Kända basister som borde förblivit okända?

Prata om olika basister, kända som okända
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:Och det föranleder oss åter igen till frågan; vad är en skicklig basist.
Adam Clayton har en unik stil och bidrar i stor utsträckning till ett sound som i sin tur bidragit till säljandet av miljontals plattor av ett band som av många tom här i tråden
anses vara ett riktigt bra rockband. Så långt verkar alla vara överens.
Men han är inte en skicklig basist?! :roll:

Jag har inte A.C. som min husgud på ngt sätt, men jag undrar om det öht finns ngn rockbasist som kan vara en "skicklig" basist.
Jag misstänker att det krävs show-off basister för att kunna klassas som skickliga?
Heja Gäddan, bra inlägg. I alla fall första delen. Dock så kan givetvis en rockbasist vara skicklig. Det finns ju (som jag skriver till Bootsy nedan) också olika sätt att vara skicklig på. Att vara en "show-off" är väl långt ifrån enda sättet?
Bootsy: Skicklig och tekniskt skicklig är två olika saker. En basist kan väl vara skicklig på att spela tekniskt svåra saker eller vara skicklig på att få ett band att låta mycket bättre genom att välja rätt toner och sättet att spela de tonerna på?

Tänk att det på detta forum fortfarande snöas in på att det är förmågan att spela flashig och svårspelad musik som gör en musiker skicklig.
Är det så så har jag inte en enda skicklig musiker i min skivsamling. Pink Floyd, Thin Lizzy, Tom Petty and the Heartbreakers... De är alla oskickliga musiker, vilken samlig klåpare.
Obeservera att jag skrev "skicklig" basist inom citationstecken.
Jag menade för att anses skickliga här på forumet.
Det är väl inte många som anser att Cliff Williams är en duktig basist
när vi skriver i såna här trådar, exempelvis.
Har du inte hört Cliff jamma Teen Town med Joe Zavinul och Dennis Chambers?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

En riktigt bra basist tänker man inte ens på!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:En riktigt bra basist tänker man inte ens på!
Sant i många sammanhang! Vilket gör trådens titel betydligt mer mångtydig...
gäst

Inlägg av gäst »

bootsy skrev:
Johannes skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev: Bootsy: Skicklig och tekniskt skicklig är två olika saker. En basist kan väl vara skicklig på att spela tekniskt svåra saker eller vara skicklig på att få ett band att låta mycket bättre genom att välja rätt toner och sättet att spela de tonerna på?
Mnjo, jag kan hålla med om att det finns andra aspekter på skicklighet än den rent tekniska. Men för enkelhetens skull så sorterade jag begreppen lite väl enkelt; (teknisk)skicklighet mot kreativ/konstnärlig nivå. Allt i den heliga förenklingens namn.

Jag kan ha gjort fel, men jag tror att du förstår att jag menade rätt.

EDIT:
Johannes, inte sjutton kan du kalla Pink Floyd för oskickliga musiker ens efter den rent tekniska måttstocken?
JAG kallar dom inte oskickliga, du gör. Den tekniska måttstocken bryr jag mig inte om. Jag tycker givetvis att de banden jag nämnde är hur skickliga som helst. Inte på ett Ynwie Malmsteenskt sätt men på ett musikaliskt sätt. (Inte för att Ynwie på nåt sätt skulle vara omusikalisk men han skulle inte passa in i Pettys band). Om du inte fattade ironin efter att ha läst det inlägget så gör de finfina neuropsykiatriska utredningar på S:t Göran. Att jag kallade de banden för ett gäng klåpare gör ironin extra tydlig, du vet mycket väl att jag inte tycker de är klåpare.
Det Pink Floyd spelar är ju inte tekniskt komplicerat någon stans. De flesta på forumet kan säkert utan större problem lära sig Pink Floyds låtar utan att svettas alltför mycket men hur många kan få det att låta lika bra?
Tog bort tillägget innan du svarat för att jag insåg att dubbelironin inte skulle gå fram...
Shit, vad snabb du är. Du hann citera mig innan jag hann rätta till särskrivningen. Nu kommer den att ligga där och störa i evigheters evighet.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev: Har du inte hört Cliff jamma Teen Town med Joe Zavinul och Dennis Chambers?
Vadå, finns det på YouTube eller?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev: Har du inte hört Cliff jamma Teen Town med Joe Zavinul och Dennis Chambers?
Å nej! Säg inte att han gör det på sin 9-strängade signaturmodell också?! :shock:
För då mäktar jag inte med att jag missat det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

bootsy skrev:
Johannes skrev: Har du inte hört Cliff jamma Teen Town med Joe Zavinul och Dennis Chambers?
Vadå, finns det på YouTube eller?
Yes. Sök på Teen Chicks.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev:
bootsy skrev:
Johannes skrev: Bootsy: Skicklig och tekniskt skicklig är två olika saker. En basist kan väl vara skicklig på att spela tekniskt svåra saker eller vara skicklig på att få ett band att låta mycket bättre genom att välja rätt toner och sättet att spela de tonerna på?
Mnjo, jag kan hålla med om att det finns andra aspekter på skicklighet än den rent tekniska. Men för enkelhetens skull så sorterade jag begreppen lite väl enkelt; (teknisk)skicklighet mot kreativ/konstnärlig nivå. Allt i den heliga förenklingens namn.

Jag kan ha gjort fel, men jag tror att du förstår att jag menade rätt.

EDIT:
Johannes, inte sjutton kan du kalla Pink Floyd för oskickliga musiker ens efter den rent tekniska måttstocken?
JAG kallar dom inte oskickliga, du gör. Den tekniska måttstocken bryr jag mig inte om. Jag tycker givetvis att de banden jag nämnde är hur skickliga som helst. Inte på ett Ynwie Malmsteenskt sätt men på ett musikaliskt sätt. (Inte för att Ynwie på nåt sätt skulle vara omusikalisk men han skulle inte passa in i Pettys band). Om du inte fattade ironin efter att ha läst det inlägget så gör de finfina neuropsykiatriska utredningar på S:t Göran. Att jag kallade de banden för ett gäng klåpare gör ironin extra tydlig, du vet mycket väl att jag inte tycker de är klåpare.
Det Pink Floyd spelar är ju inte tekniskt komplicerat någon stans. De flesta på forumet kan säkert utan större problem lära sig Pink Floyds låtar utan att svettas alltför mycket men hur många kan få det att låta lika bra?
Tog bort tillägget innan du svarat för att jag insåg att dubbelironin inte skulle gå fram...
Shit, vad snabb du är. Du hann citera mig innan jag hann rätta till särskrivningen. Nu kommer den att ligga där och störa i evigheters evighet.
Ska vi göra varandra en tjänst och ta bort båda inläggen? Så glömmer vi hela pinsamheten från början till slut...
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den lör 30 aug 2008, 09:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

mojo skrev:
Noelredding skrev:
mojo skrev:anknyter till topic: Noel Redding, Lemmy, Duff, Stanley Clarke
Noel Redding? Motivera gärna! :)

Själv tycker jag att Noel Redding kanske inte var helt i klass med Hendrix, men han gjorde sitt jobb bra och var jävligt cool IMHO.
I mina öron en tråkig, flipprig basist. Kan bero på att jag bara hört honom tillsammans med Mitch Mitchel, som i mina öron lyckas slå sönder det mesta i låtväg. Hendrix var i mina öron som bäst under Band of Gypsies-perioden med Bill Cox och Buddy Miles. Det var "Power and Soul"!
Var han inte gitarrist egentligen och ville aldrig spela bas utan hade bara inte råd att tacka nej till The Exprience?

Jag gillar för övrigt den uppsättningen mycket bättre, gillar kaoset!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den lör 30 aug 2008, 09:06, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Lite av vitsen med den här tråden var ju basister, som är kända för deras basspel, men som vi basister kanske anser är en aningens överskattade.

Att Adam Clayton är en BRA basist och att han gör helt rätt saker i U2 råder det väl inga som helst tvivel om.
Men om man ser till hans skicklighet att använda basen, så är han inte särskilt begåvad.
Han spelar inte helt sällan fel live, trots att han spelat låtarna 200 000 gånger osv.
Men samtidigt så är inte Adam känd för att vara en framstående basist, han är känd för att han tillsammans med U2 skapat det största rockbandet, och jag vill påstå att både Edge och Larry Mullen bidrar mer till soundet än vad AC gör. För att inte tala om Bono.

Det var väl aldrig riktigt meningen att det här skulle vara en tråd med bara uthängning av sk skillade basister tekniskt, men trots att jag älskar U2 och diggar AC:s baslir så tycker jag inte han är en vansinnigt begåvad basist.

Det finns ju trots allt en hel del "basgurus" som är med i alla tidningar och har massa sponsoravtal osv, men som större delen av oss här ratar totalt.
Många som är som idoler för yngre basister men som kanske egentligen knappt kan lira bas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det blir alltid lite märkligt med diss-trådar...
Roligare att hissa! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:
Le Contrebasse skrev:Adam Clayton kanske . .
Eller är han känd för att han är kass ?

Adam Clayton är känd för att han är med i världens största rockband. Punkt.
Tror inte det är någon som anser Adam att vara någon särskilt begåvad basist och därför knappast överskattad.

Håller inte med. Adam Clayton är ingen speciellt skicklig musiker, men jag tycker absolut att hans basspel är en viktig del av U2:s stil. Jag gillar honom mycket.

EDIT: såg nu att jag bara sa exakt samma sak som Johannes.
Jag håller med, som du kanske såg i mitt inlägg strax före ditt.
Jag gillar också honom, men för den skulle så tycker jag inte att han är något unikum på att lira bas, som sagt, visst bidrar han en hel del till u2:s sound, men jag tycker resterande bandmedlemmar bidrar mer än AC.

Så, ja, vi menade egentligen precis samma sak.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
Jag håller med, som du kanske såg i mitt inlägg strax före ditt.
Jag gillar också honom, men för den skulle så tycker jag inte att han är något unikum på att lira bas, som sagt, visst bidrar han en hel del till u2:s sound, men jag tycker resterande bandmedlemmar bidrar mer än AC.

Så, ja, vi menade egentligen precis samma sak.

Men jag tycker på riktigt att AC bidrar åtminstone lika mycket till U2:s sätt att låta som Larry Mullen. Han har ett eget sätt att svänga och spela vilket faktiskt gör honom ganska så oumbärlig för U2.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:Det finns ju trots allt en hel del "basgurus" som är med i alla tidningar och har massa sponsoravtal osv, men som större delen av oss här ratar totalt.
Många som är som idoler för yngre basister men som kanske egentligen knappt kan lira bas.
Lika bra att avluta fredagen "in flames"..

Syftar du till de som inte nöjer sig med att spela safe 100% av sitt aktiva spelande utan "ventures out" lite??

Som du säkert vet så är det många "kids-idoler" som skulle älska att bli inhyrda för det spontana "komp" gigget.. men som, på grund av sin framtoning, aldrig får de samtalen..

På allvar.. tror du att (nu ska vi hitta en riktig "gitarrist" som spelar bas) låt säga: Wooten skulle ha problem med att spela med U2??
Med risk för att bli överöst med svärord och spåttande... Han skulle ha lika stora problem som Darryl Jones hade med Stones..

Inget ont om AC.. älskar låtarna.. med det finns fler som kan läsa av en klocka.. (försöker att inte använda engelska: "more people can tell time you know..")

Tack och förlåt..

Edit:
bootsy skrev:Men jag tycker på riktigt att AC bidrar åtminstone lika mycket till U2:s sätt att låta som Larry Mullen. Han har ett eget sätt att svänga och spela vilket faktiskt gör honom ganska så oumbärlig för U2.
Du måste skämta?? Right??
Senast redigerad av Liten den fre 08 feb 2008, 15:43, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

jag tycker Cliff Burton suger relativt stenhårt faktiskt... Å andra sidan önskar jag honom inte okänd eftersom att jag vet att det finns många som dyrkar honom och musiken han gjorde och skulle bli lessna om han blev okänd, och jag vill inte göra nån jag inte har nåt emot lessen, alltså önskar jag honom inte okändhet! MEN HAN SUGEN ÄNDÅ!!!!IMHO
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev: På allvar.. tror du att (nu ska vi hitta en riktig "gitarrist" som spelar bas) låt säga: Wooten skulle ha problem med att spela med U2??
Med risk för att bli överöst med svärord och spåttande... Han skulle ha lika stora problem som Darryl Jones hade med Stones..
På allvar. Ja.

Och jämförelsen med Darryl Jones är inte speciellt relevant: DJ är i grund och botten betydligt mer av en skicklig (sic!) kompmusiker än vad Wooten någonsin varit. Och Stones är väldigt inspirerade av soul och blues - han passar egentligen rätt så bra i deras komp.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:
Jag håller med, som du kanske såg i mitt inlägg strax före ditt.
Jag gillar också honom, men för den skulle så tycker jag inte att han är något unikum på att lira bas, som sagt, visst bidrar han en hel del till u2:s sound, men jag tycker resterande bandmedlemmar bidrar mer än AC.

Så, ja, vi menade egentligen precis samma sak.

Men jag tycker på riktigt att AC bidrar åtminstone lika mycket till U2:s sätt att låta som Larry Mullen. Han har ett eget sätt att svänga och spela vilket faktiskt gör honom ganska så oumbärlig för U2.
Absolut.
JAG tycker dock nog att Larry Mullen bidrar mer, men det är ganska jämnt om man säger så... Men tänk er New Years Day utan AC... det skulle inte funka...

U2 skulle bil kattbajs om någon av dem slutade tycker jag, antar att när någon av dem hoppar av är den dagen då U2 upphör, det går liksom inte att ta in någon annan känns det som...
Ska vara Pino Palladion då......

















NOOOOOT!!!!!!!!!!!






Tror att U2:s speciella sound härrör mycket från när de började lira, ingen av dem kunde ju typ spela egentligen när de satte igång efter vad jag förstått så de har ju liksom skapat sitt sätt att spela, vilket många förstås gör... men inte lyckas lika bra som u2....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
bootsy skrev:Men jag tycker på riktigt att AC bidrar åtminstone lika mycket till U2:s sätt att låta som Larry Mullen. Han har ett eget sätt att svänga och spela vilket faktiskt gör honom ganska så oumbärlig för U2.
Du måste skämta?? Right??
Jag är lika allvarlig som ett restskattebesked.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ta ett band som Little Mike & the sweet soul music band.
Säkerligen inte så superknepiga basinsatser på många av låtarna.
Lasse Wellander spelade bas live när Mike Watson hade mer framträdande sångnummer.
Det var skilnad som att vända på en hand de låtar som Mike spelade bas.
Tamt stelt och tråkigt när Wellander spelade och ett grymt häng och sväng på de låtar Mike spelade.
Nu är han förvisso gitarist.....men ändock.

Jag förstår inte riktigt din poäng, Anders, men jag misstänker att du menar att spela "enkelt" är ju inte svårt.
Jag menar isf att du har fel.

Det handlar om timing, häng..
Som ngn sa...det är inte tonerna du spelar som avgör om det svänger,
det är vad som händer emellan dem.
Senast redigerad av Geddan den fre 08 feb 2008, 15:48, redigerad totalt 2 gång.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev: U2 skulle bil kattbajs om någon av dem slutade tycker jag, antar att när någon av dem hoppar av är den dagen då U2 upphör, det går liksom inte att ta in någon annan känns det som...
Just så!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Visste ni att Buckethead hade audition hos RHCP när John Frusciante slutade? Vore spännande att se ett rhcp album med honom också! Folk var nog rätt tvivelaktiga mot att Dave Navarro gick med RHCP, men det gick finfint!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten: Det är väl inte så konstigt om en teknikwankerbasist inte blir tillfrågad att lira med några som försöker lira musik som ett band?

Jag tror inte Wooten skulle klara av att lira Where the streets have no name utan att jag skulle kräkas...
Senast redigerad av blackparkas den fre 08 feb 2008, 15:57, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Med risk för att låta som någon som älskar victor wooten: Har ni nånsin hört Victor Wooten spela i ett sånt band?
Skriv svar