Din favoritbasist/idol?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

bassdude skrev:
basmartin skrev:*massa text*
sjukt. jag kollade din myspace. kände igen engborg-namet. kollade genom min telefonbok och visst var han där. men vem fan är detta nurå, tänkte jag. så såg jag hans johansson där också... och det är ju DEN hasse. min gamle "klasskompis" från gävle. har spelat massor med varann förr i tiden. var tyvärr flera år sen jag snackade med honom och ännu längre sen jag träffade han.

lite mer kuriosa: hasse tipsade mig en gång i tiden om en grym trummis. alltså fick jag numret till engborg.
Å fan, vad säger man, världen är liten? Hasse är en grymt trevlig och duktig kille, numera även farsa.

Men då har vi säkert fler gemensamma bekanta, känner några stycken som har pluggat i Gävle.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kim S skrev:
the_great_alfonzo skrev:Flea á la Red hot chili peppers
Har svårt att fatta varför Flea är så hypad. Man ser det överallt. Är han verkligen så bra eller gör han bara vad han ska i sitt sammanhang? Kan inte påstå att jag lyssnat så mycket på RHCP men jag vet inte, känns lite dussinbasist. Inte för att jag personligen kanske skulle fixa det bättre, men ändå, om man nämner honom som största idol? Ge mig tips på några grymma spår så får vi se vad det går för.

Jag skulle ALDRIG kalla Flea för en dussinbasist...!
Han gör det han ska, och mer där till och nästan inget är det man förväntar sig...!

Jag håller absolut inte med om att han är överskattad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

Jag är ett enormt stort fan av Chris Wolstenholme från Muse

http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Wolstenholme <-- Lite Wiki-info om prylar han spelar på/med.

Jag läste att han ofta kör på en Pedulla bas, jag har själv aldrig hört talas om märket men det verkar intressant. Någon som känner till dessa basar?

Tycker han är innovativ(ur mitt perspektiv iallafall) och väldigt intressant att lyssna på.

Även Incubus gamla bassist Alex Katunich är en favorit. Han får alltid till ett bra ljud och ett flow i sitt spelande som fungerar oerhört bra till Incubus sound. Har inte hört så mycket från den nya.

För att ta en lite äldre bassist får jag nog dra till med Entwhistle, som för min del är 'the man' när det kommer till spelande. En legend enligt mig, som ändrade hela basvärlden(i mina ögon/öron). Första gången jag satte 'My generation' för åratal sedan blev jag överlycklig och kände att jag faktiskt kunde ta del av basvärlden.
Senast redigerad av Tom den tis 22 maj 2007, 10:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tror det heter Pedulla. Boutique-märke, stort under 90-talet....numer vet jag inte hur många man brukar se. Tror det "äldre" gardet här har bättre koll på dem; Bean?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Tom
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 17:52
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Tom »

Just det, Pedulla. Tänk så fel det kan bli :P
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tom skrev: Jag läste att han ofta kör på en Pedulla bas, jag har själv aldrig hört talas om märket men det verkar intressant. Någon som känner till dessa basar?


Ganska små basar som inte kändes så vansinnigt överväldigande spännande att lira på.
När jag prenumererade på Bass Player för måååånga år sedan så tyckte jag att Pedulla måste vara "skiten", så när jag dreglade på en på Bass Centre så blev jag lite missnöjd. Bra instrument rakt igenom, men inget för mig.
Lite lika som Alembic, hur coola som helst, men inget för mig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det är naturligtvis en fråga om personligt tycke och smak, men jag säger precis tvärtom...Pedulla är riktigt bra basar och fantastiska att spela på.

Jag vill t o m påstå att Pedulla tillverkar marknadens bästa bandlösa basar (Pedulla Buzz/Pentabuzz).

edit: mikke-> "äldre gardet"...hrrrmmmpff...hehe ja det är väl lika bra att inse att så är fallet :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev:
Kim S skrev:
the_great_alfonzo skrev:Flea á la Red hot chili peppers
Har svårt att fatta varför Flea är så hypad. Man ser det överallt. Är han verkligen så bra eller gör han bara vad han ska i sitt sammanhang? Kan inte påstå att jag lyssnat så mycket på RHCP men jag vet inte, känns lite dussinbasist. Inte för att jag personligen kanske skulle fixa det bättre, men ändå, om man nämner honom som största idol? Ge mig tips på några grymma spår så får vi se vad det går för.

Jag skulle ALDRIG kalla Flea för en dussinbasist...!
Han gör det han ska, och mer där till och nästan inget är det man förväntar sig...!

Jag håller absolut inte med om att han är överskattad.
OK, det är kanske lite starkt att säga dussinbasist... Vad gäller hypen så kanske jag färgats av forum i olika basistgrupper på last.fm. Varenda snorunge säger typ FLEA, FLEA, FLEA!!! (Och victor wooten) Man börjar ju undra om det är en attitydgrej och en fascination mest på grund av att det är spektakulärt eller om det faktiskt är ren klass. Lite suspekt. Men som sagt, jag har inte lyssnat in mig ordentligt, kan mycket väl ta tillbaks det om ett tag.
gäst

Inlägg av gäst »

Garry Gary Beers - INXS
Akta er, slapmuppar, där smäller det...!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kim S skrev:
OK, det är kanske lite starkt att säga dussinbasist... Vad gäller hypen så kanske jag färgats av forum i olika basistgrupper på last.fm. Varenda snorunge säger typ FLEA, FLEA, FLEA!!! (Och victor wooten) Man börjar ju undra om det är en attitydgrej och en fascination mest på grund av att det är spektakulärt eller om det faktiskt är ren klass. Lite suspekt. Men som sagt, jag har inte lyssnat in mig ordentligt, kan mycket väl ta tillbaks det om ett tag.
Ja, det var lite VÄL starkt att säga dussinbasist :D

Det är kanske egentligen inte så spektakulärt, det är bara att när man började lyssna på RHCP i början av 90-talet så fanns det då inget liknande tyckte då jag.
Och se´n när grungen började komma så var det ju döden...
RHCP fortsatte att lira sin funk/punk/psycho-rock och Flea fortsatte leverera schyssta lines.

När det gäller Wooten så tycker jag att hypen är underlig.
Asså, han är en jätteduktig basist. Men vem orkar stå i 2 timmar och lyssna på en sådan??

Flea däremot, han kör ju tillsammans med RHCP och axlar en stor del av helhetsbegreppet där, han kanske inte gör några extrema prylar egentligen, men det svänger - och det låter schysst tillsammans m andra instrument samt sång... till skillnad mot Wooten... som säkert kanske också skulle kunna spela i ett band men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Owe Almgren i Göteborg är enligt mig en av de bästa och coolaste elbasisterna.

Word! (som vi inom hiphopgenerationen säger. dvs alla som är födda efter 1940)
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev:
Flea däremot, han kör ju tillsammans med RHCP och axlar en stor del av helhetsbegreppet där, han kanske inte gör några extrema prylar egentligen, men det svänger - och det låter schysst tillsammans m andra instrument samt sång...
Ja, det är ju det som är viktigt och det en basist ska göra. Det är därför jag diggar Paul Jackson så mycket. Men det är klart. Herbie Hancock och RHCP spelar ju rätt skilda genrer :lol: Kanske är fråga om det mer, att jag inte lyssnar så mycket på rock/punk.

Förresten, för att elakt hälla lite mer bensin på elden - innebär inte konceptet punk att man inte egentligen är speciellt bra på att spela men gör det ändå, med attityd? Ursprungligen? Alla punkrockare kanske lärde sig till slut och körde vidare?

*duckar för alla punkmusiker på forumet* :D
gäst

Inlägg av gäst »

Kim S skrev: Förresten, för att elakt hälla lite mer bensin på elden - innebär inte konceptet punk att man inte egentligen är speciellt bra på att spela men gör det ändå, med attityd? Ursprungligen? Alla punkrockare kanske lärde sig till slut och körde vidare?

*duckar för alla punkmusiker på forumet* :D
Jag har lyssnat på punk i hela mitt liv och även spelat en hel del punk även om det var länge sedan och jag kan inte annat än att hålla med. Det är svårt att som punkband fortsätta att spela punk år ut och år in pga att man blir bättre på sitt instrument. London Calling-plattan med Clash är ett bra exempel. Det låter ju inte punk alls. Det är en svinbra platta men är det punk? Hade den kallats punk om den spelats in som debutplatta av något annat band? Jag tror inte det men eftersom det var punkbandet Clash som släppte den och de redan var etablerade som punkband så kallas även London Calling for punkklassiker. Samma med Ebba Gröns tredje, den låter betydligt mer Stones eller Springsteen än Sex Pistols.
Kul att du skrev detta inlägg just nu, jag stod precis och tänkte på hur mycket jag vill starta ett punkband men jag tror ingen av mina musikerpolare skulle klara av att göra det bra, de är helt enkelt för duktiga. Kanske om man spelar vänsterhänt fast man är högerhänt, då har man köpt ytterligare några punk-år...

Take it, Dee Dee! One - two - three - four...
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Johannes skrev: Kanske om man spelar vänsterhänt fast man är högerhänt, då har man köpt ytterligare några punk-år...
HAHAHA :D

Amen skönt, då har jag inte missat konceptet i alla fall... :wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Att jag har flea som största idol är nog inte bara för honom som bassist, det är det ju förstås också, men det är det att jag älskar musiken så FETT hårt! Och det är ju det att han är en av dom som skapar musiken, fast isåfall kan jag ju lika gärna säga att john frusciante är min favoritgitarrist, men det är han inte. Men om man lyssnar på dom gamla albumen i synnerhet, mothers milk och liknande, så akan man ju inte låta bli att gilla det! Och one hot minute också för den delen, som aeroplane basen, grymt skön... Sen finns det ju get up and jump, blackeyed blonde och liknande, basen i dom e så sjukt grym och annorlunda och cool! Det är inget speciellt, vem som helst i stort sett klarar väl av att spela dom, mer eller mindre, men nu tappade jag bort mej här och vet inte vad jag ska skriva... :roll: Men det är nog också en del för att det var Flea som drog upp mej från gitarrspelarträsket in i basvärlden. Såg en video på youtube där han slappade och tänkte, OJ han är kung LUGNT bäst i världen när han spelar så snabbt!! Då var jag förstås ung(förra sommaren :roll: ) och oerfaren, så så tänker jag apselut inte längre... Men iallafall så bestämde jag mej för att lära mej en sån låt, så jag började spela lite get up and jump, och sen blev det fler och flerochflerochfler... Så var jag fast i basen :D
Men en annan basidol jag kom på u är Jerry Hansson, Ingen känd nisse, men min farsas kompis. Han är grymt bra fakitskt! Kan slappa hur groovy som helst och spela hur fint som helst på sin bandlösa, helt underbart... :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:jag stod precis och tänkte på hur mycket jag vill starta ett punkband men jag tror ingen av mina musikerpolare skulle klara av att göra det bra, de är helt enkelt för duktiga. Kanske om man spelar vänsterhänt fast man är högerhänt, då har man köpt ytterligare några punk-år...
Byt instrument! Själv spelar jag trummor i punkbandet Runka Till Radion och det låter faan inte duktigt...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Kim S skrev:
Har svårt att fatta varför Flea är så hypad. Man ser det överallt. Är han verkligen så bra eller gör han bara vad han ska i sitt sammanhang? Kan inte påstå att jag lyssnat så mycket på RHCP men jag vet inte, känns lite dussinbasist. Inte för att jag personligen kanske skulle fixa det bättre, men ändå, om man nämner honom som största idol? Ge mig tips på några grymma spår så får vi se vad det går för.

Jag skulle ALDRIG kalla Flea för en dussinbasist...!
Han gör det han ska, och mer där till och nästan inget är det man förväntar sig...!

Vad gäller hypen så kanske jag färgats av forum i olika basistgrupper på last.fm. Varenda snorunge säger typ FLEA, FLEA, FLEA!!! (Och victor wooten) .[/quote]

JA det där håller jag erkligen med om!! Speciellt på youtube.. ÖVerallt är det folk som jämför alla basister med flea... Åooouuuhhh så jobbigt... Varför jämföra basister, det är väl bara att lyssna och uttrycka sin åsikt, utan att nämna nån annan basist. Extra löjligt är det när folk bråkar på youtube om vem som är bästa basisten... Yuck
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:jag stod precis och tänkte på hur mycket jag vill starta ett punkband men jag tror ingen av mina musikerpolare skulle klara av att göra det bra, de är helt enkelt för duktiga. Kanske om man spelar vänsterhänt fast man är högerhänt, då har man köpt ytterligare några punk-år...
Byt instrument! Själv spelar jag trummor i punkbandet Runka Till Radion och det låter faan inte duktigt...
HAHAHAHA!!!! Herregud!! Ja döör!!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Såna planer har vi också. Vi ska ha ett synthband. Tre syntar och ett eltrummset. Jag ska spela synth :D Våran trummis ska spela synth och sjunga. Våran sologitarrist ska spela synth med coola synthsolon. Och våran sångare ska köra eltrummor (han kan i princip bara köra tvåtakt och kommer bort sig varje gång han gör ett fill).
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Svarte_Jack skrev:Såna planer har vi också. Vi ska ha ett synthband. Tre syntar och ett eltrummset. Jag ska spela synth :D Våran trummis ska spela synth och sjunga. Våran sologitarrist ska spela synth med coola synthsolon. Och våran sångare ska köra eltrummor (han kan i princip bara köra tvåtakt och kommer bort sig varje gång han gör ett fill).
Åh helvete va kul!!! Spela in!! Skicka!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Appropå svenska basister


Det finns säkert mer uppenbara exempel men jösses Georg Riedel är tamejfan inte att leka med på Jan Johanssons "Jazz på svenska". Hela den plattan är ju klockren.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Riedel kommer från Tjeckien
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

ferm skrev:Riedel kommer från Tjeckien
Då kan vi ju strunta i min post.... men ändå, klart bra :)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Skitbra
För många basar är inte nog
Gäst

Inlägg av Gäst »

ferm skrev:Skitbra
Vem? Vad?

*edit* jaha, Riedel.
Senast redigerad av Gäst den tis 22 maj 2007, 23:19, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar