Omöjligt att sälja något på PB

Säljesannonser om tillbehör, effekter, strängar etc.
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Splanky »

Intressant tråd!

Jag har krängt 2st basar och ska snart ut med en till.
En såld på Blocket (den omöjliga att sälja, Bongon)och en här. Det är ett heltidsjobb att sälja basar idag.

Men samtidigt så även om man kanske får något mindre betalt för sin bas här på PB så kan du likväl köpa en här för en lägre summa än t.ex. blocket som alltid verkar krylla av troll.

Var trevlig!
Svara snabbt och korrekt
Var realist!

Allt går!

Mina 2 ören!
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Säljtrådarna på PB är ju väldigt underhållande ofta.

"Ååååååååååh, den hade jag köpt om jag bara haft pengar".
"Men, den kostar ju bara 3750 hos Tysken".
"En kille i Onsala sålde en sån fast blå i höstas för tretusen mindre".
"Jag bjuder 500".

Men det är klart, det är väl roligare för oss som läser än för den som säljer med allt kringsnack...
Jag tycker nog att man får stå ut med det om man säljer här. Blocket är ju enklare för att man slipper kommentarer, men å andra sidan gör ju PB-andan att man kan vara mer säker på att köparen är seriös.

Själv la jag ut två basar till försäljning i fredags och hade fått kontakt med köpare till bägge inom en halvtimme.
Men så säljer jag ju alltid jävligt billigt också, det är ju alltid en fördel!
Jomen. It's the Chriller.
gäst

Inlägg av gäst »

Fick hem paketet idag. Tack, DoggyD! :hug:

Spock och knedy, PM'a adress så skickar jag klistermärke. Ni får välja en varsin. Antingen i vitt med svart text eller i svart med vit text. Resten vill jag behålla själv och så ska jag ge en till en kompis.
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Chriller skrev:Själv la jag ut två basar till försäljning i fredags och hade fått kontakt med köpare till bägge inom en halvtimme.
Tro fan det, när du ser ut som definitionen av svärmorsdröm från NE på din avatarbild! :wink: :D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Sunken skrev:
Chriller skrev:Själv la jag ut två basar till försäljning i fredags och hade fått kontakt med köpare till bägge inom en halvtimme.
Tro fan det, när du ser ut som definitionen av svärmorsdröm från NE på din avatarbild! :wink: :D
Ja, det är därför jag har den. Och så behöver man liksom aldrig någon smiley, det är skitbra!
Men i vissa trådar känns det ju som om den här skulle passa bättre!

Bild

Favorit i repris, jag vet...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Chriller skrev:Säljtrådarna på PB är ju väldigt underhållande ofta.

"Ååååååååååh, den hade jag köpt om jag bara haft pengar".
"Men, den kostar ju bara 3750 hos Tysken".
"En kille i Onsala sålde en sån fast blå i höstas för tretusen mindre".
"Jag bjuder 500".

Men det är klart, det är väl roligare för oss som läser än för den som säljer med allt kringsnack...
Jag tycker nog att man får stå ut med det om man säljer här. Blocket är ju enklare för att man slipper kommentarer, men å andra sidan gör ju PB-andan att man kan vara mer säker på att köparen är seriös.

Själv la jag ut två basar till försäljning i fredags och hade fått kontakt med köpare till bägge inom en halvtimme.
Men så säljer jag ju alltid jävligt billigt också, det är ju alltid en fördel!
Glädjeutropen får man väl hålla inne med om det är en säljare som inte vill ha jidder i sin säljtråd.

Däremot tycker jag man skall göra skillnad på objektiva och subjektiva kommentarer i säljtrådar:
- Objektiva kommentarer generellt OK (inom vissa gränser).
Att samma grej finns hos tysken för mindre summa tycker jag man kan berätta även om det inte direkt är till fördel för säljaren. Det är ju till väldigt mycket fördel för den eventuelle köparen, som ju också är medlem. Är det nån specialmodell som betingar högre värde får man väl berätta det då.
Att nån hört talas om en kompis kompis som en gång fick köpa en liknande lite billigare av en morbror i Kroatien är dock inte OK att skriva.

- Subjektiva positiva kommentarer generellt OK (inom vissa gränser).
"Jag har haft en sån här och saknar den", "Jag tycker dessa låter bra", "Det är min gamla, den är skitbra! Köp någon!" är väl bara positivt (om man inte tycker att jidder är något dåligt).
Sedan kan detta gå överstyr, och det är ju inte bra...

- Subjektiva negativa kommentarer generellt inte OK (med vissa undantag).
"De här håller aldrig" (om man inte jobbar på kundsupporten och har fakta att komma med), "Låter illa", "Inga inställningsmöjligheter", "Skräp!", "Fender är mögiga", "Warwick är bara bra att använda vid pizzabak", etc har inget i någon annans säljannons att göra.
Det finns säkert undantag här också även om jag inte kommer på något. Subjektivt är subjektivt och har man välgrundad fakta att komma med är det inte subjektivt längre... (Välgrundad = betydligt mer än att man en gång klämt på en oinkopplad i en musikaffär eller att en kompis hade en som gick sönder eller nåt liknande.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

rumpeldunken skrev:Fick hem paketet idag. Tack, DoggyD! :hug:

Spock och knedy, PM'a adress så skickar jag klistermärke. Ni får välja en varsin. Antingen i vitt med svart text eller i svart med vit text. Resten vill jag behålla själv och så ska jag ge en till en kompis.
Kul, hoppas grejerna kommer till pass.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
gäst

Inlägg av gäst »

DoggyD skrev:
rumpeldunken skrev:Fick hem paketet idag. Tack, DoggyD! :hug:

Spock och knedy, PM'a adress så skickar jag klistermärke. Ni får välja en varsin. Antingen i vitt med svart text eller i svart med vit text. Resten vill jag behålla själv och så ska jag ge en till en kompis.
Kul, hoppas grejerna kommer till pass.
Absolut! :tummenupp:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Håller med Doggy här! Känns blytungt att sälja något på PB.
Ändå händer det ganska "ofta" att jag annonserar här. Men då med låga, bra priser, för jag vet att det är det enda raka. Och så är jag lite lat och har dåligt tålamod att vänta ut annonser.

Iskallat att sälja bra och dyra grejer på PB alltså.
Det enda som funkar är Unicorn och möjligtvis nån äldre Fenderbas. Typ.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

F-bass verkar ju också funka... :D




Jag säljer som sagt hellre här med 1000-500 spänn lägre pris för att slippa svara på 1000 idiotmail genom Blocket....


Det verkar ju iaf som en del halvdyra instrument hittar nya ägare på ett eller annat sätt. Sedan om det byts eller säljs vet jag inte riktigt. Lullen, Jensas F-bass + en hel del andra saker som bytt ägare....
Så HELT dött kan det inte vara, det beror helt på vad man säljer helt enkelt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:
blackparkas skrev:Grymt!
Men iom att du betalade i dollar så var det knappast i Sverige vilket förklarar en hel del och då kan du ju för bövelen inte räkna det som nypris!? :D
fast, det hade ju du gjort... :poke:

Skulle JAG skriva ett LÄGRE nypris?
Knappast....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MikeO skrev:
macahan skrev:
blackparkas skrev:Grymt!
Men iom att du betalade i dollar så var det knappast i Sverige vilket förklarar en hel del och då kan du ju för bövelen inte räkna det som nypris!? :D
fast, det hade ju du gjort... :poke:
Touché.

Bild

Som sagt....
Läs inlägget en gång till kanske?
Varför skulle jag vara så dum så att jag skriver ett nypris från USA som är 8000 lägre än nypriset i Sverige?
Touché my ass bitches....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Haha vilka sura miner.
Självklart är marknaden inte så stor på PB. Vissa saker går trögt. Den mängd stålars som är i omlopp är begränsat.
Inte så lätt att få grejer för 10.000-40.000 sålda på en vecka.
Men trots det byter prylar då och då ägare på ett trevligt sätt. Med lite tur och timing.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=26532&start=25
Thats life.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Jag kom på att jag faktiskt fått en T-Bird och en AV-57 sålda här på PB, men det tog sin tid. Så det är väl inte permafrost, men nära på.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Skriv svar