Pickups eller strängar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Pickups eller strängar

Inlägg av Anders »

Jag har en American standard Pbas5a med en Nordstrand j-bas pickup närmare stallet.Strängar DR Nickel Lowriders.
Ljudet är i det närmaste perfekt MEN,jag vill ha mer punch i ljudet och dessutom få bort en ganska tydlig puckel i midden som gör att det låter åt metalhållet.(Jag har ett ljudideal som är mer rock/blues )
Det första jag tänker på för att få bort puckeln i midden är att byta till andra strängar.Men det är svårt att hitta ett set som har samma tension som DR. Några tips?

Jag vet att p-bas micken är ganska platt i ljudet och j-basmickar är lite mer punchiga,vad finns det för alternativ till original P-micken till en Pbas 5a,tips om det?

Tacksam för input.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av BBQV »

Prova DR LoRiders Stainless, de har samma tension men mindre mid.
Världens bästa bassträng enligt basstränsinstitutet i Schweiz.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Anders »

Gött! men har inte de väldigt mycket zzing och strängklick i ljudet?

Du menar dessa då,till 5strängat och 125 H-sträng ?
https://www.thomann.de/se/dr_strings_lo ... mh5_45.htm
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av BBQV »

Jo, men mindre mid än nickel… :wink:
Fatbeams kanske?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Pickups eller strängar

Inlägg av Enbasist »

Håller med BBQV.
DR low riders SS tillhör de bästa och säkraste köpen.
Det där med vilka frekvenser man upplever ut vid riktigt spel kan nog bara bedömas efter eget huvud och test.
’Zinget’ som en ny sträng har avtar ju efter bara några dagar och en stålsträng har ändå ett helt annat sätt att svara frekvensmässigt än en nickelsträng.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Enbasist den lör 02 dec 2023, 09:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Anders »

Tack som fan för tipsen BBQV och Enbasist!
Jag provar DR LoRiders Stainless.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av BBQV »

Gör det, det är en favorit!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

Anders skrev: fre 01 dec 2023, 22:44 Ljudet är i det närmaste perfekt MEN,jag vill ha mer punch i ljudet och dessutom få bort en ganska tydlig puckel i midden som gör att det låter åt metalhållet.(Jag har ett ljudideal som är mer rock/blues )
Vad menar du med punch i ljudet? Det är väl inte att halsa en flaska Carlshamns Flaggpunsch innan du spelar? Ljudexempel tack. Det kan vara så att du förbättrar det "pluckiga, punchiga" ljudet med en enklare kompressor helt enkelt.
Anders skrev: fre 01 dec 2023, 22:44 Det första jag tänker på för att få bort puckeln i midden är att byta till andra strängar.Men det är svårt att hitta ett set som har samma tension som DR. Några tips?
Feltänkt. Vad är fel med vanlig parametrisk EQ?
Anders skrev: fre 01 dec 2023, 22:44 Jag vet att p-bas micken är ganska platt i ljudet och j-basmickar är lite mer punchiga,vad finns det för alternativ till original P-micken till en Pbas 5a,tips om det?
Det kan vara så enkelt så att du kanske får höja pickuperna närmare strängarna utan att råka ut för "magnetic string pull" på strängarna? Du har inte talat om för oss vilken tjocklek dina DR lowriders har. Kan det vara så enkelt att gå upp i storlek?

Vad jag har för IME om strängar är att:

1. Round core som DR har har lägre tension, och framhävt mid ljud, i frekvens. Dvs mellanregistret subtilt accentuerad,
2. Pure Nickel Wound strängar har ngt lägre magnetism. Dvs aningen lägre output. Är du intresserad av vintage ljud är det lösningen, eller kan vara. IME har vintage ljud mer mid i frekvens än "scooped" frekvens, dvs mycket bas och diskant, som i moderna mickar, strängar och basar.
3. Hex Core och Stainless Steel strängar är alltid "high end", raspigare och moderna så att det räcker till och blir över. För funk och slap, mer magnetism. "Punch" kan vara nog så viktig ingridiens i funk, slap. Mer tension har de också.

Vad jag har för IME om baspickuper är att:

1. Pickuper med magneter i pole pieces har bättre "plucky" punchy ljud än mickar med magneter i botten, och pickuper med rails, skenor. De måste vara exakt inställda att ligga exakt under varje sträng vilket kan vara svårt att få fram. Om pickuperna har rails behöver man inte bry sig om string spacing.

2. Stallpickuperna som är designade till att ha "higher output" lindade har alltid mer mid, men sämre dynamik, och kan t o m orsaka naturlig kompression eller limiting i ljudet. Kanske bidrager allt detta till mer "punch"? De har också lite bättre signal/brumförhållande om de är single coil. Speciellt på bandlösa basar brukar dessa vara ett populärt val, just p g a (eller tack vare) de egenskaperna.

3. Avståndet från strängar till pickuperna under kan vara avgörande om du får fram "punch" eller inte...

4... således också Gain Structure på förstärkaren, och eller master volym. Om slutstegsrör börjar komprimera eller inte...men har du ingen rörstärk kan du bortse ifrån det.

IME = I min Erfarenhet.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Enbasist »

Vill vara förtydliga att DR low riders SS är hex core och just pga det sägs ha lite mer tension och ge lite mer djup.
Jag tycker personligen det stämmer rätt bra på en jazz bas men enda sättet att veta vad som gäller för dig är att testa fördomsfritt, så det låter som en bra ide tycker jag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1115
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Anders »

Hånken skrev: sön 03 dec 2023, 11:41
Anders skrev: fre 01 dec 2023, 22:44 Ljudet är i det närmaste perfekt MEN,jag vill ha mer punch i ljudet och dessutom få bort en ganska tydlig puckel i midden som gör att det låter åt metalhållet.(Jag har ett ljudideal som är mer rock/blues )
Vad menar du med punch i ljudet? Det är väl inte att halsa en flaska Carlshamns Flaggpunsch innan du spelar? Ljudexempel tack. Det kan vara så att du förbättrar det "pluckiga, punchiga" ljudet med en enklare kompressor helt enkelt.
Anders skrev: fre 01 dec 2023, 22:44 Det första jag tänker på för att få bort puckeln i midden är att byta till andra strängar.Men det är svårt att hitta ett set som har samma tension som DR. Några tips?
Feltänkt. Vad är fel med vanlig parametrisk EQ?
Anders skrev: fre 01 dec 2023, 22:44 Jag vet att p-bas micken är ganska platt i ljudet och j-basmickar är lite mer punchiga,vad finns det för alternativ till original P-micken till en Pbas 5a,tips om det?
Det kan vara så enkelt så att du kanske får höja pickuperna närmare strängarna utan att råka ut för "magnetic string pull" på strängarna? Du har inte talat om för oss vilken tjocklek dina DR lowriders har. Kan det vara så enkelt att gå upp i storlek?

Vad jag har för IME om strängar är att:

1. Round core som DR har har lägre tension, och framhävt mid ljud, i frekvens. Dvs mellanregistret subtilt accentuerad,
2. Pure Nickel Wound strängar har ngt lägre magnetism. Dvs aningen lägre output. Är du intresserad av vintage ljud är det lösningen, eller kan vara. IME har vintage ljud mer mid i frekvens än "scooped" frekvens, dvs mycket bas och diskant, som i moderna mickar, strängar och basar.
3. Hex Core och Stainless Steel strängar är alltid "high end", raspigare och moderna så att det räcker till och blir över. För funk och slap, mer magnetism. "Punch" kan vara nog så viktig ingridiens i funk, slap. Mer tension har de också.

Vad jag har för IME om baspickuper är att:

1. Pickuper med magneter i pole pieces har bättre "plucky" punchy ljud än mickar med magneter i botten, och pickuper med rails, skenor. De måste vara exakt inställda att ligga exakt under varje sträng vilket kan vara svårt att få fram. Om pickuperna har rails behöver man inte bry sig om string spacing.

2. Stallpickuperna som är designade till att ha "higher output" lindade har alltid mer mid, men sämre dynamik, och kan t o m orsaka naturlig kompression eller limiting i ljudet. Kanske bidrager allt detta till mer "punch"? De har också lite bättre signal/brumförhållande om de är single coil. Speciellt på bandlösa basar brukar dessa vara ett populärt val, just p g a (eller tack vare) de egenskaperna.

3. Avståndet från strängar till pickuperna under kan vara avgörande om du får fram "punch" eller inte...

4... således också Gain Structure på förstärkaren, och eller master volym. Om slutstegsrör börjar komprimera eller inte...men har du ingen rörstärk kan du bortse ifrån det.

IME = I min Erfarenhet.
Oj,det var mycket info.Man tackar.
Jag har redan köpt ett set DR Lowrider Stainless,0.45-125 och kommer att prova dem.
Jag har antagligen haft sådana redan,men det var så många år sedan,så jag har glömt exakt vilken modell och fick för mig att det var Nickel jag gillade,men det var antagligen Stainless steel.Jag har kommit fram till för många år sedan att DR hexacore strängar är favoriter att spela på med bra tension utan att vara för tjocka.
Jag har provat tjockare 0.50 Ernie Ball t.ex. men de var lite klumpiga att spela på.

Med Punch menar jag den tydliga separationen mellan tonerna man får av rörkompression och en bra låda till det.Nackdelen är att man får ha rätt hög volym bara.Jag kör bara på helrörstoppar,bäst hittils är Orange AD200Mk3 den bästa jag hört.(förutom gamla fina Ampeg/Fendertoppar med 8x10 låda,men det är overkill på de flesta gigs jag gör.)

Ska prova att höja mickarna lite,får se vad som händer.Det kanske hjälper till lite.

Har provat kompressor och gillar inte riktigt pedaler m.m. och använder topp-låda-bas.Det finns säkert svindyra grejer som skulle funka
men jag föredrar att ha så få grejer i ljudkedjan som möjligt.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

Ok, jag gillar också mer Orange AD200 än Ampeg. Faktiskt. Jag tycker Ampeg har lite för mycket sag och squish när man ökar volymtrycket. Mycket punch man hör på inspelngar har med mastringen att göra. Punch utan pump brukar jag gilla. Punch har väldigt lite med strängar att göra, men avsevärt mer med pickuper, dock mest med förstärkeriet och ev kompressorpedal tillsammans med masteringlimiter i slutproduktionen. I studio då alltså.

direkt från Oranges hemsida om AD200mk3 "there's no shortage of punch" :


Bild
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av saft »

Hånken skrev: sön 03 dec 2023, 11:41 ....1. Pickuper med magneter i pole pieces har bättre "plucky" punchy ljud än mickar med magneter i botten, och pickuper med rails, skenor. De måste vara exakt inställda att ligga exakt under varje sträng vilket kan vara svårt att få fram. Om pickuperna har rails behöver man inte bry sig om string spacing.....
Spännande det där med "exakt inställda under varje sträng".
Jag upplever motsatsen. Att det inte påverkar något alls typ, så länge strängarna är någonstans ovanför/innanför micken. Däremot så påverkar avståndet/höjden väldigt mycket enligt min erfarenhet.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

saft skrev: tis 05 dec 2023, 09:52 Spännande det där med "exakt inställda under varje sträng".
Jag upplever motsatsen. Att det inte påverkar något alls typ, så länge strängarna är någonstans ovanför/innanför micken. Däremot så påverkar avståndet/höjden väldigt mycket enligt min erfarenhet.
Så helt plötsligt påverkar höjden till strängarna mer? Varför? Det gäller avstånd till strängarna oavsett ifrån sidorna eller nerifrån och upp. Såklart. Det gäller inte pickuper med magnetplatta i botten av pickupen. Där kan du sätta dom lite hipp som happ. Varför tror du de gör pickuper med rails/skenor då? Det är för att strängarnas output sinsemellan, inte skall bli avig, och obalanserad i output.

Men då säger folk att "jamen titta på P-bas mickar och J-bas mickar! Där går strängarna mitt emellan alla pole pieces!" Och jag svarar JUST DET! ALLA går mitt emellan dom, där finns inte en sträng som går rakt över en pole piece, och en annan mitt emellan. Det är lika för alla strängarna. Men om de yttre strängarna går rakt över eller t o m utanför de 2 pole piece paren, medan andra strängar INTE gör det, blir det sämre output och du kan labba och slabba med stränghöjd hur mycket du vill. Det blir fortfarande obalans mellan strängarna som du inte kan få rätt på.

Svag g-sträng på alla Music Man basar, någon?* :wink: :wink: :wink:

Har du ett stall med 17.5 mm string spacing så lycka till med att försöka få fason på balansen i output med en pickup som har 19 mm string spacing, speciellt om stall och halspickup är likadana. Eller tvärtom. Först nu på senare år har de börjat skilja på string spacing på hals och stall pickuper, och du fattar säkert anledningen. Återigen förutom humbuckers och rail pickuper. Man kan ställa höjd på polepieces (rails också) men inte bredden. Hade varit skoj om vi såg en pickup man kunde det med. :wink:

Kom ihåg att all magnetism som skapas ifrån strängen är starkast när strängen rör sig "upp och ner" dvs norr/syd. Inte sidledes, väst/öst som om du slår an hårt med ett plektrum. Dvs strängen vibrerar mest in och utifrån basen inte horisontalt med basen utan vertikalt. I de flesta fall oscillerar strängen i en rund cirkel, mestadels elliptisk bana, över varenda pickup.Ta en trumpinne och slå hårt på strängarna ovanifrån och hör hur mycket volym du missar i andra fall ... :wink:

men här är proof in the pudding :

Bild

https://skguitar.com/SKGS/sk/Images/pic ... netics.htm

Tänk dig att strängarna hamnar i dalarna eller de vita skuggorna. Ju mer blått, desto mer magnetism. Vitt=ingen alls.
Visserligen gitarr, men ändå, alltid ett problem på Strator. Den naturligaste svagaste strängen, höga e-, får ändå stryka på foten utanför magnetfältet, och som om det inte vore nog, strö salt i såren, och lämna den helt utanför... :roll:

https://theharleybentonclub.proboards.c ... gn-strings

Det finns massor med YouTube videos om att string spacing inte spelar roll med humbuckers (mest för gitarr dock) och det stämmer. När skall någon våga sig på att göra samma videos om single coil med magneter i pole pieces?
Senast redigerad av Hånken den tis 05 dec 2023, 14:30, redigerad totalt 3 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

Det är bara att prova själv på vilken P-bas eller J-bas som helst. Skruva loss pickupen och dra den ovanför strängarna inkopplad. Slå an strängen och glid med pickupen ovanför strängen så jämnt som möjligt, vilket kan vara nog så svårt. Om ni kan sätta den fast i någon sorts skena så ännu bättre, för effekten är mest tydlig i attacken av strängen. Början, i själva transienten. Och det var ju "punch" vi var ute efter eller hur? :nickar:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av saft »

Hånken skrev: tis 05 dec 2023, 14:02
Har du ett stall med 17.5 mm string spacing så lycka till med att försöka få fason på balansen i output med en pickup som har 19 mm string spacing, speciellt om stall och halspickup är likadana. Eller tvärtom. Först nu på senare år har de börjat skilja på string spacing på hals och stall pickuper, och du fattar säkert anledningen. Återigen förutom humbuckers och rail pickuper. Man kan ställa höjd på polepieces (rails också) men inte bredden. Hade varit skoj om vi såg en pickup man kunde det med. :wink:
Det precis vad jag har på mina p-basar.
17,5mm strängbredd på pickup för 19mm spacing.
Vad jag tror är inte så noga. Säger bara att enligt egen erfarenhet så är det inte jätteviktigt att vara exakt över polepiecen. Så länge strängen är ovanför hela mickens magnetiska område. Och att avståndet följer greppbrädan/stränghöjdens radius.
Men skit in skit ut, som man säger. Då kanske det inte märks var över pickupsen strängen låg.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Danne »

Hur mycket output man får respektive tappar beroende på strängens läge i sidled kan nog bero en hel del på övrig konstruktion, även spolens om man tex tittar på Gibsons EB-4L, vars pickup har singelspolar och som vid kraftiga strängbändningar nästan stendör i output:

Bild

Bild
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av saft »

Danne skrev: ons 06 dec 2023, 00:58 Hur mycket output man får respektive tappar beroende på strängens läge i sidled kan nog bero en hel del på övrig konstruktion, även spolens om man tex tittar på Gibsons EB-4L, vars pickup har singelspolar och som vid kraftiga strängbändningar nästan stendör i output:

Bild

Bild
Ja det är sant iförsej! Men tänkte att det hade mer med dom individuella spolarna att göra än polepiece-metallbitarna. På Ovation Magnum så blir det tremoloeffekt om man bender strängen. Ger även en liten faseffekt vid starkt anslag då spolarna sitter om lott å plockar närliggande strängar i andra frekvenser.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

Det beror på hur pickuperna är designade. Har de magneterna i polepieces är de känsligare för sidledes placering. Det handlar om att ALLA strängarna ligger på samma sidledes nivå över pickup-polerna. Ligger någon sträng precis över, och någon annan precis utanför, eller de yttre strängarna utanför helt, så hörs det skillnad rejält. Så fort du lägger en magnetisk platta i botten eller har humbucker eller rails så spelar det ingen som helst roll.

Varför tror du det görs pickuper med s.k rails/skenor då, om inte för att få bort variationer i string spacingen? Vilket ENKOM är anledningen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

Nu kan jag helt plötsligt inte infoga fler bilder för att visa vad som händer när man bara lägger till en bottenplatta i samma single coil pickup. Men på länken ovan

https://skguitar.com/SKGS/sk/Images/pic ... netics.htm

Så gå ner till bilden som heter frontal view of A5 singlecoil som jag visade ovan och se hur det ljusblåa magnetiska fältet sprider sig. Gå sedan ner till bilden som ligger under som heter frontal view of A5 singlecoil w/ baseplate och se hur det ljusblåa fältet sprider sig högre ovanför micken och täcker upp mycket mer i sidledes också. De små vita fläckarna mellan polerna finns dock kvar och hamnar strängen där så blir det avsevärt mindre output. Om ens ngt alls. Nu böjer man inte strängarna så mycket på bas, men på gitarrer är det ett problem.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

Det räcker med att knacka med en liten skruvmejsel insexnyckel av metall ovanpå pole piecen, och sedan höra på knacket när ni för verktyget sakteligen ifrån polen till vänster eller höger. Eller framåt och bakåt. Det är aldrig samma volym. Det avtar proportionellt.

Det enda problemet med sträng rakt i 90 grader över pole piece att man har lättare att råka ut för MSP och/eller att det "klackar" när man gräver för djupt med fingrarna så strängen nuddar vid metallen när man plockar med fingrarna. Det som kallas för klack eller clonk när folk klagar på att deras P eller J bas klackar. Att strängen nuddar vid de sista bandstavarna också kan NÄSTAN låta likadant. Då måste man sänka pickuperna lite grann, men då är det ännu viktigare att de går rakt över polerna, för man blir av med rätt mycket output per mm sänkt pickup i vissa fall. Beror på designen på pickupen. Har de starka neo magneter kan det kanske inte spela roll, men vintage alnico, ceramic definitivt. Har ni platta i botten så... inga problem.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

Hörrni, vi är inne på en ny tråd nu "hur viktig är det med strängar är rakt över pole pieces!" istället.

Jag hävdar dock fortfarande att för att få fram mer "PUNCH" i ljudet - såsom trådskaparen till sist förklarade uttrycket med - hjälps betydligt om alla strängar ligger rakt över varenda pole piece, på en single coil pickup/bas. Man kan ha dom som default P-bas och J-bas, att gå MELLAN de små pole pieces, men då skall alla strängarna göra det lika mycket (det gör de i original), men punchen kan försvinna lite då, och kan bara återskapas i andra änden, med kompressor eller förstärkar inställningar.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av saft »

Hånken skrev: ons 06 dec 2023, 14:09 Varför tror du det görs pickuper med s.k rails/skenor då, om inte för att få bort variationer i string spacingen? Vilket ENKOM är anledningen.
Förstår inte varför jag ska tro massa hela tiden?
Säger bara vad jag själv upplevt :)
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

saft skrev: ons 06 dec 2023, 16:41 Förstår inte varför jag ska tro massa hela tiden?
Säger bara vad jag själv upplevt :)
:shock: :?: :roll: :shock:
Så railpickups finns inte eftersom du själv inte har upplevt dom? Tillverkarna av dom tror ingenting, de vet. Men vad tycker du om dom då, istället för att tro? Det är inte en massa du skall tro, bara vad du tycker om rail pickups, har du aldrig undrat varför de finns, eller har du aldrig sett dom eller använt dom, så finns de inte? Och om du inte tror ngt om dom, så fungerar de inte som tänkt eller?

Har vi med flat earth society här att göra eller?

Jag själv har upplevt bägge, men det kanske du inte tror? :wink: :wink: :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pickups eller strängar

Inlägg av Hånken »

"One advantage to a rail pickup is that the strings never leave the full magnetic field of the pole/rail piece, even when a string is bent. With conventional pickups, a bent string can end up between two pole pieces and may drop in volume or change tone due to the change in magnetism. Another advantage is that string spacing is not an issue; no matter the string spacing at the bridge or nut, each string will be properly aligned with the rail. "

https://www.sweetwater.com/insync/rail-pickup/

Behöver du veta något mer, eller bara låtsas du vara dum i huvudet för att reta upp oss? Du behöver inte tro något, bara läsa innantill.
Låst