En ny basist!

Prata om olika basister, kända som okända
dereborn

En ny basist!

Inlägg av dereborn »

Jag bara måste dela detta!

Min äldste son gjorde sitt första gig igår!
Med Washburn XB-102-basen han fick i julklapp för 2 år sen, och i pappas motörheadtisha. Vi hade vapenvård kvällen innan, kokade strängar osv.

Man blev ju smått tårögd när han satte upp foten på monitorn....

Bild

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kul! Det finns ännu hopp för dagens ungdomar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

I fädernas spår... osv!
:tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

fett!
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Cool!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nice!

Vart var premiärgiget?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:Nice!

Vart var premiärgiget?
I en högstadieskolas matsal/aula , det mest klassiska av premiärgigställen! En liten popbandstävling anordnad av den lokala musikföreningen. Dom vann - såklart!
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Re: En ny basist!

Inlägg av prunier »

dereborn skrev:Jag bara måste dela detta!

Min äldste son gjorde sitt första gig igår!
Med Washburn XB-102-basen han fick i julklapp för 2 år sen, och i pappas motörheadtisha. Vi hade vapenvård kvällen innan, kokade strängar osv.

Man blev ju smått tårögd när han satte upp foten på monitorn....
Måste vara skönt att på detta sätt få lön för år av uppfostran, och kunna säga ”det var värt det”




PS

Kära Dereborn!
Jag behöver hjälp!
Min dotter envisas med att ta gitarr och piano lektioner. I början ville hon spela elgitarr så jag fixade en Strata åt henne. Det var väl iofs inte så illa i och med att det spelades klassiska rock riff. Sen ville hon lära piano också så jag fick bära hem et monstruöst elpiano från musikskolan. På senare tid hör jag mera och mera klassisk och Robert Wells liknande musik från hennes rum. Jag är rädd att hon kan bli barpianist eller nåt sånt om det fortsättar på detta viset.
Vad skall jag göra?

Hälsningar från ”en förtvivlad pappa”
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Grymt att grabben haft spelning, du måste vara stolt som en .... öh vad säger man... grattis!
Min nioåring har äntligen börjat fingra på basarna här hemma så smått, får se om han går lika långt en dag... (snart kan han Smoke on the Water och Rock ´n roll Singer (AC/DC))

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
dereborn

Re: En ny basist!

Inlägg av dereborn »

prunier skrev:
dereborn skrev:Jag bara måste dela detta!

Min äldste son gjorde sitt första gig igår!
Med Washburn XB-102-basen han fick i julklapp för 2 år sen, och i pappas motörheadtisha. Vi hade vapenvård kvällen innan, kokade strängar osv.

Man blev ju smått tårögd när han satte upp foten på monitorn....
Måste vara skönt att på detta sätt få lön för år av uppfostran, och kunna säga ”det var värt det”




PS

Kära Dereborn!
Jag behöver hjälp!
Min dotter envisas med att ta gitarr och piano lektioner. I början ville hon spela elgitarr så jag fixade en Strata åt henne. Det var väl iofs inte så illa i och med att det spelades klassiska rock riff. Sen ville hon lära piano också så jag fick bära hem et monstruöst elpiano från musikskolan. På senare tid hör jag mera och mera klassisk och Robert Wells liknande musik från hennes rum. Jag är rädd att hon kan bli barpianist eller nåt sånt om det fortsättar på detta viset.
Vad skall jag göra?

Hälsningar från ”en förtvivlad pappa”
Bäste "förtvivlad Pappa".

...jag vet inte! Jag har medvetet INTE pushat någon av mina 2 söner. Inte på något sätt. Så plötsligt för ett par år sen kom dom båda två o berättade att dom börjat spela bas!

Känslan är häftig! (Vi jammade i garaget förra julen, Johnny B Goode med pappa på bas, lillebror på trummor o storebror på bas.)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Förresten, barpianist är väl inte det sämsta, då är hon ju iallafall i en tvivelaktig miljö! :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

GNUlars skrev:Grymt att grabben haft spelning, du måste vara stolt som en .... öh vad säger man... grattis!
Min nioåring har äntligen börjat fingra på basarna här hemma så smått, får se om han går lika långt en dag... (snart kan han Smoke on the Water och Rock ´n roll Singer (AC/DC))

Lars
Ja, stolt som en...!
Dom har gig igen den 21 dec, jag har naturligtvis lovat att mixa PA-ljudet (men BARA åt deras band!). Kanske man lånar ut lill-MESA:n också...
Ska spela in en låt med dom innan jul också, lägger väl upp en länk här när det är klart!
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

är jag ovanligt ung som sextonåring på denna hemsida insåg jag just?
grejor
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

edvine skrev:är jag ovanligt ung som sextonåring på denna hemsida insåg jag just?
Du kanske kan få bli adopterad av ngn förtvivlad pappa?! :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Skoj, Johan!

Min son har oxå visat intresse för basen.
Jag håller alla tummar som finns för att han ska bli antagen till musikklass
till 7:an.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Va' fan! Som tonåring ska man ju göra revolt! Om pappsen är rockmusiker så måste ju sonen bli revisor, filatelist eller balettdansör...


Och ja Edvine, du är ovanligt ung för att hänga här, men du är välkommen ändå!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

dereborn skrev:
Ja, stolt som en...!
Dom har gig igen den 21 dec, jag har naturligtvis lovat att mixa PA-ljudet (men BARA åt deras band!). Kanske man lånar ut lill-MESA:n också...
Ska spela in en låt med dom innan jul också, lägger väl upp en länk här när det är klart!
En drömfarsa helt enkelt!

Kul att grabben har en egen bas som han rocka med och inte behöver vara rädd om. Tror inte det vore samma sak att låna en av dina.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Härligt att höra Dereborn!

Jag märker på min grabb (10 år) att det finns klara tendenser till musikaliska aktiviteter också. Han är en fena på att pilla fram melodier på nästan vilket instrument man än sätter i händerna på honom och det är ett gott tecken.

Jag anstränger mig verkligen för att INTE pusha honom, utan endast förse honom (lite diskret sådär... hehe) med möjligheter både vad gäller instrument och musikstilar.

Han lyssnar, som de flesta kids, på "Hits for kids" etc. men det värmde i hjärtat när han som 7-åring frågade om han fick låna mina Jeff Beck, King Crimson och U.K. CD's! Sen låste han in sig på rummet och spelade "Star Cycle" med Beck/Hammer så att huset skakade :)

Vi får väl se om det blir en basist, gitarrist, keyboardist eller revisor av honom vad det lider :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag sitter stolt i soffan när jag hör grabben riffa med polarna i garaget intill vardagsrummet :)
Hans polare lirar bas och synttrummor :D
Han velar mellan singelcoil eller humbucker, Stevie R V eller satriani... få se vart det slutar!
Skall klämma på ett bigsby på Epi sg:n så han kan svaja lite.
Tyvärr tror jag att han tycker det är liite trist att lira med farsan... han gör det mest för att vara snäll.

Tyvärr hoppade dottern av baslirandet! :( Men jag tog över hennes Allen Woody bas som är helt underbar :)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Det måste vara större än det första steget…
Hoppas kunna uppleva samma nån gång!
I live and I learn!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

edvine skrev:är jag ovanligt ung som sextonåring på denna hemsida insåg jag just?
Det finnns värre fall... :roll:
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Härligt!
Hoppas mina killar gör som dina. Jag ska ta mej f*n pusha dom å det grövsta ; )
Det är iofs några år kvar ...(nr1 är 4 1/2 och nr 2 är 2 1/2)
dereborn

Inlägg av dereborn »

maxoges skrev:
dereborn skrev:
Ja, stolt som en...!
Dom har gig igen den 21 dec, jag har naturligtvis lovat att mixa PA-ljudet (men BARA åt deras band!). Kanske man lånar ut lill-MESA:n också...
Ska spela in en låt med dom innan jul också, lägger väl upp en länk här när det är klart!
En drömfarsa helt enkelt!

Kul att grabben har en egen bas som han rocka med och inte behöver vara rädd om. Tror inte det vore samma sak att låna en av dina.
:lol: Nej, och jag har ingen med döskallar på heller... 8)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har iof inga egna kids, men styvdottern spelar och gör egen musik sen många år! Rätt ok faktiskt!

http://www.radiohype.se
http://www.myspace.com/radiohype
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Kul dereborn! Min grabb lirar gitarr.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar