Steve Harris

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Johannes skrev:
maxoges skrev:Jag såg Maiden med min lillebror när de var här i Stockholm senast. Problemet är inte Harris, problemet är en pajas till gitarrist som försöker göra konster med gitarren istället för att spela. Sen sjöng Dickinson falskt vid ett flertal tillfällen.
Visst är det jobbigt med musiker som försöker att ge en bra show i stället för att bara spela... Du borde nog gå på Fashing i stället för på hårdrockkonserter.

Edit: Stavfel
Jag tror att man har mer överseende mitt sitt gamla favoritband... Jag har aldrig lyssnat på Maiden, så jag kanske är lite extra kritisk.
Metallica, Slayer och Danzig hade säkert kommit undan med mer.
gäst

Inlägg av gäst »

maxoges skrev:
Johannes skrev:
maxoges skrev:Jag såg Maiden med min lillebror när de var här i Stockholm senast. Problemet är inte Harris, problemet är en pajas till gitarrist som försöker göra konster med gitarren istället för att spela. Sen sjöng Dickinson falskt vid ett flertal tillfällen.
Visst är det jobbigt med musiker som försöker att ge en bra show i stället för att bara spela... Du borde nog gå på Fashing i stället för på hårdrockkonserter.

Edit: Stavfel
Jag tror att man har mer överseende mitt sitt gamla favoritband... Jag har aldrig lyssnat på Maiden, så jag kanske är lite extra kritisk.
Metallica, Slayer och Danzig hade säkert kommit undan med mer.
Jag förstår. Du föredrar band som står helt still. Det är ok, alla har olika smak när det gäller scenshow.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Har aldrig varit mycket för David Lee Rothskutt, men både Jason Newsted och Kirk Hammet rörde på sig en del.
gäst

Inlägg av gäst »

maxoges skrev: Vad det gäller Dickinson så kunde jag inte slappna av. Väntade helatiden på en ny sur ton...
Hur gör du på en Metallica-konsert då? Med tanke på Kirk Hammets aldrig sinande ström av sura toner.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag kommer med glädje ihåg de konserterna när han faktiskt spelade bra. stadion 1993 och globen 1992.
Nu skulle jag nog avstå :), men jag skulle nog vara mer överseende med dem eftersom de var mina idoler när jag var yngre.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

ZoggeY skrev:
Foxbat skrev:
ZoggeY skrev:Är ju bara din åsikt...Känner mig inte förolämpad eller någonting =).
Varför ska du det? Tycker du att Steve Harris är bäst så har du ju rätt!
Ska vad? Så som jag tänker kan man inte tycka fel eller rätt...Så jag har inte rätt om jag säger att Steve Harris är jättebra, jag bara tycker det. Det är som om vi skulle ha en frågesport där någon frågade: Är Steve Harris bra eller dålig?...
Känna dig förolämpad!
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det är FRÅGAN som är felställd.

RÄTT fråga måste vara "är Steve Harris snygg?".
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Klart han é!
Bild
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

bassdude skrev: men jag kan självklart ge dem en eloge för att dra hur mkt folk som helst till spelningar, där varenda kotte sjunger med i alla texter. det är rätt bra gjort.
Betänk då at alla sjunger med i gitarrsolona också. Inte många konserter där merparten av besökarna kan alla solon ton för ton och dessutom sjunger med i dem
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Errr :oops:
Jag laddade ner en DVD med live shit Seattle med Metallica från 1989.
Jag får anta att mitt musiköra var otränat när jag lyssnade på konserten på VHS nån gång i mitten på 90talet. Då tyckte jag det var bra utan resevationer, men nu tycker jag Kirk Hammets solon är lite sisådär och James Hetfield sjunger lite svajigt.

Bra scenshow! Hela kompet är skitbra!

Extra plus är Jason Newsteds kör!
Senast redigerad av maxoges den fre 04 jan 2008, 19:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

maxoges skrev:Extra plus är Jason Newsteds kör!
Har nog inte hört den skivan men sett lite liveklipp. Han sjunger som ett helt gäng karlar när han körar :twisted:
Användarvisningsbild
bt
Medlem+
Inlägg: 1283
Blev medlem: sön 06 jan 2008, 14:19
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av bt »

Är jag i fel avdelning om jag börjar fråga om Harris' teknik? Nån som luskat ut hur han galloperar iväg på för sätt?
Ser ju inte ut som att han använder 3 fingrar. Själv finner jag det omöjligt att göra det på nåt annat sätt.



bas
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

bt skrev:Är jag i fel avdelning om jag börjar fråga om Harris' teknik? Nån som luskat ut hur han galloperar iväg på för sätt?
Ser ju inte ut som att han använder 3 fingrar. Själv finner jag det omöjligt att göra det på nåt annat sätt.



bas
Jag undrar samma sak, och det har jag gjort länge. :P

Men jag har hört flera gånger att han bara spelar med två fingrar, men jag har också hört ett par gånger att han spelar med tre fingrar under gallopen. Så jag är ganska osäker.

Har försökt att titta själv men kan inte riktigt se vad han håller på med.. Men ska nog försöka titta lite extra någongång..
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Steve Harris spelar alltid med två fingar, även under galloper tror jag. Själv tycker jag det blir enklare med tre fingrar när man galloperar.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Fisken skrev:
Jag undrar samma sak, och det har jag gjort länge. :P

Men jag har hört flera gånger att han bara spelar med två fingrar, men jag har också hört ett par gånger att han spelar med tre fingrar under gallopen. Så jag är ganska osäker.

Har försökt att titta själv men kan inte riktigt se vad han håller på med.. Men ska nog försöka titta lite extra någongång..
han har en stuntbasist bakom scenen! :roll:
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

albinriddlah skrev:
Fisken skrev:
Jag undrar samma sak, och det har jag gjort länge. :P

Men jag har hört flera gånger att han bara spelar med två fingrar, men jag har också hört ett par gånger att han spelar med tre fingrar under gallopen. Så jag är ganska osäker.

Har försökt att titta själv men kan inte riktigt se vad han håller på med.. Men ska nog försöka titta lite extra någongång..
han har en stuntbasist bakom scenen! :roll:
HAHA :D

Nej, Harris spelar alltid med två fingrar så vitt jag vet iaf! Sen måste jag också slå ett slag för Janick Gers. Bandet behöver en snubbe som honom. Jag menar, kolla in Dave och Adrian, de rör sig inte en meter under en hel konsert (förutom när de går av och på scen då förstås :D ). Han må spela slarvigt som attan, och frågan är om han spelar alls på vissa ställen, men han behövs i bandet! Dessutom har han bidragit med mycket bra material till bandet, som t.e.x The Legacy på senaste plattan. Och för att starta ett nytt krig: Blaze Bayley perioden regerar!!! :twisted:
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

ironbullen skrev:
albinriddlah skrev:
Fisken skrev:
Jag undrar samma sak, och det har jag gjort länge. :P

Men jag har hört flera gånger att han bara spelar med två fingrar, men jag har också hört ett par gånger att han spelar med tre fingrar under gallopen. Så jag är ganska osäker.

Har försökt att titta själv men kan inte riktigt se vad han håller på med.. Men ska nog försöka titta lite extra någongång..
han har en stuntbasist bakom scenen! :roll:
Och för att starta ett nytt krig: Blaze Bayley perioden regerar!!! :twisted:
Håller med!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

2.
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

Steve Harris spelar med 2 fingrar. Det verkar väldigt svårt men till slut så går det. Jag har lärt mig tekniken, man blir väldigt trött i armen av den. Man kan lika gärna spela med 3 fingrar men du kommer få mer precision i ljudet med 2 fingrar.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

ZoggeY skrev:...du kommer få mer precision i ljudet med 2 fingrar.
För att? Det går att öva upp så man får lika mycket precision med tre fingrar som med två. Inga problem. GrafZeppelin kör med tre fingrar, om jag inte minns fel. Jag gör det när det behövs.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Fast som sagt så måste man öva. Ett helvete att komma såpass långt.
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Inlägg av Max »

Hellish skrev:Det jag tycker är tråkigast med harris, och resten av iron maiden, är de aldrig verkat vilja utvecklas. Ta bara senaste skivan. Där låter alla låtar banne mig likadant. Och visst, man får höra tusen och åter tusen gånger att "jamen maiden ska ju låta sådär". Visst.. Men nån gång skulle det ju vara roligt att höra att de kan variera sig. Och harris får i min bok ta på sig mycket eftersom han väl är den meste låtskrivaren i bandet och ryktesvis ska vara en diktator i studion.
Jag håller med dig Hellish! De borde utveckla sina låtar lite mer, även om jag är ett stor fan till Maiden så måste jag faktiskt, hålla med! Och det låter nästan likadant på alla skivor tkr jag... Men den senaste är en av de sämsta skivorna och kommer alltid bli!
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+
Inlägg: 944
Blev medlem: tor 22 nov 2007, 22:35

Inlägg av ZoggeY »

basmartin skrev:
ZoggeY skrev:...du kommer få mer precision i ljudet med 2 fingrar.
För att? Det går att öva upp så man får lika mycket precision med tre fingrar som med två. Inga problem. GrafZeppelin kör med tre fingrar, om jag inte minns fel. Jag gör det när det behövs.
Ok, jag får mer precision när jag spelar med 2 fingrar.
Användarvisningsbild
4001_cs
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: sön 20 jan 2008, 14:23

Inlägg av 4001_cs »

Steve Harris är stenhård! Han var en stor influens när jag började för cirkus 17 år sen! En av få basister inom hårdrocken som hade en egen roll i bandet - det mesta man såg på HBB var ju rätt anonymt i jämförelse, undantaget Cliff.

De få som dissar Steve kan ta en platta folköl och sätta sig med hörlurar & Piece of Mind ett par timmar. To Tame a Land!!!
Användarvisningsbild
JackBruce
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 11:00
Ort: sthlm

Inlägg av JackBruce »

haha jag verkar vara den enda som älskar senaste plattan. tycker det är jävligt skönt att maiden inte lallar runt och exprimenterar en massa i onödan.. det finns de lagom mycke band som gör ändå
Skriv svar