Bill Black

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Bill Black

Inlägg av Svensson »

It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

På ett annat forum som jag hänger på ibland fördes en livlig diskussion om vad det där klickande ljudet som hördes på tidiga elvisinspelningar egentligen var. Svaret var såklart att det var Bills slapping. Förövrigt har Bill presterat mitt favvoljud på elbas, Wear my ring around your neck. Jag antar att det är en singlecoil-Pbas genom en Bassman eller nåt sånt.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GurraG skrev:På ett annat forum som jag hänger på ibland fördes en livlig diskussion om vad det där klickande ljudet som hördes på tidiga elvisinspelningar egentligen var. Svaret var såklart att det var Bills slapping. Förövrigt har Bill presterat mitt favvoljud på elbas, Wear my ring around your neck. Jag antar att det är en singlecoil-Pbas genom en Bassman eller nåt sånt.
Det tuffa med tidiga Elvis inspelningar är ju att det inte är några trummor. Bara slapbasen!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

När trummisen DJ Fontana skulle börja lira med Elvis, Bill och Scotty så tyckte han att det var lika bra att ligga lågt, kompet skötte sig egentligen bra utan honom.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

GurraG skrev:När trummisen DJ Fontana skulle börja lira med Elvis, Bill och Scotty så tyckte han att det var lika bra att ligga lågt, kompet skötte sig egentligen bra utan honom.
Det känns som att det är det optimala, att få det att funka med små medel. Det är lättare att "bygga ut" än att börja stort och sedan skala av.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Appropå Bill så har jag för mig att jag har läst att det är Kungen själv som spelar bas på den första Elvisinspeliningen med elbas, (You're so square) Baby I don't care. Bill tyckte att det var så svåret att han slängde basen på studiogolvet och gick därifrån. Då tog Elvis upp basen och satte basgången.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

GurraG skrev:Appropå Bill så har jag för mig att jag har läst att det är Kungen själv som spelar bas på den första Elvisinspeliningen med elbas, (You're so square) Baby I don't care. Bill tyckte att det var så svåret att han slängde basen på studiogolvet och gick därifrån. Då tog Elvis upp basen och satte basgången.
Jo, det har jag också läst. För övrigt var "Jail house rock"(1957)den första hitlåten som var inspelad med elbas(SCPB), dock med Bill bakom strängarna den gången.(Hur han nu fick plats där!?)

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar