Håkan Hellström (!)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Äsch det är ju en generationsgrej det där, jag gissar att brytpunkten för HH fans går någonstans runt 35 med ett och annat undantag. Finns ju hur många som helst "dåliga" sångare i tidigare generationer som höjts till skyarna. Hur många 30-40 talister tycker att Ulf Lundell sjunger bra? Eller Bob Dylan? Hur många var det inte som totaldissade Elvis när han kom för "att han bara skrek och vickade på höfterna" Herrejösses han kunde ju inte sjunga!

Nej, jag gillar inte Håkan H och ja, jag är över 35.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:Kolla in senaste plattan. Ganska annorlunda mot det han gjort tidigare. Eller annorlunda jämfört med singelhitsen kanske jag borde säga, jag har egentligen bara lyssnat på senaste albumet.

http://open.spotify.com/album/48DWHexWGB2RwiGYy0lQ89
Jag har väl bara hört titelspåret, vilket är vansinnigt enerverande...

Men vad är det egentligen som gör att så många gillar honom så extremt mycket?
Man kan ju konstatera att han inte är nån stor sångare, traditionellt sett i alla fall.
Han kan ju snickra ihop ganska engagerande texter och har bra poplåtskänsla, men det är det ju många som har. VARFÖR blev just han så stor?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:Jag har väl bara hört titelspåret, vilket är vansinnigt enerverande...

Men vad är det egentligen som gör att så många gillar honom så extremt mycket?
Man kan ju konstatera att han inte är nån stor sångare, traditionellt sett i alla fall.
Han kan ju snickra ihop ganska engagerande texter och har bra poplåtskänsla, men det är det ju många som har. VARFÖR blev just han så stor?
Av samma anledning som Ulf Lundell. Tror jag. han var väl först med att sjunga "dåligt" på just det sättet och det tilltalade en generation fans.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:När det gäller just Håkan Hellström så förstår jag att det i vissa kretsar svider lite att han har blivit så stor. Det är självklart svårt att förstå vad som är så bra med honom om man bara gillar sångare som har "en jävla pipa".

Så är det nog.
För min egen del har jag inte riktigt gillat hans musikstil överhuvudtaget.
Svensk trams-pop som HH och en del andra är så otroligt tråkigt tycker jag.

Men jag måste säga att jag såg nå´n livegrej med HH på tv, var väl bara en låt tror jag, men då var det faktiskt rätt bra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:Äsch det är ju en generationsgrej det där, jag gissar att brytpunkten för HH fans går någonstans runt 35 med ett och annat undantag. Finns ju hur många som helst "dåliga" sångare i tidigare generationer som höjts till skyarna. Hur många 30-40 talister tycker att Ulf Lundell sjunger bra? Eller Bob Dylan? Hur många var det inte som totaldissade Elvis när han kom för "att han bara skrek och vickade på höfterna" Herrejösses han kunde ju inte sjunga!

Nej, jag gillar inte Håkan H och ja, jag är över 35.
Fast Dylan var ju "först" och dessutom ganska politisk.
Han låg i tiden.
Lundell gjorde väl rätt tidigt en "grej" av att "fyllsjunga".
Han var ju liksom Dylan "poet och författare, inte sångare".
Elvisgrejen var väl mer moralpanik, jag tror vem som helst hade blivit dissad som tidig rocksångare.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:
TDHP skrev:Jag har väl bara hört titelspåret, vilket är vansinnigt enerverande...

Men vad är det egentligen som gör att så många gillar honom så extremt mycket?
Man kan ju konstatera att han inte är nån stor sångare, traditionellt sett i alla fall.
Han kan ju snickra ihop ganska engagerande texter och har bra poplåtskänsla, men det är det ju många som har. VARFÖR blev just han så stor?
Av samma anledning som Ulf Lundell. Tror jag. han var väl först med att sjunga "dåligt" på just det sättet och det tilltalade en generation fans.
Jo visst, men nu har det gått 10 år, dom som var unga då är det inte längre och samma kritiker som hyllade honom då gör det fortfarande.
Vad är det jag missar?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
Johannes skrev:Kolla in senaste plattan. Ganska annorlunda mot det han gjort tidigare. Eller annorlunda jämfört med singelhitsen kanske jag borde säga, jag har egentligen bara lyssnat på senaste albumet.

http://open.spotify.com/album/48DWHexWGB2RwiGYy0lQ89
Jag har väl bara hört titelspåret, vilket är vansinnigt enerverande...
Hade inte hört det och lyssnade nu.
FY LÖKEN vad dåligt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:
Svensson skrev:Äsch det är ju en generationsgrej det där, jag gissar att brytpunkten för HH fans går någonstans runt 35 med ett och annat undantag. Finns ju hur många som helst "dåliga" sångare i tidigare generationer som höjts till skyarna. Hur många 30-40 talister tycker att Ulf Lundell sjunger bra? Eller Bob Dylan? Hur många var det inte som totaldissade Elvis när han kom för "att han bara skrek och vickade på höfterna" Herrejösses han kunde ju inte sjunga!

Nej, jag gillar inte Håkan H och ja, jag är över 35.
Fast Dylan var ju "först" och dessutom ganska politisk.
Han låg i tiden.
Lundell gjorde väl rätt tidigt en "grej" av att "fyllsjunga".
Han var ju liksom Dylan "poet och författare, inte sångare".
Elvisgrejen var väl mer moralpanik, jag tror vem som helst hade blivit dissad som tidig rocksångare.
Jo men grejen är ju lite det samma, jag jämför inte Uffe, Håkan och Elvis som sångare, absolut inte men jag tror att det gemensamam är att de blir nån sorts "sin generations" sångare på nåt sätt. Det finns ju rätt många sångare genom tiderna som har en trogen skara fans men som dissats rätt rejält av andra, tex Dylan, Uffe, Shane MacGowan, Tom Petty, Nick Cave, Steve Earle m. fl. Ang. Elvis så tror jag inte att det var enbart moralpanik, det var ju andra etablerade sångare och musiekr som sågade han just för sångstilen.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Tramspop... Jag vet inte hur jag ska bemöta ett sånt uttalande utan att säga något elakt. Det du kallar tramspop är det jag kallar musik.. Tänk på det...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad kritikerna tycker är väl ändå helt oviktigt?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Håkan är en unik kraft i svensk pop - i mina öron en av de största vi haft sedan Pughs första skivor.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

TDHP skrev:Jag har lite svårt att fatta varför han ha blivit så oproportionerligt stor som han har.
Oftast när det blir så där så kommer det ju nån som fyller en plats där det för närvarande saknades nån som folk har behov av, men 10 år senare så är ju fan hela kritikerkåren enad om att han är guds gåva till mänskligheten. Skumt.

Ungefär som Jakob Hellmans grymt överreklamerade enda platta som gång efter gång blir vald till den bästa svenska nånsin.

Eller John Holm...
Finns rätt många såna där "ikoner" som jag inte riktigt begriper.
Oj, där fick du med tre (inkl HH då) av de jag ser som de bästa poplåts-snickarna i Sverige på ett bräde ;)
peter_s skrev:Jag kan bara, än en gång, konstatera att Broder Daniel (i sina olika inkarnationer) var ett riktigt, riktigt bra band.
Amen.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Så, håller min teori? Broder Daniel och HH, hur gamla är de som hissar resp. dissar dem? :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:Tramspop... Jag vet inte hur jag ska bemöta ett sånt uttalande utan att säga något elakt. Det du kallar tramspop är det jag kallar musik.. Tänk på det...

Klart tramspop är musik, ingen har väl sagt något annat?

Varför ska man brusa upp för att någon dissar en musikstil?

"Saknade te havs" var helt ok förresten!
Mysig sak!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Svensson skrev:Så, håller min teori? Broder Daniel och HH, hur gamla är de som hissar resp. dissar dem? :D
Jag fyller snart 40 så i mitt fall spricker det. Men det är klart att förgubbning i största allmänhet ligger bakom förutfattade meningar gällande i princip vad som helst.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Så, håller min teori? Broder Daniel och HH, hur gamla är de som hissar resp. dissar dem? :D

Jag dissar, jag är 31.

Men nya skivan verkar skilja sig en hel del mot tidigare alster, har dock bara lyssnat på 3-4 låtar ännu...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

mikkejohansson skrev:
TDHP skrev:Jag har lite svårt att fatta varför han ha blivit så oproportionerligt stor som han har.
Oftast när det blir så där så kommer det ju nån som fyller en plats där det för närvarande saknades nån som folk har behov av, men 10 år senare så är ju fan hela kritikerkåren enad om att han är guds gåva till mänskligheten. Skumt.

Ungefär som Jakob Hellmans grymt överreklamerade enda platta som gång efter gång blir vald till den bästa svenska nånsin.

Eller John Holm...
Finns rätt många såna där "ikoner" som jag inte riktigt begriper.
Oj, där fick du med tre (inkl HH då) av de jag ser som de bästa poplåts-snickarna i Sverige på ett bräde ;)
Verkligen. Tre av de finaste.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

<-- 33 - spricker iallafall..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

mikkejohansson skrev: Oj, där fick du med tre (inkl HH då) av de jag ser som de bästa poplåts-snickarna i Sverige på ett bräde ;)
Kom ihåg att Lasse tyckte Minnah var bäst i Idol också! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hmm om jag justerar till 30 från 35 så kanske det stämmer bättre ;).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag tycket vi ska dra in kent i det här tjötet också..
Det här är bara jantetrams, inget annat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:Jag tycket vi ska dra in kent i det här tjötet också..
Det här är bara jantetrams, inget annat.
Vad har jante med saken att göra!?
Varför kan man bara inte få ha en avvikande åsikt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag DISSAR ingen av de ovan nämnda, jag förstår väl bara inte riktigt det odelade hyllandet av dem. Samt varför man ofta anses som dum i huvudet om man inte stämmer in i hyllningskören.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
macahan skrev:Jag tycket vi ska dra in kent i det här tjötet också..
Det här är bara jantetrams, inget annat.
Vad har jante med saken att göra!?
Varför kan man bara inte få ha en avvikande åsikt?
Precis. Det är ju så avvikande att "riktiga" musiker tycker att Håkan är sämre än hundbajs under skorna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

blackparkas skrev:
mikkejohansson skrev: Oj, där fick du med tre (inkl HH då) av de jag ser som de bästa poplåts-snickarna i Sverige på ett bräde ;)
Kom ihåg att Lasse tyckte Minnah var bäst i Idol också! :D
Nä, jag tyckte att av de tre som var kvar på slutet så borde hon vinna, vilket inte är riktigt samma sak. Alla tre gjorde en eller ett par bra framträdanden, men ingen av dem är speciellt bra tycker jag.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar