Rush på Globen 27 oktober och knäpptyst här?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Rush på Globen 27 oktober och knäpptyst här?

Inlägg av Taurus »

Nu har det ältats sida upp och och sida ner på "Basister"-avdelningen om Marcus Millers bandlösa spel och huruvida EBS-förstärkning bidrar till hans bra/dåliga ljud. Det är väl bra att det avhandlas, Miller är en grym basist och man kan aldrig diskutera tillräckligt om de små nördiga detaljerna, det är därför vi är här.

Samtidigt så borde ni skämmas lite, vem bryr sig om Marcus Miller när det i morgon är dags för årets musikaliska kinderägg - Rush på Globen! Hundraprocentig basism och en total musikupplevelse, allt i samma göttiga förpackning.

Själv blev jag biten av Geddy Lee-bacillen i tidiga tonåren, och oavsett hur mitt musikintresse och hur min musiksmak har breddats och utvecklats under åren är han fortfarande numero uno för mig. Kötta, melodikänsla och ekvilibrism i skön förening, med unik spelstil och unikt sound.

Jag kan förstå att alla inte håller honom som Den Störste, och jag kan också förstå att alla inte kan delta i Eventet imorgon. Däremot blir jag både chockad och bestört över att det är knäpptyst om eventet här på forumet där man säger sig prata bas? Skärpning tack!

Jaja, det är till hälften på skoj, men seriöst, visst måste det vara fler än jag som är upphetsad över morgondagens konsert?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Rushkonserten avhandlades i god tid innan du blev medlem :wink: Använd sökfunktionen så hittar du nog..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Eftersom jag inte har möjlighet att åka dit så blir jag bara ledsen när jag tänker på det! :(
Men grattis alla som har plåtar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

200071: Eh, sorry, ska kolla lite vad som sades om Rush i gammel-trådarna.

Tycker ändå att det är lite skamligt att det inte är mer extas på forumet så här en dag innan det smäller ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Taurus skrev:200071: Eh, sorry, ska kolla lite vad som sades om Rush i gammel-trådarna.

Tycker ändå att det är lite skamligt att det inte är mer extas på forumet så här en dag innan det smäller ;-)
Hehe..
Extas oxh extas... Rush är ju coola och bra osv, men det är inte så mycket att komm i extas över tycker jag.

Skulle gärna åka själv, men det har varit för mycket av det goda i år.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Usch jag har inte hört någonting av Rush som har varit ens i närheten av att vara bra. Vad räknas som deras bästa låtar (om man kan säga så), vill bara vara säker på att jag inte har lyckats höra deras sämsta material och bedömer dom utifrån det.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

blackparkas, som ny på forumet så avstår jag hövligt nog från personangrepp ;-)

Men om man som basist inte kommer i åtminstone lätt extas över en av de få och sällsynta möjligheterna att avnjuta Geddy Lee live så har man antingen gått ner sig totalt i fusionsträsket eller spenderat alldeles för mycket tid med att plektrumhamra åttondelar iförd indieparkas.

Egentligen är jag extremt vidsynt och har respekt för alla musikstilar och passionerade musikanter, men snackar vi Rush så blir jag lite stingslig ;-)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

I slutet av 70-talet var det värsta töntbandet för mig... och nonchalerade herrarna i cirkus 25 år.
Men tack vare lite pushande från forumet så inhandlade jag några plattor. Gnällig sång men trevligt baslir/sound.. helst på de tidigare. Kan tänka mig att testa några till. Men konsert? Tja de kan kanske funka, den typ av musik när det inte gör så mycket att det är gamla gubs på scen.

Edit: jag har vant mig med sången.
Senast redigerad av anli den fre 26 okt 2007, 15:00, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Tycker Rush är sådär, har aldrig orkat lyssna färdigt på en låt liksom, men det var coolt när han hade Rickenbackern. :P
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Taurus skrev:blackparkas, som ny på forumet så avstår jag hövligt nog från personangrepp ;-)

Men om man som basist inte kommer i åtminstone lätt extas över en av de få och sällsynta möjligheterna att avnjuta Geddy Lee live så har man antingen gått ner sig totalt i fusionsträsket eller spenderat alldeles för mycket tid med att plektrumhamra åttondelar iförd indieparkas.

Egentligen är jag extremt vidsynt och har respekt för alla musikstilar och passionerade musikanter, men snackar vi Rush så blir jag lite stingslig ;-)

Ääääh... Så spektakulärt är det inte....
Jag tycker en del låtar är riktigt bra, men eftersom jag lyssnat så lite på dem så låter mycket väldigt lika.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Dexter: Jag vill aldrig höra dig säga usch i samband med Rush igen... Är du under 30 må du vara förlåten, är du äldre får du sätta av ett par timmar framför stereon igen.

För oss konnässörer är naturligtvis allt bra, möjligtvis med undantag av den allra första plattan. Ska jag vara ärlig dippade de en smula under nittiotalet också, men senaste plattan är ett strålande exempel på moget, förstklassigt musicerande och rocklåtskriveri.

Måste jag plocka ut nåt för en ofrälse basist kanske 2112-plattan kan vara nåt, fantastisk proto-proggmetal, eller Moving Pictures med paradnumret YYZ.

Jag är är lite småtjurig idag verkar det som, hehe. Får jag bara gulla lite med frugan ikväll och överdosera på Rush imorgon så blir jag snäll igen 8-P
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

blackparkas: nä, ska jag vara ärlig så finns det många enskilda basister som piskar skiten ur Geddy Lee teknikmässigt, i andra genres osv, så spektakulärt och extas i en ren baskontext är nog fel ord.

Det jag går igång på är helheten, det totala musikmannaskapet i bandet, feelingen och attidyden, som är så långt från traditionell rock/metal man kan komma. Fram till nittiotalet hade de antagligen också de nördigaste texterna som hörts i rocksammanhang, och de fantastiskt politiskt okorrekta kopplingarna till Ayn Rand under första delen av karriären är ren gräddsås.

Framför allt lyssnade jag mig sönder och samman på Rush i tidiga tonåren, och sånt märker ju en för livet. Jag satt och nötte och försökte plocka ut The Temple of Syrinx innan jag vart...behårad...och det är svårt att släppa sånt ;-)

Ska jag vara helt ärlig skulle jag nog inte vara så imponerad om jag skulle börja lyssna på dem idag, så det är kanske till åtminstonde hälften nostalgi som skapar extasen, hehe.

...men det innebär inte att nån får dissa gubbarna här obesvarat 8)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

For the record så gillar jag Geddys stil.
Har vuxit ifrån det där basistmonster-gitarristwannabe-onanisterna, även om det kan vara kul ibland.

Dock så köpte jag Rush in Rio för nå´t år sedan men har inte orkat tittat igenom hela konserten än.
Har försökt ett par gånger.
Många låtar känns ofta för min del inte tillräckligt intressanta, även om en del partier är genialiska.

Men så är jag under 30 också...


Nyaste skivan har jag lyssnat otroligt lite på, lika som resten av skivorna, har 2 st 90-talsskivor på riktigt, resten i datorn.
Men senaste kändes riktigt frän, det jag hunnit lyssna på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Gillar man inte Rush så är man fan dum i huvudet!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

+1
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Tja.. man har väl fått en diagnos då antar jag..
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det finns väl ingen, förutom Svensson som inte gillar Rush, men jag delar inte Taurus fanatiska kärlek till dem för det...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Äsch gillar och gillar dom finns helt enkelt inte i min värld. Jag köpte Power windows en gång i tiden men jag gick inte igång på det, den blev stående i skivhyllan. Mitten av 80-talet så lyssnade jag på ZZ TOP, ZZ TOP och ZZ TOP tätt följt av Thunderbirds, Omar & the Howlers, George Thorogood, The Pogues. Det passade väl inte in i mina referensramar antar jag.

*EDIT*
Det finns ju band som man "ska" gilla och som man "ska" ha nån sorts referens till, jag antar att Rush hör dit. Och jag är ett ufo.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:Äsch gillar och gillar dom finns helt enkelt inte i min värld. Jag köpte Power windows en gång i tiden men jag gick inte igång på det, den blev stående i skivhyllan. Mitten av 80-talet så lyssnade jag på ZZ TOP, ZZ TOP och ZZ TOP tätt följt av Thunderbirds, Omar & the Howlers, George Thorogood, The Pogues. Det passade väl inte in i mina referensramar antar jag.

*EDIT*
Det finns ju band som man "ska" gilla och som man "ska" ha nån sorts referens till, jag antar att Rush hör dit. Och jag är ett ufo.
Har du en fanclub? :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kan tillägga att de personer jag känner privat som gillar Rush sträcker sig till 2 personer tror jag, så det är inte ett dugg konstigt Svensson att det inte faller dig på läppen...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

YES!!! Jag gillar rätt plattor!
Användarvisningsbild
Luslejon
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Luslejon »

Längtar tills imorgon :)
"I'm in competition with myself and I'm losing"
- Roger Waters
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:Äsch gillar och gillar dom finns helt enkelt inte i min värld. Jag köpte Power windows en gång i tiden men jag gick inte igång på det, den blev stående i skivhyllan. Mitten av 80-talet så lyssnade jag på ZZ TOP, ZZ TOP och ZZ TOP tätt följt av Thunderbirds, Omar & the Howlers, George Thorogood, The Pogues. Det passade väl inte in i mina referensramar antar jag.

*EDIT*
Det finns ju band som man "ska" gilla och som man "ska" ha nån sorts referens till, jag antar att Rush hör dit. Och jag är ett ufo.
Power Windows är från "fel" årtionde. Kan förstå att det låter för mycket 80-tal om den plattan för att de icke redan frälsta skall gilla den. Är du nyfiken så kolla in 70-talsplattorna, alla är bra. Fast... när jag läser vilka favoritartister du har så kommer du nog inte att gilla 70-tals-Rush heller.
Däremot så håller jag inte med om att Rush skulle tillhöra skaran band man "ska" gilla? De har väl aldrig ansetts särskilt hippa utanför den innersta kretsen? Eller kanske på 70-talet, jag vet inte, var inte med på den tiden. Upptäckte bandet runt 1985.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Det finns väl ingen, förutom Svensson som inte gillar Rush, men jag delar inte Taurus fanatiska kärlek till dem för det...
Delar man inte Taurus fanatsika kärlek till Rush så är man fan dum i huvudet.
gäst

Inlägg av gäst »

Måste skamset erkänna att jag INTE skall gå i morgon. Såg dem för 3 år sedan när de var här senast och jag har inte hört senaste plattan så jag gissar att de inte kommer att toppa upplevelsen från -04 för mig den här gången. För er som aldrig har sett dem, bered er på en upplevelse. Senast de var här så lät de precis lika bra som på 70-talet, de spelade i 3½ timma och det var helt fantastiskt.
Skriv svar