Omöjligt att sälja något på PB

Säljesannonser om tillbehör, effekter, strängar etc.
Gäst

Inlägg av Gäst »

DoggyD skrev:inga vettiga svar alls, bara ett par snackare så klart
Nja, jag skulle nog klassificera mig som något mer än en snackare. Men nu blev ju timingen fel iom din förkylning och då hann det dyka upp en (ännu dyrare) rigg som jag slog till på istället iom att den var lite starkare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MikeO skrev: Att säga att man alltid kan hitta billigare bara man vet var man ska leta är ju en klen tröst då om man inte vet var man ska leta.
Klart att man kan göra klipp om man kollar alla utländska siter och auktioner, men det är nog lätt att gå på pumpen om man inte har full koll.

Men det är ju det jag menar att de flesta på PB vet.
Alla här håller stenkoll på basmarknaden och vet minsann att det såldes 3 Stingrays för 8000 i våras på Blocket så varför ska då den där och den där kosta 15 etc etc...


På vilket sätt har prismedvetenheten gått lite väl långt?
Tycker det säger sig självt när saker och ting ligger osålda länge.. då är det för dyrt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

blackparkas skrev: På vilket sätt har prismedvetenheten gått lite väl långt?
Tycker det säger sig självt när saker och ting ligger osålda länge.. då är det för dyrt...
När men klampar in i en säljestråd och skriver:
Det är alldeles för dyrt.
Så mycket kan man aldrig få.

Osv. Klart att ingen köper prylarna då.

(Och för att denna tråden inte ska fortsätta i alla evighet:
Detta INTE nån pekpinne till DIG) ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehehe....


Nej du har rätt.
I vissa fall så tycker jag faktiskt det är helt korrekt att påpeka att något är dyrt. om det är WAAAAAAAAY off....
Tycker inte man ska försöka lura folk att köpa nå´t som finns för 1000 mer i butik.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

blackparkas skrev:Hehehe....


Nej du har rätt.
I vissa fall så tycker jag faktiskt det är helt korrekt att påpeka att något är dyrt. om det är WAAAAAAAAY off....
Tycker inte man ska försöka lura folk att köpa nå´t som finns för 1000 mer i butik.
Men det som finns för 1000 spänn mer i en butik behöver ju inte vara ett dugg bättre, jag köper hellre en begagnad bas som är dokumenterat bra av en basbroder för samma pris som en ny dito som är dålig eller som kanske är dålig (thomann och dylika inrättningar är ett jävla lotteri). Sen när man sedan ska sälja så får man ju ändå inte ut nå mera för den nyare basen.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Grafen skrev:
DoggyD skrev:inga vettiga svar alls, bara ett par snackare så klart
Nja, jag skulle nog klassificera mig som något mer än en snackare. Men nu blev ju timingen fel iom din förkylning och då hann det dyka upp en (ännu dyrare) rigg som jag slog till på istället iom att den var lite starkare.
Jag tror inte just ditt namn nämndes, och visst fan kom en förkylning emellan, inget snack om den saken, men du får givetvis fortfarande köpa min Scout, du behöver väl en hugo back-up även fast du gått Aggie, lol
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Valle skrev:
blackparkas skrev:Hehehe....


Nej du har rätt.
I vissa fall så tycker jag faktiskt det är helt korrekt att påpeka att något är dyrt. om det är WAAAAAAAAY off....
Tycker inte man ska försöka lura folk att köpa nå´t som finns för 1000 mer i butik.
Men det som finns för 1000 spänn mer i en butik behöver ju inte vara ett dugg bättre, jag köper hellre en begagnad bas som är dokumenterat bra av en basbroder för samma pris som en ny dito som är dålig eller som kanske är dålig (thomann och dylika inrättningar är ett jävla lotteri). Sen när man sedan ska sälja så får man ju ändå inte ut nå mera för den nyare basen.
?

Det spelar väl mindre roll om det är bättre eller icke, samma produkt skall vara rejält billigare beggat annars är det ju nå´t fel anser iaf jag...
Varför skulle man riskera att köpa en beggad produkt för samma pengar som nytt och missa något så trevligt som garantier och support om man köper nytt!?
Är man inte nöjd så är det ju bara att skicka tillbaka till Thomann.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

DoggyD skrev:Jag tror inte just ditt namn nämndes, och visst fan kom en förkylning emellan, inget snack om den saken, men du får givetvis fortfarande köpa min Scout, du behöver väl en hugo back-up även fast du gått Aggie, lol
Framför allt måste jag ju ha en ny munspelsstärkare!
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Gäller det gamla fenderbasar också? :wink: Är det en grymt bra bas tycker definitivt kan ta mer för den utan att bli man ska bli kallad för lurendrejare. Sen är det ju upp till var och en om man vill köpa nytt istället. Det blir jäkligt svårt att sälja om det första folk skriver att priset är för högt, speciellt känns det obefogat om personerna aldrig provat basen i fråga.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Grafen skrev:
DoggyD skrev:Jag tror inte just ditt namn nämndes, och visst fan kom en förkylning emellan, inget snack om den saken, men du får givetvis fortfarande köpa min Scout, du behöver väl en hugo back-up även fast du gått Aggie, lol
Framför allt måste jag ju ha en ny munspelsstärkare!
Blåsa harpa genom en Scout ? Holy Toledo.
Det sätter nog en ny standard skulle jag tro.
Med en fet Bullet-mik figgar du nog det stuntet med bravur.
Jag säger bara en sak: hard workin' man, med Kaptenen.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Jag köper och säljer hellre på PB än på Blocket, Tradera, Vend och liknande. Här råder ju (för det mesta) PB-andan och det känns som att man kan lite på folk i större utsträckning. Dessutom annonseras det ut roligare saker här. På Blocket finns det för det mesta samma utbud som på Musikbörsen, dvs. nybörjarpaket, nån Fender, en och annan Ibanez och kanske nån Warwick.

Ang. priser på saker så känns det som att på PB får man ut marknadspriset och inget annat på det man säljer. Folk har ruggig koll, vilket Blocketspekulanter inte har lika ofta.
Det har ju hänt mer än en gång att någon köpt något svindyrt till listpris på Börsen, och sen drar av ca 10-15% på det priset och annonserar här. Värdet på en vara är ju vad köparen är villig att betala. Inte en viss procent på inköpspriset.

Sen så går det ju visst att sälja dyrare saker här. Fråga bara Marcbass, Mala, Bassjov, Unicornbass och andra. Det har ju sålts en hel massa Maruszczyk, Tecamp, Unicorn och liknande prylar här på forumet. Eller så har iaf kontakten mellan köpare/säljare skötts via forumet.
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Valle skrev:Gäller det gamla fenderbasar också? :wink: Är det en grymt bra bas tycker definitivt kan ta mer för den utan att bli man ska bli kallad för lurendrejare. Sen är det ju upp till var och en om man vill köpa nytt istället. Det blir jäkligt svårt att sälja om det första folk skriver att priset är för högt, speciellt känns det obefogat om personerna aldrig provat basen i fråga.

Jaja, det finns säkert dumma idioter även här som betalar nypris för begagnade prylar... eller? :roll:


Så bara för att man tycker att SIN bas är skitbra så är det fullt normalt att annonsera ut den till nypris?!
Jaja. Lycka till med försäljningarna framöver Valle...
Ska jag då tolka det som att din Stingray är dålig eftersom du satt ut den rätt långt från nypriset?


Man får naturligtvis sätta precis vilket pris man vill på sin bas, men sätter man ett pris som inte matchar priset på likvärdiga produkter som ligger till salu eller sålts nyligen så får man skylla sig själv om man:

1. Inte får prylen såld och sedan ska det tokbumpas in absurdum och sedan blir det lotteri.
2. Man får inlägg i still med att "det är för dyrt".

Då ser jag hellre att någon säger att det är för dyrt OM DET ÄR BEFOGAT så säljaren fattar istället för att det ska bumpas i tusen år. Bättre då att om man inte vill sänka så sätter man ut annons på Blocket.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Sen kan det ju även vara så att man medvetet sätter ett högre pris än vad man vill ha ut för att man vill ha lite prutmån.
Så brukar iaf jag och även flera andra göra här.

En del säljare här sätter ju medvetet ett lägre pris när dom annonserar på PB än tex på Blocket, Vend etc. just för att man vill att prylarna ska stanna "inom familjen". Men sen verkar det som att så fort någon "bryter" trenden o sätter ut samma pris i både PB-annonsen och Blocket-annonsen så är det vissa som blir tjuriga över detta. Iaf jag tycker det är självklart att man ska kunna få ut samma pris oavsett var man annonserar, givetvis förutsatt att priset är "vettigt".

Jag kan ju ta några egna exempel:

-Min Emma ReezaFRATzitz annonserade jag ut på PB för 800 och på Vend för 1400. Visserligen var det en del spekulanter här på PB, men jag fick den såld på vend till utsatt pris där.

-Min 5-strängade LTD hade jag utsatt för 2500 på PB och 3000 på Blocket. Fick några skambud på PB och fick den såld till utsatt pris på Blocket.

-SWR toppen har jag satt samma pris för både på PB, vend och musikmarknaden med den skillnaden att på PB gäller BVSA. Har fått ett svar via musikmarknaden och det kommer en herre och tittar på den på lördag.

Jag känner, precis som en del andra här att det verkar vara svårare att sälja på PB om man inte säljer till lägre pris än andra annonssajter, vilket, om det nu stämmer, är löjligt. Man ska inte behöva göra en förlust bara för att få sålt grejerna. Eller ja, förlust gör man ju alltid när man säljer, särskilt om man köpt nytt från början. Men om man köpt något begagnat så tycker iaf jag att man ska kunna få ut samma pris när man säljer vidare förutsatt att varan är i oförändrat skick.

Sen är det givetvis smidigare att köpa/sälja via PB då det är avsevärt mindre risk att bli lurad vilket ju gör att man hellre får sålt här, men bara för det ska man ju inte behöva sätta ut lägre pris.


My two cents.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nej, det är helt riktigt Bassplayer.
Man ska inte behöva sälja under marknadspris på PB, om man inte vill ha en snabb och smidig af fär vill säga och pga det är villig att sälja billigare.


Det JAG opponerar mig mot är egentligen enbart då säljarna sätter ut ett oskäligt högt pris.
Men det är ju samma grej då som annars egentligen, så länge någon är beredd att betala priset så är det inte för högt.
Det är väl bara snåljåpar som jag och en hel del andra här som gärna köper sakerna till billigaste möjliga pris, baserat på priser man sett på marknaden.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

MAN SKA INTE SÄLJA SAKER!

Case closed. :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

TDHP skrev:MAN SKA INTE SÄLJA SAKER!

Case closed. :wink:
Exakt. Alla ska bara köpa, av alla dom som inte säljer. :)
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

blackparkas skrev: Det JAG opponerar mig mot är egentligen enbart då säljarna sätter ut ett oskäligt högt pris.
Men det är ju samma grej då som annars egentligen, så länge någon är beredd att betala priset så är det inte för högt.
Det är väl bara snåljåpar som jag och en hel del andra här som gärna köper sakerna till billigaste möjliga pris, baserat på priser man sett på marknaden.
Det är frågan va som är ett oskäligt högt pris? Personligen tycker jag att man måste klämma på grejerna för att kunna göra den bedömningen. Att en stingray kostar 24 tusen är att ta i, det håller jag med om, men jag tyckte då definitivt att jag kunde ta ut 11 för min utan att luras, trots att det gått andra tidigare för typ 8 och trots att jag köpt den ny för typ 12. Med tanke på skicket och att HH-varianten inte direkt vexer på träd i Sverige så tyckte jag att jag hade täckning att ta nästan nypris. Nu var det en femma jag ville åt och det löste ju sig på annat sätt, men jag tror definitivt att det dykt upp en nöjd köpare tids nog.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker också att din var värd mer än en vanlig svart med lönnbräda t.ex. Helt riktigt.
Men så var inte nypriset på den 12k, även om du kanske fick en bra deal på din?
Nypriset i butik om man bortser från listpriser och dylikt kanske är någonstans runt 18 på en sådan, och hade du satt ut din för 17000 så tror jag inte den blivit såld. Alls.

Jag tänker inte ta några exempel när det gäller det här utan bara konstatera att det finns många som har väldigt höga prislappar på det de säljer.
Inte mer med det.
Det säljs väl inte heller förmodar jag, eller så råkar det komma in någon som inte vet vad prylarna är värda och köper det ändå, därför tycker jag det ibland kan kännas väldigt befogat att någon gnäller till om det är oskäligt högt pris på något pryl.
Det har drabbat mig med i mina annonser, men jag har som sagt sålt i princip allting till summor som jag velat ha.
Ibland har det tagit längre tid och ibland gått jättefort.

Visst ska man känna på saker och ting, men

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

$1600 gav jag för den spillrans ny, dom hade precis fått den från fabriken.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Grymt!
Men iom att du betalade i dollar så var det knappast i Sverige vilket förklarar en hel del och då kan du ju för bövelen inte räkna det som nypris!? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Det jag försökt sälja här är en ypperligt bra Ibanez RB800 som jag begärde 3500:- för. Det måste väl ändå betraktas som en ganska billig bas då. Att inte en enda jäkel visat intresse, vad betyder det? Att Ibanez inte är av intresse?
Kan nämna att baa här på PB har en exakt likadan och den är hans livs stora kärlek (vad gäller basar), så det är absolut ingen skräpbas. Craftons basexpert råkade se den och tyckte att jag inte skulle sälja den för mindre än 4000 i alla fall.
Det har tidigare i tråden sett ut som om det mest är dyra basar som är svårsålda här. Jag vill med detta säga att jag tenderar att hålla med tråstartaren om att det kan var lögn i helsike även om det är lägre prisläge.
Kontrabasen sålde jag på Blocket trots att jag annonserat den här betydligt tidigare. Den var också billig.

EDIT: På PB-träffen i Hässleholm var det heller ingen som visade minsta intresse för den. Ingen som ens tog i den, såvitt jag såg. Det kanske är så att Ibbe står lågt i kurs?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Grymt!
Men iom att du betalade i dollar så var det knappast i Sverige vilket förklarar en hel del och då kan du ju för bövelen inte räkna det som nypris!? :D
fast, det hade ju du gjort... :poke:
bassplayer
Medlem+
Inlägg: 2160
Blev medlem: mån 05 nov 2007, 22:04

Inlägg av bassplayer »

*Borttaget*
Senast redigerad av bassplayer den fre 09 okt 2009, 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

macahan skrev:
blackparkas skrev:Grymt!
Men iom att du betalade i dollar så var det knappast i Sverige vilket förklarar en hel del och då kan du ju för bövelen inte räkna det som nypris!? :D
fast, det hade ju du gjort... :poke:
Touché.

Bild
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

bassplayer skrev:
blackparkas skrev:Nej, det är helt riktigt Bassplayer.
Man ska inte behöva sälja under marknadspris på PB, om man inte vill ha en snabb och smidig af fär vill säga och pga det är villig att sälja billigare.


Det JAG opponerar mig mot är egentligen enbart då säljarna sätter ut ett oskäligt högt pris.
Men det är ju samma grej då som annars egentligen, så länge någon är beredd att betala priset så är det inte för högt.
Det är väl bara snåljåpar som jag och en hel del andra här som gärna köper sakerna till billigaste möjliga pris, baserat på priser man sett på marknaden.
Bassplaya, om jag får be!
Tack Bassplayer :D
Skriv svar