Pickups eller strängar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Danne »

Jag misstänker att du sparkar in öppna dörrar här eller kanske sparkar bollen bredvid målet Hånken. saft pratar nog inte om erfarenheter av pickups med en magnetstav under strängen. :wink:
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av strummer »

Hånken skrev: ons 06 dec 2023, 21:27
saft skrev: ons 06 dec 2023, 16:41 Förstår inte varför jag ska tro massa hela tiden?
Säger bara vad jag själv upplevt :)
:shock: :?: :roll: :shock:
Så railpickups finns inte eftersom du själv inte har upplevt dom? Tillverkarna av dom tror ingenting, de vet. Men vad tycker du om dom då, istället för att tro? Det är inte en massa du skall tro, bara vad du tycker om rail pickups, har du aldrig undrat varför de finns, eller har du aldrig sett dom eller använt dom, så finns de inte? Och om du inte tror ngt om dom, så fungerar de inte som tänkt eller?

Har vi med flat earth society här att göra eller?

Jag själv har upplevt bägge, men det kanske du inte tror? :wink: :wink: :wink:
Saft svarar naturligtvis på din fråga: "Varför tror du det görs pickuper med s.k rails/skenor då...? "
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Anders »

I vilket fall som helst provar jag DR Lowriders Staineless steel,så får jag se.Kan ju vara en bra ide att få med så mycket som möjligt av ljudet/frekvenserna i början av signalkedjan.De jag har på nu (nickel) är lite mer döda och har mindre av klarhet och bas än vad jag kom ihåg från tiden jag hade hyffsat nya DR strängar på.Så det blir nog bra.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av saft »

Hånken skrev: ons 06 dec 2023, 21:27
saft skrev: ons 06 dec 2023, 16:41 Förstår inte varför jag ska tro massa hela tiden?
Säger bara vad jag själv upplevt :)
:shock: :?: :roll: :shock:
Så railpickups finns inte eftersom du själv inte har upplevt dom? Tillverkarna av dom tror ingenting, de vet. Men vad tycker du om dom då, istället för att tro? Det är inte en massa du skall tro, bara vad du tycker om rail pickups, har du aldrig undrat varför de finns, eller har du aldrig sett dom eller använt dom, så finns de inte? Och om du inte tror ngt om dom, så fungerar de inte som tänkt eller?

Har vi med flat earth society här att göra eller?

Jag själv har upplevt bägge, men det kanske du inte tror? :wink: :wink: :wink:
Men chilla. Menar självklart inte att jag inte tror jorden är rund osv.
Undrar bara varför du är så mån om att jag ska motivera/försvara vad jag tror om dittan eller dattan, olika pickupdesigner med olika specat eller olika länkade grejer osv? Förstår inte vad det har med saken att göra.
Självklart förstår jag att railpickups är asbra utifrån strängspacing som går att ha hur man vill mm. Det känns nästan som att du tar det personligt när jag säger att jag inte märker någon skillnad på mina p-basar om jag kör 19mm eller 17,5mm strängbredd. Om strängen är direkt ovanför polepiece eller ej. Jag skrev också att jag har en Ovation Magnum, där det nästan blir tyst om strängen inte är rakt ovanför.
Så förstår inte varför jag måste debattera massa källor som säger att det är skillnad och stå till svars som om jag förespråkade att dom inte är trovärdiga. Klart det är skillnad. Det är alltid skillnad. Vad jag tror om det är helt ointressant.
Jag säger bara att jag inte märker skillnad på mina p-basar. Inga länkar, nuffror eller illustration göra att jag märker heller. Men som jag även sa, det säger nog mer om min spelstil än om annat.

Hånken skrev: ons 06 dec 2023, 21:39…..

Behöver du veta något mer, eller bara låtsas du vara dum i huvudet för att reta upp oss? Du behöver inte tro något, bara läsa innantill.
Jag har inte bett om att få veta nått. Lite därför jag ifrågasätter varför jag behöver tro massa om olika påståenden, källor, fakta å länkar.
Om det det gör mej dum i huvudet så varsego!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Anders »

Tack till BBQV och Enbasist!
Nu är den mjuka goa smockan tillbaks i lågbasen,perfekt svar/känsla i fingrarna! Går MYCKET lättare att spela snabba grejer.
Bassträngsinstitutet i Schweiz hade rätt,så klart.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17234
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av BBQV »

Härligt!
Man kan lita på schweizarna!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

saft skrev: tor 07 dec 2023, 15:33 Vad jag tror om det är helt ointressant.
Jag har hittat en massa andra poster där du tror...så varför är det plötsligt fel att undra vad du tror?
saft skrev: lör 02 dec 2023, 23:55 Jag köpte på panduro, tror jag. Efter tips av Rolle!
saft skrev: ons 25 okt 2023, 09:23 Jag har ett beggat. Som sitter på en annan bas. Det är lite repigt å fult. Och jag tror tyvärr nån insexskruv (för stränghöjd) på en sadel kan va nära att bli runddragen.
saft skrev: fre 07 jul 2023, 14:28 Ok! Tack!
Då tror jag att jag förstår!
Provar med den kondningen som sitter i först. Tycker jag det låter banan så beställer jag två nya.
saft skrev: tis 28 mar 2023, 09:40 Exempelvis en ny Behringer x32 rack kostar nästan 17k. Jag köpte en för sju år sen, och jag tror inte jag betalade mer än 11 då.
...
saft skrev: sön 12 mar 2023, 22:34 Jag tror det funkar ypperligt att splitta å köra stereo till två 410riggar.
...vill du jag skall fortsätta? Över 251 träffar där du själv skriver "jag tror".

Så här är det: Du tror, vare sig jag vill eller inte. Jag tror, vare sig du vill eller inte. Ingen tror på ingenting.
saft skrev: tor 07 dec 2023, 15:33 Jag har inte bett om att få veta nått....
Vad gör du då här på forumet ö h t? Det är inte ett PM mellan dig och mig enbart, här kanske finns andra som vill veta?

Jag märker att solipsismen frodas göds och trivs här på forumet i part och minut. Elite Clique hangout. Skygglapparnas fristad. Och inte så lite i heller. För att bespara dig googlandet, så betyder det ungefär så här:

"Det enda som existerar är den egna upplevelsen som sådan (traditionellt kallat självet, jaget eller medvetandet med dess innehåll) utan några bakomliggande orsaker. I kunskapsteoretisk mening betecknar den ståndpunkten att man bara kan vara säker på att ens egna upplevelser existerar; alla andra varelser samt all materia i världen skulle därför kunna vara enbart en del av den egna livsupplevelsen."
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av 200071 »

Hånken skrev: sön 17 dec 2023, 12:41
saft skrev: tor 07 dec 2023, 15:33 Vad jag tror om det är helt ointressant.
Jag har hittat en massa andra poster där du tror...så varför är det plötsligt fel att undra vad du tror?
saft skrev: lör 02 dec 2023, 23:55 Jag köpte på panduro, tror jag. Efter tips av Rolle!
saft skrev: ons 25 okt 2023, 09:23 Jag har ett beggat. Som sitter på en annan bas. Det är lite repigt å fult. Och jag tror tyvärr nån insexskruv (för stränghöjd) på en sadel kan va nära att bli runddragen.
saft skrev: fre 07 jul 2023, 14:28 Ok! Tack!
Då tror jag att jag förstår!
Provar med den kondningen som sitter i först. Tycker jag det låter banan så beställer jag två nya.
saft skrev: tis 28 mar 2023, 09:40 Exempelvis en ny Behringer x32 rack kostar nästan 17k. Jag köpte en för sju år sen, och jag tror inte jag betalade mer än 11 då.
...
saft skrev: sön 12 mar 2023, 22:34 Jag tror det funkar ypperligt att splitta å köra stereo till två 410riggar.
...vill du jag skall fortsätta? Över 251 träffar där du själv skriver "jag tror".

Så här är det: Du tror, vare sig jag vill eller inte. Jag tror, vare sig du vill eller inte. Ingen tror på ingenting.
saft skrev: tor 07 dec 2023, 15:33 Jag har inte bett om att få veta nått....
Vad gör du då här på forumet ö h t? Det är inte ett PM mellan dig och mig enbart, här kanske finns andra som vill veta?

Jag märker att solipsismen frodas göds och trivs här på forumet i part och minut. Elite Clique hangout. Skygglapparnas fristad. Och inte så lite i heller. För att bespara dig googlandet, så betyder det ungefär så här:

"Det enda som existerar är den egna upplevelsen som sådan (traditionellt kallat självet, jaget eller medvetandet med dess innehåll) utan några bakomliggande orsaker. I kunskapsteoretisk mening betecknar den ståndpunkten att man bara kan vara säker på att ens egna upplevelser existerar; alla andra varelser samt all materia i världen skulle därför kunna vara enbart en del av den egna livsupplevelsen."
Haha!
Hellre folk här som tror de vet på grund av erfarenheter, eller har en åsikt, än alla tvärsäkra som vet och kan allt eftersom "någon" har sagt det lika tvärsäkert nån annan stans!
Heja saft!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av saft »

Hånken skrev: sön 17 dec 2023, 12:41
saft skrev: tor 07 dec 2023, 15:33 Vad jag tror om det är helt ointressant.
Jag har hittat en massa andra poster där du tror...så varför är det plötsligt fel att undra vad du tror?
saft skrev: lör 02 dec 2023, 23:55 Jag köpte på panduro, tror jag. Efter tips av Rolle!
saft skrev: ons 25 okt 2023, 09:23 Jag har ett beggat. Som sitter på en annan bas. Det är lite repigt å fult. Och jag tror tyvärr nån insexskruv (för stränghöjd) på en sadel kan va nära att bli runddragen.
saft skrev: fre 07 jul 2023, 14:28 Ok! Tack!
Då tror jag att jag förstår!
Provar med den kondningen som sitter i först. Tycker jag det låter banan så beställer jag två nya.
saft skrev: tis 28 mar 2023, 09:40 Exempelvis en ny Behringer x32 rack kostar nästan 17k. Jag köpte en för sju år sen, och jag tror inte jag betalade mer än 11 då.
...
saft skrev: sön 12 mar 2023, 22:34 Jag tror det funkar ypperligt att splitta å köra stereo till två 410riggar.
...vill du jag skall fortsätta? Över 251 träffar där du själv skriver "jag tror".

Så här är det: Du tror, vare sig jag vill eller inte. Jag tror, vare sig du vill eller inte. Ingen tror på ingenting.
saft skrev: tor 07 dec 2023, 15:33 Jag har inte bett om att få veta nått....
Vad gör du då här på forumet ö h t? Det är inte ett PM mellan dig och mig enbart, här kanske finns andra som vill veta?

Jag märker att solipsismen frodas göds och trivs här på forumet i part och minut. Elite Clique hangout. Skygglapparnas fristad. Och inte så lite i heller. För att bespara dig googlandet, så betyder det ungefär så här:

"Det enda som existerar är den egna upplevelsen som sådan (traditionellt kallat självet, jaget eller medvetandet med dess innehåll) utan några bakomliggande orsaker. I kunskapsteoretisk mening betecknar den ståndpunkten att man bara kan vara säker på att ens egna upplevelser existerar; alla andra varelser samt all materia i världen skulle därför kunna vara enbart en del av den egna livsupplevelsen."
Kul. Hoppas det var läsvärt:)
Extra spännande att det är så viktigt vad jag tror när du annars verkar vilja ha fakta å inte åsikter att du lägger över en vecka på att hitta olika saker jag tror.
Du får söka lite igen och se om det kanske finns skillnader i kontext kring citaten, dvs innehållet jag trott om och det i dina inlägg. Typ som skillnader mellan att dela åsikt/erfarenhet, eller uppmanas att stå till svars för grejer andra lägger i knät på en, typ.

Jag kan upprepa igen. Jag är inte intresserad av att kommentera vad jag tror om dina länkade källor eller varför jag tror det finns pickups med rails. Jag vet varför det finns pickup med rails. Och jag TROR (varsågod) att jag vet det på samma grunder som du.
Men du verkar ta det som att min erfarenhet av att inte märka skillnaden ifrågasätter vetenskap eller dina kunskaper. Eller typ som att min erfarenhet av tajt strängspacing över pbasmickar på något sätt ärekränker dej. Fattar inte riktigt. Men nått verkar det vara eftersom du inte godtar att det antagligen bara beror på att jag är kass på å spela.

Angående det där med PM. Att du menar att du inte bara skriver till mej, utan bara vill allas bästa med att dela kunskap? Bra tänk. Precis så ska ett forum funka.
Det jag har problem med, är att du använder mej för att göra din poäng. ”Klapp på huvudet din obildade idiot, här är fakta för alla” typ.
Samma med citatet du använder, där jag säger att jag inte ”bett om å få veta något”, som är ett direkt citerat som svar på detta:
Hånken skrev: ons 06 dec 2023, 21:39…..
Behöver du veta något mer, eller bara låtsas du vara dum i huvudet för att reta upp oss? Du behöver inte tro något, bara läsa innantill.
Dvs ett direkt svar på en rak fråga från dej, och inte vad jag gör på ett forum. Så hela biten om att jag skulle behandla konversationen som ett PM är samma sak. Du skippar kontexten å lägger grejerna i knäet på mej för att göra nån sorts poäng.


Men skönt, nu fick jag förklaring på varför du var så mån om att jag skulle svara vad jag tror om dittan å dattan. Du ville bara dela kunskap till alla andra. Skön stil.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

saft skrev: mån 18 dec 2023, 00:34 Extra spännande att det är så viktigt vad jag tror när du annars verkar vilja ha fakta å inte åsikter att du lägger över en vecka på att hitta olika saker jag tror.
Oj, så bara för inte jag har haft tid och svara inom 2 timmar eller en vecka så tror du (igen) att jag lagt över en vecka för att hitta på svaret eller leta efter dina jag tror poster? Intressant slutledningsförmåga, verkligen. Bara för jag inte har hört av mig, har jag 24/7 i över en vecka grottat ner mig i detta. Kan lätt undersökas med när jag var påloggad senast eller hur? Vilket man måste vara för att kunna söka på ord och profiler/författare. Jag har definitivt haft mycket annat för mig under tiden, och nedprioriterat detta å det grövsta.
saft skrev: mån 18 dec 2023, 00:34 Jag kan upprepa igen. Jag är inte intresserad av att kommentera vad jag tror om dina länkade källor eller varför jag tror det finns pickups med rails. Jag vet varför det finns pickup med rails.
Det var du som först frågade "varför vill du att jag skall tro?" och inget annat. Varför fick/får jag nu helt plötsligt inte svara på det, och förklara varför?

Det finns massor av andra människor som - både här och på andra forum - har tagit sig till informationen, som absolut inte är något jag har hittat på själv, utan att börja ifrågasätta. Det är inget jag har fått ur det blå. Och om ingen förstår vad jag skriver/säger, så tar jag det gärna igen. Om det uppfattas som chikanerande, så är det defintivt inte mitt fel. Inget jag kan göra något åt. Som det heter på det juridiska amerikanska. "Allt du säger kan komma att användas emot dig". Finns massor av andra människor som inte ifrågasatte eller har ifrågasatt mina poster i just detta ämnet, på andra forum.

I den andra tråden med "NECK DIVING" och vad som var enklast och billigast att lösa detta på svarade en massa andra att "men du är så jävla självklar 100 % tvärsäker utan att ha provat först", varpå jag frågade tillbaks varför man måste prova först efter att ha sett på bilden och att andra REDAN SEDAN LÅNGT TILLBAKS har bevisligen löst problemet. Har fortfarande inte fått något svar på det, för folk upptäckte att de nog sköt sig själva i foten, och ville inte utsättas för offentlig nesa, genom att erkänna att de hade inte tänkt på det. Dvs samma som uppfinnarmannen i "Lorry" om någon nu kommer ihåg det TV programmet.

Tips: det finns väl en IGNORE button på detta forum väl? Använd den istället.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17234
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av BBQV »

Det verkar som att den ursprungliga frågan är besvarad och jag låser därför tråden nu.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Låst