Din favoritbasist/idol?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm...
Senast redigerad av blackparkas den mån 12 mar 2007, 21:42, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Någon som vet av någon 12-strängad bas?
Vem har Dean i Sverige?
Dean ska inte finnas representerade i Sverige, dom gjorde inte det i Oktober när jag köpte min Dean-bas... Danmark är närmast, Tyskland är billigast, bar att välja :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hittade inte Rhapsody 12:an på de vanligare tyska butikerna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Är det en sån där fyra med två oktavsträngar du är ute efter?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Är det en sån där fyra med två oktavsträngar du är ute efter?
Ja, precis!
Ute efter kanske är ett saftigt ord, men visst, skulle det visa sig att det fanns en till salu till hyffsat pris skulle jag nog slå till.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Då kan du stämma ner en oktavsträng till kvinten :twisted: Då får du ondskans ackord!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det får jag nog ändå för att jag inte orkar trycka ner alla strängar.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag tror en Electro harmonix POG skulle kunna hjälpa till att simulera 12strängat.Jag tror man lika gärna kan ha en 8:a Lättare att stäma,bättre för lederna (ändå inte bra...)Jag brukade använda två stärk .en vanlig och en gammal marshall genom ett leslie,jag lovar att det blir stort även med en 8:a.POG:en är nog bättre för mina gamla leder....någon som provat en sån?
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

1. Geezer Butler - Black Sabbath (Plattor : Master of Reality, Mob Rules)
2. John Paul Jones - Led Zeppelin (Plattor : Led Zeppelin II)
3. Roger Glover - Deep Purple (Plattor : In Rock, Machine Head)
4. John Entwistle - The Who (Låtar : Behind Blue Eyes, Won't Get Fooled again, Baba O'Riley)
5. Rocco Prestia - Tower of Power (Låtar : Funk The Dumb Stuff, Digging on James Brown)
6. Jack Bruce - Cream (Låtar : Crossroads, Sunshine of Your Love)
7. Flea - Red Hot Chilli Peppers (Låtar : Suck My Kiss)
8. Mike Porcaro - Toto (Låtar : I Won't Hold You Back, Til' The End)

Geezer har betytt mest för mig när det handlar om spelstil och ljud, det är också hans låtar jag spelat mest. Lyssna bara på bassoundet på de där två skivorna som jag nämnde! Som nyvispad grädde asså!

Låtar av GZR som är värda att nämna är typ Children of the Grave, Lord of this World, Into the Void, Country Girl och Slipping Away.

Någon som har nån aning om vad han änvände för bas på Master of Reality-plattan?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bassicfun skrev:Jag tror en Electro harmonix POG skulle kunna hjälpa till att simulera 12strängat.Jag tror man lika gärna kan ha en 8:a Lättare att stäma,bättre för lederna (ändå inte bra...)Jag brukade använda två stärk .en vanlig och en gammal marshall genom ett leslie,jag lovar att det blir stort även med en 8:a.POG:en är nog bättre för mina gamla leder....någon som provat en sån?
Jag har en 10-strängad Dean i dagsläget, så egentligen klarar jag mig ganska långt med den. Hittills har jag inte haft jättemycket användning av den, avänder den på nå´n låt lite här och där när det blir tillfälle.
Skulle dock vara cool att få tag i en 12-strängad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Då är det dags att jag skriver mina favoriter. Jag skriver dem i kronologisk ordning efter hur de har kommit in i mina trumhinnor.

*Geezer Butler (Black Sabbath)
*Mart Hällgren (DLK)
Dessa två fick mig att börja med baskonsten.

*Marcus Miller
Första slapbasisten som verkligen fick mig att vilja slapa. Han gör mycket mer än bara hamra E-sträng som alltför många gör. Bitvis vackert melodiskt utan att tappa groovet.

*Jaco
No comments.

*Matt Freeman (Rancid)
Gör verkligen asballa råa basgångar. Utan han känns det som Rancid skulle vara nåt helt annat. Fast han sjunger skitfult.

*Robert Trujillo
INTE för insatserna i Metallica. Metallica efter Black Album är inget som passar mig. Däremot insatserna i Infectious Grooves. Grymt sound.

*Gary Willis
Ett jazzmonster.

*Victor Wooten
Teknikonani, men även det är kul.

*Tony Levin
Kadjanga vilken bassist.

*John Myung
Många säger att han bara stylar men det är bullshit enligt mig. Visst är han duktig men han spelar faktiskt det som krävs för att Dream Theater ska fungera. Medans de andra solar loss så håller han ihop bandet. Underskattad.

*Steve Bailey
Spelar riktigt läckert med sina flagoletter.

*Gerald Weasley
Vackra melodier och fint sväng. Älskogsmusik :D

*Billy Sheehan
Ännu mer teknikonani.

*Cliff Burton
En urkraft till bassist. Hans sound är oknäckbart.

Alla dessa har påverkat min spelstil på något vis. Många bäckar små gör en Svarte_Jack!

Sen min baslärare såklart. Peter Holmstedt. Underbar människa som får fram det bästa ur en. Egentligen har han varit den viktigaste av alla.
Senast redigerad av Svarte_Jack den tis 13 mar 2007, 23:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Stjärten så många influenser ni har grabbar...
Själv har jag alltid bara spelat vad som faller mig in, kan inte påstå att det finns någon särskild basist egentligen som influerat mig.

Ett tag hade Stuart Zender mycket att vettigt tyckte jag. Han är fortfarande riktigt bra.

Greg Chaisson har jag redan nämnt i en annan tråd. Var nog en av de första basister som jag reflekterade över att han faktiskt SPELAR bas, inte bara kompar. Skulle tro att mycket kommer från det hållet, även om han säkerligen hämtat lite här och där också förstås...

Vissa stunder är Stefan Lessard i Dave Matthews Band en riktigt go inspirationskälla.

Annars utöver detta är det nog bara Doug Pinnick och Monty Colvin som är värda att nämna, iaf som jag kommer på nu. Monty för att han hade grymt trevligt ljud oftast när han lirade med Galactic Cowboys och Doug både för ljudet och till viss del liret.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Någon som har nån aning om vad han änvände för bas på Master of Reality-plattan?
Förmodligen den 60-tals P-bas han använde på de första två albumen. Han fick P-basen kraschad i Kanadensiska tullen och skaffade en Dan Armstrong Plexi-bas och den skall han ha använt på Vol 4. Efter det använde han mest custombyggda basar från John Birch (precis som Iommi) genom hela 70-talet förutom ex. Rickenbacker 4001 något enstaka tillfälle. Han blev tex nödgad vid Never Say Die-konserten/videon att använda Glenn Hughes gamla Rickenbacker pga att hans grejor var försenade.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Glömde Steve Harris och Geddy Lee. Skam! Ska aldrig glömma dom dem igen.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

blackparkas skrev:Ett tag hade Stuart Zender mycket att vettigt tyckte jag. Han är fortfarande riktigt bra
PARKAS! Delar definivt din uppskattning för SZ, men vad gör han nu? Har du hört nå't nyligen inspelat med honom efter Jamiroquai?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Har hört en del. han har något projekt som heter Leroi + något annat projekt + lite låtar som han är med på lite här och där.
SZ är king!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

blackparkas skrev:Har hört en del. han har något projekt som heter Leroi + något annat projekt + lite låtar som han är med på lite här och där.
SZ är king!
Hmmm, var inne på hans myspace för ett tag sen, där var det mest spejsad techno...

Det skulle vara kul om de kunde bli sams igen, han och JK, det svängde FETT!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

http://www.stuartzender.co.uk

Där står det lite grann.

Och ja, det var grymt m SZ i Jamiroquai, Nick Fyffe, och han som spelar nu är också riktigt bra, men ingen går upp mot SZ av de...

Jamiroquai skulle väl lägga av för den delen, JayK skulle bilda familj istället tror jag. Men så är ju deras storhetstid över också...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

blackparkas skrev:www.stuartzender.co.uk

Där står det lite grann.

Och ja, det var grymt m SZ i Jamiroquai, Nick Fyffe, och han som spelar nu är också riktigt bra, men ingen går upp mot SZ av de...

Jamiroquai skulle väl lägga av för den delen, JayK skulle bilda familj istället tror jag. Men så är ju deras storhetstid över också...
Nick Fyffe var ju inte med på senaste plattan, det var en annan kille som jag inte kommer ihåg vad han hette, men han spelade bra...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Precis. Det var nå´n studiomusiker efter vad jag förstår. Men är inte så imponerad av spelet på sista plattan.

Men däremot senaste singeln vad den nu heter, där är det schysst baslir!

EDIT:
Runaway heter singeln jag syftade på ovan, precision har huvet med sig. Ni hade visst diskuterat den förut.
Personligen tycker jag att det är ett av det schystaste basliret jag hört på riktigt länge. Första gången jag hörde den vart jag helt till mig av lycka.
Kanske inget märkvärdigt men det var LÄNGE SEDAN jag hörde en basgång jag bara måste sätta mig ner och plocka ut.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev: Kanske inget märkvärdigt men det var LÄNGE SEDAN jag hörde en basgång jag bara måste sätta mig ner och plocka ut.
Andy Hope-Taylor från gamla Incognito är en basist som också gör så fruktansvärt bra mönster/basgångar! Spelar med Jeff Beck nu bl.a.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: Kanske inget märkvärdigt men det var LÄNGE SEDAN jag hörde en basgång jag bara måste sätta mig ner och plocka ut.
Andy Hope-Taylor från gamla Incognito är en basist som också gör så fruktansvärt bra mönster/basgångar! Spelar med Jeff Beck nu bl.a.
Randy...

Messerswischer :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

precision65 skrev:
GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: Kanske inget märkvärdigt men det var LÄNGE SEDAN jag hörde en basgång jag bara måste sätta mig ner och plocka ut.
Andy Hope-Taylor från gamla Incognito är en basist som också gör så fruktansvärt bra mönster/basgångar! Spelar med Jeff Beck nu bl.a.
Randy...

Messerswischer :wink:
AAAARGH!
Jag kommer ihåg att jag skrev Andy.
Raderade inlägget pga detta.
Skrev Randy.
Raderade inlägget igen pga nån formuleringsmiss.
Skrev Andy IGEN!

Såg mina besserwissertendenser rekylera rakt i ansiktet på mig... :oops:
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

GrafZeppelin skrev:
precision65 skrev:
GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: Kanske inget märkvärdigt men det var LÄNGE SEDAN jag hörde en basgång jag bara måste sätta mig ner och plocka ut.
Andy Hope-Taylor från gamla Incognito är en basist som också gör så fruktansvärt bra mönster/basgångar! Spelar med Jeff Beck nu bl.a.
Randy...

Messerswischer :wink:
AAAARGH!
Jag kommer ihåg att jag skrev Andy.
Raderade inlägget pga detta.
Skrev Randy.
Raderade inlägget igen pga nån formuleringsmiss.
Skrev Andy IGEN!

Såg mina besserwissertendenser rekylera rakt i ansiktet på mig... :oops:
Hehe, jag gillar att ha besserwissertävling med dig, det får vi göra till tradition :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

precision65 skrev: Hehe, jag gillar att ha besserwissertävling med dig, det får vi göra till tradition :wink:
Touche, broder! ;)
Skriv svar