Tommy Thordsson

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Tommy Thordsson

Inlägg av Lassebasse »

Spelar med Mats & Morgan men har även lirat nåt/några år m Eric Bibb i USA. Mkt bra, svängig och tight basist som håller ett groove utav helsike. Att höra honom sola är få förunnat men när han sätter igång är det "worth waiting for".

Spelar på en gammal Fender Jazz m aktiva EMG.
Senast redigerad av Lassebasse den ons 15 aug 2007, 11:25, redigerad totalt 1 gånger.
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tommy är/var min första baslärare när jag pluggade.. har i princip lärt mig allt som jag fortfarande värderar högst på lärdomsskalan. Inget ont om mina andra lärare..

Tommy lirade som du säger med Bibb och det var en fröjd att lyssna på.. (jag diggar bibb.. VÄLDIGT mycket..)

Hans arsenal av basar är en fender jazz från 77 har jag för mig, lacken är någon sorts lila-brun... lönnbräda med blocks.. emg pu's.. 0 i string action.. den är makalöst bra inställd.. nästan som min ;)
sen har han en 62:a jazz fiesta red.. som han gjort bandlös.. har för mig att Danmark Danielsson hackade på honnom för att han gjort det på den fina basen.. när han sökte in till Rythmkonservatoriska i Danmark. ;)

Kort och gott, en otroligt bra bassist som jag anser vara en av de bättre i sverige. Får ni möjligheten att se honnom live så passa på.

Kul att någon annan skriver om honnom först!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Var var han lärare? Alltså; på skola ell privat? Jag funtar på att kontakta honom gällande privatlektioner...
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

EDIT: Han var nog inte lärare - som i fast anställd.. men jag hade honnom via skolan.. Gick en nystartad musiklinje där en av lärarinnorna kände Tommy sedan tidigare.
Jag var ensam bassist på linjen då så jag kuskade hem till honnom på söder..
Linjen beslutade att byta baslärare (vet inte om han var för dyr eller inte hade tid längre.. han spelade och pluggade då har jag för mig..).. det var tyvärr ett nedköp för min egen del.. STORT nedköp.. (hoppas inte mina andra lärare läser här? hehe )
Efter plugget tog jag någon till lektion privat..
Vi diskuterade nästan uteslutande time och allt det innebär.. Ovärderlig lärdom i min mening.. All harmonilära hade den utgångspunkten.. att spela något över huvud taget utan time blir ganska löjligt efter att man hört skillnaden.. en inbyggd attityd växer fram och basen blir mer självklar när den/man får ta sin plats..

Var dock berädd på att ändra lite saker om du inte redan har ändrat det.. som jag skrivit här tidigare kom jag in till Tommy första gången med en rick-kopia nere vid knäna.. (ca 15 år sedan..) med ett plektrum i handen.. och basebollgreppet var högst påtagligt.. :roll:
Han lyfte upp basen till mitt på kroppen och sa åt mig att jystera strappen efter det.. sen sa han: ser jag tummen på vänsterhanden så ryker den.. greppet du bör eftersträva är "big mac" fattningen.. :D
Närå.. han är HUR snäll som helst.. och otroligt bra pedagog..
Värt varje öre!

Sök upp honnom.. får du tag i han så hälsa från Anders från Järfälla
Senast redigerad av Liten den tis 14 aug 2007, 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tommy har tyvärr flyttat till Seattle i USA.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jisses.. där ser man.. vet du varför?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, han har familj där tydligen.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Det var det värsta.. aja.. hör du något ifrån honnom så hälsa gott!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Men vem lirar med M&M nu rå? Spelar du där nu Graf? Och, OT, är det du som säljer BC:n på vendolin??

I vilket fall så har ju Tommy time så in i helsike. En schizofrens dagbok är ju ett bra bevis på det:)

Ja, jag har faktiskt aldrig spelat med basen nere vid knäna. Det...känns fasen äckligt. Kan inte spela...eller jo men det blir mest "PLONK PLONK!" Under min tid i Seethings (http://www.myspace.com/seethings) med Lawrence Mackrory (Darkane, Scarve, FKÜ - världens bästa metalröst?) fick jag en hel del skäll för att ha basen i "dansbandshöjd"...men det är ju då jag spelar som bäst! Teknik framför looks enl mig:)
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lassebasse skrev:Men vem lirar med M&M nu rå? Spelar du där nu Graf?
Jupp!
Lassebasse skrev:I vilket fall så har ju Tommy time så in i helsike. En schizofrens dagbok är ju ett bra bevis på det:)
Jupp!
Lassebasse skrev:Lawrence Mackrory (Darkane, Scarve, FKÜ - världens bästa metalröst?)
Även kallad fråge-tiken.
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

GrafZeppelin skrev:
Lassebasse skrev:Men vem lirar med M&M nu rå? Spelar du där nu Graf?
Jupp!
Lassebasse skrev:I vilket fall så har ju Tommy time så in i helsike. En schizofrens dagbok är ju ett bra bevis på det:)
Jupp!
Lassebasse skrev:Lawrence Mackrory (Darkane, Scarve, FKÜ - världens bästa metalröst?)
Även kallad fråge-tiken.
FAN VAD GRYMT! MIN FAVBASIST FRÅN MESHUGGAH (även om du inte lirar där nu så klart) SPELAR MED MATS & MORGAN! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! GRYMT! Spelningar på G?

Fråge-tiken?!?!?! HAHAHA, W00T?
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Lassebasse skrev:
GrafZeppelin skrev:
Lassebasse skrev:Men vem lirar med M&M nu rå? Spelar du där nu Graf?
Jupp!
Lassebasse skrev:I vilket fall så har ju Tommy time så in i helsike. En schizofrens dagbok är ju ett bra bevis på det:)
Jupp!
Lassebasse skrev:Lawrence Mackrory (Darkane, Scarve, FKÜ - världens bästa metalröst?)
Även kallad fråge-tiken.
FAN VAD GRYMT! MIN FAVBASIST FRÅN MESHUGGAH (även om du inte lirar där nu så klart) SPELAR MED MATS & MORGAN! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! GRYMT! Spelningar på G?

Fråge-tiken?!?!?! HAHAHA, W00T?
Sådär har jag velat skriva i flera månader :D :D :D
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

men för helvete guschtaf... sluta vara så hemlig och berätta sånt där! det är ju viktig info 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lassebasse skrev:FAN VAD GRYMT! MIN FAVBASIST FRÅN MESHUGGAH (även om du inte lirar där nu så klart) SPELAR MED MATS & MORGAN! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! GRYMT! Spelningar på G?

Fråge-tiken?!?!?! HAHAHA, W00T?
Hehe, så lugna sig lite... ;) Fråga Lorentz nästa gång ni ses!

Och jag säljer BC:n ja, säljer den även här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2159

Sugen? Pratabasare har givetvis rabatt.
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

GrafZeppelin skrev:
Lassebasse skrev:FAN VAD GRYMT! MIN FAVBASIST FRÅN MESHUGGAH (även om du inte lirar där nu så klart) SPELAR MED MATS & MORGAN! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅH! GRYMT! Spelningar på G?

Fråge-tiken?!?!?! HAHAHA, W00T?
Hehe, så lugna sig lite... ;) Fråga Lorentz nästa gång ni ses!

Och jag säljer BC:n ja, säljer den även här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2159

Sugen? Pratabasare har givetvis rabatt.
HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRDROOOOOOOOOOOOOOOCK!

Men vad vill du ha för bashelvetet då?
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Stort! Ja mer info..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lassebasse skrev:
GrafZeppelin skrev: Och jag säljer BC:n ja, säljer den även här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=2159

Sugen? Pratabasare har givetvis rabatt.
HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅRDROOOOOOOOOOOOOOOCK!

Men vad vill du ha för bashelvetet då?
PM skickas.

*fnissar över utbrottet* Finns det egentligen nån annan musikstil som folk skriker ut namnet på? ;) Skulle vara acid house på 80-talet...
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

DANSBAAAAAAAAAAAAAAAAAND!!!!!!!

:P
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Skriv svar