft och Gunde Svans nedfilade stavspetsar…
Misstänkte det. Jag har inte ens ett band idag så det är nog inte en produkt riktad till mitt gebit. :mrgreen:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

BBQV skrev: tis 03 okt 2023, 07:32 Varje gram räknas så långt från jämviktspunkten, men givetvis spelar den främre axelbandsknoppens placering större roll.
Dessutom glömmer många bort kroppens vikt. Om man jagar lättviktsbas så får man räkna med neckdive eftersom halsen måste byggas av ett hårt (och därmed relativt tungt) träslag.
Om basism är en materialsport så motsvarar lättviktsstämmisar Göran Kropps avsågade tanborstskaft och Gunde Svans nedfilade stavspetsar…
Yes, det är något ditåt jag undrar över. Vi kanske har någon motsvarighet till Gunde Svan här fast basist?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Jag kände/känner någon som lade in sådana blytyngder som man har till att balansera däck med, i kontrollutrymmet i kroppen. Hur många vet jag inte men det hjälpte.Jag bara menar att det är ju där man skall pilla med detta. Jag själv kan stå ut med lite neck dive eftersom om man vinklar när man står upp och spelar, med strap så balansen tippar något över på kroppsidan är det inga problem. Men jag upptäcker att när man transporterar basen i en gig bag så studsar "toppen" runt liksom. Det blir skevt även där.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

MatsD skrev: lör 30 sep 2023, 20:37 ...och sitter man och spelar är det snarast att basen glider iväg utåt knäna som är irriterande och det brukar jag lösa genom att sätta en remsa pedalbords-kardborre i vecket nedtill på baskroppen...
Ja, det är en sak, den halkar och glider iväg. Vill minnas en akustisk gitarrtillverkare som undvek helt enkelt att lackera bottensargen av gitarrerna, för att lämna ytan skrovlig och inte sandpappra/slipa den alls. Bara för att "den skulle bli kvar" oavsett kläder. Kanske "satin" lack eller behandling hjälper något. Men det finns faktiskt fog för att adressera sånt också. Där på den undersidan tittar man sällan och de behöver inte vara skinande blanka alltid.

Man kanske får byta jeans oftare, men vaddå, över-slitna jeans är ju fortfarande högsta mode... ju. :lol:
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av BB3000S »

Det absolut enklaste om man har en bas som är för ’framtung’ är att flytta upp den bakre axelbandsknoppen ett lämpligt antal cm, så är problemet löst.

Editerat: behöll bara det Hånken var intresserad av att anmärka på.
Senast redigerad av BB3000S den tis 10 okt 2023, 12:02, redigerad totalt 1 gånger.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

BB3000S skrev: sön 08 okt 2023, 23:27 Det absolut enklaste om man har en bas som är för ’framtung’ är att flytta upp den bakre axelbandsknoppen ett lämpligt antal cm, så är problemet löst...
Nope! Absolut inte. Det allra enklaste och definitivt billigaste (helt gratis) utan någon som helst åverkan på basen gestaltas här. Tro mig, ingen framtung neck dive ... ever...använd Ockhams Rakblad någon enstaka gång, tack.


Bild

Ockhams rakkniv: "Man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör", dvs krångla inte till det i onödan.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av BB3000S »

Hånken skrev: mån 09 okt 2023, 19:53
BB3000S skrev: sön 08 okt 2023, 23:27 Det absolut enklaste om man har en bas som är för ’framtung’ är att flytta upp den bakre axelbandsknoppen ett lämpligt antal cm, så är problemet löst...
Nope! Absolut inte. Det allra enklaste och definitivt billigaste (helt gratis) utan någon som helst åverkan på basen gestaltas här. Tro mig, ingen framtung neck dive ... ever...använd Ockhams Rakblad någon enstaka gång, tack.


Bild

Ockhams rakkniv: "Man inte ska anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör", dvs krångla inte till det i onödan.
Haha, ja det får stå för dig - hela basen skiftar ju iofs i sidled med den där lösningen, men trivs man med att spela så, ja då är lösningen ingreppsfri.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Ja, oavsett vad, man kan inte börja ta med vad du eller jag trivs med. Eller någon annan. Metoden är helt objektivt, och neutralt enbart bara den billigaste och enklaste, hur mycket den än ställer till det med "spelvinkeln". Det beror också på hur personen är skapt, om det är mer eller mindre ergonomiskt. Glöm ALDRIG att de tidigaste Precsion och Jazz basarna var behäftade med följande grej bakom huvudet:

Bild

För övrigt vet jag inte hur mycket den skiftar i sidled med den lösningen. Övre hornet verkar ju hamna på samma plats som om en strap hade varit fäst där. Dessutom når man både stämmisar och de första banden lättare eftersom det är kortare avstånd. Med det vill jag ha sagt att det nog inte är mer skillnad än mellan en 24 bands bas, och en 20 bands bas (allt annat likadant).

Hootenanny kallas den strap button stilen vad det beträffar. Men fortfarande garanterat: Enklaste och billigaste sättet att motverka neck dive. Punkt. Med det sagt, din lösning som god tvåa kanske.

https://www.bestbassgear.com/ebass/gear/hootenanny.html
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev: ons 11 okt 2023, 13:11 Ja, oavsett vad, man kan inte börja ta med vad du eller jag trivs med. Eller någon annan. Metoden är helt objektivt, och neutralt enbart bara den billigaste och enklaste, hur mycket den än ställer till det med "spelvinkeln". Det beror också på hur personen är skapt, om det är mer eller mindre ergonomiskt. Glöm ALDRIG att de tidigaste Precsion och Jazz basarna var behäftade med följande grej bakom huvudet:

Bild

För övrigt vet jag inte hur mycket den skiftar i sidled med den lösningen. Övre hornet verkar ju hamna på samma plats som om en strap hade varit fäst där. Dessutom når man både stämmisar och de första banden lättare eftersom det är kortare avstånd. Med det vill jag ha sagt att det nog inte är mer skillnad än mellan en 24 bands bas, och en 20 bands bas (allt annat likadant).

Hootenanny kallas den strap button stilen vad det beträffar. Men fortfarande garanterat: Enklaste och billigaste sättet att motverka neck dive. Punkt. Med det sagt, din lösning som god tvåa kanske.

https://www.bestbassgear.com/ebass/gear/hootenanny.html
Öhh, har du ärligt testat att hänga strap på det där sättet på en elbas?
Jag provade just och det blir en TOTALT ospelbar position på basen.

Så det där med "Punkt" är din personliga åsikt (som jag verkligen undrar om den är baserad på egen erfarenhet.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av MatsD »

De nya vintage-modellerna av P och J har fortfarande en axelbandshållare på baksidan av huvudet. Och saknas sådan är det ju en baggis att skruva dit en (men förborra så du inte spräcker huvudet och sen skyller på mig).
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av BB3000S »

Min gode vän MatsD, jag gillar dig och vi har gjort många bra basdeals genom åren, men tro mig du är totalt ute o cyklar om du intalar dig själv att det blir en överhuvudtaget i närheten av normal spelupplevelse men Hånkens Hootenanny-special ovan. Bara keyboard warriors ala Hånken et al skulle ens tänka en dylik tanke, inget ont menat jag är också en sån i perioder, men God Forbid att man skulle prova en sån strap setup IRL innan man uttalade sig 100% tvärsäker. :lol: :lol:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av BB3000S »

Hånken skrev: ons 11 okt 2023, 13:11 Ja, oavsett vad, man kan inte börja ta med vad du eller jag trivs med. Eller någon annan. Metoden är helt objektivt, och neutralt enbart bara den billigaste och enklaste, hur mycket den än ställer till det med "spelvinkeln". Det beror också på hur personen är skapt, om det är mer eller mindre ergonomiskt. Glöm ALDRIG att de tidigaste Precsion och Jazz basarna var behäftade med följande grej bakom huvudet:

Bild

För övrigt vet jag inte hur mycket den skiftar i sidled med den lösningen. Övre hornet verkar ju hamna på samma plats som om en strap hade varit fäst där. Dessutom når man både stämmisar och de första banden lättare eftersom det är kortare avstånd. Med det vill jag ha sagt att det nog inte är mer skillnad än mellan en 24 bands bas, och en 20 bands bas (allt annat likadant).

Hootenanny kallas den strap button stilen vad det beträffar. Men fortfarande garanterat: Enklaste och billigaste sättet att motverka neck dive. Punkt. Med det sagt, din lösning som god tvåa kanske.

https://www.bestbassgear.com/ebass/gear/hootenanny.html
Du ska ha stort cred för det fetstilta ovan, tack för det mr Hånken.
Men för alla inkl mig själv som faktiskt provat att använda den där strap button’en på baksidan av huvudet så self destruct’ar den lösningen 100% omedelbart eftersom basen skiftar så sjukt mkt bakåt att det är som att lära om på nytt!

Vilket iofs kan vara cooool, men nu inbillade jag mig att frågan var hur man löser problemet med en neck dive bas förutsatt att man vill bevara den spelergonomi och position på basen man spelat in sig på i vad vet jag, 3mån, 5 år, 35år, oavsett och över alla spelstilar,utan att behövs lära om sig för att passa en totalt annorlunda ergonomi.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av BB3000S »

För att återgå till trådens originalfråga om det nånsin öht hjälpt en enda basist i världen. Ja, dom har räddat en bas för mig från att vara för framtung för min smak till att bli helt perfekt, så case closed.

Som BBQ sa så spelar vartenda gran ute på huvudet roll ifall totals viktfördelningen står och väger för hur just Du vill ha din bas ergonomi inkl strap length i material för att trivas.

Två basar av flera hundra har behövt fixas för mina enkla önskemål, så det kanske knappast kan sägas vara en main driver eller ens ett unspoken need populationen basister har. Snarare har kundkravet på ett välbalanserat instrument om man handlar i mellan till hög prisklass utvecklats.

Från att en gång för säg 40 år sen var ett perfomance need (läs på om Kano modeller Hånken, lite mer intressant än att felcitera Ockhams rakhyvel) av typen yay ju mer välbalaserat desto bättre men många instrument är verkligen so so när det gäller vikt och balans, 🩵🩵till att bli ett basic need i betydelsen baby kan du inte ens ge mig en välbalanserad design och produkt till att börja med så kollarjag vidare, thank you very much. :heart:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: ons 11 okt 2023, 14:05
Öhh, har du ärligt testat att hänga strap på det där sättet på en elbas?
Jag provade just och det blir en TOTALT ospelbar position på basen.

Så det där med "Punkt" är din personliga åsikt (som jag verkligen undrar om den är baserad på egen erfarenhet.)
Ja det har jag. Såklart! Den blev inte totalt ospelbar, och inte det minsta ens. Ungefär samma förutom neck dive. Har du den för högt uppe och måste ha den 90 graders vinkel för funk, thumb och slap kan jag tänka mig att det blir avsevärt värre. Men ju längre ner... dessutom pratade vi om det billigaste och enklaste sättet och inget annat. Om basen studsar runt eller inte har med ergonomi att göra, varken det billigaste eller enklaste sättet. Det gör fortfarande ingen åverkan på basen, och Skip Battin i The Byrds spelade så länge. Klart han bytte till andra basar och straps fästa i hornet också.

Verkar hamna på samma ställe och den gode herr Skip har inga större svårigheter:



Och så här skall man egentligen använda en bas med både headstock och horn strap button, och visst, kool- eller wow faktorn är diskutabelt:



Bild
Skriv svar