Håkan Hellström (!)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag är 33 (i morrn) och gillar BD, HH, John Holm, Jakob Hellman, Eldkvarn, Kent (i alla fall de tidiga skivorna) och en MASSA andra taskspelare och falsksångare.

Och igen -jättejättejättemånga högskolepoäng i musik. Så det så.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:Jag DISSAR ingen av de ovan nämnda, jag förstår väl bara inte riktigt det odelade hyllandet av dem. Samt varför man ofta anses som dum i huvudet om man inte stämmer in i hyllningskören.
Det kvittar väl vad du dissar, den som älskar det du dissar kommer att tycka att du är ett drygo. Det har inget med Håkan Hellström att göra, det är samma med alla artister men eftersom Håkan har lika många fans som alla andra artister tillsammans så kommer det givetvis mer klagomål om du hackar på honom jämfört med om någon steker t.ex. Budgie som ingen förutom du och jag känner till.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

macahan skrev:Jag tycket vi ska dra in kent i det här tjötet också..
Det här är bara jantetrams, inget annat.
Jag har nog liknande inställning till Kent faktiskt.
Bra låtar, bra produktioner, fruktansvärt irriterande sångare som många gånger gör det omöjligt att lyssna på! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

mikkejohansson skrev:Jag är 33 (i morrn) och gillar BD, HH, John Holm, Jakob Hellman, Eldkvarn, Kent (i alla fall de tidiga skivorna) och en MASSA andra taskspelare och falsksångare.

Och igen -jättejättejättemånga högskolepoäng i musik. Så det så.
Haha, Eldkvarn ska vi ju inte tala om!
Snacka om ett av Sveriges mest överreklamerade band med en "sångare" som låter som jag vet inte vad! :lol: Har ALDRIG fattat deras storhet heller!
Det finns egentligen bara en Eldkvarnlåt jag gillar, "Nere på klubben" från första plattan! Fast Carla har gjort en del balla låtar solo.

Och för att förtydliga: Det finns flera låtar med i stort sett alla dom där jag tycker är skitbra, jag fattar bara inte det förbehållslösa hyllandet av ALLT de gör.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

TDHP skrev:
peter_s skrev:Jag kan bara, än en gång, konstatera att Broder Daniel (i sina olika inkarnationer) var ett riktigt, riktigt bra band.
Hehe, jag som tycker att det är ännu ett överhypat skitband! :lol:
Det tyckte jag också ett tag. Jag gillade dem från första början (har första singeln i CD-hyllan någonstans), sedan tyckte jag att de blev för populära och därmed per automatik dåliga ( :roll: åt mitt elitistiska jag...), och sedan började jag gilla dem igen runt tiden för Fucking Åmål. Det var lite som att hitta hem.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:
TDHP skrev:Jag DISSAR ingen av de ovan nämnda, jag förstår väl bara inte riktigt det odelade hyllandet av dem. Samt varför man ofta anses som dum i huvudet om man inte stämmer in i hyllningskören.
Det kvittar väl vad du dissar, den som älskar det du dissar kommer att tycka att du är ett drygo. Det har inget med Håkan Hellström att göra, det är samma med alla artister men eftersom Håkan har lika många fans som alla andra artister tillsammans så kommer det givetvis mer klagomål om du hackar på honom jämfört med om någon steker t.ex. Budgie som ingen förutom du och jag känner till.
Jamen jag DISSAR ju egentligen inte allt, bara en del.
Det är just den där grejen som är konstig, gillar och hyllar man inte ALLT tex HH har gjort så är man dum i huvet, gubbe eller allmänt miffo. Skumt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår inte riktigt. Varje gång någon skriver något negativt om något, vare sig det gäller musik, basar, förstärkare eller religion så är det alltid några som går igång som bulldozrar och skäller och gapar men när dessa bulldozerpersoner dissar någon annans favoritmusik så verkar dom varje gång uppriktigt förvånade när den vars musik det just klagats på säger ifrån. Detta är för mig ett stort mysterium.
Gäst

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:
Johannes skrev:
TDHP skrev:Jag DISSAR ingen av de ovan nämnda, jag förstår väl bara inte riktigt det odelade hyllandet av dem. Samt varför man ofta anses som dum i huvudet om man inte stämmer in i hyllningskören.
Det kvittar väl vad du dissar, den som älskar det du dissar kommer att tycka att du är ett drygo. Det har inget med Håkan Hellström att göra, det är samma med alla artister men eftersom Håkan har lika många fans som alla andra artister tillsammans så kommer det givetvis mer klagomål om du hackar på honom jämfört med om någon steker t.ex. Budgie som ingen förutom du och jag känner till.
Jamen jag DISSAR ju egentligen inte allt, bara en del.
Det är just den där grejen som är konstig, gillar och hyllar man inte ALLT tex HH har gjort så är man dum i huvet, gubbe eller allmänt miffo. Skumt.
Det kvittar väl vad du dissar, den som älskar det du dissar kommer att tycka att du är ett drygo. Det har inget med Håkan Hellström att göra, det är samma med alla artister men eftersom Håkan har lika många fans som alla andra artister tillsammans så kommer det givetvis mer klagomål om du hackar på honom jämfört med om någon steker t.ex. Budgie som ingen förutom du och jag känner till.

Som sagt...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:Jag förstår inte riktigt. Varje gång någon skriver något negativt om något, vare sig det gäller musik, basar, förstärkare eller religion så är det alltid några som går igång som bulldozrar och skäller och gapar men när dessa bulldozerpersoner dissar någon annans favoritmusik så verkar dom varje gång uppriktigt förvånade när den vars musik det just klagats på säger ifrån. Detta är för mig ett stort mysterium.
Nu hänger jag inte med.
Är jag bulldozern i sammanhanget?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:
macahan skrev:Jag tycket vi ska dra in kent i det här tjötet också..
Det här är bara jantetrams, inget annat.
Vad har jante med saken att göra!?
Varför kan man bara inte få ha en avvikande åsikt?
Precis. Det är ju så avvikande att "riktiga" musiker tycker att Håkan är sämre än hundbajs under skorna.
Nu förstår jag inte.
Insinuerar du att jag skulle anse mig själv som en "riktig" musiker och att jag skulle tycka att HH inte skulle vara det?



Det är nå´t med HH och Kent som jag inte förstår.. Dels storheten och dels deras "fans" som inte kan ta att någon helt enkelt inte gillar dem...
Senast redigerad av blackparkas den tis 28 dec 2010, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
Johannes skrev:Jag förstår inte riktigt. Varje gång någon skriver något negativt om något, vare sig det gäller musik, basar, förstärkare eller religion så är det alltid några som går igång som bulldozrar och skäller och gapar men när dessa bulldozerpersoner dissar någon annans favoritmusik så verkar dom varje gång uppriktigt förvånade när den vars musik det just klagats på säger ifrån. Detta är för mig ett stort mysterium.
Nu hänger jag inte med.
Är jag bulldozern i sammanhanget?

Nja, det är väl ganska uppenbart att det är mig det handlar om även om Johannes inte verkar vilja gå rakt på sak.

Vart det varit någon bulldozer i den här tråden förstår jag dock inte.


EDIT:

Han skrev ju faktiskt "några" så jag antar att det är någon mer än jag som är en bulldozer...

Märk väl dock att jag uppfattar Kent/HH-hyllarna som bulldozers....
Ungefär som Lasse säger: Gillar man dem inte så förstår man inte och så är man dum i huvudet.
Senast redigerad av blackparkas den tis 28 dec 2010, 14:57, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

blackparkas skrev:
Det är nå´t med HH och Kent som jag inte förstår.. Dels storheten och dels deras "fans" som inte kan ta att någon helt enkelt inte gillar dem...
Jodå, De flesta av HH's och kents fans kan ta att alla inte gillar dem , men det finns några högröstade huliganfans* som inte kan ta det.

*/Huliganfan: en person som har lika osunt förhållande till en artist som fotbollsfirmorna har till sina fotbollslag
Senast redigerad av Daionsavage den tis 28 dec 2010, 15:02, redigerad totalt 1 gånger.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:Det är nå´t med HH och Kent som jag inte förstår....
+1! Jag har fruktansvärt svårt för sådan musik. Lika irriterande som radioreklam i bilen. Jag byter kanal fort som f*n.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:
blackparkas skrev:
macahan skrev:Jag tycket vi ska dra in kent i det här tjötet också..
Det här är bara jantetrams, inget annat.
Vad har jante med saken att göra!?
Varför kan man bara inte få ha en avvikande åsikt?
Precis. Det är ju så avvikande att "riktiga" musiker tycker att Håkan är sämre än hundbajs under skorna.
Nu förstår jag inte.
Insinuerar du att jag skulle anse mig själv som en "riktig" musiker och att jag skulle tycka att HH inte skulle vara det?
Nejdå, jag ville bara påpeka att Håkandissandet inte är speciellt "avvikande".
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev: Nejdå, jag ville bara påpeka att Håkandissandet inte är speciellt "avvikande".

Åhå.
Ja jag vet inte, jag känner mig rätt ensam oftast om att inte gilla honom, även om det märktes mer förut.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

blackparkas skrev:
bootsy skrev: Nejdå, jag ville bara påpeka att Håkandissandet inte är speciellt "avvikande".

Åhå.
Ja jag vet inte, jag känner mig rätt ensam oftast om att inte gilla honom, även om det märktes mer förut.
Nejdå, i mitt jazzband är det 3/4 som inte fattar heller, de är f ö över 50 allihop!

m a o: Du är en Gubbe! :poke:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Daionsavage skrev:
blackparkas skrev:
Det är nå´t med HH och Kent som jag inte förstår.. Dels storheten och dels deras "fans" som inte kan ta att någon helt enkelt inte gillar dem...
Jodå, De flesta av HH's och kents fans kan ta att alla inte gillar dem , men det finns några högröstade huliganfans* som inte kan ta det.

*/Huliganfan: en person som har lika osunt förhållande till en artist som fotbollsfirmorna har till sina fotbollslag
Ungefär som alla hundratals "Men jag tycker allt att det är dom som gillar Precision/Möbelbas (välj valfri) som gapar högst"-kommentarer.

Jag fattar inte hur det här kan bli en Håkan Hellström-grej. Det band som inte har en viss procent fans som säger ifrån när någon kallar bandets musik för skit har helt enkelt inga fans alls.

I Håkans fall handlar det om att han är gigantisk. Otroligt stor. Störst i Sverige bland svenska artister när det gäller sålda plattor och konsertbiljetter? Det innebär att antalet fans som försvarar honom i dessa diskussioner är mycket större än om diskussionen hade gällt ett annat band. Dessutom har populära band och artister ett större antal människor som avskyr deras musik jämfört med mindre populär artist. Gyllene Tider är väl ett bra exempel. Störst i Sverige men oj vad många som hatate dom. Resultatet blir såklart att när någon dissar Håkan Hellström så dyker det upp många som försvarar honom och då dyker det upp många som ger sig på dom som försvarat. Sedan är det igång. Precis som med Metallica.
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:
TDHP skrev:
Johannes skrev:Jag förstår inte riktigt. Varje gång någon skriver något negativt om något, vare sig det gäller musik, basar, förstärkare eller religion så är det alltid några som går igång som bulldozrar och skäller och gapar men när dessa bulldozerpersoner dissar någon annans favoritmusik så verkar dom varje gång uppriktigt förvånade när den vars musik det just klagats på säger ifrån. Detta är för mig ett stort mysterium.
Nu hänger jag inte med.
Är jag bulldozern i sammanhanget?

Nja, det är väl ganska uppenbart att det är mig det handlar om även om Johannes inte verkar vilja gå rakt på sak.

Vart det varit någon bulldozer i den här tråden förstår jag dock inte.


EDIT:

Han skrev ju faktiskt "några" så jag antar att det är någon mer än jag som är en bulldozer...

Märk väl dock att jag uppfattar Kent/HH-hyllarna som bulldozers....
Ungefär som Lasse säger: Gillar man dem inte så förstår man inte och så är man dum i huvudet.
Du har rätt. Jag menade nog mest dig, du brukar stå för merparten av den typen av situationer som jag beskrev även om det emellanåt dyker upp andra som beter sig likadant. Bulldozer kanske var ett felaktigt ordval men beteendet som beskrivs är ganska passande. Sorry, THDP, jag menade inte dig.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Daionsavage skrev: Nejdå, i mitt jazzband är det 3/4 som inte fattar heller, de är f ö över 50 allihop!

m a o: Du är en Gubbe! :poke:

Jo, jag har börjat känna det också..... :D


Johannes skrev:
Ungefär som alla hundratals "Men jag tycker allt att det är dom som gillar Precision/Möbelbas (välj valfri) som gapar högst"-kommentarer.

Jag fattar inte hur det här kan bli en Håkan Hellström-grej. Det band som inte har en viss procent fans som säger ifrån när någon kallar bandets musik för skit har helt enkelt inga fans alls.

I Håkans fall handlar det om att han är gigantisk. Otroligt stor. Störst i Sverige bland svenska artister när det gäller sålda plattor och konsertbiljetter? Det innebär att antalet fans som försvarar honom i dessa diskussioner är mycket större än om diskussionen hade gällt ett annat band. Dessutom har populära band och artister ett större antal människor som avskyr deras musik jämfört med mindre populär artist. Gyllene Tider är väl ett bra exempel. Störst i Sverige men oj vad många som hatate dom. Resultatet blir såklart att när någon dissar Håkan Hellström så dyker det upp många som försvarar honom och då dyker det upp många som ger sig på dom som försvarat. Sedan är det igång. Precis som med Metallica.

Är HH verkligen större än Kent, eller ja, större än Kent var?

Att fans inte nödvändigtvis försvarar sin "idol" med näbbar och klor behöver väl kanske inte betyda att det inte finns några fans.

Att man försvarar en artist eller musikstil är en sak, men att man dessutom idiotförklarar alla som tycker annorlunda känns lite onödigt bara.
Och det är väl DET som man reagerar på när man hamnar i dessa diskussioner.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Tramspop
Tramsmetal
Tramstrams
Så jäkla muppigt ordval..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:...Sorry, THDP, jag menade inte dig.
Hehe, det är lugnt!
Jag blir bara lite förvirrad ibland när jag inte riktigt har koll på vems tår jag trampar på!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nåja.
Jag kliver av här.
Har inte så mycket för att sitta och diskutera tramspop hela eftermiddagen och eftersom vi har några proffstyckare här i tråden så känns det som att jag som är glad amatör lika gärna kan kliva av eftersom en proffstyckare sällan kan ta åt sig av andras åsikter.


Enjoy!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:Tramspop
Tramsmetal
Tramstrams
Så jäkla muppigt ordval..

Sista inlägget:

Varför?

Det låter ju tramsigt och på låtsas i mina öron, varför får jag inte kalla det för vad jag tycker det låter som?
HH, Oskar Linnros och ett helt gäng till spelar pop som är lite fånig. Tramsig.
TYCKER JAG.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
macahan skrev:Tramspop
Tramsmetal
Tramstrams
Så jäkla muppigt ordval..

Sista inlägget:

Varför?

Det låter ju tramsigt och på låtsas i mina öron, varför får jag inte kalla det för vad jag tycker det låter som?
HH, Oskar Linnros och ett helt gäng till spelar pop som är lite fånig. Tramsig.
TYCKER JAG.
Oskar Linnros också?

Jag måste fråga dig Parkas, vilken popmusik tycker du är otramsig?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:

Är HH verkligen större än Kent, eller ja, större än Kent var?

Att fans inte nödvändigtvis försvarar sin "idol" med näbbar och klor behöver väl kanske inte betyda att det inte finns några fans.

Att man försvarar en artist eller musikstil är en sak, men att man dessutom idiotförklarar alla som tycker annorlunda känns lite onödigt bara.
Och det är väl DET som man reagerar på när man hamnar i dessa diskussioner.
Vet inte vem som är störst av Håkan och Kent, observera att jag skrev ett frågetecken. Det kan mycket väl finna ytterligare någon artist i samma klass som jag glömt men det är oviktigt, det viktiga är att Håkan är gigantisk i Sverige vilket innebär precis det jag skrev, dvs. att han har många som är beredda att försvara honom och angripa honom.

Finns det fans så finns det alltid en viss procent av dom som är beredda att försvara idolen med näbbar och klor, det är oundvikligt.

Humorn är stor när du hävdar att det känns onödigt att idiotförklara alla som tycker annorlunda då du gjort exakt det i hundratals, kanske tusentals inlägg här på PB senaste åren och det bara fortsätter. Roligt. Min dag blev lite ljusare och det kan behövas såhär i december. Tusen tack!
Skriv svar