Tom Araya!

Prata om olika basister, kända som okända
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Tom Araya!

Inlägg av Lilldjuret »

Tänkte att jag skulle fortsätta med det här nu när vi har ångan uppe, kom över en youtube med "basspåret" till War Ensemble med Tom Araya...
Ja, vet inte vad jag ska säga. Tycker väl att det är en bravur att hinna med att sjunga och spela endel av deras låtar samtidigt, men... Det rättfärdigar väl inte det här?

http://www.youtube.com/watch?v=QmCMM5WD ... re=related
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Har aldrig gillar Tom Araya. Alls.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

ZoggeY skrev:Har aldrig gillar Tom Araya. Alls.
+ många
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Hajar inte vitsen med att sola en bas från en inspelning. Det skulla vara för att lyssna på själva basljudet. Det som är viktigt är att det låter bra med resten av bandet, inte hur basen låter ensam.
Seasons var min favoritskiva under flera år. Har aldrig reflekterat över otight bas.

Gnäll gnäll gnäll
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

maxoges skrev:Hajar inte vitsen med att sola en bas från en inspelning. Det skulla vara för att lyssna på själva basljudet. Det som är viktigt är att det låter bra med resten av bandet, inte hur basen låter ensam.
Seasons var min favoritskiva under flera år. Har aldrig reflekterat över otight bas.

Gnäll gnäll gnäll
+ massor!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Var säker på att detta var ett bassolo?? brukar låta såhär om alla instrument när det är dax..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

maxoges skrev:Hajar inte vitsen med att sola en bas från en inspelning. Det skulla vara för att lyssna på själva basljudet. Det som är viktigt är att det låter bra med resten av bandet, inte hur basen låter ensam.
Seasons var min favoritskiva under flera år. Har aldrig reflekterat över otight bas.

Gnäll gnäll gnäll
Jag lyssnade inte ens på klippet. Jag bara plussade på att jag inte gillar snubben :)
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Var väl inget konstigt med det här? Makes no sense utan resten av musiken förstås men annars så lät det väl ok.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

tycker personligen inte om karln.. och slayer va bland det tristaste jag sett live.. åkte på en konsert i sthlm förrut med mastodon/slipknot/slayer.. folk gick hem efter slipknot eftersom slayer va så förbannat trista..

detta bas spår är inte alls så tokigt dock.. låter ju inte tårta out of context kanske men det e mest musikstilen som sådan.. handlar ju mestadels om att bära upp via grundton så resten kan göra annat..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

johnne skrev:tycker personligen inte om karln.. och slayer va bland det tristaste jag sett live.. åkte på en konsert i sthlm förrut med mastodon/slipknot/slayer.. folk gick hem efter slipknot eftersom slayer va så förbannat trista..

detta bas spår är inte alls så tokigt dock.. låter ju inte tårta out of context kanske men det e mest musikstilen som sådan.. handlar ju mestadels om att bära upp via grundton så resten kan göra annat..
Tycker bara det låter väldigt lustigt när hans anslag hamnar på baktakt och allt låter helt vridet och jobbigt. :roll:
Men ja, antar att det inte spelar så stor roll när man har två snuskigt tighta gitarrister och sen en basist som är sloppy som fan... :?
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Inlägg av alsof »

Kan man vara säker på att det är Tom Araya som spelar detta?
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

alsof skrev:Kan man vara säker på att det är Tom Araya som spelar detta?
+1
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

johnne skrev:tycker personligen inte om karln.. och slayer va bland det tristaste jag sett live.. åkte på en konsert i sthlm förrut med mastodon/slipknot/slayer.. folk gick hem efter slipknot eftersom slayer va så förbannat trista..
Du menar alla runt 15 år stack när slipknot hade spelat eftersom dom aldrig hade hört talas om slayer... :D
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Tom Araya är grym! Basta!
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

Du menar alla runt 15 år stack när slipknot hade spelat eftersom dom aldrig hade hört talas om slayer...
nej , jag menar att slipknot helt överaskande va alldeles lysande och slayer va totalt KASSA.. vi åkte för att se slayer.. men va glada över mastodon /slipknot.. för slayer va bara högt.. skråligt högt.. stelt och stillastående totalt.. under dom 3 låtar vi var kvar hade dom exakt samma belysning och stod 100% stilla och framförde sitt nummer totalt ointresserat.. jag gissar att 70% av publiken gick för att se slayer.. men det man hörde på vägen ut va förbannat folk som kände sig blåsta på pengarna... själv var jag som sagt nöjd.. slipknot överaskade mig mycket.
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

johnne skrev:
Du menar alla runt 15 år stack när slipknot hade spelat eftersom dom aldrig hade hört talas om slayer...
nej , jag menar att slipknot helt överaskande va alldeles lysande och slayer va totalt KASSA.. vi åkte för att se slayer.. men va glada över mastodon /slipknot.. för slayer va bara högt.. skråligt högt.. stelt och stillastående totalt.. under dom 3 låtar vi var kvar hade dom exakt samma belysning och stod 100% stilla och framförde sitt nummer totalt ointresserat.. jag gissar att 70% av publiken gick för att se slayer.. men det man hörde på vägen ut va förbannat folk som kände sig blåsta på pengarna... själv var jag som sagt nöjd.. slipknot överaskade mig mycket.
OK, jag trodde att du syftade på hovet 2004... då hade verkligen alla slipknottröjor (iaf där framma där jag stod) och när slipknot hade spelat så var det bara jag och och gubbar kvar :D

Självklart spelar slayer HÖGT och dom har väl alltid stått stilla på samma ställe (dock inte ointresserat utan headbangandes för fullt).

Mastodon imponerade stort medans Slipknot och Slayer gav precis det man färväntat sig...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker han spelar riktigt ok. Har testat att sololyssna på mig själv och emellanåt är det allt annat än tajt. Det gäller förövrigt de andra i bandet också, men tillsammans låter det bra. Antar att det är det som kallas sväng.
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Inlägg av matt_deluxe »

alsof skrev:Kan man vara säker på att det är Tom Araya som spelar detta?
Som det brukar vara när man jobbar i studio brukar man ha lite startsträcka innan det börjar låta bra. Kan ju vara en sopig tagning som de kasserade eller den råa grunden som de kanske lappade och fixade med, om det alls är Tom Araya. Jag skulle knappast låta läckert om man solade mina råa tagningar, eller innan man blivit varm i kläderna.
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

Bassplaya skrev:
alsof skrev:Kan man vara säker på att det är Tom Araya som spelar detta?
+1
Jadå, det är ju från mastertapes. Om man klickar i related kan man hitta gitarrspåren, trumspåren och sångspår, alla solade!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

johnne skrev:
Du menar alla runt 15 år stack när slipknot hade spelat eftersom dom aldrig hade hört talas om slayer...
nej , jag menar att slipknot helt överaskande va alldeles lysande och slayer va totalt KASSA.. vi åkte för att se slayer.. men va glada över mastodon /slipknot.. för slayer va bara högt.. skråligt högt.. stelt och stillastående totalt.. under dom 3 låtar vi var kvar hade dom exakt samma belysning och stod 100% stilla och framförde sitt nummer totalt ointresserat.. jag gissar att 70% av publiken gick för att se slayer.. men det man hörde på vägen ut va förbannat folk som kände sig blåsta på pengarna... själv var jag som sagt nöjd.. slipknot överaskade mig mycket.
Jag är/var stort Slayerfan och var på Både Divine Intervention och Diabolus in Musica-konserterna. Bra som fan! Sen var jag och kollade på dem när de var här senast, men det var verkligen inte bra. Ingen energi och dålig sång. Tom verkar trött nuförtiden.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++
Inlägg: 2563
Blev medlem: sön 20 jul 2008, 19:44
Ort: Sundsvall

Inlägg av Evilbiker »

Har sett dom flera gånger och jag tycker dom är KUNG, har inte tänkt på att han spelar dåligt och hur fan vet man om det är han som spelar och inte någon finnig tonnåring som lagt ut det! Slayer är kungar i grenen!!!
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Tror det kan vara Araya som spelar det där. Bara för att du säljer miljontals plattor världen över betyder inte att du är något vidare bra (vilket jag tycker Araya är överlag), men kolla på Nikki Sixx vars baskvalitéer inte är speciellt "bra". Men dock, som Gene the Mean Simmons sa en gång;

"För att bli rockstjärna behöver du knappt behärska ditt instrument".

För övrigt så är Dave Ellefson världens bästa basist. 8)
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Kan man vara säker på att det är Tom Araya som spelar detta?
Jag har för mig att jag läste i en tidning att det är Kerry King som lägger all bas på Slayerplattorna, han är en grymt tight kompgitarrist iaf, så det vore väl logiskt om han även lägger basen, som följer gitarrerna ganska exakt.
Fender Deluxe Jazz V
Användarvisningsbild
AliasVitaNinjan
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 23 maj 2009, 19:44

Inlägg av AliasVitaNinjan »

Jag tycker Tom Arya gör ett bra jobb med tanke på att han spelar bas, sjunger och frontar bandet sammtidigt, han löser alla dessa uppgifter betydligt bättre än många musiker som bara har en eller två av uppgifterna så jag tänker inte gnälla på honom.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Danne skrev:Tycker han spelar riktigt ok. Har testat att sololyssna på mig själv och emellanåt är det allt annat än tajt. Det gäller förövrigt de andra i bandet också, men tillsammans låter det bra. Antar att det är det som kallas sväng.
De mest förbisedda orden i PB´s historia!!! Väl talat!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Skriv svar