Har Lemmy det bästa basljudet någonsin (eller åtminstone manligaste) eller tillhör ni dom som tycker att bas minsann inte ska vara distat utan hålla sig bakgrunden?
Jag själv anser att det är skönt att bassister som Flea, Lemmy och Les Claypool gör att man uppmärksammar basliret och framför allt bassisten lite mer
Dist e koolt, men jag håller inte med Lem om att allt under 100 Hz bara är av ondo. "It just rumbles", som han uttrycker det. Jag tycker han spelar kompgitarr mer än bas.
Så mina svar på din fråga blir:
Nej jag tycker INTE Lemmy har "det bästa basljudet någonsin (eller ... manligaste)"
och
Nej, jag tycker INTE att "bas minsann inte ska vara distat utan hålla sig bakgrunden".
dereborn skrev:Dist e koolt, men jag håller inte med Lem om att allt under 100 Hz bara är av ondo. "It just rumbles", som han uttrycker det. Jag tycker han spelar kompgitarr mer än bas.
Så mina svar på din fråga blir:
Nej jag tycker INTE Lemmy har "det bästa basljudet någonsin (eller ... manligaste)"
och
Nej, jag tycker INTE att "bas minsann inte ska vara distat utan hålla sig bakgrunden".
Jag kan hålla med om att det ibland kan låta mer som en gitarr än en bas, men det känns ändå skönt på något sätt att någon vågar spela det.
Lite dist är aldrig fel, men det ska ju vara med måtta!
Tycker Lemmy har anpassat sig lite... från -90 och framåt låter det rätt tungt och distat.
Kanonljud i mitt tycke (inte alla konserter tyvärr).
Det tidiga nasala "middiga" soundet passar bra till punk/rocknroll plattorna på 70-talet.
Tidigare med Hawkwind hade han ju å andra sidan vanligare rundare Rickbas ljud..
Motörhead skull kunna skippa gitarristen. Rätt onödig.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
anli skrev:Tycker Lemmy har anpassat sig lite... från -90 och framåt låter det rätt tungt och distat.
Kanonljud i mitt tycke (inte alla konserter tyvärr).
Det tidiga nasala "middiga" soundet passar bra till punk/rocknroll plattorna på 70-talet.
Tidigare med Hawkwind hade han ju å andra sidan vanligare rundare Rickbas ljud..
Motörhead skull kunna skippa gitarristen. Rätt onödig.
Ju äldre Lemmy blivit, desto mer distat känns hans basljud. Har det med åldern att göra månne?
Skippa gitarristen hade ju varit ett ofantligt snedsteg, vem ska då spela alla dessa smäcktande gitarrsolon med oändlig mängd wha-wha?
Är väll rätt så relativt. Att basen fyller sin funktion i en uppsättning e väll det som räknas kan jag tycka.
Hårt i ett läge kan ju vara as trött i andra.
Men favoiten för mig när det kommer till dist måste vara basljudet på Cult of luna - the beyond. jepp. det tycker jag e fräckt.
...men man får ju itne glömma mr Doug Pinnick häller å andra sidan...
richieroyale skrev:Har Lemmy det bästa basljudet någonsin (eller åtminstone manligaste) eller tillhör ni dom som tycker att bas minsann inte ska vara distat utan hålla sig bakgrunden?
Jag själv anser att det är skönt att bassister som Flea, Lemmy och Les Claypool gör att man uppmärksammar basliret och framför allt bassisten lite mer
Han har i alla fall det vårtigaste ljudet.
Tycker att både Flea och Lemmy suger rätt så hårt.
Flea är iofsg duktig men musiken är hemsk (IMO).
richieroyale skrev:Har Lemmy det bästa basljudet någonsin (eller åtminstone manligaste) eller tillhör ni dom som tycker att bas minsann inte ska vara distat utan hålla sig bakgrunden?
Jag själv anser att det är skönt att bassister som Flea, Lemmy och Les Claypool gör att man uppmärksammar basliret och framför allt bassisten lite mer
Han har i alla fall det vårtigaste ljudet.
Tycker att både Flea och Lemmy suger rätt så hårt.
Flea är iofsg duktig men musiken är hemsk (IMO).
Det var ju inte själva ljudet i sig vi pratade om när det gällde Flea, snarare det att han inte bara ligger på grundtonen. Sen handlar det ju mycket om att ha ett ljud som är anpassat till musiken och det har han ju hittat, även om de senaste två skivorna RHCP gjort är rätt tråkiga basmässigt
Både Lemmy & Flea var stora influenser för mig redan innan jag köpte min första bas. Jag skulle däremot inte försöka härma Lemmys basljud, det känns som att det skulle bli för uppenbart.
Finns en konsert från -82, inspelad under Motörheads kanadaturné, där basljudet borde blivit deporterat rakt av. Makalöst dåligt. Ljusår ifrån ljudet på No sleep..
Om man tänker på Lemmys sound som "Bas-ljud" så tycker jag det är fruktansvärt dåligt men det passar perfekt in i Motörhead. Sällan har man så skoj som på ett Motörhead gig
RolleHarris skrev:Om man tänker på Lemmys sound som "Bas-ljud" så tycker jag det är fruktansvärt dåligt men det passar perfekt in i Motörhead. Sällan har man så skoj som på ett Motörhead gig
Nej det håller jag med om, det hade inte passat in någon annanstans än just i Motörhead där det mesta är rätt opolerat men ändå så jävla bra!
Live tillhör Motörhead en av favoriterna, man vet vad man får och det är alltid jävligt bra och roligt
dereborn skrev:Dist e koolt, men jag håller inte med Lem om att allt under 100 Hz bara är av ondo. "It just rumbles", som han uttrycker det. Jag tycker han spelar kompgitarr mer än bas.
Så mina svar på din fråga blir:
Nej jag tycker INTE Lemmy har "det bästa basljudet någonsin (eller ... manligaste)"
och
Nej, jag tycker INTE att "bas minsann inte ska vara distat utan hålla sig bakgrunden".
Kommer ihåg att jag ogillade Lemmys så kallade basljud när jag först hörde Motörhead men så var jag på en spelning med dom tidigt 90-tal.
Tokbra ljud och efter att ha blivit överkörd av Lemmys köttkvarn till bas o röst var det bara att göra sej av med Trace-Elliot toppar, glömma allt med grafiska eqs o pedaler o börja om från början
Utan honom hade nog den musikaliska kartan varit så ruskigt mycket fattigare. Man kan liksom hitta folk från alla möjliga läger som kan relatera till Motörhead med ett leende på läpparna.