Sandberg Electra Vs4 - snabbrecension

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Sandberg Electra Vs4 - snabbrecension

Inlägg av MatsD »

Nu när min Sandberg Electra Vs4 ( viewtopic.php?f=8&t=94672 ) inte är till salu längre kan jag ge en kort recension.

Inte fullt i klass med Sandbergs dyrbasar (har haft en likadan tysktillverkad relic tidigare - fast med lönnbräda om jag minns rätt), men ändå en riktigt bra bas för en rimlig peng, även om man kan få andra riktigt bra Asien-tillverkade instrument för ännu mindre pengar idag.

Sandberg berömmer sig för att de skruvar ihop dessa på hemmaplan av Korea-tillverkade delar men om det påverkar kvalitetskontrollen nämnvärt så att det motiverar att man tar lite mer än konkurrenterna vet jag inte. Att mitt ex var dåligt injusterat och batterifacket illa monterat så att luckan inte gick att stänga ordentligt tyder snarare på motsatsen. Ingenting som jag inte snabbt kunde fixa men ändå.

Har inte skruvat bort och kollat kvaliteten på elektroniken så vet inte om den är av billigare sort. Det som är det är dock batteriluckan/hållaren som Sandberg sparat in några kronor på. Den på dyrbasarna är mycket bättre. Denna är flimsy och kommer att bytas av mig så småningom.

Lite annat som skiljer också som att det är basswood ist f ash i kroppen och lite enklare mekanik som inte är lättvikts. Men det är inget som stör mig öht.

Det andra är att den tunna halvmatta lacken på halsen är i tunnaste laget på några ställen, uppe vid huvudet och nere vid halsinfästningen. Utmed halsens baksida där det räknas är den helt OK däremot.

Kroppen perfekt lackad däremot till skillnad från några andra Asien-basar jag haft i närtid. Bra bandjobb också, och inga vassa bandändar nånstans. Men det brukar numera vara riktigt bra på billiga Asien-basar överlag.

Sen gillar jag inte Sandbergs stall som saknar intoneringsskruv men ändå har fem skruvar per sadel. Men det är samma konstruktion på dyrbasarna.

Bild

Bild

Bild

Bild
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sandberg Electra Vs4 - snabbrecension

Inlägg av maxoges »

Jag har haft 3 st Sandbegbasar. Bra instrument, men stallet...Stallet gör mig galen! Om de åtminstone hade haft ett standardhålmönster.
Så man skulle kunna byta mot ett fenderstall eller schaller. Vad som helst är bättre än orginalstallet! Lite dyra basar att börja borra nya hål i.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sandberg Electra Vs4 - snabbrecension

Inlägg av mrbaloo »

maxoges skrev:Jag har haft 3 st Sandbegbasar. Bra instrument, men stallet...Stallet gör mig galen! Om de åtminstone hade haft ett standardhålmönster.
Så man skulle kunna byta mot ett fenderstall eller schaller. Vad som helst är bättre än orginalstallet! Lite dyra basar att börja borra nya hål i.
Hmm, vad är det för problem med stallet. Det är väldigt väldigt sällan jag har något problem med ett stall. Ev. justering gör man ju så sällan att det aldrig är något problem. Mina Cirrusar har ju också stöld som man behöver flytta stallsadlarna manuellt på, är inget problem att justera de heller.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Sandberg Electra Vs4 - snabbrecension

Inlägg av maxoges »

Det finns nog en del i mitt resonemang som inte är logiskt eftersom Cirrusstallet inte störde mig. Kunde man flytta sadlarna med strängarna på på Cirrusen?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sandberg Electra Vs4 - snabbrecension

Inlägg av mrbaloo »

maxoges skrev: sön 05 nov 2023, 08:18 Det finns nog en del i mitt resonemang som inte är logiskt eftersom Cirrusstallet inte störde mig. Kunde man flytta sadlarna med strängarna på på Cirrusen?
Ja, det går alldeles utmärkt att flytta sadlarna med strängar på. Men man måste naturligtvis släppa lite på strängarna.

Hmm, märkligt att det skiljer så mycket på stallen så att man stör sig på en och inte den andra.
Skriv svar