Underskattade

Prata om olika basister, kända som okända
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Underskattade

Inlägg av Bosse G »

Några man sällan snackar om. Mike Porcaro, Mike Rutherford, Peter Cetera.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Underskattade

Inlägg av hitman »

Jag diggar Joe Jacksons basist från "Look Sharp" m fl skivor, Graham Maby. Kan lira llt från melodisk plektrumbas till återhållet diskret komp.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Kristoffer Helle
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 04:42
Ort: Borås

Re: Underskattade

Inlägg av Kristoffer Helle »

Mike Porcaro är väl inte direkt underskattad. Han gjorde sitt jobb riktigt bra, i Toto och vissa andra sessions men höll väl inte riktigt måttet mot andra session basister. David Hungate har ju gjort betydligt mer och har mer av en egen stil. När det kommer till Toto, är ju basen mer framtonad och ikonisk på det tidiga.

Rutherford är ju en fenomenal musiker och Genesis i alla dess former är ett av mina absoluta favoritband men någon större basist är han inte tycker jag. För mycket baspedaler och för lite bas. Mycket av basen live när det kommer till Genesis har ju hanterats av den fenomenale gitarristen Daryl Stuermer som gjort ett bra jobb med det medans Rutherford spelat gitarr.

Peter Cetera är väl inte heller, i mina ögon underskattad. Han gjorde ett bra jobb för en basist och på det tidiga tror jag att Terry Kath hade stor inverkan på hur basen skulle vara. Jag tillhör dem som tycker att Ceteras ersättare i Chicago, Jason Scheff var överlag bättre. En klart bättre basist och en riktigt bra sångare. Han skulle jag vilja säga är underskattad om någon.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Underskattade

Inlägg av Markooo »

Kristoffer Helle skrev: tor 11 feb 2021, 14:26 Mike Porcaro är väl inte direkt underskattad. Han gjorde sitt jobb riktigt bra, i Toto och vissa andra sessions men höll väl inte riktigt måttet mot andra session basister. David Hungate har ju gjort betydligt mer och har mer av en egen stil. När det kommer till Toto, är ju basen mer framtonad och ikonisk på det tidiga.

Rutherford är ju en fenomenal musiker och Genesis i alla dess former är ett av mina absoluta favoritband men någon större basist är han inte tycker jag. För mycket baspedaler och för lite bas. Mycket av basen live när det kommer till Genesis har ju hanterats av den fenomenale gitarristen Daryl Stuermer som gjort ett bra jobb med det medans Rutherford spelat gitarr.

Peter Cetera är väl inte heller, i mina ögon underskattad. Han gjorde ett bra jobb för en basist och på det tidiga tror jag att Terry Kath hade stor inverkan på hur basen skulle vara. Jag tillhör dem som tycker att Ceteras ersättare i Chicago, Jason Scheff var överlag bättre. En klart bättre basist och en riktigt bra sångare. Han skulle jag vilja säga är underskattad om någon.
Gällande Rutherford så tycker jag att han är en riktig kalasbasist med gitarrkomplex. Känns som att han snarare ville vara gitarrist än basist, men hans spel på Eleventh Earl Of Mar är top notch!

https://www.youtube.com/watch?v=cGwm7hgwyiY

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Underskattade

Inlägg av B-Å Åhs »

Tommy Shannon

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: Underskattade

Inlägg av Basen1967 »

Det är svårt att ”hålla tillbaka” som basist. Att spela enkelt är svårare än att dra iväg och spela för mycket.

Basen är ju grunden i musiken tillsammans med trummorna. Det som blir för mycket att spela på basen får gitarristen klaviatur eller blås ta över.

Jag tycker att disciplin och enkelhet är genialiskt gällande basister.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Underskattade

Inlägg av MatsD »

Många basister som spelar exakt vad låtarna kräver som är underskattade tycker jag. Ett par favoriter i klassiska rock-genren:

Mel Schacher i Grand Funk Railroad: https://www.youtube.com/watch?v=it0Ouo_6AZk
Dieter Horns i Lucifer's Friend: https://www.youtube.com/watch?v=UIb1BCB0W_k
Våga vägra Ampeg och p-bas
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Underskattade

Inlägg av Hånken »

Markooo skrev: tor 06 jan 2022, 13:45
Kristoffer Helle skrev: tor 11 feb 2021, 14:26 Mike Porcaro är väl inte direkt underskattad. Han gjorde sitt jobb riktigt bra, i Toto och vissa andra sessions men höll väl inte riktigt måttet mot andra session basister. David Hungate har ju gjort betydligt mer och har mer av en egen stil. När det kommer till Toto, är ju basen mer framtonad och ikonisk på det tidiga.

Rutherford är ju en fenomenal musiker och Genesis i alla dess former är ett av mina absoluta favoritband men någon större basist är han inte tycker jag. För mycket baspedaler och för lite bas. Mycket av basen live när det kommer till Genesis har ju hanterats av den fenomenale gitarristen Daryl Stuermer som gjort ett bra jobb med det medans Rutherford spelat gitarr.

Peter Cetera är väl inte heller, i mina ögon underskattad. Han gjorde ett bra jobb för en basist och på det tidiga tror jag att Terry Kath hade stor inverkan på hur basen skulle vara. Jag tillhör dem som tycker att Ceteras ersättare i Chicago, Jason Scheff var överlag bättre. En klart bättre basist och en riktigt bra sångare. Han skulle jag vilja säga är underskattad om någon.
Gällande Rutherford så tycker jag att han är en riktig kalasbasist med gitarrkomplex. Känns som att han snarare ville vara gitarrist än basist, men hans spel på Eleventh Earl Of Mar är top notch!

https://www.youtube.com/watch?v=cGwm7hgwyiY
Jag tycker tvärtom när det gäller Rutherford. Ypperlig låtskrivare men när han skall envisas med att spela elgitarr blir det tafatt. Som komp kanske och "arpeggio på 12 -strängat akustisk" duger det väl, men jag måste säga att det sämsta elgitarrsolo eller lick jag har hört ifrån någon som är såpass känd, så är det herr Rutherfords solo på egna soloskivan "Smallcreeps Day" ifrån 1980. I instrumentallåten "Out in the Daylight" gör han en fingerövning som låter som om han hade kommit till sidan 2 i boken "guitar for dummies" :

" Nu är det dags att öva upp lillfingret. Ta pekfingret och håll på ett band, sedan lillfingret 4 band ifrån, och växla mellan lillfingret och pekfingret så snabbt du kan, repeterera på varje sträng".

Hade hellre hört ett bassolo ifrån honom. Som tur är räddas låten av ett formidabelt trummande ifrån Simon Phillips som dampar loss rejält på sina dubbla baskaggar i 12/8 takt. Om han bara hade haft en basist/gitarrist med sig som höll jämna steg med honom.

Från ca 1:29 och framåt... facepalm...

Senast redigerad av Hånken den fre 06 okt 2023, 16:14, redigerad totalt 2 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Underskattade

Inlägg av Hånken »

FInns en hel drös med "unsung heroes". I USA är de kanske kända, men i resten av värdlen, är de inte så kända. Vi i Europa, skandinavien har våra hjältar och osjungna hjältar. Jag själv gillar sådana som har mer personlig stil än anonyma studio/session basister som är monster-funk-shredders.

Colin Edwin (ex Porcupine Tree).
John Giblin (ex John Giblin, dog i våras tyvärr).
Patrick Djivas (någon som minns honom? Lever än).
Ryan Martinie (nästan enda metal bassist med eget uttryck och egen stil/ljud). Mr "Brr-Brr-Deng".
John Taylor (popbandet Duran Duran låter honom inte komma fram) underskattad p g a deras lättviktiga 80-tals pop, men är ett monster på bas. Sjukt underskattad.
Tal Wilkenfeld - hon spelar ju som "en hel karr" som skåningarna säger.
Bakithi Kumalo - ja, möjligen för hans namn är svårast att uttala, och stava till, men så länge vi har haft Niels-Henning Örsted-Pedersen så skall ingen komma och klaga på omöjliga namn. Hans basspel i låten "Call Me Al" Paul Simon är numera ikonisk/episk/och "stuff of legend". Kolla upp resten av hans material också.
Linley Marthe - också afrikan.
Michael League - ja, här har vi det uttalade och exklusivt amerikanska. Ledare för Snarky Puppy. Det är mer Cory Henry som stulit showen tidigare, då han var med i bandet. Men Cory var ju ingen basist.
Skriv svar