Flower Kings i Uppsala 7/11

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Flower Kings i Uppsala 7/11

Inlägg av Taurus »

Jag tänkte jag skulle hålla mig lugn med superlativen efter min orala eruption kring Geddy Lee och Rush, men eftersom ingen har tagit upp ämnet trots att jag väntat så:

Flower Kings på Katalin i Uppsala 7 november. Väldigt bra konsert, väldigt bra musikanter, kanonljud, och Jonas Reingold levererade med råge, goa ljud och excellent dynamik på basfronten, inkl fejk-Taurus, hehe.

Prylar brukar väl vara obligatoriskt, så:
Roland-pedalbord (tror jag) och Novation Basstation (tror jag) för fejk-Taurusen
Sorterade effekter
EBS Fafner och EBS 4x12-låda
Ingen BB3000, däremot en relativt ny, till synes omoddad Fender Jazz

Jag är svag för symfrock av det ädlare slaget, men vis av Geddy-läxan inväntar jag eventuella kommentarer och tyckanden innan jag brer på för mycket... :oops:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag var där och har en lite annorlunda syn på evangemanget. Jag stod strax bakom de som satt, rakt framför scenen, och tycker att mixen var ganska kass. Trummor och orgel alldeles för starkt och sången för svagt. Basen hördes stundtals bra men den var inte rumsanpassad, vissa frekvenser starkt andra svagt.
Trummisen Pat Mastelloto stressade ibland.

Musikaliskt var det bra.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

ferm, ja, Katalin är ju inte världens bästa konsertlokal, men från typ femte bänk där jag satt var det en överaskande bra totalmix och riktigt bra basljud, därav min kommentar. Håller med om att Mastelotto var lite nervig, å andra sidan hade han väl extremt kort reptid innan turnén och med tanke på det gjorde han rätt ok ifrån sig ändå tycker jag...men jösses vad hårt han slår.

Det enda smolket i ljudbägaren tycker jag var att syntarna var ojämt mixade. Som du säger var orgeln lite hög, men jag har velat haft lite mer fläsk i solosyntarna. Herr Bodin är ju kul att lyssna på när han går loss, nu gick det inte fram riktigt.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag såg ett av de första jiggen med Zoltan på trummor och då var de andra mer nervösa att han inte skulle vara med. Mastelotto var ju med för det mesta, jag tror att det bara var en gång som jag märkte att det höll på att balla ur
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jahaja.... det var surt!


Hade faktiskt ingen aning om att de skulle lira i Uppsala, spelar de nå fler gig nu eller?


Hade jag vetat...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

De är ute på en europaturne och kommer till Lund den 27/11. Lite långt att åka för dig kanske
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

ferm skrev:De är ute på en europaturne och kommer till Lund den 27/11. Lite långt att åka för dig kanske

Ja, det är i längsta laget... men Uppsala... hade man vetat hade inte det varit nån bit att åka.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

Vill inte va petig...och jag var inte ens där, men enligt Micke från EBS som var där, och som för övrigt var basist i Flower Kings innan, så kör Jonas med Fafner+EBS Classic 810 samt en NeoGorm 212 till sin bandlösa på denna turné. Hade också gärna sett spelningen, men frugan på jobbet och utan barnvakt... :)
Skriv svar